ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۴۰ تا ۴۶‌درصد زندانیان به زندان برمی‌گردند

رییس سازمان زندان‌های ایران از بازگشت ۴۰ تا ۴۶‌درصد زندانیان به زندان بعد از آزادی خبر داد. این افراد یا با همان جرم قبلی به زندان برمی‌گردند یا جرم تازه‌ای مرتکب می‌شوند.

رییس سازمان زندان‌های ایران از بازگشت ۴۰ تا ۴۶‌درصد از زندانیان به زندان، بعد از آزادی خبر داده است. این افراد یا با همان جرم قبلی به زندان برمی‌گردند یا جرم تازه‌ای مرتکب می‌شوند.

اصغر جهانگیر روز دوشنبه سوم خرداد ماه از لزوم توجه به روش‌های پیشگیرانه‌ای گفته است که بتوانند میزان جرم و تخلف را در جامعه کم کنند.

خبرگزاری میزان از قول این مقام مسئول نوشته است که ۴۳ درصد زندانیان به شکل مستقیم با جرایم مربوط به مواد مخدر در ارتباط هستند که بر این اساس رتبه اول را در دسته‌بندی زندانیان بر اساس جرایم به خود اختصاص می‌دهند.

از سوی دیگر جرایمی هم وجود دارند که به شکل غیر مستقیم با مواد مخدر در ارتباط‌ هستند که به گفته جهانگیر، «با لحاظ کردن آن‌ها آمار زندانیان مرتبط با مواد مخدر به رقم تکان دهنده‌ ۷۰ درصد می‌رسد.»

سرقت و جرایم مالی و جرایم علیه اشخاص در رتبه‌های بعدی جدول دسته‌بندی زندانیان بر اساس جرایم‌ انجام شده قرار می‌گیرند.

اختلاف‌های مالی زمینه بسیاری از شکایت‌ها و درگیری‌ها در ایران است که رییس سازمان زندان‌ها ابراز امیدواری کرده دولت و برنامه‌ریزان به مشکلات اقتصادی توجه کنند: «راهکار همه مشکلات جامعه در زندان و حبس و تشکیل پرونده در دستگاه قضایی نیست.»

ایران بیش از ۲۰۰ هزار زندانی دارد.

این آمار را حمیدرضا طباطبایی نایینی، نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ایران، چهارم اردیبهشت ماه امسال ارائه کرده است.

بیش از ۱۰ درصد این زندانیان در این استان البرز و مرکز آن، کرج، نگهداری می‌شوند.

استان البرز با پشت سر گذاشتن استان‌های خراسان رضوی و تهران، به صدر جدول دارندگان بیش‌ترین زندانی در ایران رسیده است.

بین ۵۰ تا ۶۰ درصد این افراد برای اولین بار وارد زندان می‌شوند و رییس سازمان زندان‌های کشور گفته است که در بسیاری از موارد، می‌توان از ورود این افراد به زندان‌ها جلوگیری کرد: «زندان کردن برخی از افراد کمکی به جامعه نمی‌کند مگر در موارد ضروری.»

همان‌طور که طباطبایی نایینی افزایش جمعیت زندانیان را نتیجه «همکاری نکردن دستگاه‌ها برای به سرانجام رسیدن لایحه قضازدایی» دانسته است، جهانگیر هم آمار متهمانی که منتظر رسیدگی به پرونده‌شان هستند را آمار قابل توجهی دانسته و گفته است: «در بحث رسیدگی به پرونده‌ها و جلوگیری از اطاله دادرسی، باید یک نگاه جدید داشته باشیم و از طولانی شدن روند رسیدگی و بلاتکلیف ماندن متهمان جلوگیری کنیم.»

بر اساس آمارهای ارائه شده از دو سال گذشته، ۷۵ درصد زندانیان ایران حاشیه‌نشین و از مناطق محروم هستند. خانواده‌ این افراد گاهی حتی بیش از خودشان درگیر مسائل و مشکلات مختلف می‌شوند.

رییس سازمان زندان‌های کشور اما در بخش دیگری از صحبت‌هایش به طرح انتقال زندان اوین به خارج از شهر اشاره کرده و گفته است که در این رابطه مذاکراتی با شهردار تهران آغاز شده: «امیدواریم بتوانیم برای فروش زندان و انتقال آن به خارج از شهر اقدام کنیم.»

طرح تغییر کاربری زندان اوین از مدت‌ها پیش مطرح بوده است. در تازه‌ترین این طرح‌ها قرار است زندان اوین به شهرداری تهران فروخته شود تا در آن یک مرکز تفریحی بسازند.

در اعتراض به این تغییر کاربری اما کمپینی با عنوان «یک خاطره از اوین» با همکاری رادیو زمانه آغاز شد. تلاش این کمپین ممانعت از تخریب زندان اوین است: «آرزوی ما، آرزوی مایی که خودمان در اوین شکنجه شده‌ایم یا عزیزان‌مان در آن شکنجه دیده‌اند، اعدام شده‌اند یا عمری را در سلول‌های آن در حسرت نگاه به آسمان و به دوردست سر کرده‌اند، این بوده است که اوین به موزه تبدیل شود، آن هم زیر نظر زندانیان دو رژیم. اما اکنون بر آنند که نماد اوین را محو کنند و به جای آن "مرکز تفریحی" بسازند.»

در این‌باره در اینجا بخوانید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    همه اینها از پرتو اسلام ناب محمد کذاب است که بوی تعفنش جهان را برداشته است .

  • شهروند درجه سه

    باز هم عوامل استکبار جهانی بگویند جمهوری اسلامی بد است! ببینید زندانش چقدر خوب است ! حالا حساب کنید که اعدامش چقدر خوب است ! ای مردم قدر بدانید و انقدر ناشکری نکنید ! خدایا زندانهای این نظام مقدس را بیشتر کن تا همه مردم بهره مند شوند ! آنهایی که در خارج هستند دلشان بسوزد !