ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اتهام «تبلیغ علیه نظام از طریق ارتباط با کومله» برای شریفه محمدی، فعال کارگری زندانی

میلاد پورعیسی - بیش از دو ماه از بازداشت شریفه محمدی، فعال کارگری ساکن رشت می‌گذرد، او پس از بازداشت در رشت به زندان سنندج منتقل شده و با اتهام عجیب «ارتباط با گروه کومله» مواجه است. یک منبع نزدیک به خانواده او در گفت‌وگو با زمانه می‌گوید که او جز فعالیت صنفی هیچ فعالیتی نداشته است و تاکنون از دسترسی به وکیل انتخابی محروم بوده و همچنان در انفرادی و بدون حق ملاقات با خانواده نگهداری می‌شود. برای سیروس فتحی، همسر او نیز به دلیل اطلاع‌رسانی از پرونده او پرونده‌ قضایی باز شده است.

بیش از دو ماه از بازداشت شریفه محمدی، فعال کارگری اهل رشت می‌گذرد و خانواده او به شدت نگران وضعیت نگهداری و اتهام‌های این زندانی سیاسی اند. اتهام سنگین امنیتی، مشاهده آثار شکنجه در بدن این فعال کارگری و البته محدودیت شدید برای تماس با خانواده، از دلایل عمده نگرانی‌ آن‌هاست.

خانواده شریفه محمدی اطلاعات بسیار ناچیزی از دلیل بازداشت او دارند و انتقال این زندانی سیاسی به شهرستان سنندج از حدود ۴۰ روز پیش، پیگیری پرونده را برایشان دشوارتر از قبل کرده است؛ تا جایی که مقام‌های قضایی برای «سیروس فتحی»، همسر او نیز به‌دلیل پیگیری وضعیت همسرش و تلاش جهت آگاهی از روند بازداشت و پرونده‌سازی امنیتی علیه او، پرونده قضایی باز کرده‌اند و همین فشارهای امنیتی هم به مانعی جدی برای پیگیری پرونده او تبدیل شده است.

شریفه محمدی، فعال کارگری اهل رشت، ۱۴ آذر/پنجم دسامبر به‌دست ماموران وزارت اطلاعات در خیابان‌های این شهر بازداشت، و پس از تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی به بازداشتگاه مخفی اداره اطلاعات این شهر منتقل شد.

نگرانی شدید برای این فعال کارگری که یک فرزند ۱۱ ساله هم دارد، دقیقاً از لحظه بازداشت و بی‌خبری یک هفته‌ای از محل نگهداری او آغاز شد. یک منبع آگاه نزدیک به خانواده او که نخواست نامش منتشر شود، در گفت‌وگو با «زمانه» در مورد شرایط بازداشت او در سه‌شنبه ۱۴آذر ماه می‌گوید، خانواده او تقریباً تا یک هفته از محل نگهداری او بی‌اطلاع بودند:

خانم محمدی چهاردهم آذرماه در یکی از خیابان‌های رشت توسط مأموران اداره اطلاعات بازداشت شد و مأموران از آن‌جا او را برای ضبط وسایل شخصی به منزل بردند. آقای سیروس فتحی همسر خانم محمدی به صورت اتفاقی در منزل بود. آقای فتحی به مأموران گفته است که باید برای رساندن فرزند خود از مدرسه به خانه، برای چند دقیقه بیرون برود. مأموران به او قول داده‌اند که تا زمان برگشت منتظر او بمانند، ولی وقتی آقای محمدی به همراه پسر خود به خانه برگشته، کسی آن جا نبوده است.

این منبع آگاه در مورد دلیل بازداشت شریفه محمدی، فعال کارگری اهل رشت در استان گیلان می‌گوید:

مأموران در لحظه ورود به منزل شریفه محمدی، حکم بازداشت را به او و همسرش نشان داده‌اند که در آن اتهامی عجیب ذکر شده بوده است. تبلیغ علیه نظام از طریق ارتباط با «گروهک کُردی کومله» اتهامی بود که در این حکم بازداشت برای شریفه محمدی نوشته شده بود.

