ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فشار شدید بر فعالان بازداشتی در گیلان: برخی از فعالان ضرب و شتم شده‌اند

طبق گزارش‌های رسیده به زمانه فعالان حقوق زنان بازداشت شده‌ در ایران، در زندان مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته‌اند و تحت فشارهای شدید قرار دارند.

فعالان حقوق زنان که روز ۲۶ مرداد‌ماه در استان گیلان دستگیر شده‌اند تحت فشار نیروهای امنیتی قرار دادند و تعدادی از آن‌ها مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. گفته می‌شود سارا جهانی، زهرا و زهره دادرس چون رمز عبور گوشی‌ خود را به ماموران نداده، مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

 یاسمین حشدری، از فعالان حقوق زنان بازداشت شده در گیلان، در پی تپش قلب شدید و حمله‌ عصبی بر اثر فشار بازجویی‌های شبانه به یک مرکز درمانی در رشت، اعزام شده و پس از مداوایی چند ساعته به بند قرنطینه‌ زندان لاکان منتقل شده است. او پس از انتقال به زندان، او نیز از حق تماس تلفنی محروم بوده و کماکان از وضعیت او اطلاعی در دست نیست.

همچنین بازجویان بازداشتگاه وزارت اطلاعات هومن طاهری، کنشگر ساکن گیلان، را چندین بار کتک زده‌اند و در اثر این حملات فیزیکی یک دندان این فعال مدنی شکسته، صورتش ورم کرده، در گردن دچار کبودی شده و آثار خراش در بدنش با گذشت چند روز و انتقال به بند عمومی، دیده می‌شود.

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان نوشته که مطلع شده است کبودی‌های روی دنده‌های هومن به حدی شدید است که به سختی نفس می‌کشد و ممکن است دنده‌های او شکسته باشد. گزارش رسیده به کمیته حاکی از آن است که بازپرس شعبه ۱۰ گیلان دستور داده تا زمانی که زخم‌های او به طور نسبی التیام نیابند اجازه ملاقات و تلفن ندارد.

به خانواده‌ این کنشگران گفته شده بازپرس پرونده به مدت ۱۰ روز مسافرت است و هیچ‌یک از خانواده‌ها تا کنون موفق به ملاقات با بازپرس پرونده نشده‌اند. گفته می‌شود بازپرس پرونده برای مراسم اربعین به عراق رفته است.

این در حالی است که برخی بازداشت‌شدگان از زمان بازداشت تاکنون حق تماس و ملاقات نداشته‌اند.

روز گذشته کبری احمدزاده، مادر فروغ سمیع‌نیا، از بازداشتی‌های این پرونده در گفت‌وگو «شبکه شرق» گفت که «از روز ۲۵ مرداد تا امروز، فروغ فقط یک‌بار تماس گرفته است، این تماس به دقیقه نکشید و او فقط گفت که خوبم و در زندان هستم. او به ما نگفت در کدام زندان است.» او گفته: «ما هر بار که به دادسرا می‌وریم، پاسخ روشنی نمی‌گیریم.»

کاوه مظفری، همسر جلوه جواهری از دیگر بازداشت‌شدگان این پرونده هم در صفحه اینستاگرام خود نوشته که جلوه امکان استفاده از تلفن را ندارد و خانواده در بی‌خبری به سر می‌برد.

در آستانه سالگرد قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی و خیزش «ژن، ژیان، ئازادی»، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در گیلان، چهارشنبه ۲۵ مرداد به‌صورت هم‌زمان به محل زندگی فعالان حقوق زنان زهره و زهرا دادرس، جلوه جواهری، فروغ سمیع‌نیا، آزاده چاووشیان و متین یزدانی (عکاس) در رشت، یاسمین حشدری (شاعر) در انزلی، نگین رضایی در فومن، واحده خوش‌سیرت، فعال حقوق زنان و شیوا شاه‌سیاه (گرافیست) در لاهیجان حمله برده و آن‌ها را بازداشت کردند.

نیروهای وزارت اطلاعات در ادامه سارا جهانی (داروساز) و هومن طاهری، دو شهروند ساکن رشت را در شامگاه چهارشنبه دستگیر کرده و به مکان نامعلومی بردند.

در عین بی‌خبر نگه‌داشتن خانواده‌ها از وضعیت بازداشت‌شدگان، اداره کل اطلاعات استان گیلان پنج‌شنبه ۲۶ مرداد در اطلاعیه‌ای خبر بازداشت ۱۲ نفر از فعالان و شهروندان زن در این استان را تأیید کرد. این اطلاعیه با پرونده‌سازی امنیتی برای بازداشت‌شدگان، آن‌ها را به «عناصر بیگانه» مرتبط دانست و ادعا کرد آن‌ها «در حال برنامه‌ریزی و اقدام برای دامن زدن به آشوب و خراب‌کاری در سالگرد اغتشاشات پاییز گذشته» در گیلان و کردستان بوده‌ اند.

پس از انتشار اطلاعیه اداره اطلاعات، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در فومن مهسا بصیر توانا، خواهر مهران بصیر توانا، از کشته‌شدگان جنبش سراسری زن، زندگی، آزادی را هم بازداشت کردند. با وجود آزادی موقت واحده خوش‌سیرت، نگین رضایی و شیوا شاه‌سیاه با قرار وثیقه، بقیه بازداشت‌شدگان هنوز در حبس‌اند.

در یک سال گذشته از آغاز اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، دستگاه‌ امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی سرکوب فعالان حقوق زنان را شدت بخشیده است. بسیاری از آن‌ها با پرونده‌سازی نهادهای امنیتی بارها دستگیر و به احکام طولانی مدت حبس و مجازات‌های تکمیلی سنگین محکوم شده اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.