ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ابراهیم نارویی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات زاهدان به اعدام محکوم شد

این حکم به صورت کتبی در زندان مرکزی زاهدان به ابراهیم نارویی ابلاغ شده است. ابراهیم متولد ۱۳۷۶ است.

در ادامه صدور احکام سنگین و مجازات غیرانسانی و بی‌رحمانه اعدام برای بازداشت‌شدگان خیزش سراسری از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران، یک جوان بازداشتی بلوچ دیگر در زندان مرکزی زاهدان به اعدام محکوم شد.

بنا بر گزارش «کمپین فعالین بلوچ» که به طور ویژه اخبار و گزارش‌های نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، ابراهیم نارویی، بازداشتی ۲۵ ساله بلوچ، فرزند گُل‌ خان، اهل زاهدان به اعدام محکوم شد.

در این گزارش آمده است که ابراهیم نارویی از بیش از دو ماه پیش در زندان مرکزی زاهدان به اتهام «تخریب اموال عمومی و آتش زدن بانک صادرات در منطقه رجایی زاهدان» در زندان به‌سر می‌برد.

حکم اعدام ابراهیم نارویی به صورت کتبی در زندان مرکزی زاهدان به او ابلاغ شده است.

گفته می‌شود که ابراهیم نارویی پس از «جمعه خونین» زاهدان در منطقه جاده قدیم، به دست نیروهای نظامی بازداشت شده است.

پیش‌تر کمپین حقوق بشری فعالین بلوچ بر اساس گزارش‌ها، تصاویر و ویدئوهای دریافتی از اعتراضات مردمی زاهدان، گزارش کرده بود که در تاریخ ۱۱ آذرماه سال جاری، نیروهای نظامی عامل تخریب اموال عمومی و آتش زدن بانک‌ها و مغازه‌ها در اعتراضات هستند و از این طریق تلاش می‌کنند با وارد کردن اتهامات سنگین به بسیاری از جوانان و کودکان بلوچ علیه آن‌ها حکم اعدام صادر کنند تا شهروندان معترض بلوچ را وادار به عقب‌نشینی کنند.

صدور حکم اعدام برای ابراهیم نارویی در حالی است که روز پنج‌شنبه ۱۵ دی‌ماه ۱۴۰۱، خبرگزاری «حال‌وش» از صدور حکم اعدام برای منصور دهمرده، دیگر بازداشتی بلوچ و شهروند دارای معلولیت خبر داد.

دهمرده در تاریخ ۱۱ مهرماه سال جاری به دست نیروهای امنیتی در زاهدان بازداشت شده بود.

منصور دهمرده سه‌شنبه ۱۳ دی‌ماه ۱۴۰۱، از شعبه دو کیفری دادگاه «شهید نوری» زاهدان، واقع در بلوار بهداشت، به اتهام «افساد فی الارض» به اعدام محکوم و پنچ‌شنبه ۱۵ دی‌ماه حکم اعدامش در زندان زاهدان به او ابلاغ شده است.

منصور دهمرده، متولد ۱۳۷۹، فرزند امان‌الله با معلولیت جسمی، مجرد و تا قبل از بازداشت، شاگرد اتوبوس بود.

این بازداشتی بلوچ به مدت ۱۰ روز تحت شکنجه «شدید» در بازداشتگاه اطلاعات قرار داشته به طوری که دندان‌ها و بینی او شکسته شده است.

دهمرده هم‌اکنون در بند ۹ زندان مرکزی زاهدان محبوس است و از تماس و ملاقات با خانواده خود نیز محروم مانده است.

نیروهای امنیتی در هفته‌های گذشته دست به کشتار شهروندان بلوچ در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان زده و صدها نفر را دستگیر کرده‌اند. کشتار مردمی که در تجمع مسالمت‌آمیز به تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به دختر نوجوان چابهاری معترض بودند در «جمعه خونین» زاهدان و با حمله به مسجد و شلیک گلوله‌های جنگی به سمت معترضان و رهگذران آغاز شد و تاکنون ادامه داشته است.

در عین‌حال دستگاه قضایی جمهوری اسلامی که همواره از مجازات اعدام برای سرکوب شهروندان بلوچ بهره برده است، در هفته‌های اخیر نیز تعداد قابل توجهی از آن‌ها را اعدام کرده است. در این میان علی رخشانی ۱۵ ساله و محمد رخشانی ۱۶ ساله دو بازداشتی زیر سن قانونی بلوچ هم با اتهام «محاربه» محاکمه شده‌اند و خطر اعدام آن‌ها را تهدید می‌کند.

در جریان سرکوب اعتراضات در سیستان و بلوچستان که همچنان ادامه دارد تنها در روز ۸ مهرماه با تیراندازی نیروهای سرکوبگر بیش از ۱۰۰ نفر کشته شدند.

بر بنیاد گزارش سازمان‌های حقوق بشری نیروهای امنیتی از هشتم مهر تا پایان آذر حداقل ۱۲۰ تن از معترضان در استان سیستان و بلوچستان را به قتل رساندند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.