ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

• پرونده ویژه

چرا خامنه‌ای موقع انتخابات به یاد مخالفان می‌افتد؟

خامنه‌ای به شرکت در انتخابات فراخوانده است. پاسخ شیرین عبادی، ابوالحسن بنی‌صدر، ژاله وفا، فرخ نگهدار، شهرنوش پارسی‌پور، مهران مصطفوی، حسن شریعتمداری، الاهه بقراط، محمدرضا شالگونی، سهراب مبشری و ... به این دعوت.

رهبر جمهوری اسلامی ایران ۱۹ دی در یک سخنرانی در شهر قم، همه را به مشارکت در انتخابات فراخواند. او گفت حتی کسانی هم که نظام را قبول ندارند‌، برای حفظ و اعتبار کشور در آن شرکت کنند.

این دومین مرتبه است که خامنه‌ای مخالفان را برای مشارکت در انتخابات خطاب قرار می‌دهد. در خرداد ۹۲ هم از آنها خواست برای نشان دادن علاقه و دوستی به کشورشان در انتخابات شرکت کنند.

دعوت اول، چهار سال پس از دستکاری و تاراج آراء انتخابات ۸۸ بود. حسن روحانی در این سال با ۵۰/۱ درصد آرا رئیس جمهور شد و نرخ مشارکت را ۷۲درصد اعلام کردند. تفاوت نرخ در انتخابات ۹۲ و ۸۸ طبق آمارهای رسمی: ۱۲ درصد.

آیا خامنه‌ای با در نظر گرفتن چنین ریزشی، مخالفان را به آبروداری و حفظ اعتبار کشور دعوت می‌کند؟ چرا او تنها در زمان تثبیت مشروعیت نظام، مخالفان را به حساب می‌‌آورد؟ تلقی رهبر جمهوری اسلامی از مخالفان و مواضع‌‌شان چیست که چنین انتظاری از آنها دارد؟

این دعوت در حالی صورت می‌گیرد که زیرمجموعه‌های عملیاتی و تدارکاتی رهبری، در منکوب کردن منتقدان و مخالفان، به آدرس همیشگی او یعنی "نفوذ" و "دشمن" مراجعه می‌کنند.

بر این پایه در "زمانه" بر آن شدیم که نظر جمعی از  تحلیلگران، فعالان سیاسی‌، منتقدان و مخالفان جمهوری اسلامی را بپرسیم:

• شما نظام را قبول دارید؟ اگر نه چرا؟
• آیا حاضرید بنا به دعوت رهبر در انتخابات شرکت کنید؟ اگر آری با چه شرط‌‌هایی؟
• شما اعتبار کشور را در چه می‌دانید؟

پاسخ‌ها متنوع هستند، کوتاه یا با توضیح بیشتر، متوجه هر سه پرسش‌، یا با تمرکز بر موضوع انتخابات.

برای خواندن اظهار نظر‌ها، روی هر یک از عنوان‌ها کلیک کنید. این نظرات تکمیل می‌‌شوند.

شیرین عبادی- مردم آزادند به کسی که شورای نگهبان می‌گوید رای دهند و من به کسی‌ توصیه نمی‌کنم بازیگر این نمایش شود زیرا نتیجه آن‌ احترام به عقاید مردم نیست بلکه هدف نهایی رای آوردن در سازمان ملل است. مجلس بعدی هم با وجود حکم حکومتی، نمی‌تواند تغییرات مفیدی انجام دهد.

ابوالحسن بنی‌صدر - دعوت خامنه‌ای را تحقیر مردم و توهین به آنها می‌دانم. رای دادن وسیله اعمال حق حاکمیت است. یک ملت وقتی می‌تواند بگوید حاکمیت را از آن خود می‌داند که به تحقیر شرکت در انتخابات غیرآزاد و سالب حق حاکمیت خود تن در ندهد.

عبدالکریم لاهیجی- من به مثابه يك جمهورى‌خواه و دموكرات با اين نظام که یک حكومت گروهى - مذهبی (اليگارشى) است مخالفم. انتخابات در اين نظام با دخالت شوراى نگهبان و اجبار مردم به رأى دادن به كانديداهاى مورد قبول اين شورا معنا و مفهوم ندارد.

ملیحه محمدی - قید "مخالفان نظام" نشانگر حق مشارکت نیست. حق مشارکت دو سویه است و این دعوت فقط شامل رأی‌دهندگان می‌شود و نه داوطلبان ورود به قدرت سیاسی. اما معتقدم امروز رأی‌دهندگان توانسته‌اند به عنوان یک نیروی اثرگذار مطرح باشند.

