ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیما نوریِ ۱۸ ساله، تک فرزندی که در مراسم چهلم حدیث نجفی کشته شد

نیما نوری زمانی که برای شرکت در مراسم چهلم حدیث نجفی عازم آرامستان بهشت سکینه کرج بود، با شلیک نیروهای امنیتی به جناغ سینه و ران پایش کشته شد. جنازه او را هنوز به خانواده تحویل نداده‌اند.

مردم هنوز داغ‌دارند، مراسم چهلم‌های کشته‌شده‌های اعتراض‌ها به قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی یکی بعد از دیگری با حضور گسترده مردم و نیز با وجود تهدید، ارعاب و سرکوب حکومت برگزار می‌شود، اما هم‌چنان به شمار چهره‌هایی که در راه مطالبه آزادی‌خواهانه‌شان کشته می‌شوند، افزوده می‌شود.

پنج‌شنبه ۱۲ آبان روز مراسم چهلم حدیث نجفی، سارینا اسماعیل‌زاده، پارسا رضادوست، مهسا موگویی و غزاله چلابی بود که همگی در جریان اعتراض‌های اخیر به دست نیروهای امنیتی کشته شده‌اند. اولین تصاویر از حرکت چندین هزار نفر از مردم کرج به سمت آرامستان بهشت سکینه این شهر حکایت داشت. دیری نپایید که کرج و بزرگ‌راه کرج-قزوین به دلیل یورش نیروهای امنیتی به معترضان صحنه درگیری و خشونت شد.

نیروهای امنیتی به سیاق ۴۹ روز گذشته معترضان را به گلوله بستند و به سمت آنها گاز اشک‌آور پرتاب کردند. علاوه بر کرج در شهرهای دیگری چون اصفهان، اراک، لاهیجان، تهران و فولادشهر نیز اعتراض‌هایی گسترده‌ای شکل گرفت که در جریان آنها دست‌کم دو نفر کشته شدند، عرفان زمانی در لاهیجان و نیما نوری در کرج.

نیما نوری، ۱۸ ساله و اهل کرج، برای شرکت در مراسم چهلم حدیث نجفی عازم بهشت سکینه بود که در میانه راه قربانی خشونت نیروهای امنیتی به منظور سرکوب اعتراض‌های سراسری شد.

یک منبع آگاه و نزدیک به خانواده نیما نوری که نخواست نامش فاش شود، به زمانه گفت نیما در راه کمال‌شهر به سمت بهشت سکینه مورد اصابت گلوله قرار گرفته و ابتدا به درمانگاه وصال در کرج منتقل شده است:

«در درمانگاه وصال گفته بودند خون‌ریزی دارد و کار ما نیست باید به بیمارستان برده شود. به آمبولانس زنگ زده بودند و بعد به بیمارستان شهید مدنی بردند. حدود ساعت ۴-۵ بعداز ظهر بود که خانواده‌اش از این با خبر شدند. اول به ما گفتند تیر جنگی به ران‌ پای‌اش برخورد کرده و در اتاق عمل است، به همین دلیل اجازه ورود به بیمارستان را نمی‌دادند و بعد از چند ساعت حدود ساعت ۱۲ شب گفتند که فوت کرده و مشخص شد به جناغ سینه و ران پای‌اش شلیک شده است.»

هنوز مشخص نیست نیما نوری دقیقا کجا کشته شده است و چگونه به بیمارستان منتقل شده است، اما منبع آگاه زمانه می‌گوید مردم او را به درمانگاه وصال رسانند و کسی که نیما را به درمانگاه برده بود از طریق موبایل او با پدرش تماس گرفته و اطلاع می‌دهد که فرزندشان تیر خورده است.

جنازه نیما نوری هنوز به خانواده تحویل داده نشده است:

«گفتند باید کارشناسی اسلحه شود... از دیشب هر بار یک چیزی می‌گویند، یک بار گفتند سردخانه بیمارستان است و یک بار هم گفتند سردخانه بهشت سکینه...»

نیما نوری متولد ۲۷ فروردین ۱۳۸۳ بود و هنگام مرگ تنها ۱۸ سال و ۶ ماه داشت. او تنها فرزند خانواده بود و هیچ خواهری و برادری نداشت.

به گفته منبع آگاه زمانه پدر و مادر نیما نوری بعد از کشته شدن فرزندشان حال و روز بسیار ناخوشایندی دارند، از روز گذشته در شوک هستند و تازه امروز (جمعه ۱۳ آبان) توانستند گریه کنند.

نیما نوری دیپلم داشت و قرار بود روز شنبه برای پایان خدمت درخواست بدهد:

«فوق‌العاده بچه مهربان و ساده‌ای بود، عاشق ماشین و رانندگی بود و خیلی ذوق داشت که می‌خواست گواهینامه بگیرد...»

نیما نوری در کنار پدر و مادرش

خبر کشته شدن نیما نوری را اولین بار اکانت ۱۵۰۰ تصویر منتشر کرد. این اکانت نوشت:

«دیروز تو کرج نیما نوری ۱۷ ساله (۱۸ سال صحیح است) رو با دو تا گلوله کشتن. رفتیم تو اینستاگرامش، چند ماه پیش که فراخوان برای همکاری زده بودیم مسیج داده بوده بهمون که: «من هستم به عنوان یه جوون حاضرم جونمو تو این راه بزارم.» جونت سلامت داداش… جونت سلامت.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

هنوز آمار رسمی و دقیقی از تعداد جان‌باخته‌ها و افراد بازداشت‌شده در جریان اعتراض‌ها به کشته شدن مهسا امینی وجود ندارد.

بنا بر آمار سازمان حقوق بشر ایران، تا کنون دست‌کم ۲۷۷ تن از جمله ۴۰ کودک (همه افراد زیر ۱۸ سال) در اعتراضات سراسری کشته شده اند. وبسایت «هرانا» وابسته به فعالان حقوق بشر در ایران از ۲۸۳ کشته خبر داده است.

با وجود فشارها، سرکوب گسترده و خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف ایران، اعتراض‌ها به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی در چهارگوشه‌ی ایران ادامه داشته است و در تصاویر و ویدئوهای منتشرشده به وضوح دیده می‌شود که نیروهای سرکوب به سمت معترضان با سلاح‌های کشنده تیراندازی می‌کنند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.