ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

به خانواده‌های چهار زندانی سیاسی کُرد گفتند «این ملاقات آخر است»

نگرانی‌ها از احتمال اعدام این چهار زندانی کُرد در شرایطی افزایش یافت که مقام‌های زندان اوین خانواده‌های آن‌ها را برای دیدار با عزیزان‌شان فراخواندند و گزارش‌ها حاکی از انتقال چهار زندانی (که هنوز هویتشان تأیید نشده) به زندان قزلحصار کرج برای اجرای حکم اعدام‌اند. جوانا طیمسی، همسر محسن مظلوم به «زمانه» می‌گوید: «مقامات زندان پس از ورود خانواده‌ها به زندان به آن‌ها گفته‌اند که این آخرین دیدار و ملاقات با فرزندان‌شان است. اگر هم‌ا‌کنون اقدامی برای این چهار تن صورت نگیرد، دیدار یکشنبه می‌تواند اولین و آخرین ملاقات آنها در این ۱۹ ماه گذشته باشد».

در پی تماس مقام‌های زندان اوین خانواده پژمان فاتحی، محسن مظلوم، محمد فرامرزی و وفا آذربار، چهار زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام شنبه هفتم بهمن، برای انجام ملاقات آخر با فرزندان‌شان به زندان اوین فراخوانده شدند.

خانواده‌های این چهار زندانی سیاسی از شهرهای کامیاران، دهگلان، مهاباد و بوکان، سحرگاه یکشنبه به تهران رسیدند و قرار است در ساعت‌های آینده در زندان اوین با آن‌ها ملاقات انجام دهند.

زمانه، در رابطه با آخرین وضعیت این چهار زندانی سیاسی کُرد با جوانا طیمسی، همسر محسن مظلوم گفت‌وکو کرده است.

هم‌چنین زمانه پیش از این برای تهیه این گزارش با بیان عظیمی، همسر پژمان فاتحی تماس گرفته بود، اما او به دلیل حال روحی نامناسب حاضر به انجام این مصاحبه نشده بود.

جوانا طیمسی، همسر محسن مظلوم می‌گوید دیروز شنبه هفتم بهمن، شعبه اجرای احکام خانواده‌ها را مطلع کرده بود که برای انجام ملاقات و دیدار با فرزندان‌شان به زندان اوین بروند:

پس از تماس مقامات زندان، خانواده‌ها به سمت تهران حرکت کردند و صبح روز یکشنبه به تهران رسیدند. آن‌ها در نهایت ساعت ۱۱ و نیم همان روز موفق به دیدار و ملاقات با فرزان‌شان شدند و مقامات زندان پس از ورود خانواده‌ها به زندان به آن‌ها گفته‌اند که این آخرین دیدار و ملاقات با فرزندان‌شان است.

طیمسی، در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید که اگر هم‌ا‌کنون اقدامی برای این چهار زندانی سیاسی کُرد صورت نگیرد، دیدار روز یکشنبه می‌تواند اولین و آخرین ملاقات آنها در این ۱۹ ماه گذشته باشد:

از نهادهای حقوق بشری، مردم آزادیخواه، جامعه بین‌المللی و اتحادیه اروپا تقاضا دارم که تمام اقدامات لازم را برای نجات جان این چهار زندانی سیاسی انجام بدهند و جمهوری اسلامی ایران را در مورد اعدام‌هایی که در ایران صورت می‌گیرد، پاسخگو کنند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در همین ارتباط نیز کمپین دفاع از چهار زندانی سیاسی کُرد با تأیید این گزارش، نوشته است که خانواده‌ها در مقابل زندان اوین هستند.

هم‌چنین این کمپین در اطلاعیه‌ای نوشته است که این اقدام همزمان با آن است که «تلاس‌های مستمر هفته‌ی پیش وکیل خانواده‌ها برای ثبت دادنامه‌ی اعاده‌ی دادرسی در دیوان عالی کشور رد شده است».