حسن شریعتمداری- افزایش چشمگیر نامزدها، که در میان آن‌ها افراد سرشناس و نسبتا مزاحمی نیز برای حاکمیت وجود دارند، تنور انتخابات را می‌تواند داغ و انتخابات را رقابتی، ولی کنترل کار را نیز دشوارتر کند.

ژاله وفا - قبول این دعوت را "رای دادن" به ناتوانی و حقارت و جهل خود و هموطنانم می‌دانم. خامنه‌ای اگر به ورشکستگی دستگاهش و مخالفت مردم با نظام مافیایی و آلوده به فسادش و به قوت جنبش تحریم واقف نبود مجبور نمی‌شد در استیصال چنین دعوت سخیفی بکند.

فرخ نگهدار - قشر مدرن کشور به تجربه و به‌درستی دریافته‌ که در توازن قوای فعلی، شرکت مفیدتر از عدم شرکت است، آقای خامنه‌ای هم به تجربه و به درستی دریافته است که خوشرویی با قشر مدرن بیش از ترشرویی با آنان منافع نظام را تامین می‌کند.

شهرنوش پارسی‌پور- بخاطر نگرانی از درگیری‌های منطقه علاقه‌ ندارم که جمهوری اسلامی سقوط کند. یک راه‌ جلوگیری از این سقوط شرکت در انتخابات ولو فرمایشی است اما هرچه فکر می‌کنم می‌بینم حتی به این دلیل هم قادر نیستم رای خودم را بفروشم.

مهران مصطفوی - خامنه‌ای بخوبی می‌داند که مخالفان نظام به چند درصد خلاصه نمی‌شوند وگرنه از آنها نمی‌خواست که رای بدهند. من شرکت در چنین بازی‌هائی که استبداد دینی آن را مهندسی می‌کند، برای ایران خطرناک می‌دانم و وارد آن نمی‌شوم.

الاهه بقراط - حکومت اسلامی در ایران به دلیل دامنه‌ سرکوب‌های فراگیر و مداوم‌اش سبب سرافکندگی من به عنوان یک زن ایرانی و یک انسان است. من در رفراندوم «آری» به آن هم شرکت نکردم و هیچ دلیلی ندارد در شرایط کنونی، عقیده‌ خود را تغییر دهم.

بهروز خلیق - اگر خامنه ای می خواهد دعوت او جدی گرفته شود، بايد در گام نخست برنامه مهندسی کردن انتخابات را کنار بگذارد، نظارت استصوابی را به عنوان ابزار بلوک قدرت برای حذف دیگران، ملغی سازد و آزادی بيان و مطبوعات و آزادی فعاليت احزاب مخالف را تامين کند.

محمدرضا شالگونی – فعال و تحلیلگر سیاسی چپ
محمدرضا شالگونی – فعال و تحلیلگر سیاسی چپ

محمدرضا شالگونی - جمهوری اسلامی نه تنها مثل سایر حکومت‌های استبدادی حق حاکمیت مردم را سرکوب می‌کند، بلکه از نادرترین حکومت‌های جهان است که با صراحت تمام و به صورت تئوریک، نفی حق حاکمیت و آزادی‌های مردم را دلیل وجودی خود اعلام می‌کند.

عطا هودشتیان- معیار ما تنها عمل رژیم است. هرگاه درعمل جمهوری اسلامی گشایشی را در داخل متحقق نمود، مخالفان نیز برایش کف خواهند زد. لیکن تا آن زمان، نمی‌بایست بازیچه طرح‌های نظام قرار گرفت و به نام دفاع از کشور و میهن، به استحکام رژیم یاری رساند.

فواد تابان- اگر اپوزيسيون ايران از خود يک شخصيت حقيقتا استوار و پابرجا نشان می‌داد، همين دعوت عوام‌فريبانه و سردستی رهبر حکومت بهترين فرصت بود که به صورت متحد و يکپارچه او را تحت فشار قرار بدهد و بر حقوق مخالفان پافشاری و آن را طلب کنند.

گزیده‌ای از مقالات مرتبط با انتخابات ۱۳۹۴

علی افشاری - دولت روحانی اختیار و اراده لازم برای مقاومت در برابر شورای نگهبان و باز کردن عرصه رقابت‌های انتخاباتی را ندارد. می‌توان گفت پروژه تغییر ترکیب مجلس خبرگان به بن‌بست برخورده است.

بیتا محمدی - آیا مردم ایران نسبت به رد صلاحیت‌ها بی‌تفاوت هستند؟ عده‌ای می‌گویند مردم غیرسیاسی شده‌اند، و عده‌ای می‌گویند هیچ گاه تا این حد سیاسی نبوده‌اند. گزارشی میدانی در باره انتخابات و روحیه مردم.

