ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آتش‌سوزی در کارخانه «سیانس» قزوین چهار کارگر را کُشت

برای سومین بار در فاصله یک ماه استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد در محیط کار جان کارگران را گرفت. چهار کارگر در دم جان باختند و دو کارگر با درجه مصدومیت بالا به بیمارستان منتقل شدند.

سه‌شنبه ۲۰ دی یک حادثه مرگ‌بار دیگر برای کارگران رخ داد. در این حادثه که در شرکت «لابراتورهای سیانس» در شهر صنعتی البرز قزوین رخ داد، چهار کارگر در دم جان باختند و دو کارگر دیگر هم مصدوم شدند. حال یکی از مصدومان وخیم گزارش شده است.

رسانه‌های داخلی ایران علت این حادثه «انفجار گاز پروپان ناشی از سوراخ نمودن ظروف اسپری‌های تتراسایکلین برگشتی» اعلام کردند.

خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از یک «منبع کارگری» نوشت:

«در روز حادثه مقداری از محصولات اسپری ارسالی برای مشتری حدود ۵۰۰ عدد به دلیل داشتن نشتی برگشت خورده بود و این شش کارگر مشغول بازیابی و خالی کردن مایه درون ظروف با یک قطعه فلزی شبیه گوه بوده‌اند تا گاز آن‌ها تخلیه شود که ناگهان با حرارتی که از بخاری هیزمی که آنها برای گرم کردن محیط کار خود ایجاد کرده بودند، این ظروف یکی پس از دیگری منفجر می‌شوند».

در این حادثه چهار کارگر در دم کشته شدند و دو کارگر نیز به شدت مصدوم. هویت کارگران قربانی این حادثه «محمد دهقان نژاد»، «جواد کریمی زند»، «رضا رستم خانی»، «نبی‌اله امینی»، «حسن زارعی» و «مصطفی معاریف غیاثوند» اعلام شده است.

دو کارگر مصدوم به بیمارستان «شهید رجایی» قزوین اعزام شدند. به گفته «منبع کارگری» حال یکی از کارگران مصدوم که دچار ۷۰ درصد سوختگی شده وخیم است.

شمار کل کارگران این شرکت که در حوزه تولید مکمل‌های غذایی دام و طیور فعالیت می‌کند ۴۲ نفر اعلام شده است. با وجود تعداد کارگران کم اما مدیران کارخانه از تامین وسایل گرمایشی استاندارد امتناع کرده‌اند و کارگران مجبور شده‌اند برای گرم کردن محیط کار از بخاری هیزمی استفاده کنند.

آتش‌سوزی و انفجار یا خفگی در محل کار به دلیل استفاده از لوازم گرمایشی غیراستاندارد در فاصله یک ماه گذشته موجب مرگ دست‌کم ۱۰ کارگر دیگر نیز شده بود. در ۲۱ آذر ماه کارگران سردخانه بهار بروجن به دلیل استفاده از پیک‌نیکی برای گرم کردن ونی که آنها را به سر کار می‌برد، دچار حادثه شدند. پنج تن از این کارگران جان‌شان را از دست دادند. شش کارگر دیگر هم مصدوم شدند.

چهارم دی ماه استراحتگاه کارگران معدن فلورین روستای توسه در شمال شهرستان دامغان به دلیل استفاده از لوازم گرمایشی غیراستاندارد آتش گرفت. در این حادثه دو کارگر در دم جان باختند و پنج معدنکار هم با مصدومیت بالا به بیمارستان انتقال داده شدند.

سیزدهم دی ماه نیز خبرگزاری‌های داخلی ایران از مرگ سه کارگر گچ‌کار به دلیل استنشاق گاز دی‌اکسید کربن در هنگام استراحت در شهرک «سنقرآباد» از توابع هرسین کرمانشاه خبر دادند.

حوادث کار سالانه جان صدها کارگر را در ایران می‌گیرد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اما مدعی است که نرخ حوادث کاری مرگ‌بار کاهش یافته است. این وزارتخانه شمار کارگران فوت کرده بر اثر حوادث کار در سال ۱۴۰۰ را کمتر از ۸۰۰ نفر اعلام کرده است. آمار وزارت کار تنها حوادث کاری رخ داده در کارگاه‌های مشمول قانون کار را در برمی‌گیرد. حوادث کار منجر به مصدومیت و معلولیت دایمی کارگران و یا مرگ آن‌ها در کارگاه‌های خارج از شمول قانون کار در آمارهای رسمی نادیده گرفته می‌شوند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.