ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

  ایندو و اثر تازه‌اش: فکرشو کردی تا به حال؟

کاوه روشنگر - در آهنگ و نماهنگ تازه گروه «ایندو» می‌توان به وضوح صدای محکم شجاعت را شنید. رنگ‌آمیزی هارمونیک موسیقی به این اثر وجوه تازه‌ای می‌بخشد و بدان عمق می‌دهد.

«ایندو» گروه دو نفره‌ای‌ست متشکل از اردلان پایوار و شادی یوسفیان. آشنایی این دو به همکاری و فعالیت در گروه «کیوسک» در سال ۲۰۰۸ و نوازندگی و آهنگسازی اردلان پایوار برمی‌گردد. آهنگ‌هایی که رفته رفته کامل شدند و سپس شادی یوسفیان به عنوان خواننده وارد گروه شد و این نقطه‌ی شروع فعالیت «ایندو» در سبک آلترناتیو بود. البته باید همین‌جا به این نکته اشاره کرد که «ایندو» اصولاً سبک گریز است و به سبک‌های دیگری چون بلوز و جز نیز گرایش دارد.

تا به حال از این گروه دو آلبوم منتشر شده به نام‌های «برد و باخت» و «همین لحظه» و در فاصله بین این دو آلبوم تک‌آهنگ‌های بسیاری هم منتشر کرده‌اند که از آن میان می‌توان به «شرقی غمگین» با همراهی حسین منصوری و «والس چمن» که طرح و ترانه‌ی آن از شیدا دیانی است اشاره کرد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

یکی از ویژگی‌های «ایندو» همکاری با نوازندگان و هنرمندان ایرانی بسیاری مانند: کینگ رام، حسین منصوری، شیدا دیانی، پیمان سلیمی، تارا کمانگر و … است. نام‌هایی که به گوش دوستداران موسیقی تلفیقی فارسی آشنا هستند.

به تازگی، اندکی قبل از سالگرد قیام ژینا اثری از «ایندو» منتشر شد برای آزادی، با عنوان «فکرشو کردی تا به حال»که به «زنان آزاده‌ی ایرانی» تقدیم شده است. ترانه و آهنگسازی این قطعه از اردلان پایوار است و گیتار الکتریک را محمد تالانی نواخته و خوانندگان آن شادی یوسفیان و اردلان پایوار هستند. مسترینگ آهنگ نیز کار آلن دوشز، برنده جایزه گرمی‌ست که همکاری او با گروه در صدادهی بی‌عیب و نقص این آهنگ بی‌تأثیر نبوده است.

فکرشو کردی تا به حال؟

این آهنگ با صدای گیتار الکتریک شروع می‌شود و سپس با اضافه شدن باس و درامز نوید یک موسیقی پر انرژی را از همان ابتدا می‌دهد. دراملاین پانکی که در بسیاری از موسیقی‌های پانک راک در سال‌های دهه‌ی ۱۹۸۰ شنیده‌ایم.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

دراملاین محو می‌شود خواننده‌ی زن (شادی یوسفیان) اضافه می‌شود و ترانه شروع می‌شود. خواننده کلمات را محکم ادا می‌کند و حالتی خشمگین دارد خشمی که رفته رفته به آن صدای گرم گیتار الکتریک اضافه می‌شود. اجزای درام لاین هم دوباره به موسیقی انرژی اضافه می‌کنند و خواننده را به اوج می‌رساند. افکت‌های صوتی به موقع به موسیقی اضافه می‌شوند و باعث می‌شوند، اوج و فرود موسیقی با اضافه و کم شدن صدا‌ها به درستی طی بشود و اوج و فرود‌های موسیقی ناگهانی نباشد.

کیبورد نیز با لوپ‌های ملودیک به شنونده حسی همچون لحظه به لحظه به پایان و اتفاقی نزدیک شدن را می‌دهند و حسی شبیه به انتظار توام با اضطراب را به مخاطب القا می‌کند.

رنگ‌آمیزی هارمونیک موسیقی نکته‌ی ویژه‌ی اثر است که آن را به یک موسیقی چند وجهی تبدیل می‌کند ‌و باعث می‌شود روند موسیقی غیر قابل پیش‌بینی باشد.

«فکرشو کردی تا به حال» در مجموع  از موسیقی بسیار پیچیده‌ای برخوردار است که سه بخش اصلی دارد: قسمتی که خواننده‌ی زن در بخش ابتدایی می‌خواند، قسمت تکرار شونده ترانه که آن را هم خواننده‌ی زن می‌خواند و بخش دوم آهنگ که خواننده مرد به تنهائی و به همراهی خواننده‌ی زن ترانه را می‌خوانند.

یکی از درخشان ترین قسمت‌های آهنگ از ۲:۱۶ تا ۲:۲۴ است که نوازندگان موسیقی با استکاتو‌های نفس‌گیر به صورت پیاپی صدا را منطبق با تمپوی این آهنگ قطع و وصل می‌کنند و خواننده‌ی ترانه جمله‌های زیر را ادا می‌کند:

من وسط میدانم
به لب رسیده جانم
آب از سرم گذشته
کارد رسیده به استخوانم

موسیقی با با همان آکورد ابتدایی گیتار الکتریک و صدای خواننده‌ی زن به پایان می‌رسد.

صدای محکم، تصاویر گویا

در بخش‌هایی از نماهنگی که «ایندو» تدارک دیده تصاویر امیر نصر آزادانی (فوتبالیست)، علی یونسی (دانشجوی دانشگاه شریف)، توماج صالحی (خواننده سبک رپ) و نسرین ستوده (وکیل حقوق بشر) دیده می‌شوند و در همان حال اردلان پایوار می‌خواند:

ورزشکاران، نخبگان، شاعران، عاشقان
به جرم آزادگی هریک در کنج زندان

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

به این ترتیب این ترانه نه تنها به قیام ژینا و اتفاق‌های رخ داده در سال گذشته ارجاع می‌دهد، بلکه با زبان ساده‌ و رسایی که دارد و کلماتی که به وضوح ادا می‌شوند، از برخی چهره‌های قیام هم یاد می‌کند. محکم ادا کردن کلمه‌ها و جدیت اثر در روایت یادآور شجاعتی است که دختران و پسران جوان ایرانی در مبارزه با استبداد به خرج داده‌اند.

امیر نصر آزادانی، ورزشکار ایرانی‌ست که در پرونده کشته شدن اسماعیل چراغی در اصفهان بازداشت و به اعدام محکوم شد. اتحادیه جهانی فوتبالیست‌های حرفه‌ای همراه با چهره‌هایی از ورزشکاران از حکم اعدام او ابراز انزجار کرده بودند. علی یونسی نیز دانشجوی نخبه ایرانی است که در شاهرود بازداشت و وادار به اعتراف اجباری شد و سرانجام هم او را به ۱۶ سال زندان محکوم کردند. تصویری از دختر خردسال فرشته احمدی که بر سر مزار مادرش گریه می‌کند در بسیاری از نماهای این ویدیو مقابل دیدگان مخاطب قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.