ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تداوم روزهای مرگ‌بار برای کارگران: طی ۲۴ ساعت شش کارگر کشته یا مصدوم شدند

در پالایشگاه بیدبلند یک کارگر به دلیل آتش‌سوزی جان باخت. در نفت و گاز گچساران یک کارگر پیمانی به دلیل اختلاف کاری با تفنگ ساچمه‌ای به سمت همکاران خود شلیک کرد و یک کارگر کشته شد. در بویین‌زهرا هم یک کارگر فولاد به دلیل برق گرفتگی جانش را از دست داد.

کمتر روزی است که کارگران در ایران قربانی حوادث کار نشوند. خبرگزاری‌های داخلی ایران از مرگ سه کارگر در یک روز خبر دادند. در این بازه زمانی حداقل سه کارگر نیز زخمی شدند.

بر بنیاد این گزارش‌ها صبح شنبه ۱۷ دی «آتش‌سوزی در خط لوله پنتان پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس» به جان باختن یک کارگر انجامید. هویت کارگر فوت شده هنوز اعلام نشده است. سخنگوی این پالایشگاه به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفت: پیمانکار به علت ضرورت فوری عملیات، اقدام به جوشکاری کرده که به دلیل شرایط جوی منطقه و محیط کار منجر به بروز حادثه آتش سوزی شد.

از سخنان سخنگوی پالایشگاه بیدبلند مشخص است که کارگری که جانش را از دست داد به واسطه شرکت‌های پیمانکاری و با قرارداد موقت مشغول به کار بود. پالایشگاه بیدبلند در نزدیکی بهبهان در استان خوزستان قرار دارد.

تیراندازی در پتروشیمی گچساران

در یک حادثه دیگر در محیط کاری یک کارگر پیمانی در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل آنچه که «اختلاف کاری» عنوان شد با تفنگ ساچمه‌ای به سمت کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران شلیک کرد. در این حادثه یک کارگر کشته شد و دو کارگر دیگر مصدوم شدند.

بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی ایران کارگری که با اسلحه به سمت کارکنان نفت و گاز شلیک کرد «پیمانی» بود که به دلیل «اختلاف کاری و عدم امنیت شغلی» دست به این اقدام زد. هویت او و کارکنانی که مجروح یا کشته شدند، هنوز فاش نشده است.

در هشت ماه نخست امسال حداقل ۲۳ مورد اقدام به خودکشی کارگران در ایران به ثبت رسید. ۲۱ نفر از این کارگران با قراردادهای موقت یا به صورت روزمزد مشغول به کار بودند و اخراج از کار اصلی‌ترین علت اقدام به خودکشی آن‌ها بود.

سومین حادثه کاری نیز در شرکت نورد آریان فولاد مستقر در اشتهارد رخ داد. در این حادثه یک کارگر به نام رضا خلج، ۲۶ ساله به دلیل گیر کردن بدنش به پولی دینام برق یکی از تجهیزات حین کار در کارخانه دچار حادثه شد و جانش را از دست داد.

شهرک صنعتی اشتهارد در نزدیکی بویین‌زهرا قرار دارد و در هفته‌های گذشته نیز دو کارگر یک شرکت تولید فرآورده‌های شیمایی در این شهرک به دلیل سقوط در دیگ مواد جانشان را از دست دادند.

در چهارمین حادثه کاری که در یک قنادی در شهر مشهد رخ داد هم دست یک کارگر در لای چرخ گوشت گیر کرد.

سازمان آتش‌نشانی مشهد اعلام کرده است که با برش‌دادن دستگاه چرخ گوشت دست این کارگر را خارج و او را برای مداوا به بیمارستان منتقل کرده است.

سالانه بر بنیاد گزارش نهادهای حکومتی بیش از ۲۸ هزار حادثه کاری در محیط‌های کارگری رخ می‌دهد. وزارت کار مدعی است که شمار کارگران جان‌باخته به دلیل حوادث کاری کمتر از ۸۰۰ نفر است. این آمار اما تنها گزارش حوادث کاری کارگاه‌های مشمول قانون کار که زیر نظر اداره کار هستند را در بر می‌گیرد. کارگران «غیررسمی» و بدون قرارداد در گزارش‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نادیده گرفته می‌شوند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.