کمپین دفاع از چهار زندانی سیاسی کُرد در ادامه نوشته است:

با توجه به نمونه‌های مشابه و سوابق پیشین جمهوری اسلامی، این خطر جدی است که احکام اعدام این چهار نفر طی ساعات آینده اجرا شود و مادران دیگری داغدار شوند. [...] از مردم و تمامی انسان‌های آزادیخواه می‌خواهیم به آن‌ها پیوسته، و از نهادهای حقوق بشری و مجامع بین‌المللی انتظار داریم به‌صورت فوری و جدی برای جلوگیری از این اعدام‌ها اقدامی عاجل و موثر انجام دهند.

پیش‌تر درخواست اعاده دادرسی پژمان فاتحی، محسن مظلوم، محمد فرامرزی و وفا آذربار در دیوان عالی کشور رد شده بود و هم‌اکنون خطر اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام، جان آن‌ها را تهدید می‌کند.

در روزهای اخیر نیز به دنبال تأیید محکومیت چهار زندانی سیاسی کُرد به اعدام در دیوان عالی کشور، شبکه حقوق بشر کردستان نسبت به «اعدام قریب الوقوع» آن‌ها هشدار داده بود.

محسن مظلوم، وفا آذربار، محمد فرامرزی و پژمان فاتحی از زمان بازداشت در مردادماه ۱۴۰۱، یعنی طی ۱۹ ماه گذشته از حق ملاقات با خانواده و حتی دسترسی به وکیل انتخابی محروم‌ بوده‌اند.

اعترافات اجباری آن‌ها پس از ۸۰ روز بازداشت و در حالی که آثار شکنجه‌های فیزیکی و روحی در آن‌ها مشهود بود از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد و حکم اعدام آن‌ها در دادگاهی چند دقیقه‌ای و بدون‌ آن‌که خانواده‌های آن‌ها از صدور این حکم مطلع باشند روز ۱۶ دی‌ماه صادر شد.

شنبه هفتم بهمن، جوانا طیمسی، همسر محسن مظلوم در صفحه خود در شبکه ایکس (توییتر سابق) نوشت که ملاقات خانواده‌های این چهار زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام برای صبح زود فردا [یکشنبه هشتم بهمن] پیش‌بینی شده و «این خطر جدی است که احکام اعدام این چهار نفر طی ساعات آینده اجرا شود.»

پیش‌تر جوانا طیمسی، در واکنش به تأیید حکم اعدام این چهار زندانی در شبکه اجتماعی ایکس نوشته بود که «کلیه‌ مراحل بازداشت، بازپرسی، رسیدگی و دادرسی تا صدور حکم‌شان در ابهام، خفا، به‌طور پنهانی، غیرشفاف و سریع اتفاق افتاده و بیم آن می‌رود مراحل اجرا هم به همین ترتیب باشد.»

این چهار فعال سیاسی به اتهام آن‌چه «همکاری با اسرائیل» خوانده شده و در حالی‌که از حقوق اولیه زندانیان و دسترسی به روند دادرسی عادلانه محروم بوده‌اند، با استناد به اعترافات اجباری به اعدام محکوم شده‌اند و خطر اعدام هر لحظه جان آن‌ها را تهدید می‌کند.

خانواده‌های آن‌ها اما مکرراً اتهام «همکاری با اسرائیل» را واهی خوانده‌اند و این چهار فعال سیاسی هیچ ارتباطی با اسرائیل نداشته‌اند و صرفا به دلیل مخالفت با «رژیم دیکتاتوری جمهوری اسلامی» به اعدام محکوم شده‌اند.

شبکه حقوق بشر کردستان پیش‌تر به نقل از یکی از اعضای خانواده این چهار زندانی گفته بود: «برخلاف ادعاهای وزارت اطلاعات این افراد تنها برای انجام کار تشکیلاتی و سیاسی به ارومیه اعزام شده‌اند و هیچ‌گونه سلاحی با خود نداشته‌اند.»

پیش‌تر نیز مادران این چهار زندانی سیاسی کُرد مقابل زندان اوین حضور یافتند و از مردم درخواست همراهی و حمایت کرده بودند.

پرونده فوق امنیتی بود و دیوان عالی کشور آن را رد کرد

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی یکم مرداد ۱۴۰۱ محسن مظلوم، ۲۷ ساله و اهل مهاباد، وفا آذربار، ۲۶ ساله و اهل بوکان و پژمان فاتحی، ۲۸ ساله و اهل کامیاران را بازداشت کردند.