اتهام سنگین ارتباط با حزب کومله کُردستان، در حالی برای شریفه محمدی فعال کارگری اهل گیلان مطرح شده که این منبع آگاه می‌گوید او غیر از فعالیت صنفی، هیچ فعالیت دیگری نداشته است.

خانواده شریفه محمدی تقریباً یک هفته از محل نگهداری او بی‌اطلاع بودند:

روز بعد از بازداشت، مأموران با آقای فتحی همسر شریفه محمدی تماس گرفته و گفتند که حال او بد شده و خواستند برای او فوراً دارو تهیه کند. سیروس فتحی که به شدت هم نگران شده، به دلیل خواب بودن فرزند خود نتوانسته از منزل بیرون برود.

شریفه محمدی فعال کارگری بازداشتی، روز دوم بازداشت، در تماسی کوتاه تنها توانسته به همسر خود اطلاع دهد که حالش خوب شده، ولی اجازه پیدا نکرده از اتهام و محل نگهداری خود حرف بزند. 

به گفته این منبع مطلع «تا حدود یک هفته بعد، خانواده او از وضعیت و شرایط نگهداری او کاملا بی‌اطلاع بودند، تا این‌که مأموران دوباره در تماسی کوتاه اعلام کردند که او را به زندان لاکان رشت منتقل کرده‌اند. مأموران اجازه گفت‌وگوی شریفه محمدی با خانواده خود را ندادند و تنها از همسرش خواستند برای او پول و لباس ببرد».

او می‌افزاید:‌«نزدیک به دو هفته بعد از این تماس، خانواده کاملاً از وضعیت شریفه محمدی بی‌اطلاع بودند، تا این که دو هفته بعد از انتقال به زندان رشت و سه هفته بعد از بازداشت، این زندانی سیاسی برای بار دوم اجازه یافت با منزل خود تماس بگیرد. در تماس دوم شریفه محمدی اجازه صحبت با همسر خود و اطلاع دادن از بازجویی و دلیل بازداشت خود را پیدا نکرد. او فقط با فرزندش برای چند دقیقه صحبت کرد.»

اتهام حمل دستگاه شنود برای همسر شریفه محمدی

سیروس فتحی، همسر این فعال کارگری زندانی در همه این روزها در دادسرای عمومی و انقلاب رشت برای اطلاع یافتن از دلیل دستگیری شریفه محمدی در رفت‌ و آمد بوده است. بازپرس شعبه چهارم دادسرای رشت به سیروس فرصت ملاقات با خود را نداده است، تا این که در هفته سوم بازداشت به او گفته هیچ اطلاعاتی از اتهام شریفه محمدی نمی‌دهد و آقای فتحی تنها می‌تواند از طریق وکلای مورد قبول قوه قضائیه اقدام کند. 

نزدیک به سه هفته بعد از بازداشت شریفه محمدی، در حالی که او از تماس و ملاقات با خانواده خود محروم بود، همسر او با روزنامه شرق گفت‌وگو کرد. در این گفت‌وگوی کوتاه سیروس فتحی از حدود ۲۰ روز بی‌اطلاعی از دلیل بازداشت، عدم پاسخ‌گویی بازپرس پرونده و جلوگیری از ملاقات او با همسرش انتقاد کرد. این انتقاد نه تنها به روشن‌تر شدن وضعیت شریفه محمدی منجر نشد، که خشم بیشتر بازپرس پرونده را به همراه داشت.

منبع آگاه زمانه توضیح می‌دهد که بعد از مصاحبه با شرق، بازپرس شعبه چهارم دادسرای رشت این‌بار دستور ممنوعیت ورود همسر شریفه محمدی به دادسرای رشت را صادر کرده است:

در همه نزدیک به ۷۰ روز بازداشت، بازپرس شعبه چهارم دادسرای عمومی و انقلاب رشت به عنوان مسئول اصلی تشکیل پرونده، نه‌تنها هیچ پاسخی به همسر خانم محمدی نداد، بلکه بعد از گفت‌وگوی او با روزنامه شرق، به مأموران دستور داد اجازه ورود آقای فتحی به ساختمان دادسرا را ندهند. بعد از این دستور در دادسرا برخورد بسیار زشتی از سوی مأموران با همسر شریفه محمدی شد. آن‌ها او را تهدید به بازداشت کرده و گفتند که برای جاسوسی به دادسرا می‌آید و دستگاه شنود همراه خودش می‌آورد. بعد هم او را بدون ارائه هیچ اطلاع جدیدی از وضعیت پرونده همسرش بیرون انداختند.

