ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سرنوشت وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ برکناری یا استیضاح

اگرچه روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر برکناری وزیر میلیاردی را تکذیب کرده، اما جابه‌جایی محمدرضا نعمت‌زاده می‌تواند بخشی از فشار بر دولت را مدیریت کند.

زمزمه تغییر در هیات دولت جمهوری اسلامی ایران از فردای اعلام نتیجه انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز شد و به‌رغم تکذیب سخنگوی دولت همچنان ادامه دارد. وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از گزینه‌های تغییر است.

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت،معدن و تجارت یکی از گزینه‌های برکناری در دولت یازدهم است.

رسانه‌های خبری ایران صبح دوشنبه ۳۱ خرداد از احتمال برکناری وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه وزیر ورزش و جوانان خبر دادند.

پایگاه خبری انتخاب که به هیات دولت نزدیک است در گزارشی اختصاصی از تغییر وزرای صنعت، معدن و تجارت و ورزش و جوانان خبر داد. این گزارش از محمود اسلامیان رئیس فعلی صندوق بازنشستگی به عنوان گزینه اصلی هیئت دولت برای جانشینی نعمت‌زاده نام برد. انتخاب همچنین محمود اسلامیان را نیز نامزد دولت برای وزارت ورزش و جوانان معرفی کرد.

در همین زمینه، روزنامه جام‌جم در گفت‌وگو با رحیم زارع عضو کمیسیون اقتصادی مجلس انتشار فیش‌های حقوقی تعدادی از مدیران نزدیک به دولت را از دلایل تاخیر در تغییر کابینه دانست.

روزنامه مردمسالاری هم در گفت‌وگو با چند نماینده مجلس تغییر در کابینه را چه از سوی دولت و چه از طریق استیضاح ضروری عنوان کرد. محمد میردامادی نماینده ساری در مجلس به این روزنامه گفت: «اگر دولت تغییری ایجاد نکند امکان دارد استیضاح برخی وزرا کلید بخورد.»

مصطفی کواکبیان نیز خواستار تعجیل دولت در تغییر برخی از وزرا شد که از اجرای برنامه‌های اشتغالی ناتوان هستند. او گفت که دولت باید در یک‌سال باقی‌مانده حداقل چند وزیر را عوض کند.

روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت عصر دوشنبه در واکنش به این خبر‌ها، انتشار شایعه‌ جابه‌جایی مدیران را موجب تشویش اذهان عمومی دانست و اعلام کرد: «جابجایی مهندس نعمت‌زاده از وزارت صنعت، معدن وتجارت در دستور دولت نبوده و خبر برخی رسانه‌ها مبنی بر تغییر مهندس نعمت‌زاده و جایگزینی شخص دیگر صحت ندارد و این موضوع بار‌ها از سوی سخنگوی دولت و مقامات ارشد دولتی عنوان شده است.»

وزیر پرحاشیه

نخستین بار و در ۲۳ اردیبهشت، روزنامه آرمان از احتمال تغییر محمدرضا نعمت‌زاده وزیر حاشیه‌ساز صنعت، معدن و تجارت خبر داد. ضعف مدیریتی، افزایش واردات کالا‌ها، عدم کنترل قیمت‌ها، اختلاف نظر با وزرای امور اقتصادی و دارایی و جهاد کشاورزی در کنار خبرهایی که مبنی بر ویژه‌خواری نزدیکان "وزیر میلیاردی" دولت روحانی منتشر شد، او را به یکی از گزینه‌های اصلی تغییر تبدیل کرد.

در سه سال گذشته گزارش‌های متعددی از نقش ویژه داماد وزیر صنعت، معدن و تجارت در برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی منتشر شده است و نعمت‌زاده نیز سکوت را به عنوان راهکار برخورد با این خبر‌ها برگزیده که اسناد آن نیز به رسانه‌ها راه یافته‌اند.

صبح دوشنبه ۳۱ خرداد خبرگزاری ایلنا در گزارشی از همراهی وزیر صنعت، معدن و تجارت با فساد اقتصادی خبر داد. این خبرگزاری به نقل از یکی از یکی از ترخیص‌کاران خودرو گزارش کرد که «وزیر صنعت به منشاء رانت‌های میلیاردی شده است.»

شیرآورند بدون افشای نامی از صدور مجوز و ثبت سفارش واردات خودرو برای عده‌ای خاص از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داده و گفته است: «در طول عمر وزارت صنعت هیچ وزیری تا این حد با فساد همراهی نکرده است به طوری که با ایجاد رانت در حوزه واردات برخی یک شبه میلیاردر شده‌اند.»

اگرچه روابط عمومی وزارت‌خانه تحت مدیریت نعمت‌زاده برکناری او را تکذیب کرده اما با توجه به افزایش فشارها بر دولت پس از انتشار فیش حقوقی مدیران بانکی و دولتی، احتمال جابه‌جایی او از سوی رئیس دولت دور از انتظار نیست.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.