ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه حملات اسرائیل به غزه، کرانه باختری و جنوب لبنان ـ گزارش آمریکا از نقش اسرائیل در وخامت وضعیت حقوق بشر

اسرائیل همچنان به شمال، مرکز، و بخش‌های پرجمعیت جنوب غزه و پایگاه‌های حزب‌الله لبنان حمله می‌کند. گزارش‌ حقوق بشری وزارت خارجه آمریکا می‌گوید جنگ اسرائیل علیه غزه «تأثیرات منفی قابل ‌توجهی بر وضعیت حقوق بشر» داشته است.

براساس گزارش‌های صبح سه‌شنبه ۴ اردیبهشت / ۲۳ آوریل شبکه الجزیره، اسرائیل در ۴۸ ساعت گذشته به مناطق مرکزی غزه که اردوگاه‌های آوارگان در آنجا قرار دارد، از جمله نصیرات، بریج، و مغازی و همچنین بخش‌هایی از دیرالبلاح، شهری که به مردم جنگ‌زده گفته شده به آن‌جا بروند، حمله کرده است.

حمله به شمال و شرق غزه

در شمال غزه، محله‌های شجاعیه و زیتون از زمین و هوا مورد حمله قرار گرفت. الجزیره گفته است که تمام ساختمان‌های مسکونی که سالم مانده بودند، هدف قرار گرفته و تخریب شده‌اند و عملیات ارتش اسرائیل تخریبی بوده است.

این در حالی است که به‌رغم اظهارات مکرر مقام‌های ارتش اسرائیل مبنی بر تکمیل عملیات نظامی در این منطقه و پاکسازی آن، گزارش‌هایی از درگیری بین گروه‌های مسلح و ارتش اسرائیل منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا، ناوها و هواپیماهای جنگی اسرائیل در طول شبانه روز گذشته به بمباران نوار غزه از جمله اردوگاه پناهندگان نصیرات و شرق خان یونس ادامه دادند.

نیروهای اسرائیلی که در شمال شهر بیت حانون غزه فعالیت می‌کنند روز گذشته (دوشنبه) هدف شلیک تک‌تیراندازها و همچنین حملات خمپاره‌ای و راکتی گروه‌های مسلح فلسطینی قرار گرفتند.

نیروهای حماس و گردان‌های شهدای الاقصی، شاخه نظامی الفتح، از حملات متعددی علیه واحدهای اسرائیلی در بیت حانون و شرق غزه خبر دادند.

حمله به جنوب لبنان

در همین حال جروزالم پست روز سه‌شنبه از حمله ارتش اسرائیل به پایگاه‌های حزب‌الله در جنوب لبنان خبر داد و افزود در شمال اسرائیل نیز آژیر خطر به صدا درآمد.

این گزارش به‌نقل از بیانیه ارتش اسرائیل نوشته است که روز سه‌شنبه هواپیماهای جنگنده‌ ارتش اسرائیل به یک ساختمان نظامی حزب‌الله در کنار زیرساخت‌های دیگر این گروه در منطقه یارون در جنوب لبنان حمله کردند.

بر اساس این بیانیه، یک هدف نظامی دیگر در منطقه یارون توسط نیروهای ارتش اسرائیل هدف قرار گرفت.

بیانیه ارتش اسرائیل به آژیرهای خطری هم اشاره کرده که صبح روز سه‌شنبه در منطقه متولا (اسرائیل) به صدا درآمد و نسبت به شلیک راکت و موشک هشدار داد اما بعد معلوم شده که شناسایی اشتباه صورت گرفته است.

تقریباً همزمان با اعلام این خبر، رسانه‌های اسرائیلی به نقل از شبکه خبری المیادین، وابسته به حزب‌الله گزارش‌هایی مبنی بر کشته‌شدن یک نفر در نتیجه حمله به خودرویی در جنوب لبنان منتشر کردند.

رسانه لبنانی «النهار» نیز نوشت دست‌کم یک نفر در خودرویی در نزدیکی شهر عدلون کشته شد.

به گزارش النهار، این نخستین بار است که اسرائیل در این منطقه فردی را که در حال رانندگی بوده هدف قرار می‌دهد.

حمله به کرانه باختری

در جریان حمله اسرائیل به اریحا واقع در کرانه باختری اشغالی نیز پدر ۴۴ ساله سه فرزند مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. این اولین مورد مرگ در تیراندازی‌های شبانه بود که در آن پنج فلسطینی دیگر نیز در کرانه باختری اشغالی زخمی شدند.

در حمله نظامی اسرائیل به اردوگاه‌های آوارگان عقبت جبر و عین‌السلطان واقع در شمال و جنوب اریحا، دو نفر هدف گلوله قرار گرفتند و زخمی شدند.

سه نفر نیز شامگاه دوشنبه هنگام تیراندازی نیروهای اسرائیلی به خودروها در یک پل در شمال شهر الخلیل هدف گلوله قرار گرفتند.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل (اونروا) در آخرین ارزیابی خود از شرایط منطقه جنگ‌زده گفت: «حملات هوایی به رفح نگرانی‌ها را از تشدید تنش در جنوبی‌ترین منطقه غزه که هم‌اکنون میزبان بیش از نیمی از جمعیت غزه است، افزایش داده است.»

یک مقام ارشد اونروا بر اهمیت امکان عبور امن غیرنظامیان برای نقل مکان از رفح، پیش از آغاز تهاجم زمینی نیروهای اسرائیلی تأکید کرد.

بیش از ۳۴ هزار کشته

تخمین زده می‌شود که ۱,۴ میلیون فلسطینی به این امید این‌که از حملات اسرائیل در مناطق شمالی، مرکزی و جنوبی غزه در امان بمانند به رفح، منطقه‌ای به وسعت حدود ۶۴ کیلومترمربع رفته‌اند و حملات اسرائیل به این منطقه می‌تواند فاجعه انسانی دیگری را موجب شود.