علی افشاری - رویکرد آشتی‌جویانه و سازشکارانه اصلاح‌‌طلبان و تعدیل خواسته‌ها تاثیری بر رفتار انقباضی شورای نگهبان و اراده سیاسی هدایت‌کننده آن نداشت. طرفداران دولت اعتدال هم رد صلاحیت شده‌اند.

سهراب مبشری - تحت رهبری آقای خامنه‌ای، انتخابات در جمهوری اسلامی که از آغاز نیز بدون رعایت موازین بین‌المللی برگزار می‌شد، از این هنجارها فاصله بیشتری گرفته است.

علی افشاری - خامنه‌ای می‌خواهد انتخابات مجلس را به مانور مشروعیت و استحکام نظام تبدیل کند و در این راه از هراس موجود در جامعه نسبت به تسری ناامنی‌های منطقه به مرزهای ایران بهره می‌برد.

مهدی تاجیک- وقتی رهبر جمهوری اسلامی از واژه «باید» برای همسانی حال و هوای مجلس فعلی و مجلس آینده استفاده می‌کند این دستور برای نهادهای زیر نظر او معنای مشخصی دارد.

عمار ملکی- پس از برگزاری انتخابات نسبتا «سالم» در سال ۹۲، به نظر می‌رسد که وجود انتخابات رقابتی مورد پذیرش جناح‌های مختلف درون حاکمیت قرار گرفته است. حال چه باید کرد؟

اکبر گنجی- اگر خامنه‌ای از طریق نظارت استصوابی و دخالت سپاه و بسیج و نیروی انتظامی رقبا و منتقدان را کنار زند، انتخابات بیش از پیش از او و جمهوری اسلامی مشروعیت‌زدایی خواهد کرد.

حمید مافی- خمینی جوان برای حکومت حکم بازی دو سر برد را دارد، اگر رد صلاحیت شود نشانه قاطعیت شورای نگهبان است و هموار کننده راه برای رد صلاحیت دیگران و اگر پیروز نشانه «تجدید

علی افشاری - حسن خمینی که می‌کوشد نسخه المثنی پدر بزرگش باشد و با تکیه به او خود را به عرصه سیاست عرضه کند، در شرایطی در آینده می‌تواند دردسر ساز شود.

حمید رضایی- تنور بحث درباره انتخابات مجلس در میان روشنفکران و فعالان سیاسی تا حد محسوسی گرم شده است. در شهرهای بزرگ ولی هنوز مردم به صورت آشکار و جدی درگیر این بحث نشده‌اند.

حمید رضایی- آیا شرکت در انتخابات و تقویت تیم طرفدار دولت حسن روحانی در مجلس، به نوعی دفاع از توافق هسته‌ای و دور کردن خطر جنگ و تحریم از جامعه ایران است؟

مهدی تاجیک - مهدی کوچک‌زاده از سیب‌زمینی‌های فاسد شده، خوراکی برای استعفای خود از مجلس فراهم کرد اما حواسش هم بود که چاشنی لازم را به این خوراک اضافه کند: جلب توجه مردم با موضوع معیشت.

مجموعه گزارش‌های روز در باره انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی را اینجا دنبال کنید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    جناب روحانی نباید به افتضاحات وزیر ورزش ات رسیدگی کنی که ورزشکاران ملی را ناچار به خروج از کشور و تغییر تابعیت کرده و در فوتبال با اوردن اسدی و مایلی کهن و کاشانی و با وجود بباد دادن ۵ میلیارد هزینه باعث حذف تیم امید شدند ؟ اینها از دوستان داوودی ریس ورزشی هستند که قانون ممنوع کردن بازیکنان زیر ۲۷ سال را اختراع کرد و باعث خانه نشین کردن بازیکنان ملی مثل حجازی شد که حاضر نشد عکس خمینی را در بازی ملی حمل کند. اینها با جابجایی مربیان در باشگاههای محبوب و پایه مثل پرسپولیس و تراکتور سازی و راه آهن و...باعث بحران در باشگاهها و صدمه شدید به فوتبال ایران شده اند. اینها همگی از پیروان احمدی نژاد معروف هستند! امثال بهزادی ها باید سکاندار فوتبال میشدند.

  • حمید

    من یه چیزی سالهاست تو فکرمه خوب آقایون خانومای مخالف من خودمم هم شدیداً مخالف این نظام هستم اما وقتی رییس نظام میاد تو تلوزیون اعلام میکنه که عاقا بیاین رای بدین یعنی داره نقطه ظعف خودش رو به اسونی نشون میده پس حالا ماها که ادعا داریم مخالف نظام هستیم چرا وقتی انتخابات میشه میریم رای میدیم اصلا به چی رای میدیم ؟ بابا ملت ایران عزیز اگر با این نظام مخالف هستین رییس نظام نیاز به رای شما داره پس لدفا رای ندهید ممنون.

