ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان: تروریسم در ترکیه را به زانو در می‌آوریم

وزیر کشور ترکیه می‌گوید شواهد اولیه حاکی از دست داشتن گروه‌های مرتبط با پ‌ک‌ک در انفجار آنکارا هستند. آمریکا، اتحادیه اروپا، ناتو و سازمان ملل با دولت و مردم ترکیه ابراز همدردی کرده‌اند.

نخستین سرنخ‌ها از عاملان بمب‌گذاری در آنکارا به دست آمده است. اردوغان از عزم ترکیه برای مقابله با تروریسم خبر داد. اتحادیه اروپا، ناتو و سازمان ملل با دولت و مردم ترکیه ابراز همدردی کرده‌اند.

صحنه انفجار - حوالی میدان قزل‌آی در مرکز شهر آنکارا

چه کسی در انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در آنکارا دست داشت؟ افکان علاء وزیر کشور ترکیه صبح دوشنبه ۱۴ مارس گفت نخستین شواهد حاکی از ردپای پ‌ک‌ک و یا گروه‌های مرتبط با حزب کارگران کردستان در این اقدام تروریستی است.

در این بمب‌گذاری که در نزدیکی پارک گوون و میدان "قزل‌آی" در مرکز آنکارا صورت گرفت، ۳۷ نفر کشته و ۱۲۵ نفر زخمی شدند. تلویزیون «تی‌‌آر‌تی» ترکیه خبر داد که خودرو در وهله اول، اتوبوسی با ۲۰ مسافر را هدف گرفت. منطقه‌ای که سوءقصد در آن انجام شد، محل استقرار وزارتخانه‌ها، مقر نخست‌وزیری و یک دادگاه محلی است که در زمان حادثه پر از مردم بود. پس از انفجار، چند اتوبوس و خودروی دیگر نیز آتش گرفتند.

۱۷ نفر از مجروحان بمب‌گذاری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند و امکان زنده ماندن آنها ناچیز است. وزیر بهداشت و درمان ترکیه، محمد موذن اوغلو گفت در میان کشته شدگان دستکم دو نفر از عوامل حمله نیز وجود دارند.

رئیس جمهوری ترکیه می‌گوید این حمله که تمامیت ارضی و همبستگی ملی ترکیه را تهدید کرده، با جدیت هر چه تمام‌تر پاسخ داده می‌شود و عزم کشورش برای نبرد با تروریسم را تضعیف نخواهد کرد. او افزود: «تروریسم در ترکیه را به زانو در می‌آوریم.»

دادگاهی در ترکیه بلافاصله پس از انفجار آنکارا به مسدود شدن فیسبوک و توئیتر و سایت‌های اینترنتی دیگر حکم داد. علت این تصمیم، پخش عکس‌هایی از محل حادثه در شبکه‌های اجتماعی بود.

واکنش‌های بین‌المللی

بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل اقدام انتحاری در آنکارا را به شدت محکوم کرد و به بازماندگان قربانیان تسلیت گفت. در بیانیه دفتر بان کی‌مون آمده که سازمان ملل در این لحظات دشوار در کنار مردم و دولت ترکیه می‌ایستد.

جان کربی، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا، بر همراهی با ترکیه در رویارویی با تروریسم به مثابه عضو ناتو تاکید کرد. دبیرکل ناتو، ینس استولتنبرگ گفت این اقدام هیچ توجیهی ندارد.

اتحادیه اروپا و ناتو به ترکیه اطمینان خاظر داده‌اند که در مبارزه با تروریسم در کنار این کشور خواهند بود. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه، دونالد تاسک، رئیس شورای اتحادیه و یوهانس هان، کمیسیر اتحادیه با دولت ترکیه و خانواده کشته‌شدگان ابراز همدردی کرده‌اند.

حزب اتحاد دمکراتیک خلق‌ها (ه‌‌د‌پ) نیز که به کردهای ترکیه نزدیک است، این انفجار را محکوم کرد.

کمتر از یک ماه پیش نیز در یک اقدام انتحاری، خودرویی بمب‌گذاری شده به اتوبوس حامل نظامیان ترکیه کوبید و ۲۹ نفر را به کشتن داد. یک گروه انشعابی تندرو از حزب کارگران کردستان ترکیه به نام «بازهای آزادی کردستان»، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت و تهدید کرد که عملیات دیگری نیز انجام می‌دهد.

ترکیه در حال حاضر از جوانب مختلف تهدید امنیتی می‌شود. آنکارا از یک سو به ائتلاف ضد داعش در عراق و سوریه پیوسته و هم‌زمان و پس از شکسته شدن آتش بس با پ‌ک‌ک، به مصاف نیروهای کرد در جنوب شرقی این کشور رفته است. در ماه‌های گذشته شهرهای ترکیه صحنه سوءقصدهای خونین بوده‌اند که عامل برخی از آنها داعش بوده اما گروه‌های اسلامگرای محلی و کنشگران چپ افراطی نیز در پاره‌ای از این حملات سهیم بوده‌اند.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Mostafa

    آنچه که مسلم است اینه که اردوغان ترکیه را به زانو در آورده است. مسئله کردها با این رویکرد اردوغان نهایتا باعث تجزیه ترکیه خواهد شد.