دولت‌های خارجی، از جمله آمریکا و نهادهای کمک‌رسان بین‌المللی، نسبت به این فاجعه انسانی هشدار داده‌اند در حالی‌که نیروهای اسرائیلی طرح خود را برای حمله زمینی به منطقه رفح دنبال می‌کنند.

براساس آخرین آمار وزارت بهداشت غزه، با کشته شدن ۳۲ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار کشته‌شدگان حملات اسرائیل به ۳۴ هزار و ۱۸۳ نفر و زخمی‌شدگان به ۷۷ هزار و ۱۴۳ نفر رسیده است.

مقام‌های غزه می‌گویند بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ کودک و ۹ هزار ۵۰۰ زن در میان کشته‌شدگان هستند.

بازداشت طرفداران فلسطین در دانشگاه نیویورک

به‌گزارش الجزیره پلیس نیویورک کارمندان و دانشجویان معترض به جنگ اسرائیل علیه غزه را در دانشگاه این شهر دستگیر کرد.

پیش از این، گزارش‌ها حاکی از آن بود که اعضای هیئت علمی دانشگاه نیویورک به صف دانشگاهیان معترض که دست در دست هم گرفته بودند پیوستند تا فعالان دانشجویی را از پلیس جدا کنند.

به‌گفته فعالان دانشگاهی، پلیس سپس همه استادان دانشگاه را که از دانشجویان محافظت می‌کردند، دستگیر کرد.

دانشجویان دانشگاه کلمبیا و دانشگاه ییل نیز در روزهای اخیر با ادامه اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین در سراسر ایالات متحده آمریکا بازداشت شده‌اند.

دانشگاه کلمبیا کلاس‌های حضوری را لغو کرده و به سمت تدریس آنلاین می‌رود تا تنش‌ها کاهش یابند.

هفته گذشته بیش از ۱۰۰ دانشجو در پردیس دانشگاه کلمبیا پس از فراخوان پلیس برای برچیدن چادرهایی که در همبستگی با مردم غزه برپا کرده بودند، دستگیر شدند.

تبعیض و نقض حقوق مردم فلسطین

از سوی دیگر، وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا گزارش تفصیلی خود از نقض حقوق بشر در مناطق اشغالی و غزه علیه فلسطینی‌ها در سال ۲۰۲۳ را منتشر کرد و گفت جنگ اسرائیل علیه غزه «تأثیرات منفی قابل‌توجهی بر وضعیت حقوق بشر» داشته است و فلسطینی‌ها مورد تبعیض‌های نظام‌مند قضائی قرار گرفته‌اند.

به‌گفته وزارت امور خارجه آمریکا، چندین گزارش مبنی بر این‌که دولت اسرائیل یا عوامل آن «در طول سال ۲۰۲۳ مرتکب قتل‌های خودسرانه یا غیرقانونی شده‌اند» وجود دارد و همچنین «ناپدیدکردن‌های قهری از سوی مقام‌های دولتی یا به‌نمایندگی از سوی آن‌ها» صورت گرفته است.

این گزارش همچنین به شرایط زندان‌های اسرائیل و رفتار با اسیران فلسطینی پرداخته و گفته است: «گزارش‌های متعددی وجود دارد مبنی بر این‌که مقام‌ها برخی از زندانیان را در شرایطی نگهداری می‌کنند که به سلامتی آن‌ها آسیب می‌رساند، از جمله در میان ازدحام شدید جمعیت».

در این گزارش همچنین آمده است: «قانون نظامی [اسرائیل] بازداشت‌های نامحدود بدون اتهام یا محاکمه فلسطینی‌های کرانه باختری یا غزه در داخل اسرائیل را مجاز می‌داند.»

گزارش گفته است که شهروندان اسرائیلی که در کرانه باختری مرتکب جنایت شده‌اند، مشمول قوانین اسرائیل می‌شوند و در دادگاه‌های غیرنظامی داخل اسرائیل محاکمه می‌شوند، در حالی که فلسطینی‌ها در کرانه باختری در دادگاه‌های نظامی اسرائیل محاکمه می‌شوند.

موضوعات مهم حقوق بشری در گزارش وزارت خارجه ایالات متحده شامل گزارش‌های معتبر از موارد زیر بود: قتل‌های خودسرانه یا غیرقانونی، از جمله قتل‌های فراقانونی. ناپدید شدن یا ربودن اجباری؛ شکنجه یا رفتار یا مجازات ظالمانه غیرانسانی یا تحقیرآمیز توسط مقام‌های دولتی؛ شرایط دشوار زندگی در زندان؛ دستگیری یا بازداشت خودسرانه؛ دخالت خودسرانه یا غیرقانونی در حریم خصوصی؛ مجازات اعضای خانواده برای تخلفات ادعایی توسط یکی از بستگان؛ شکنجه، آزار فیزیکی، و خشونت یا مجازات جنسی؛ محدودیت‌های جدی بر آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها، از جمله خشونت یا تهدید علیه روزنامه‌نگاران، دستگیری یا تعقیب غیرموجه روزنامه‌نگاران و سانسور؛ مقابله با آزادی اجتماعات مسالمت‌آمیز و آزادی تشکل؛ محدودیت در آزادی رفت و آمد و اقامت؛ خشونت یا تهدید به خشونت علیه گروه‌های اقلیت ملی، نژادی یا قومی و....

این گزارش گفته است سازمان‌های حقوق بشری نسبت به گزارش‌های مربوط به شکنجه سیستماتیک و رفتار یا مجازات ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز با زندانیان فلسطینی در زندان‌ها پس از حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل ابراز نگرانی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.