ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ماموریت ارتش ترکیه علیه‌ پ‌ک‌ک و داعش یک‌سال تمدید شد

پارلمان ترکیه مصوبه عملیات نظامی در سوریه و عراق را یک سال تمدید کرد. در میان احزاب حاضر، تنها نمایندگان حزب دمکراتیک خلق‌ها به این ماموریت رای مخالف دادند.

پارلمان ترکیه مصوبه عملیات نظامی در سوریه و عراق را یک سال و تا اکتبر ۲۰۱۶ تمدید کرد. در میان احزاب حاضر، تنها نمایندگان حزب دمکراتیک خلق‌ها به این مصوبه رای مخالف دادند.

درخواست تمدید ماموریت ارتش ترکیه در مقابله با داعش و پ‌ک‌ک از سوی حزب اسلام‌گرای عدالت و توسعه به مجلس ارائه شده بود. این حزب دلیل چنین درخواستی را خطرات و تهدیدهای رو به رشد علیه امنیت ملی در مرزهای جنوبی را عنوان کرده بود.

خبرگزاری «آنادولو» نوشت با این مصوبه، نیروهای مسلح ترکیه هم پ‌ک‌‌ک و هم داعش را هدف خواهند گرفت. مطابق این مصوبه، به شرکای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش نیز اجازه داده می‌شود که از حریم ترکیه برای عملیات نظامی خود به طور کوتاه مدت استفاده کنند.

نیروی هوایی آمریکا نیز کماکان اجازه استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک را برای عملیات علیه داعش خواهد داشت. استفاده آمریکا از این پایگاه در ماه اوت و پس از مذاکرات طولانی آنکارا و واشنگتن مجاز شد.

در نشست ویژه پارلمان ترکیه، علاوه بر حزب عدالت و توسعه، حزب چپ - میانه جمهوری خلق و حزب راستگرای حرکت ملی به تمدید ماموریت نظامی علیه داعش و پ‌ک‌ک رای دادند. تنها نیروی مخالف، حزب دمکراتیک خلق‌ها بود که به کردها نزدیک است.

در پایان ماه ژوئیه، جنگنده‌های ترکیه برای اولین مرتبه مواضع داعش در شمال سوریه را بمباران کردند. این واکنشی بود به سوءقصد مهیبی که در شهر جنوبی سوروچ در ۲۰ ژوئیه صورت گرفت و «دولت اسلامی» عامل آن معرفی شد. از آن زمان تا کنون، ارتش ترکیه مواضع حزب کارگران کردستان (پک‌ک) را نیز بمباران کرده است. گفته می‌شود که عملیات نظامی ترکیه بیش‌تر از داعش، متوجه کردها بوده است.

این در حالی است که یگان‌های مدافع خلق که شاخه سوری پ‌ک‌ک محسوب می‌شوند، در شمال سوریه علیه داعش می‌جنگند. پ‌ک‌ک از سوی دولت ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا یک تشکل تروریستی محسوب می‌شود.

اواخر اوت، ترکیه برای نخستین مرتبه، در ماموریت نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش مشارکت کرد. جنگنده‌های این کشور در چارچوب این ماموریت عملیاتی را در سوریت علیه داعش انجام دادند.

ترکیه در حال حاضر به دلیل ناکام ماندن مذاکرات ائتلافی، دولتی انتقالی دارد. قرار است اول نوامبر انتخابات پارلمانی دیگری برگزار شوند.

حزب حاکم «عدالت و توسعه» در انتخابات پارلمانی هفتم ژوئن اکثریت مطلق خود را از دست داد. پس از آن مذاکرات با حزب چپ میانه «جمهوری خلق» و راست ملی‌گرای «حرکت ملی» برای تشکیل دولت ائتلافی شکست خورد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دولت موقت ترکیه، ائتلافی ناممکن و شکننده / شادیار عمرانی | The Union Of People's Fedaian Of Iran

    […] لایحه تمدید عملیات برون مرزی  ترکیه که از سوی شورای امنیت ملی این کشور به مجلس ارائه شده بود، روز جمعه(چهارم سپتامبر/۱۳ شهریور) در مجلس تصویب شد. مخالفت‌ دو وزیر حزب «دموکراتیک خلق‌ها» با این طرح و رای منفی نمایندگان «ه‌دپ» به این لایحه به نتیجه نرسید. به این ترتیب، حزب «ه‌دپ» در نخستین تصمیم دولت موقت، از هدف خود از حضور در کابینه انتقالی، یعنی ممانعت از ادامه حملات ترکیه به پ‌ک‌ک ناکام ماند. […]