ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کار در عسلویه تمام می‌شود، کارگران حقوق نمی‌گیرند

کارگران فازهای مختلف عسلویه در حالی حقوق‌های‌شان را با تاخیر دریافت می‌کنند که کارشان به روزهای آخر خود نزدیک می‌شود و خبرهایی درباره افتتاح رسمی فازهای مختلف این منطقه به گوش می‌رسد.

کارگران عسلویه در ماه‌های گذشته برای طرح موضوع دریافت حقوق معوقه‌شان بارها و بارها دست به برگزاری تجمع زده‌اند.

سابقه اعتراض‌های کارگری در عسلویه گرچه به سال‌های گذشته برمی‌گردد، اما بر اساس گزارشی که در سایت پارسینه (یک‌شنبه، نهم خرداد ماه) منتشر شده است، حالا این تجمعات هر هفته یا دست‌کم هر ماه یک‌بار برگزار می‌شود.

در روزهای گذشته، خبر تجمع کارگران پیمانکاری فاز ۱۹ این منطقه در اعتراض به تاخیر در دریافت حقوق‌شان، منتشر شد (نهم خرداد ۹۵). این کارگران که از کار بیکار شده‌اند، به بلاتکلیفی خود معترض‌اند.

۲۶ اردیبهشت ۹۵ هم نزدیک به ۳۰۰ کارگر شاغل در  فاز ۱۴ عسلویه در اعتراض به تعویق در پرداخت پنج ماه دستمزد‌شان در محوطه اطراف محل کار خود تجمع کردند.

از آغاز سال ۹۵ کارگران دیگر فازهای عسلویه، از جمله فاز ۱۵، ۱۶، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ هم به پرداخت نشدن دستمزد‌های معوقه‌شان معترض بوده‌اند و برخی از آن‌ها به دلیل شرکت در اعتراض‌ها اخراج شده‌اند.

گفته می‌شود که تعداد ماه‌های حقوق معوقه یک ماه و دو ماه نیست بلکه اغلب اعتراض‌ها بعد از سه ماه دریافت نکردن حقوق آغاز می‌شوند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، کارگران فاز ۱۹ پارس جنوبی (زیر نظر پتروپارس) مطالبات معوقه دارند و هر چند وقت یک‌بار با دست گرفتن پلاکاردهایی در مقابل ساختمان اصلی این شرکت در عسلویه، خواهان دریافت حقوق‌شان می‌شوند.

این اعتراض‌ها اما پاسخ‌های متفاوتی می‌گیرند. اگر شرکت پیمانکاری کوچک باشد، معمولا یکی از مدیران آن در جمع کارگران معترض حاضر می‌شود و با وعده پرداخت بخشی از حقوق عقب‌افتاده، کارگران را سر کارشان برمی‌گرداند، اما واکنش شرکت‌های بزرگی مثل پترو‌پارس اغلب متفاوت است و کار به حراست و برخورد فیزیکی با معترضان می‌کشد.

"آذر جزایری، پارسینه": اگر هم کمی موضوع بیخ پیدا کند و پای رسانه‌ها به موضوع باز شود، قطعا با دستور شرکت ملی نفت و نظارت شخص وزیر بر این موضوع، بالاخره پای مدیران پتروپارس به عسلویه باز می‌شود و وعده داده می‌شود تا بخشی از مطالبات (آن هم نه بیش‌تر از یک ماه) پرداخت می شود و باز هم یک ماه از پرداخت قبلی نگذشته که کارگزان باز هم به دنبال دریافت مطالبات پنج ماهه خود هستند.

عمده اعتراض‌ها به دولت است

عمده اعتراض‌های کارگری اما به بخش دولتی‌ست. به عنوان نمونه کارگران فاز‌های ۲۰ و ۲۱ عسلویه که زیر نظر شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت کار می‌کنند، هنوز از سال گذشته مطالبه حقوقی دارند.

۲۵ اردیبهشت ماه امسال عده‌ای از این کارگران در مقابل در ورودی دفتر این شرکت در عسلویه جمع شدند و خواستار دریافت حقوق عقب‌افتاده خود شدند و مدیران شرکت در نهایت با قول پرداخت مطالبات آنان تا ۱۵ خرداد ماه امسال، به تجمع پایان دادند.

فردای آن روز اما حدود ۲۰۰ نفر از کارکنان پیمانکاری شرکت بلندطبقه در فاز‌ ۱۹ عسلویه به دلیل معوقات مزدی و بی‌پاسخ ماندن خواسته‌های‌شان تجمع صنفی برپا کردند: تجمع کارگران پیمانکار عسلویه از سر گرفته شد

از سوی دیگر، کارگران فازهای مختلف عسلویه در حالی حقوق‌های‌شان را با تاخیر دریافت می‌کنند که کارشان به روزهای آخر خود نزدیک می‌شود و خبرهایی درباره افتتاح رسمی فازهای مختلف این منطقه،‌ از جمله فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی به گوش می‌رسد.

حمید‌رضا عراقی، مدیر‌‌عامل شرکت ملی گاز ایران هم از به بهره‌برداری رسیدن فاز ١٩ پارس جنوبی در نیمه دوم امسال خبر داده و گفته است که این فاز، بخش قابل توجهی از نیاز صادرات و نیروگاه‌های کشور به گاز را تامین می‌کند: «این طرح هم‌اکنون بیش از ٩٤ درصد پیشرفت دارد و گاز از دریا به خشکی رسیده و مراحل نهایی آماده‌سازی پالایشگاه نیز در حال اجراست.»

این «طرح‌ مهم ملی کشور» اما در حالی به بهره‌برداری نزدیک می‌شود که کارگران آن پنج ماه حقوق دریافت‌نشده نزد کارفرما دارند.

کارگرانی که برای شرکت‌های پیمانکاری زیر نظر قرارگاه خاتم الانبیا کار می‌کنند نیز به عدم دریافت حقوق خود معترض‌اند. شرکت پتروسینا آریا و شرکت پایندان، از شرکت‌های پیمانکاری زیرمجموعه قرارگاه خاتم هستند که کارگران‌شان حقوق‌های عقب‌افتاده دارند.

مسئولان فاز ۱۴ هم می‌گویند که حجم گاز این فاز دور از انتظار بوده، اما کارگران آن از سه تا شش ماه حقوق معوقه دارند و از این مساله گله‌مندند.

کارگران شرکت پتروپارس هم در چند ماه گذشته با همین مشکلات مواجه بوده‌اند. هر‌چند بر اساس گفته‌های مسئولان شرکت ملی نفت و شرکت نفت و گاز پارس، همه حقوق معوقه و عیدی کارگران باید تا پنجم اسفند ماه سال گذشته پرداخت می‌شد، اما این اتفاق نیفتاده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.