ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش میدانی:

«خیابان‌های تهران در آستانه ۸ مارس میلیتاریزه شده‌اند»

به‌نظر می‌رسد پس از انتخابات نه‌چندان پرشور و در آستانه روز جهانی زنان* حکومت درصدد انتقا‌م‌گیری از مخالفان و به ویژه زنان و دیگر جنسیت‌هاست و از هراس شکل‌گیری هرگونه تجمع، نیروهای امنیتی و یگان ویژه را برای سرکوب بدن‌ها در خیابان فعال کرده است.

پنج‌شنبه ۷ مارس ۲۰۲۴ /۱۷ اسفند ۱۴۰۲، تهران - در هر گوشه و خیابان‌های اصلی تهران در هر ده قدم چهار مامور زن و کمی آن طرف‌تر چند پلیس مرد با اونیفرم سبزرنگ ایستاده اند. ماموران چادری با زنان بدون روسری و ترنس‌ها درگیر می‌شوند و به زنانی که روسری‌شان دور گردنشان افتاده، تذکر می‌دهند: «خانم حجابت رو سر کن» و در صورت بی‌اعتنایی جر و بحث را ادامه می‌دهند.

اگر منازعه به طول بیانجامد، از پلیس‌ها و ماشین‌های ویژه شاسی بلند سبز برای بازداشت استفاده می‌شود. پیش از انتخابات فضا تا این حد میلیتاریزه نبود.

 خیابان انقلاب از دروازه دولت تا آزادی به شدت امنیتی شده و دور تا دور میدان انقلاب پر از ماشین‌های پلیس و مامور است و یک آمبولانس سفید رنگ پارک شده است؛ آمبولانس برای مردم نشانه‌ی خوبی نیست و پیشتر ماموران سرکوب‌گر از آن برای بازداشت استفاده کرده بودند. در ورودی تمام متروها چند مامور حجاب‌بان در کنار پلیس مسلح کشیک می‌دهند.

در حوالی چهارراه ولیعصر، با کانکس آبی و سفید رنگ تئاتر شهر را از پارک دانشجو جدا کرده و این محل را نیز با نظارت و دوربین، امنیتی‌تر کرده اند. پیش از این، فضای تئاتر شهر در اختیار تمام افراد بود و به ویژه فضایی آرام تر برای افراد ترنس، تا کم‌تر مورد آزار و خشونت قرار بگیرند. اما امروز نه تنها این فضا را از آن‌ها سلب کرده بلکه محیط را انبوهی از ماموران زن و مرد اشغال کرده‌‌اند و فضای عمومی مرکز پایتخت بسیار متشنج است. حالا دیگر خیلی خبری از ترنس‌ها در حوالی پارک دانشجو نیست و بعضی زنان نیز با رعب و وحشت در حالیکه روسری‌شان را مرتب می‌کنند به سرعت از آن فضا خارج می‌شوند.

به‌نظر می‌رسد پس از انتخابات نه‌چندان پرشور و در آستانه روز جهانی زنان حکومت درصدد انتقام دیگری از مخالفان و به ویژه زنان و دیگر جنسیت‌هاست و از هراس برقراری تجمع افراد، پیشاپیش چون روال همیشگی‌اش، ابزارسرکوب را علیه بدن‌ها در خیابان فعال کرده است. امروز حکومت به درستی دریافته که یکی از پاشنه آشیل‌های اصلی‌اش زنان و مقاومت و نافرمانی‌شان علیه حجاب اجباری است، بنابراین از همین نقطه برای ایجاد تنش و فضای رعب و وحشت در میان زنان، آغاز می‌کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.