ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت دست‌کم ۱۳ فعال مدنی در گیلان

ماموران امنیتی جمهوری اسلامی چهارشنبه و پنج‌شنبه ۲۵ و ۲۶ مرداد جمعی از زنان فعال گیلان را با یورش به خانه‌هایشان بازداشت کردند.

طبق گزارش «بیدار زنی» فعالان حقوق زنان زهره و زهرا دادرس، جلوه جواهری، فروغ سمیع‌نیا، آزاده چاووشیان و متین یزدانی (عکاس) در رشت، یاسمین حشدری (شاعر) در انزلی، نگین رضایی در فومن، واحده خوش‌سیرت، فعال حقوق زنان و شیوا شاه‌سیاه (گرافیست) هر دو ساکن لاهیجان در این روز بازداشت شده‌اند.

همچنین بنا به اطلاعات رسیده به زمانه، شامگاه چهارشنبه ۲۵ مرداد، سارا جهانی (داروساز) و هومن طاهری، دو شهروند ساکن رشت به دست نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شده‌اند. هنوز علت بازداشت این دو شهروند مشخص نیست و پس از بازداشت به مکان نامعلومی منتقل شدند. هومن طاهری پیش‌تر نیز سابقه بازداشت دارد.

اداره کل اطلاعات استان گیلان پنج‌شنبه ۲۶ مرداد در اطلاعیه‌ای خبر بازداشت ۱۲ نفر از فعالان و شهروندان زن در این استان را تأیید کرد و به روال متداول در جمهوری اسلامی آن‌ها را به «عناصر بیگانه» مرتبط دانست و نوشت آن‌ها «در حال برنامه‌ریزی و اقدام برای دامن زدن به آشوب و خرابکاری در سالگرد اغتشاشات پاییز گذشته» در گیلان و کردستان بودند.

در پی انتشار این اطلاعیه نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در فومن مهسا بصیر توانا، خواهر مهران بصیر توانا، از کشته‌شدگان جنبش سراسری زن، زندگی، آزادی را هم بازداشت کردند. سازمان حقوق بشری هه‌نگاو اعلام کرد که مهسا بصیر توانا هنگام خروج از بیمارستانی که مادرش به‌دلیل سکته مغزی در آن بستری بود بازداشت شده است.

بدین ترتیب شمار زنان و فعالان زن بازداشت‌شده در گیلان به ۱۳ نفر افزایش یافت.

بیشتر این فعالان حقوق زنان با یورش نیروهای امنیتی به خانه‌هایشان بازداشت شدند. نهاد بازداشت‌کننده این فعالان همگی را به مکان نامعلوم منتقل کرده است. تا لحظه تنظیم خبر از وضعیت هیچ‌یک از این فعالان اطلاعی در دست نیست.

این دستگیری‌ها در آستانه سالگرد قتل ژینا (مهسا) امینی و شکل‌گیری جنبش «زن، زندگی، آزادی» در ایران صورت گرفته است.

در یک سال گذشته دستگاه‌ امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی سرکوب فعالان حقوق زنان را شدت بخشیده است. بسیاری از آن‌ها بارها دستگیر و به احکام طولانی مدت حبس و مجازات‌های تکمیلی سنگین محکوم شده اند.

این مطلب با اطلاعات جدید به روز رسانی شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.