  • فرهاد دفتری

    بی‌ سبب نیست که "صد سال مبارزه" به جایی‌ نرسیده است، همیشه حرکات ما مشتاق تعارف آزادی از جانب حکام بوده است اگر این حاکم حقوق مارا رعایت نکردنکرد حاکمی دیگر شاید و همواره "عکس العمل داشتیم و نه عمل"،.. به بهانه‌های مختاف، بعضا انقلابی‌ و داغ، به تبلیغ بینش عدم شرکت در انتخابات پای میفشارند که تفکریست روشنفکر مآبانه و گریز از مسئولیت. شرکت در انتخابات در انداختن رای در صندوق خلاصه نمی‌‌شود، روندیست قانونی که قانونا شرایطی باید فراهم شود تا انتخاباتی صورت پذیرد که مجموعا در آن موجودیت یک ملت بچالش گرفته میشود. مبارزه برای اثبات این موجودیت است که انتخابات را به یک فرصت مبارزه و روشنگری تبدیل می‌‌کند.

  • farhad

    درست مثل شیر مادرش..هر هنگام  گرسنه بود پستان را  درمی یابید.. کسی  می داند  چهره  ملا  علی *** مثل کدام چهره است. اگر گفتی........درست مثل پیامبرش   *** *** ---- زمانه - کاربر گرامی با سپاس از نظر شما، پیام هایی که حاوی ناسزاهای نژادی باشند منتشر نخواهند شد. ناسزا به سیاستمداران و مقدسات ادیان مشکلی ندارد به شرطی که سویه نژادپرستانه و یا سویه توهین به اقلیت‌ها نداشته باشند.

  • مانی

    جناب "امیر رضا صیاد" این انتخابات افند ریاست جمهوری نیست که کسی مثل روحانی نماد نه گفتن شود. ایت انتخابات فر مایشی-نمایشی است. هیچ نه گفتن با رای دادن محقق نمی شود. نه گفتن واقعی تحریم است. ان بالای 80 یا 90 دردصد. چنان عدم شرگت گشترده باشد رزیم از در.ون پایه هایش بلزرد. چون هیچ شانسی حتی برای اصلاح طلبان درون حکومتی قائل نشده. تحریم بزرگرتین نه به جومت است. هر رایی که به این اتخابات نمایشی هر کس دهد در گناه و جنایات رزِم شریک است.