این برخورد توهین آمیز مأموران در دادسرای رشت و بی‌خبری مطلق از شرایط شریفه محمدی، به انتشار یک پست در صفحه انتقادی در اینستاگرام از سوی همسر او منجر شد. به گفته این منبع انتشار این پست در اینستاگرام هم باز، نه به روشن شدن تکلیف پرونده شریفه محمدی، که به پرونده سازی برای همسر او از سوی اداره اطلاعات استان گیلان منجر شد.

پرونده سازی برای شریفه محمدی به خاطر یک عکس

در حالی‌که بی‌خبری از وضعیت شریفه محمدی وارد هفته سوم می‌شد، مأموران همسر او را به دلیل اطلاع‌رسانی از برخورد توهین آمیز با خود در دادسرا، برای بازجویی احضار کردند:

مأموران چند روز بعد از انتشار این پست به منزل آن‌ها ریختند و او را برای بازجویی احضار کردند. آقای فتحی را در حدود سه ساعت بازجویی تهدید کردند که در صورت ادامه اطلاع‌رسانی، پرونده قضایی چند سال قبل او دوباره باز می‌شود. علاوه بر این بازپرسی شعبه چهارم دادسرای رشت، به خاطر اطلاع‌رسانی درباره وضعیت شریفه محمدی، برای سیروس فتحی همسر او با اتهام اخلال در نظم عمومی پرونده جداگانه تشکیل داد.

سیروس فتحی، همسر شریفه محمدی هم فعال کارگری است. دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته به‌دلیل همین فعالیت‌ها برای او پرونده امنیتی تشکیل داده بود. دادگاه انقلاب رشت در همان زمان، آقای فتحی را از هر گونه اتهام امنیتی تبرئه کرد.

شریفه محمدی فعال کارگری از روز بیست و دوم بازداشت، بدون اطلاع قبلی به خانواده و به دلایل نامعلوم به زندان سنندج منتقل شده است. 

سومین تماس تلفنی او با خانواده بعد از این اتفاق انجام شد:

نزدیک به ۴۰ روز است که خانم محمدی را به زندان سنندج منتقل کرده‌اند. او تنها یک بار پنج روز بعد از بازداشت، در تماسی کوتاه با منزل از انتقال خود به زندان سنندج خبر داد. اجازه هیچ صحبتی درباره پرونده و دلیل این انتقال نداشت و گفت که بازجو در حین تماس در کنار او حضور دارد. خانم محمدی تنها توانست از تمدید قرار بازداشت خود در زندان مرکزی سنندج برای یک ماه دیگر صحبت کند.

از پایان مدت قرار یک ماهه بازداشت شریفه محمدی در زندان سنندج چندین روز گذشته و به گفته منبع نزدیک به خانواده او، هیچ اطلاعی از تمدید این قرار داده نشده و بازجویی همچنان ادامه دارد. 

سیروس فتحی بعد از انتقال همسر خود به سنندج، به شدت نگران شده و در سفر به این شهر تنها یک بار توانسته با بازپرس پرونده در دادسرای سنندج گفت‌وگوی کوتاهی داشته باشد. 

به گفته این منبع، بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب سنندج به خانواده او گفته است که دستور انتقال شریفه محمدی به این شهر از سوی دادسرای انقلاب رشت صادر شده و برای آن‌ها در کُردستان «نیابت قضایی» صادر شده و همسر این زندانی باید از همان جا پرونده را دنبال کند.

بعد از انتقال به سنندج، پیگیری پرونده شریفه محمدی برای همسر این فعال کارگری سخت‌تر از قبل شده است:

آقای فتحی بعد از این که از بازپرس در سنندج هم پاسخی دریافت نکرد، به رشت برگشته و تنها از وکیلی که به صورت داوطلبانه قول پیگیری پرونده را داده بود، خواست تا دلیل انتقال خانم محمدی به سنندج را جویا شود. این وکیل بعد از پیگیری در تماس با آقای فتحی گفته است که شریفه محمدی را برای «مواجهه حضوری» به سنندج منتقل کرده‌اند و به زودی به زندان رشت بر می گردد. او ضمناً گفته که ظاهراً دلیل بازداشت، ارسال یک عکس برای یک دوست بوده که نهادهای امنیتی مدعی شده‌اند او از اعضای حزب کُردی کومله است. این وکیل به دلیل نگرانی امنیتی از پیگیری بیشتر پرونده خودداری می‌کند.

