ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قائم مقام پیشین وزارت کشور جمهوری اسلامی در آستانه اخراج از کانادا قرار دارد

سید سلمان سامانی که در دولت حسن روحانی قائم مقام وزارت کشور در امور مجلس بود در تورنتو زندگی می‌کند. او از یک سال پیش تحت تحریم‌های کانادا قرار گرفت و به‌نظر می‌رسد که دیگر نمی‌تواند در این کشور بماند.

«گلوبال نیوز»، بخش خبر شبکه تلویزیونی گلوبال کانادا چهارشنبه ۱۵ آذر / ۶ دسامبر از احتمال اخراج یک مقام بلندپایه جمهوری اسلامی ایران به نام سیدسلمان سامانی از کانادا خبر داد.

سلمان سامانی، ‌۴۲ ساله، قائم مقام وزیر کشور و سخنگوی این وزارتخانه در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی بود که در شهر تورنتو کانادا زندگی می‌کند.

سامانی یک بار در سال ۱۳۹۰ کاندیدای انتخابات مجلس نهم از قوچان شد اما رأی کافی برای نمایندگی مجلس به‌دست نیاورد.

گفته می‌شود که این مقام جمهوری اسلامی ارتباطات نزدیکی با علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس کنونی و عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور سابق داشت و به دلیل نزدیکی‌اش با رحمانی فضلی پست قائم مقامی وزیر کشور و سخنگویی این وزارتخانه را در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی به‌دست آورد.

به‌گزارش «گلوبال نیوز»، آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA) براساس تحریم‌های این کشور علیه مقام‌های جمهوری اسلامی که در ماه نوامبر سال ۲۰۲۲ تصویب شد، از هیئت مهاجرت و پناهندگی کانادا درخواست کرده است که برای سامانی جلسه‌ای در مورد اقامت او برگزار کند. این جلسه می‌تواند منجر به اخراج سامانی شود.

تحریم‌های نوامبر سال ۲۰۲۲ به دلیل نقض حقوق بشر در جنبش سراسری «زن، زندگی، آزادی» وضع شد و براساس آن مقام‌های تحریم‌شده جمهوری اسلامی اجازه سکونت در کانادا را ندارند.

آنا پیپ، سخنگوی هیئت مهاجرت و پناهندگی کانادا تشکیل پرونده برای سلمان سامانی را تأیید کرد و گفت در ۱۰ نوامبر جاری جلسه رسیدگی به این پرونده تشکیل می‌شود.

دولت کانادا از پاسخ به این پرسش که آیا این پرونده مربوط به سلمان سامانی است، خودداری کرد.

کاوه شهروز، وکیل ساکن تورنتو و عضو ارشد مؤسسه مک‌دونالد-لوریر، درباره مسئولیت‌های دولتی سلمان سامانی گفت در ایران معاون وزیر شدن نیاز به ارتباط عمیق با رژیم دارد.

شهروز با بیان این‌که کانادا پناهگاه امنی برای افراد رژیم ایران است، گفت «نمی توان بدون وفاداری به نظام به این رتبه‌ها ارتقا یافت». او گفت:

این افراد کانادا را کشوری آسان برای ورود به آن می‌دانند تا پول‌هایشان را بیاورند و در این‌جا پولشویی کنند. من فکر می‌کنم دلیل آن این است که مقام‌های ما (کانادا)  آن‌طور که باید این موضوع را جدی نمی‌گیرند.

دولت کانادا گفته است ممنوعیت این کشور علیه مقام‌های بلندپایه رژیم ایران شامل «شمار وسیعی از افراد در رژیمی می‌شود که علیه مردم ایران و سایر ملت‌ها مرتکب جنایت شده‌اند». این شامل سران کشور، اعضای کابینه، سفیران، دیپلمات‌های ارشد، اعضای قوه قضائیه، مقام‌های ارشد نظامی و اطلاعاتی و کارمندان بلندپایه دولتی می‌شود.

آژانس خدمات مرزی کانادا به «گلوبال نیوز» گفت در چارچوب تحریم‌های اعمال‌شده در سال گذشته، روند اخراج ۹ مقام ایرانی را نیز آغاز کرده است.

به‌گفته آژانس خدمات مرزی کانادا یک مورد از این پرونده‌ها به دلیل آن‌که فرد مورد نظر کانادا را ترک کرده است منتفی شد و دو مورد در مرحله برنامه‌ریزی جلسات رسیدگی قرار دارند. اسناد و مدارک در مورد پرونده‌های باقی‌مانده نیز در حال آماده‌سازی است.

گیوم بِروبه، سخنگوی آژانس خدمات مرزی کانادا گفت این آژانس «نمی‌تواند در مورد محل سکونت هر شخصی اظهارنظر کند، با این حال می‌توانیم بگوییم که آژانس خدمات مرزی فقط برای افرادی که در حال حاضر در کانادا هستند درخواست رسیدگی می‌کند».

هیئت مهاجرت و پناهندگی کانادا نیز گفت برای تأیید اخراج‌ها، در حال رسیدگی به دو مورد از این پرونده‌هاست و هر دو مورد به اخراج اتباع ایرانی از کانادا به دلیل تحریم‌های اعمال شده یک سال پیش مربوط می‌شود.

کانادا در سال ۲۰۱۲ روابط دیپلماتیک خود را با ایران به دلیل تلاش‌های این کشور برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای و «حمایت از گروه‌های تروریستی» مانند حماس قطع کرد.

دولت کانادا جمهوری اسلامی ایران را حکومت حامی تروریسم معرفی کرده و نیروی قدس سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی کانادا قرار داده است.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در جریان مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۵ که در آن به قدرت رسید، وعده داد که روابط دیپلماتیک با ایران را از سر خواهد گرفت. اما در سال ۲۰۲۰ سپاه پاسداران یک هواپیمای مسافربری اوکراینی را که فرودگاه تهران را ترک می‌کرد، سرنگون کرد و ۸۵ شهروند کانادایی ـ ایرانی مقیم کانادا را کشت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.