  • امیر رضا صیاد

    تحریم انتخابات اشتباهی است بزرگ بیست سالی پس از مرگ ماکیاول نظریه پرداز خشونت سیاسی، کسی در جواب او نوشت: "اگر صبحگاهی پس از آنکه از خواب برمیخیزیم، همه یک صدا بجای بله قربان ، به دیکتاتور ، یک نـــــه بگوییم و به جای تعظیم به وی از او روی برگردانیم در طرفةالعینی ستمگر به زیر میآید، و بدون آنکه قطرەای خون ریخته شود مبارزە برعلیه ستمکاری به نتیجه میرسد". امروزه چنین کار ساده و در عین حال بزرگی بیشتر ازگذشته عملی است و آن روزی است که حاکمیت تمام نیروی خود را بسیج کرده که به اسم انتخابات از شما رأیتان را بگیرد . امسال در ایران روز هفتم اسفند، فرصتی برای نــه گفتن به دیکتاتوری است . استبداد برایش فرقی نمیکند که شما به چه کسی رأی میدهید چون همۀ نامزدها را، بخیال خود دست چین کرده و رأی دادن شما را فقط برای تأیید خویش واستمرار وضع موجود میخواهد . شما هم تنها همین یک فرصت را دارید که با دادن رأی باطله به او نـــه بگویید ، آنهم در شرایطی که، اعتراض شما ثبت می شود و اثرش حقوقی ، سیاسی و قطعی است . اگر گفتن نه در انتخابات گزینه اول شود گردش امور در هر کشور و نظامی که باشد به مسیر درست و معقول می گراید . گزینه یا قدم دوم برای عبور مسالمت آمیز از بن بست استبداد و گام نهادن در راه دموکراسی واقعی ، رأی دادن به کسی است که صد در صد مورد قبول و شناخت ما باشد قدم اول برای تغییر بزرگ اینست که همگی تحریم انتخابات را مردود بدانیم و میدان را به حکومت واگذار نکنیم. بجا است که درمورد مسئله تقلب در انتخابات هم مختصری یاد آور شود. با وجود حضور تعداد 12 تا 15 نفر از سوی دستگاههای اجرایی و نظارت ، به اضافه نمایندگانی که از سوی داوطلبان رقیب بر سر هر صندوق حاضر میشوند و شمارش آرا توسط آنها انجام و ثبت میشود، انجام تقلب سازمان یافته در کشور غیر ممکن است . حکومت با امکانات مهره چینی و رد صلاحیت ها ، نیازی هم به تقلب بیشتر ندارد مگر اینکه مانند انتخابات 88، در مرحله تجمیع آرا، بخواهد نتیجه را بطور کلی عوض کند. همه دیدیم که چگونه طشت رسوائیش از بام افتاد و از فاجعه انتخاب احمدی نژاد و عواقب آن تا چه حد ،از کار خود پشیمان شد. تغییر بزرگ با فرا گیر شدن این اصل که: مردم در صورت نبودن نام مورد نظرشان در لیست انتخاباتی، رأی اعتراضی بدهند ، انتخابات فرصتی میشود برای بهم زدن بازی حاکمیت. حال ببینیم در چنین صورتی هر کدام از عوامل دخیل و ذینفع در انتخابات با چه وضعیت روبرو میشوند. 1. رأی دهندگان: برای هر کدام از رأی دهندگان دهها و شاید صدها دلیل میتواند وجود داشته باشد تا بخواهند اعتراض خود را به علت اینکه از زندگی خود ناراضی هستند و تا بحال کسی به حرف و مسئله آنها توجه نکرده به حکومت رأی منفی بدهند .از اقلیت های قومی و عقیدتی گرفته تا جوانان فاقد شغل و درآمد، فعالین سیاسی در زمینه حقوق کارگران ، اصناف ، زنان ، دانشجویان، زندانیان و غیره ،همه برای کشاندن انتخابات از حالت فرمایشی به راه صحیح دست بالا را دارند. واضح است که در این مقاطع، رأی و نظر بانوان بدلیل ظلم مضاعف به آنها و تعداد رأیشان، از همه بیشتر مؤثر است. 2. حاکمیت و شورای نگهبان: با توجه به فراوانی آرای منفی درانتخاب 92 ،در صورتیکه بدانند رأی دهندگان بازهم به نامزدهای تحمیلی و فرمایشی رأی منفی میدهند متوجه میشوند که ادامه این کار بمعنی سلب صلاحیت شورای نگهبان و خود نظام