مشخص نیست منظور مقام‌های قضایی استان گیلان از مواجهه حضوری شریفه محمدی دقیقاً چیست و چرا با این‌که قول بازگشت سریع او به زندان رشت را داده‌اند، بعد از گذشت نزدیک به ۵۰ روز از این انتقال خبری نیست. 

منبعی که با زمانه گفت‌وگو کرده، می‌گوید بازجویی او همچنان در زندان سنندج ادامه دارد و در هفته گذشته این فعال کارگری اجازه پیدا کرده برای دومین بار بعد در زندان سنندج برای دقایقی کوتاه با همسر خود به صورت تلفنی صحبت کند:

تا جایی که ما اطلاع پیدا کردیم خانم محمدی چند روز پیش با همسر خود تماس گرفته و گفته بازجویی او همچنان ادامه دارد. علاوه بر نگرانی بابت وضعیت پرونده و اتهام شریفه محمدی، وضعیت سلامتی او هم نگرانی دیگری ایجاد کرده است. بعد از انتقال این فعال کارگری به زندان سنندج، به آقای فتحی خبر رسید که شریفه محمدی را با صورت کبود در راهروهای زندان دیده‌اند. یکی از انگشتان پای او هم پیش از بازداشت دچار عفونت شده بود و مشخص نیست چطور به این مساله رسیدگی می‌کنند.

شریفه محمدی در نزدیک به ۷۰ روز بازداشت، در سلول انفرادی نگهداری شده و از دسترسی به وکیل انتخابی محروم بوده است. تنها اطلاعاتی که از دلیل بازداشت او وجود دارد، حکم بازداشتی است که مأموران اداره اطلاعات رشت در روز دستگیری به همسر او ارائه کردند؛ تبلیغ علیه نظام از طریق ارتباط با حزب کومله و ارسال یک عکس برای دوستی که نهادهای امنیتی مدعی شده‌اند از اعضای این حزب است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اردشیر

    امروز روز تولد پسر شریفه محمدی، جناب آقای آیدین, ۱۲ ساله, است. کانال تلگرامی "اردوی کار" همراه با ویدیویی کوتاه از مراسم جشن تولد آیدین در کلاسش (خواندن "تولدت مبارک" به فارسی و انگلیسی) متن زیر را نیز همراه کرده است: "آیدین جان، بدون شک امروز شریفه، همچنان مقاوم و استوار، در پشت آن دیوارهای بلند سیمانی زندان، هم‌صدا و هم‌شوق با همکلاسی‌هایت، تولدت را فریاد زده و شمع دوازده سالگیت را در کنار تو فوت کرده است. شریفه امروز و تمامی این ۷۱ روز، تو را چنان در رویاهایش به آغوش کشیده که هیچ نگهبانی و دیواری و زندانی، توان گرفتن شادی آن رویا را از او ندارد. ▪️تولد ۱۲ سالگی آیدین، پسر شریفه محمدی، در شرایطی، توسط دوستانش در مدرسه، جشن گرفته شد که آیدین ۷۱ روز است مادرش را ندیده و حتی صدای مادرش را نشنیده است. پدر آیدین، سیروس فتحی، نیز به دلیل اطلاع‌رسانی از وضعیت بازداشت و روند غیرقانونی وضعیت شریفه، نیز در معرض اتهام و‌ برای ایشان نیز پرونده‌ای قضایی باز شده است. ▪️شریفه محمدی، فعال صنفی_کارگری ساکن رشت روز ۱۴م آذر ماه در رشت بازداشت، پس از تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر و سپس به زندان سنندج منتقل شد. پس از گذشت بیشتر از دو ماه بازداشت، شریفه همچنان در انفرادی، بدون حق ملاقات با خانواده و از دسترسی به وکیل انتخابی محروم بوده است."