ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مهدی زارع اشکذری تنها چند ساعت پس از آزادی بر اثر شکنجه به کما رفت و نهایتاً درگذشت

روزبه، یکی از دوستان مهدی زارع در ایتالیا به زمانه می‌گوید پیکر مهدی را با اخذ تعهد برای اعلام «خودکشی» به عنوان علت مرگ به خانواده تحویل دادند. مهدی در ویدئویی پیش از بازداشت با اشاره به کبودی‌های تنش بر اثر ضرب و شتم نیروهای سرکوب، خطاب به سفیر ایتالیا گفته بود: «ببینید چه‌کار کردند».

مهدی زارع اشکذری، تازه‌ترین قربانی سیستم سرکوب در جریان اعتراضات سراسری در ایران است. او که به گفته دوستان و نزدیکانش زمانی که در تهران بازداشت شده بود، به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و پس از آزادی به دلیل وخامت حال‌اش در بیمارستان به کُما می‌رود و نهایتا بعد از چند روز جان می‌بازد.

سرنوشت مهدی زارع شباهت بسیاری به سرنوشت ژینا (مهسا) امینی دارد؛ دختری سقزی که در تهران در بازداشت گشت ارشاد به دلیل ضرب و شتم به کُما رفت و جان باخت، و مرگ‌اش آغاز جنبشی اعتراضی شد که «زن، زندگی، آزادی» نام گرفت.

روزبه، یکی از دوستان نزدیک مهدی زارع اشکذری در ایتالیا به زمانه می‌گوید مهدی دانشجوی «داروسازی» در دانشگاه بولونیای ایتالیا بود. مهدی زارع حدود یک سال و نیم پیش به دلیل فوت مادرش تصمیم می‌گیرد به ایران بازگردد تا در کنار مادرش باشد:

«مهدی به خاطر هم‌دردی با مادرش که به دلیل شیمی درمانی موهایش را تراشیده بود، او هم موهای سرش را تراشید. قبل از اینکه به ایران برگردد درخواست اقامت دائم ایتالیا را داده بود و قرار بود بیاید کارت اقامتش را بگیرد، اما اتفاقاتی پیش آمد که باعث شد نتواند به موقع به ایتالیا برگردد و در ایران ماند.»

روزبه به زمانه می‌گوید مهدی زارع در خیابان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل می‌شود که در آنجا به شدت مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد:

«مهدی فقط ۱۰ ساعت در بازداشت بود، ولی به شدت در این ۱۰ ساعت به قول مهدی تا جایی که خسته می‌شوند کتک‌اش می‌زنند. بعد وقتی حا‌لش بد می‌شود... دماغ و دندان‌هایش را شکسته بودند...»

فعلا مشخص نیست مهدی زارع کجا بازداشت و به در چه مکانی مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد، همچنین مشخص نیست دقیقا چه زمانی حال‌اش بد می‌شود و در نتیجه آن به کُما می‌رود، اما بعد از این‌که حال او رو به وخامت می‌گذارد، خانواده مهدی را به بیمارستان مسیح دانشوری منتقل می‌کنند.

مهدی زارع پس از آزادی ویدیویی خطاب به سفیر ایتالیا در ایران از خودش ضبط کرده بود که در آن به زبان ایتالیایی و با خنده می‌گوید: «ببینید چیکار کردن...»

مهدی زارع این ویدیو را برای دوستانش در ایتالیا ارسال می‌کند و از طریق روزبه به دست زمانه رسیده است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

روزبه به زمانه می‌گوید به خانواده مهدی زارع اجازه داده نشد که پیکر او را جهت بررسی به پزشکی قانونی منتقل کنند.

از تاریخ دقیق و محل بازداشت مهدی زارع فعلا اطلاعی در دست نیست. اما او بعد از آزادی به کُما می‌رود و ۲۰ روز بعد، در تاریخ ۱۰ دی ۱۴۰۱ در بیمارستان جان می‌بازد. به گفته روزبه خانواده مهدی زارع به شدت تحت فشار بودند تا مرگ فرزندشان را «خودکشی» اعلام کنند و بعد از دو روز با پذیرفتن این شرط، جنازه مهدی به خانواده‌اش تحویل داده شد.

پیکر مهدی زارع اشکذری روز دوشنبه ۱۲ در آرامستان شهرستان «اشکذر» در استان یزد و در کنار مزار مادرش به خاک سپرده شد.

مزار مهدی زارع اشکذری در اشکذر

خبر کشته شدن مهدی زارع اشکذری در ایتالیا نیز بازتاب گسترده‌ای داشت و بسیاری از رسانه‌های ایتالیایی به مرگ دلخراش این شهروند ایرانی پرداختند.

دانشگاه بولونیا نیز دوشنبه دوم ژانویه بیانیه‌ای در رابطه با خبر مرگ مهدی زارع اشکذری منتشر کرد و جیوانی مولاری، رئیس این دانشگاه در این بیانیه ضمن ابراز ناراحتی از مرگ مهدی زارع، گفت «با خانواده و همه زنان و مردان ایرانی که حتی در دانشگاه‌ها در حال مبارزه و رنج هستند، تسلیت و همدردی خود را اعلام می‌کنیم.»

ایرانیان ساکن بولونیا نیز دوشنبه‌شب دوم ژانویه مقابل دانشگاه بولونیا، محل تحصیل مهدی زارع تحمع کرده و برای او مراسم یادبود برگزار کردند.

مهدی زارع اشکذری متولد ۱۵ اسفند ۱۳۷۰ و هنگام مرگ ۳۰ سال داشت. او در ایتالیا برای امرار معاش در یک مغازه پیتزافروشی کار می‌کرد.

◼️ این گزارش با اطلاعات جدید اصلاح و به روز شده است. زمانه فعلا نمی‌تواند برخی از اطلاعات و نقل قول‌ها را مستقلا تایید کند، و همچنان در تلاش است این گزارش را با اطلاعات موثق به روز کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.