از سوی مردم است و این یعنی (رفراندم ملی). امری که این شورا و کل حاکمیت در قبال آن هیچ کاری نمیتوانند بکنند. وخامت اوضاع برای شورای نگهبان وحکومت از آنجا بیشتر معلوم میشود که انتخاب سال 92 تنها برای تعیین یکنفر بعنوان رئیس جمهور بود و اکنون باید حدود 380 نفر برای هر دومجلس انتخاب شوند. بنا براین شاید هیئت حاکمه از مَرکب ولایت پیاده شوند و به قانون گرایی روی آورده، نامزدهای احزاب را بپذیرند و قضاوت در مورد آنها را به مردم واگذار کنند. دست نوشته ها، پوستر و یا بنرهایی که ضمن اعلام شرکت حتمی در انتخابات ، شرایط و دلایل دادن رأی اعتراضی را برای هر فرد یا گروه بیان میکنند برای تفهیم وضعیت به اقتدارگرایان بسیار مفید و بجاست. فعالین اجتماعی و معترضین سیاسی بهتر است با کمپین های خود مواضع خود را تا پیش از اعلام اسامی نامزدها توسط حکومت اعلام کنند تا خناسان ، حساب کار دستشان بیاید . حال ممکن است اتحادیه رانت خواران بنِر بزنند یا در تلویزیون برای مقابله با رأی منفی بازهم برنامه بگذارند ، که نتیجه ای از آن نخواهند گرفت. 3. دولت : دولت میداند برای اینکه در مجلس آینده منتخبین مردم بتوانند از آن حمایت کنند باید هم اکنون به وعده های قبلی خود به هر قیمت که شده عمل کند. در صورت اوج گیری کمپین شرکت معترضانه در انتخابات ، دولت دلیل و پشتوانه کامل در اختیار خواهد داشت تا بدون مجامله و اتلاف وقت به سوی حل فوری مسئله زندانیان سیاسی و عقیدتی ، محصورین، فشار بر شخصیتها و گروههای سیاسی قدم بردارد و طبق وظیفه و اختیاراتی که در قانون اساسی دارد، بطور جدی عمل کند. 4. احزاب و گروههای سیاسی: میتوانند بدون نگرانی و دغدغه از رد صلاحیت ها، نمایندگان اصلی خود را معرفی نمایند تا اگر هرکدام رد صلاحیت شدند بتوانند با اعلام نداشتن نامزد در حوزه مربوطه تکلیف طرفداران خود را روشن کنند و آنان به نوبه خود رأی اعتراضی بدهند. آنها که مدعی داشتن اکثریت در جامعه هستند این گوی و این هم میدان. 5. نامزدهای تحمیلی: طیف دست بوسان رحیمی، معاون احمدی نژاد و امثالهم اگر مختصر شعوری داشته باشند میفهمند که حضور آنها در هر حوزه انتخابی باعث پر شدن صندوقها از آرای باطله میشود. در اینصورت شاید با عدم حضور، از آبرو ریزی خود و حکومت جلوگیری کنند. پشتیبانان این نوع نمایندگان هم بیشتر متوجه تغییر اوضاع میشوند و در سازمانهای این چنینی افراد دلسوز، مجال و فرصت می یابند که به اصلاح امور کمک کنند. 6. عنصر خارجی : میفهمد که چون دیگر نمیتواند مانند دیگر کشورها از این ملت در آینده با شبه دموکراسی رأی بگیرد، از توهم بر اندازی به امید برپا کردن حکومت دست نشانده منصرف میشود. این راهکار باید مورد استقبال دولتمردان و همه دست اندر کاران باشد تا با حمایت از خواست مردم در رسیدن به وعده های جنبش مشروطه و انقلاب 57 خود را از مهالک برهانند و به سرنوشت قذافی و صدام دچار نشوند. 7. در صورت معنا دار بودن میزان آرای اعتراضی در هر صندوق یا حوزه انتخاباتی، بازندگان میتوانند با اطمینان در خواست رسیدگی و تجدید انتخابات در آن حوزه را بنمایند. نکته مهم اینکه از دادن رأی سفید خود داری نموده و برگ رأی را حد اقل با یک ضربدر بزرگ باطل کنیم . از بکار بردن کلمات نا شایست در برگه رأی خود داری و بجای آن از مأمورین و دست اندر کاران بخواهیم برای حفظ شئون نظام و کشور ،امانت دار بوده و بطور شرافتمندانه عمل کنند.

