ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیدار تاریخی وزیران امور خارجه آمریکا و کوبا

دیدار جان کری و برونو رودریگز در پاناما از زمان انقلاب کوبا تاکنون بی‌سابقه است. آمریکا همزمان کوبا را از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج می‌کند.

در آستانه اجلاس هفتم کشورهای قاره آمریکا در پاناما وزیران امور خارجه کوبا و آمریکا درباره روند عادی‌سازی روابط دو کشور گفت‌وگو کردند. اجلاس هفتم کشورهای قاره آمریکا در روزهای جمعه و شنبه، ۱۰ و ۱۱ آوريل / ۲۱ و ۲۲ فروردين، برگزار می‌شود و رهبران کوبا و آمریکا قرار است در این اجلاس با هم دیدار کنند. آمریکا و کوبا از دسامبر / آذرماه سال گذشته تغییر در روابط خود را آغاز کرده‌اند.

دیدار جان کری و برونو رودریگز ـ از زمان انقلاب کوبا در سال ۱۹۵۹ تاکنون وزیران خارجه آمریکا و کوبا با هم دیداری نداشته‌اند.

به‌گزارش رویترز، دیدار جان کری و برونو رودریگز، وزیران امور خارجه آمریکا و کوبا شب پنج‌شنبه ۹ آوريل / ۲۰ فروردين در هتلی در پاناما انجام شد. این دیدار دو ساعت به درازا کشید و در ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه پایان یافت.

دولت فدرال آمریکا از پیشرفت در این مذاکرات خبر داد. یک مقام بلندپایه آمریکایی که نخواست نامش فاش شود پس از این دیدار گفت: «کری و رودریگز گفت‌وگوی طولانی‌ و سازنده‌ای داشتند. هر دو با پیشرفت مذاکرات موافق بودند و گفتند که برای حل‌وفصل مسائل برجسته تلاش خواهند کرد.»

آمریکا همزمان اعلام کرد که کوبا را از فهرست سیاه کشورهای حامی تروریسم خارج می‌کند.

دولت سوسیالیستی کوبا در ماه فوریه / اسفند ۱۳۹۳ گفته بود برای آغاز مجدد مذاکرات دیپلماتیک با ایالات متحده خواستار حذف نامش از این فهرست است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه در راه آمدن به پاناما هنگامی که در جامائیکا توقف کرده بود گفت که وزارت امور خارجه توصیه‌های خود در این‌باره را به کاخ سفید فرستاده بود و او در انتظار نظر مشاورانش بود تا آن را اعلام کند.

منابع نزدیک به کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا در واشنگتن نیز گفتند که وزارت خارجه توصیه کرده بود که کوبا از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج شود.

به‌گفته منابع آمریکایی، آخرین دیدار وزیران امور خارجه آمریکا و کوبا به ۲۲ سپتامبر ۱۹۵۸ در واشنگتن باز می‌گردد. در آن تاریخ جان فاستر دالس و گونزالو گوئل، وزیران خارجه دو کشور چند ماه پیش از فتح هاوانا توسط چریک‌های فیدل کاسترو با هم ملاقات کردند. در یکم ژانویه ۱۹۵۹ گوئل به همراه فولخنثیو باتیستا، دیکتاتور کوبا و دیگر رهبران وقت این کشور از هاوانا گریخت.

در ماه آوریل ۱۹۵۹ ریچارد نیکسون، معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا با فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا که در آن زمان سمت نخست‌وزیر را داشت، دیدار کرد. اما روابط این دو کشور به‌سرعت رو به تیرگی گرایید و با اعلام ملی شدن اموال آمریکا در کوبا، واشنگتن در ژانويه ۱۹۶۱ روابط ديپلماتيک خود با هاوانا را قطع کرد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.