نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادگاه انقلاب یازده نفر از فعالان حقوق زنان در گیلان را به بیش از ۶۰ سال زندان محکوم کرد

شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت، فعالان حقوق زنان را که در استان گیلان در آستانه سالگرد خیزش ژینا بازداشت شده بودند در مجموع به بیش از ۶۰ سال زندان محکوم کرد. احکام صادرشده برای هر یک از این فعالان، بین یک سال تا بیش از ۹ سال زندان است.

به گزارش بیدارزنی، رسانه گروهی از کنش‌گران زنان، روز ۸ فروردین‌ ۱۴۰۳، دادگاهی در گیلان، حکم بیش از ۶۰ سال زندان برای فعالان برابری‌خواهی جنسیتی صادر کرد که مرداد ۱۴۰۲ و در آستانه نخستین سالگرد خیزش ژینا در این استان بازداشت شده بودند.

شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت به ریاست قاضی مهدی راسخی، حکم ۱۱ نفر از ۱۲ نفر بازداشت شده را صادر کرده است.

این دادگاه زهره دادرس را در مجموع به به ۹ سال و ۶ ماه حبس محکوم کرد. زهره دادرس به اتهام تشکیل ‌گروه با هدف برهم زدن امنیت ملی به شش سال و یک روز حبس تعزیری و‌ به اتهام اجتماع و تبانی، به سه سال و شش ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شد.

فروغ سمیع‌نیا، سارا جهانی، یاسمین حشدری، شیوا شاه سیا، نگین رضایی، متین یزدانی، آزاده چاووشیان و‌ زهرا دادرس هر یک در مجموع به شش سال و سه ماه و ۷ روز حبس محکوم شدند. در رابطه با اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور، این فعالان به سه سال و شش ماه و یک روز حبس و به اتهام عضویت در گروه غیرقانونی به دو سال و هفت ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری محکوم شدند.

جلوه جواهری و هومن طاهری هم به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند.

مصطفی نیلی، وکیل فروغ سمیع‌نیا و جلوه جواهری، در گفت‌وگو با روزنامه شرق در روز ۸ فروردین گفت که «بنا بر حکم دادگاه، مجازات اشد صادر شده برای متهمان این پرونده قابلیت اجرا خواهد داشت».

دادگاه رسیدگی به اتهام‌های بازداشت‌شدگان گیلان پنج‌شنبه دهم اسفندماه در رشت برگزار شده بود.

در سالگرد آغاز اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، دستگاه‌ امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی سرکوب فعالان حقوق زنان را شدت بخشید. درنتیجه بسیاری از آن‌ها، با پرونده‌سازی نهادهای امنیتی بارها دستگیر و به احکام طولانی‌مدت حبس و مجازات‌های تکمیلی سنگین محکوم شدند.

در آستانه سالگرد خیزش زن، زندگی، آزادی، نیروهای امنیتی گیلان روز چهارشنبه ۲۵ مرداد به‌صورت هم‌زمان به محل زندگی فعالان حقوق زنان، زهره دادرس و زهرا دادرس، جلوه جواهری، فروغ سمیع‌نیا، آزاده چاووشیان و متین یزدانی (عکاس) در رشت، یاسمین حشدری (شاعر) در انزلی، نگین رضایی در فومن، واحده خوش‌سیرت، فعال حقوق زنان و شیوا شاه‌سیاه (گرافیست) در لاهیجان یورش برده و آن‌ها را بازداشت کردند. نیروهای وزارت اطلاعات در ادامه سارا جهانی (داروساز) و هومن طاهری، دو شهروند ساکن رشت را در شامگاه ۲۵ مرداد بازداشت کردند.

اداره کل اطلاعات استان گیلان روز ۲۶ مرداد در اطلاعیه‌ای این بازداشت‌شدگان را به «عناصر بیگانه» مرتبط دانست و ادعا کرد آن‌ها «در حال برنامه‌ریزی و اقدام برای دامن زدن به آشوب و خراب‌کاری در سالگرد اغتشاشات پاییز گذشته» در گیلان و کردستان بوده‌‌اند.

این بازداشت‌ها همراه با خشونت بود. سارا جهانی، زهرا و زهره دادرس چون رمز عبور گوشی‌ خود را به ماموران ندادند، مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. یاسمین حشدری، از فعالان حقوق زنان بازداشت شده در گیلان، در پی تپش قلب شدید و حمله‌ عصبی بر اثر فشار بازجویی‌های شبانه به یک مرکز درمانی در رشت اعزام شد. همچنین بازجویان بازداشتگاه وزارت اطلاعات هومن طاهری را چندین بار کتک زدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.