مهر ۱۴۰۱ اعتراف اجباری این چهار زندانی مبنی بر آموزش به وسیله نیروهای اسرائیلی برای خرابکاری در یک مرکز حساس صنعتی ــ نظامی از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد.

این ادعا در شرایطی مطرح شد که محل بازداشت چهار عضو حزب کومله کردستان ایران یکی از روستاهای نزدیک به ارومیه اعلام شده است.

پیش از این، جمعی از زندانیان زندان قزل‌حصار در بیانیه‌ای در واکنش به اعدام‌ها نوشته‌ بودند: «پیوسته خبر جگرسوز آخرین ملاقات داده‌شده به یکی از همبندیان و یا هم سلولی‌هایمان را می‌شنویم و به دنبال آن و با طلوع صبح صدای آمبولانس وحمل پیکرِ پاک و بی‌جان عزیزان‌مان برای تحویل به خانواده‌های‌شان.»

در قسمتی دیگر بیانیه زندانیان زندان قزلحصار آمده بود:

از دهه شصت اغلب روزها و اکنون تمام روزهای هفته است که از پیکر این سرزمین و مردمش خون می‌چکد. تمام سحرگاهان، همه بامدادان و هر بانگ نماز را به خون آغشته و رنگین کرده‌اند و ما که در زندان قزلحصار در مرکز این کشتار و قتل عام سراسری قرار داریم، همه روزه (و عموما) روزهای سه‌شنبه وچهارشنبه با اعدامِ هم سلولی‌ها و همبندی‌هایمان روز را آغاز می‌کنیم.

حزب کومله کردستان ایران مهر ۱۴۰۱، هنگامی که همزمان با اعتراض‌ها به قتل ژینا (مهسا) امینی اعتراف اجباری این چهار زندانی سیاسی از صدا و سیما پخش شد، به صورت رسمی اتهام منسوب به چهار عضو خود را تکذیب کرد و آن را ادامه سناریوسازی حکومت توصیف کرد.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی اجرای حکم اعدام زندانیان را در سال ۲۰۲۳/ ۱۴۰۲ شتاب داده است.

بر اساس گزارش سالانه مجموعه فعالان حقوق بشر، جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۳ دستکم ۷۲۲ تن را اعدام کرد که نسبت به یکسال قبل (۲۰۲۲) نزدیک به ۱۵۰ نفر بیشتر است.

سازمان حقوق بشر ایران، مستقر در نروژ دسامبر ۲۰۲۳ گفته بود که از آغاز جنگ اسرائیل با مردم غزه حکومت ایران روند اعدام‌ها را سریع‌تر کرده است. دستگاه قضایی ایران از اعلام شمار شهروندان اعدام شده خودداری و در برخی زندان‌ها نیز حکم اعدام را مخفیانه و بدون اعلام رسمی هویت زندانیان اعدام شده اجرا می‌کند.

انتقال «چهار زندانی» به قزلحصار برای اجرای حکم اعدام

مقام‌های امنیتی و قضائی جمهوری اسلامی چهار زندانی محکوم به اعدام را ساعاتی پیش برای اجرای حکم به زندان قزلحصار کرج منتقل کرده‌اند.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نوشته که هنوز هویت این چهار زندانی به طور قطع مشخص نشده است اما «شواهد بسیار جدی وجود دارد» که این چهار زندانی محسن مظلوم، پژمان فاتحی، وفا آذربار و هژیر فرامرزی باشند.

از سوی دیگر، کانون حقوق بشر ایران اعلام کرده بود که وضعیت در زندان قزلحصار نیز پرتنش گزارش شده است و گارد زندان در همراهی با مأموران اطلاعات به زندانیان معترض و متحصن حمله کرده‌اند.

هرانا نیز نوشته که روز گذشته تلفن‌های زندان قزلحصار برای مدتی بدون توضیح خاصی قطع شده بود. هم‌زمان، کانون حقوق بشر ایران از پرواز هلی‌کوپتر بر فراز سنندج و دیگر شهرهای کردستان خبر داده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.