  • مهران آریانا

    إنتخاب نوکر برای آقای ولی فقیه که این همه بازی ندارد.إنتخاباتی هم نمیخواد...ملتی که نسبت به وطن خویش لاقید هستند چه إنتخاباتی باشد چه نباشد بر بی مسئولیتی خود تکیه میزند...اینجور بیانات آقای خامنه ای هم چیزی رو عوض نمیکنه...با این حرفا میخوان دم خروس رو بپوشانند...

  • مانی

    با مشخص شدن رد اکثریت کاندیداهای اصلاح طلب و مستقل، نشان داد رژیم/نظام ظالم و فاسد جمهوری سلامی (دروغین) ولایت فقیه، همان راه جهنمی دیگر دیکتاتوری ها سابق و حال حاضر همچو صدام و قذافی و سعودی و اسد.. در پیش گرفته است. راه قهقرایی که رژیم گرته، تنها با سرنگونگی قهرآمیز ممکن است. همه شواهد حاکی است این جکومت فساد و ناکارامدی در تمام ابعاد وجودی اش ریشه دوانده و ظلم و فساد و ناکارمدی اش ساختاری است. پس گمان خوش بینانه که مثلا حدااقل مثلا دیکتاتوری چین سرنوشت چین بشود خیالی خواب است ایران هرگز چین کمونیست نمیشود. دیکتاتوری مثل چین استثناء هستند و فرق ماهوی با نظام استبداد مذهبی دارند. پس دیگران و اکثریت مردم خیال خواب دارند. مثلا: پین، درست است یک نظام توتالیتر و میلیاتاریستی است، ولی در واقع یک نظام سکولار است، چین هیچ ایدئولوژی صدئور انقلاب و تروریست پروری ندارد، نگاه دیکتاتوری چین بر ااس منافع ملی چینی ها استف جتی این حکومت حاضر نیست زا اقلیتهای چینی در کشورهای یدگر بعنوان اهرم فشار و تروریسم استافده کند. نظام ملحد و سکولار چین، اصول مترقی تفکیک قواريال سکولاریسم و خرد جمعی را پذیرفته. نظام چنین یک نظام گسترده شورایی است و حاکمان باری دوره محدود معین میشود. قدرت مطلقه در دست اقلیت یا فرد خاصی نیست. این خرد جمعی کمونیستی و حزبی است که متشکل و نماینده ملیون ها کمون در سارسر کشور است. چین اصول واقعی نظام اقتاصد بازار آزاد اقتصادی پذیرقته است. با جهان بخصوص غرب تعامل سازنده داشته و جز شرکای آن است... هیچ کدام ویزگی های مثبت نظام چین در ایران نیست. در ایارن با سواستفاده مذهب و تحریف و جعل شیعه که مذهب قرون وسطایی و پر از تنتاقضت گاه مغایر عقل امروز است در راستای امیال اقلیتی اخوند و نظامی و نوکسگان بازاری رانت خوار است. این ولایت فقیه دو تحریف و جعل بزرگ کرده در شیعه. در شیعه اجرای حدود- با معیارهای عقل و حقوق بشر امروز در تعارض است دارد اجرا میکند یعنی حدود خشن مثل اعدام و قصاص، سنگسار، قطع دست صرفا باری رقابیت باوهابیت و ایجاد رعب و وحشت همان کاری که وهابیونو سلفیها و داعشی ها یمکنند. در حالی در عرف شیعه اجرای حدود فقط در زمان امام معصوم ()امام زمان جایز است. چرا که اشتباه در اجرای حدود غیر قابل جران است این کاملا عقلی است و قفقط حاکم شرع معصوم میتواند این کار انجام دهد . دوم جعل و تحری در معنای لایت فقیه ات که رفا ولایت یعنی سرپرستی انسانهای یتیم و مجنون است تا اآن که به بلوغ یا عقل برسند. ولی اینان انگار تمام جامعه یتیم و مجنون فرض کرده ادند. این یک تحریفوجعل ددر شیعه استو اتفاقا همین دو عرف میتوانست امتیازی بر شیعه و تبلیغ در میان مثسمانان باشد ولی این رژیم برای ایجاد رعب و رقابت با وهابیت و سنیها این دو امتیاز شیعه نابود کرد! امروز نشان داد نظام جمهوری دروغین و اسلام پان شیعی ولایت فقیه، راه تخریب و نابودی ایران و جهان ادامه خواهد داد. سرنگونگی تنها راه رهایی میردم ایارن است و نه حسن روحانی و نه دیگر آخوند و شبه اخوندهای مثل احمدی نزاد هیچ یک ئنبال تغییر یا صالاح نظام نیستند. اصلاح طلبان و اعدالین هم صرفا سهمشان از خان یغمای و چپاول خواهند گرد و سکوت خواهند کرد و کسانی مثب صادق زیباکلام تنها رنگ و لعاب فریفتن مردم برای صندق رای هستند. هیچ امیدی به بهبود نیست. روزگار بدرت از پسش خواهد رفت. فقرا هم چنان فقیر خواهند بود اغنای فرصت طلب داخلی و شرکای خارچی پروارتر. نسل امورز و شاید یکی دو نسل دیگر باید بسوزند تا بالاخره نسل شچاع و اگتاه که یک صدا سکولار دمورکاسی فریاد بزنزد به صجنه وارد شده و به طور قهرامیز این نظام ننگین و جنایکار ار صجنه روزگار محور کنند. البته این سرنوگونگی طلانی خواهد بود. چون رزیم ثروتهای باداورده نفت ئو مصادرات سرمایه رزیم بلی، صدهزارها جیره خوار به نام بسیجی و سپاهی و اطلاعاتی درست کرده. در هر کوی و برزنی مسجدها پایگاههی نظامی و اطلاعاتی کرده. در هر خاندان ایارنی یک جتسوس شاید داشته باش. از جمله زنها و مذهبی ها تلقین کرده که اگر نظام برود بی بندباری و بی حجابی رایج شده و نوامیس و دینتان بر باد میروئ. چون هنور بخش بزرگی از ایرانی ها در دو خصلت تعصب ارند یکی ناموس و دیگری مذهب. این اخوندهعا و عوامل فاسدشان خوب رئانشناسی کرده اندو من یمی از رازهای عمر طولانی و نکبتبار و پر جنایت و فسا این رز/یم می گیوم که این رژیم روی تعصب تاریخ ایارنیان سرمایه گذاری کرده و تا حالا نتیجه رفته، احساست مین پرستی، ناموس ئپرستی و مذهب. سوکلار دموکراتها باید دقتد کنند و. به مردم ایران اطمنان بدهند این تغییرات سکولار دموکراسی علیه مدهب انان مورد تعرض قرار نمیگرد. سکولار دموکراتها میخواهند ایران را از شر ظلم و فساد و نابرابری بی عدالتی و وطن فروشی نظام آخوندی-نظامی جمهوری اسلامی نجات دهند و سکولار دموکراتهای ایران حافظ تمامیت ارضی ایران و ناموس ایرانی هسند و مذهب را در حد حریم خصوصی محترم میشمارند. اولین راه سرنونگی این رزیم نیرنگ مذهبی و ضد ایارنی مهوری اسلامی/ولایت فقیه، نافرانی مدنی و عدم شرکت در انتخابات است.

