ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دبیرکل سازمان ملل: نشست دوحه برای تبیین رویکرد جهانی درباره‌ افغانستان بود نه به‌رسمیت ‌شناختن طالبان

آنتونیو گوترش در پایان نشست دوحه اعلام کرد که سازمان ملل نمی‌تواند در افغانستان از تعامل دست بردارد. او بحران انسانی در این کشور را بزرگترین بحران جهانی خواند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت / ۲ مه در پایان نشست دوحه گفت «این نشست برای تبیین رویکرد جهانی درباره‌ افغانستان بود و نه به‌رسمیت‌ شناختن طالبان».

گوترش با بیان این‌که شرکت‌کنندگان در این نشست نگران ثبات افغانستان هستند، افزود:

همه شرکت‌کنندگان توافق داشتند که برای ثبات افغانستان به یک استراتژی تعامل نیاز است و برای این‌که به هدفمان برسیم، نمی‌توانیم از تعامل دست ‌برداریم.

سازمان ملل دوشنبه و امروز سه‌شنبه ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت (یکم و دوم ماه مه) در دوحه پایتخت قطر نشستی پشت درهای بسته با حضور نمایندگان ۲۵ کشور و سازمان بین‌المللی مختلف برگزار کرد تا در مورد چگونگی تعامل با طالبان، موضوعات کلیدی، مانند حقوق بشر، به‌ویژه حقوق زنان، حکومت فراگیر، مقابله با تروریسم و قاچاق مواد مخدر گفت‌وگو کند.

دبیرکل سازمان ملل به محدودیت‌ها علیه زنان افغانستان نیز اشاره کرد و گفت با تصمیم‌های اخیر طالبان این محدودیت‌ها بدتر شده است. او گفت شاهد نقض بی‌سابقه حقوق زنان در افغانستان است و ممنوعیت کار زنان برای نهادهای کمک‌رسان و دفاتر سازمان ملل غیرقابل قبول است.

آنتونیو گوترش همچنین حضور گسترده گروه‌های تروریستی در افغانستان را نگران‌کننده دانست و بحران انسانی در افغانستان را بزرگترین بحران جهانی خواند و گفت:

۹۰ درصد مردم افغانستان در فقر زندگی می‌کنند و ۲۸ میلیون نفر نیاز به کمک دارند. با این حال کمک‌های انسانی در حال کاهش است.

دبیرکل سازمان ملل گفت در زمان مناسب امکان ملاقات با طالبان را رد نخواهد کرد اما امروز زمان مناسبی برای این کار نیست.

گوترش تأکید کرد که سازمان ملل نشست دیگری نیز درباره‌ افغانستان برگزار خواهد کرد.

امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل پیش از این گفته بود که قرار است این سازمان برای بحث درباره‌ به‌رسمیت ‌شناختن طالبان نشستی در دوحه برگزار کند. برخی از نهادها و فعالان سیاسی و اجتماعی افغانستان به این سخنان امینه محمد اعتراض و با آن مخالفت کردند.

فعالان سیاسی و مدنی، مقام‌های پیشین دولت و مجلس نمایندگان افغانستان که مخالف طالبان هستند ۶ اردیبهشت / ۲۷ آوریل در دومین نشست خود در وین، با انتشار بیانیه‌ای خواستار آن شدند که جهانیان از هرگونه بحث و مذاکره‌ که منجر به تداوم سلطه‌ طالبان و پیچیده‌ترشدن اوضاع افغانستان شود خودداری کنند و از سازمان ملل نیز خواستند تا طالبان را به‌رسمیت نشناسد.

سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر پیش از این گفته بود هیچ نشستی بدون مشارکت طالبان نتیجه نخواهد داد. او افزوده بود:

ما حق داریم که موضع خود را در فروم‌های بین‌المللی بیان کنیم، اگر کسی با آن موافق یا مخالف است موضوع دیگری است.

در نشست دوحه نمایندگان طالبان حضور نداشتند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.