ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع معلمان در سراسر ایران در اعتراض به حمله‌های شیمیایی به دختران دانش‌آموز

معلمان در پاسخ به فراخوان‌ها در تجمعاتی مقابل ادارات آموزش و پرورش در ده‌ها شهر خواهان تأمین امنیت دختران دانش‌آموز شدند. در تهران، نیروهای سرکوبگر و لباس شخصی از تجمع معلمان مقابل مجلس شورای اسلامی جلوگیری کردند.

در پی فراخوان فعالان صنفی معلمان برای برگزاری تجمعاتی در اعتراض به گسترش حملات شیمیایی به دانش‌آموزان دختر در مدارس شهرهای مختلف ایران، معلمان در شهرهای مشهد، سنندج، شیراز، کرج، بابل، اهواز، لاهیجان، رشت و اردبیل، هرسین، کاشمر، سقز، الیگودرز، قزوین، کرمانشاه،اصفهان، دالاهو، سمیرم، کاشمر و بسیاری دیگر از شهرهای ایران تجمعات اعتراضی برگزار کردند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران، پنج‌شنبه ۱۱ اسفند در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که در اعتراض به «مسمومیت سریالی دختران دانش‌آموز و ناامنی در مدارس»، «سقوط ارزش پول ملی»، «صدور احکام هیئت‌های تخلفات اداری علیه معلمان و فعالان صنفی»، «فروش فضاهای آموزشی، تفریحی، خدماتی و ورزشی متعلق به آموزش‌وپرورش در قالب طرح مولدسازی»، «رفع ممنوعیت تحصیل جهت دانش‌آموزانی که در ماه‌های گذشته بازداشت‌ شده‌اند»، «محکومیت برخوردهای تحقیرآمیز و بازداشت همکاران بازنشسته در تجمع روز ۹ اسفند و درخواست آزادی فوری همه پیشکسوتان»، و «آزادی همه معلمان زندانی» سه‌شنبه ۱۶ اسفند معلمان در سراسر کشور تجمعات اعتراضی برگزار می‌کنند.

محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران، با اشاره به بیانیه کانون صنفی و دعوت به فراخوان سه‌شنبه ۱۶ آذر برای پیگیری مسمومیت دانش‌آموزان، در گفت‌و‌گو با «زمانه» اعلام کرد که معلمان با تعطیلی مدارس مخالفند.

حبیبی گفت:

جنبش مهسا دستاورد بزرگی داشته که آن مساله آزادی پوشش و حجاب بوده و حاکمیت به‌راحتی از کنار آن عبور نمی‌کند و تلاش می‌کند این دستاورد را پس بگیرد. در نتیجه ناامن‌سازی مدارس، دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دخترانه یکی از تلاش‌ها در راستای بازپس‌گیری این مطالبه اصلی و ارزشمندی است

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

پلاکاردهایی هم که معلمان در تجمعاتشان در شهرهای مختلف ایران در دست داشتند، بیانگر خواسته‌های یاد شده بود. در مشهد روی پلاکاردی نوشته شده بود: «بوکو حرام ایران، مسمومیت دختران»، «مسمومیت دختران دانش‌آموز شکنجه محسوب می‌شود»، «مدیران ساندیسی، حقوق اختلاسی»، «تورم، گرانی، حاصل بی‌سوادی». در کرج معلمان یکصدا فریاد می‌زدند: «حمله شیمیایی محکوم باید گردد.»، «آهای آهای نشسته‌ها، مسموم بعدی از شماست» از دیگر شعارهای معترضان در کرج بود.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در مشهد معلمان معترض خواهان استعفای وزیر آموزش و پرورش شدند. یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش ادعا کرده بود که بیش از ۹۵ درصد از کودکانی که به مراکز درمانی مراجعه کرده بودند مسموم نشده بودند بلکه «در اثر جو روانی ایجاد شده» گمان برده بودند مسموم‌ شده‌اند.

در اهواز معلمان معترض خواهان تأمین امنیت مدارس شدند. معلمان معترض در خیابان فردوسی سنندج شعار «زن، زندگی، آزادی» سر دادند.

جلوگیری از تجمع معلمان در تهران، سرکوب معلمان در برخی شهرها

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان گزارش داده است نیروهای سرکوبگر گارد ویژه مقابل ادارات آموزش و پرورش را اِشغال کرده‌اند و مانع شکل‌گیری هرگونه تجمع می‌شوند. بر اساس این گزارش در تهران فضا به شدت امنیتی است و ماموران با هر جمع بیش از دو نفر سریع برخورد می‌کنند و «وحشیانه» همه را متفرق می‌کنند.

بر اساس گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی در روز سه‌شنبه ۱۶ اسفند جمعیت زیادی از  اولیا،  معلمان،  دانشجویان و  فعالان زن در مقابل مجلس شورای اسلامی حضور داشتند اما مأموران لباس شخصی مانع شکل‌گیری هر گونه اجتماع بیش از دو نفر می‌‌شدند.

لباس شخصی‌ها چندین بار اقدام به دستگیری دانشجویان کردند که معلمان و والدین با شجاعت اجازه ندادند دانشجو دستگیر شود.

 بر اساس ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نیروهای سرکوبگر گارد ویژه به تجمع معلمان در رشت یورش بردند. معلمان معترض با شعار «بی‌شرف، بی‌شرف» به این سرکوب واکنش نشان دادند. نیروهای گارد ویژه نیز برای متفرق کردن معلمان گاز اشک‌آور شلیک کردند. در دیواندره، در مقابل اداره آموزش و پرورش برای جلوگیری از تجمع معلمان جو امنیتی برقرار شده بود.

اعتراضات به «تروریسم دولتی»

 پیش از این کانون معلمان ایران حمله «بیوتروریستی» به دختران دانش‌آموز را محکوم کرده و آن را «اقدامی سازمان‌یافته» از طریق ایجاد «هراس اجتماعی» میان دختران دانش‌آموز و اولیای آنها برای بازپس‌گیری دستاوردهایی دانست که جنبش «زن، زندگی، آزادی» تاکنون توانسته در ایران محقق کند.

خانه فرهنگیان ایران نیز در بیانیه‌ای، حمله شیمیایی به مدارس دخترانه را «تروریسم دولتی» عنوان کرده بود.

به گزارش محمدحسن آصفری، عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس شورای اسلامی، تا ۱۵ اسفند بیش از پنج هزار دانش‌آموز در ۲۵ استان و حدود ۲۳۰ مدرسه هدف حملات شیمیایی تروریستی قرار گرفته‌اند. عامل این رخداد مشخص نیست .

در اعتراض به این حملات، در شهرهایی چون تهران، اصفهان، کرمانشاه و اردبیل تجمعات اعتراضی برگزار و شعارهایی چون «مرگ بر حکومت بچه‌کُش» سر داده شده‌ بود. پیش از این نیروهای حکومتی در تهران و کرمانشاه به معترضان حمله و گروهی را بازداشت کرده بودند. شامگاه گذشته هم معترضان در مهاباد در پی حمله شیمیایی به مدرسه دخترانه صبا شهر گوک‌تپه به خیابان‌ها آمده، آتش روشن کرده و شعار مرگ بر دیکتاتور سر داده بودند.

 علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در ۱۵ اسفند خواستار مجازات عوامل این حملات شد. کمیته علمی وزارت بهداشت به‌کارگیری یک «ماده محرک تحریک‌کنندهٔ عمدتا استنشاقی» را در این مسمومیت‌ها تایید کرده است.  

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.