  • میترا

    ایرانی ها سالهاست بین حرکت به سوی تمدن مدرن و یا حفظ سنت حیران مانده اند. همین اواخر یک بار برای مدرنیته انقلاب مشروطیت کردیم و فقط چند دهه بعد ملا نصرالدین را به اتفاق آرا برای بازگشتمان به 1400 سال قبل به تخت نشاندیم. تا بحال فکر کرده اید هر کس که حاکم ایران می شود بعد از مدتی به این نتیجه می رسد که ملت ایران رشید نیست و قیم و چوب و فلک می خواهد؟ نمی توان گفت همه آنها اشتباه می کنند. شاید واقعا ما مردم به بلوغ سیاسی و اجتماعی نرسیده ایم. کاش یک قیم صالحی نسیبمان میشد نه یک مال یتیم خور! بیایید به بانکی مون نامه بنویسیم و تقاضا کنیم ایران تحت قیمومیت یک نهادی در ذیل سازمان ملل قرار بگیرد.

  • حمید

    این مطلب قبل از رد صلاحیت گسترده بوده. حرف خامنه ای هم در حد تعارف است وگرنه این کار رو نمیکردن

  • شاهین انزلی

    من همیشه به این گونه احضار نظرها در مورد هر مسئله داخل کشور مشکل داشتم و سوالم این است که چرا با با افرادی که فقط اسمی در کرده اند باید پرسید نظرت چیست ! چرا از مردم عادی ، از دانشجو ، کارگر وووو نباید پرسید نظرت در مورد شرکت در انتخابات نظام ووو یا هر مورد دیگر چیست ؟ مطمئن باشید جوابهای بهتر از به اصطلاح صاحب نظران شنیده و خوانده میشود .

  • كشكساب

    با درود بر همه ايرانيان ، خانم عبادي كه از قبل نيز اينرا ميدانست . من كه بشدت بيسوادم اينرا ميدانم كه انتخابات مجلس و رياست جمهوري بجز انتخابات محلي است و تمام دولتها از آن براي گرفتن كرسي در سازمان ملل بعنوان نمايندگان رسمي آنكشور ، بهره ميبرند و شديدا نيازمند همين ( فقط شركت مردم ) هستند و اينكه فحش بر روي تعرفه نوشته شود هم ابايي ندارد . فقط شركت مردم يعني مجري انتخابات نماينده انهاست .بهمين دليل دارنده تابعيت و پاسپورت ايراني ( رسما مطيع و هم نظر با آن دولت محسوب ميشود ) و رفتار دولتها با او با حساب عملكرد دولتش ، خواهد بود ، يعني من كه اصلا ضد اين جنايتكارانم ، چون باسپورت اينها را نشان ميدهم با من رفتاري كه عكسالعمل رفتار اين حكومت است ، ميكنند . اگر تحريم و خفت و تروريست معرفي شدن نميخوىاهم ، اول بايد شركت در فراخوان اين حكومت را تحريم كنم . ****. پاينده ايران سربلند ايراني

  • pezan

    حزب د مکرات کردستان ایران ان راتحریم وشرکت دران را مشرعیت بە استبداد دینی می داند

  • clombo

    ادم از بعضی به اصطلاح روشنفکران و طرز فکرشان تعجب میکند٫ آ قا چند بار دیگه میخواهید امتحان کنید ۳۷ سال گذشت باز هم میگویید انشالله گربه است؟نتیجه کدام انتخابات چیزی رو تغییر داده که حالا؟ اینها فقط صف های طولانی پای صندوق ها رو لازم دارند بقیه اش رو خوشون استاد کارند که کی بیرون بیاد و هیچ احتیاجی به تحلیل ها هم ندارند. دقیقه به دقیقه واکنشهای مردم رو زیر نظر دارند حتی اگر زمینه را نگران کننده یافتند خود خامنه ای اعلام خواهد کرد که اگر مردم مرا نخواهند کنار خواهم کشید ٫ تا شاید تعداد بیشتری را ترغیب به ایستادن در صف آرا کند.حالا عده ای امثال اقای فرخ نگهدار مثل همیشه آدرس اشتباه به مردم بدهند.

  • parviz

    حاکمیت در مقاطعی که متزلزل میشود و یا توانائی اداره کاری را ندارد بیاد ملت ایران می افتد اما آنزمان که اوضاع بر وفق مرادش میچرخد با ملت بیگانه است و داعیه اسلام خواهی دارد و سنگ اسلام را به سینه میزند و ملت ایران را امت مینامد و اموال کشور را هم مربوط به کل مسلمین میداند همانگونه که در درازای این 37 سال انجام داده است. .بنظر من شرکت در انتخابات توهینی به خویشتن خویش است.