ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برکسیت؛ انگلیسی‌ها محصور در جزیره تنهایی

راستگرایان از شکاف در اروپا جان گرفته‌اند و چپ‌ها نگران چیرگی دگرستیزی، نسخه‌های ریاضتی و شکل‌گیری نظم نوینی هستند. نظم نوینی که دور باطلی از ملی‌گرایی، جدایی‌‌خواهی، پراکندگی و انحصار را رقم خواهد زد: یک گام به پیش، دو گام به پس.

ماندن یا رفتن؟ مسئله این بود...

عمر بریتانیا در اتحادیه اروپا پس از ۴۳ سال به سر آمد و انگلیسی‌ها اروپایی نماندند. همه پرسی، شعار نخست‌وزیر محافظه‌کار در رقابت با کاندیدای حزب کارگر بود. نخست‌وزیری که خود نیز در واکنش به نتیجه غافلگیرکننده رفراندوم، از رهبری حزبش استعفا داد تا بار مذاکرات آتی با اتحادیه به دوش دیگری بیفتد، اما محافظه‌کاران با شوک برکسیت، دچار دودستگی و بحران رهبری شده‌اند.

پس لرزه‌های برکسیت در سیاست و اقتصاد و پیامدهای درونی و بیرونی آن هنوز قابل اندازه‌گیری نیستند. راستگرایان از شکاف در اروپا جان گرفته‌اند و چپ‌ها نگران چیرگی دگرستیزی، اقتصاد انقباضی، نسخه‌های ریاضتی و شکل‌گیری نظم نوینی در اروپا هستند. نظم نوینی که دور باطلی از ملی‌گرایی، جدایی‌‌خواهی، پراکندگی و انحصار را رقم خواهد زد: یک گام به پیش، دو گام به پس.

گزیده‌ای از مقالات و دیدگاه‌‌ها در باره برکسیت:

ماتادور کامرون - کاریکاتوری از پراودا چاپ مسکو

یانیس واروفاکیس - وزیر دارایی سابق یونان در مقاله‌ای آتشین به دمکرات‌های اروپا فراخوان اتحاد داده تا جلوی عالیجنابان خاکستری در لندن و بروکسل را بگیرند و نگذارند از برکسیت و پسابرکسیت قفسی ریاضتی ساخته شود.

بوریس جانسون، رهبر جنبش خروج، شهردار سابق لندن است

ایرج ادیب‌زاده - تاثیر برکسیت بر مناسبات سیاسی و اقتصادی ایران و بریتانیا چه خواهد بود؛ به ویژه آن که نخست‌وزیری به جای کامرون بیاید که بیشتر شبیه دونالد ترامپ باشد؟

اسلاوی ژیژک

الاهه نجفی - فروید جوانی را سپری کرده بود که پرسش مشهور را طرح کرد: «زن چه می‌خواهد؟» و سپس نتیجه گرفت که سکسوالیته زن معمایی‌ست ناگشوده. با رفراندوم «برکسیت»، درماندگی فرویدی مشابهی هم بر ما چیره شده: «اروپا چه می‌خواهد؟»

همه‌پرسی «برکسیت» همه را در فکر سقوط نرخ پوند، ارزش آتی یورو، شوک بازارهای جهانی، تقویت گروه‌های دست راستی و نژادپرست و مسئله مهاجرت فرو برد. حال آنکه سرنوشت همگانی‌ترین معضل امروزی بشر عملاً نادیده گرفته شد: سرنوشت محیط زیست و آینده پیش‌روی آن.

سوسن اولیاء - خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا چه تاثیری در اشتغال مهاجران، آمد و شد گردشگران، تحصیل دانشجویان، نقل و انتقال ورزشکاران و بهای کالاهای بریتانیایی دارد؟ دست‌چینی از پیامدهای آنی و آتی این خروج در چند تصویر.

بی ویلسون − یکی از دلایل اصلی ایجاد اتحادیه اروپا جز تلاش برای ایجاد صلح، این بود که تولید و فراهم کردن غذا برای کل جمعیت اروپا تضمین شود. اروپا نه فقط غذای مردم بریتانیا را تامین کرده، که ذائقه آنها را هم تغییر داده است.

محمدرضا نیکفر- این یادداشت بر آن است که دو چیز ظاهرا بی‌ربط را به هم ربط دهد. گمان نویسنده این است که با ارتباط دادن میان این دو افقی گشوده می‌شود برای درک بهتر جهان معاصر و رخدادهایی چون برکسیت و پدیده‌هایی چون پگیدا و دونالد ترامپ در آن.

حبیب حسینی‌فرد- رای منفی بریتانیا در همه‌پرسی، رای به سیاست‌‌هایی بود که کمتر در بروکسل تنظیم و اجرا شدند. این رای در اصل و بیشتر متوجه رویکردهایی بود که از زمان دولت تاچر در بریتانیا جریان یافتند.

احمد جلالی‌فراهانی- خروج بریتانیا تلخ‌ترین خبر برای احزاب جهان‌وطنی بود که خواستار از بین رفتن ارزش‌های ملی‌گرایانه  هستند. رای ۵۲ درصد بریتانیایی‌ها به خروج یعنی پوست خربزه زیر پای احزاب قدیمی و سنتی اروپا.

کمپین چهار ماهه‌ای که آن را شکاف برانگیز‌ترین کارزار تاریخ سیاسی بریتانیا توصیف می‌کنند، در ناباوری ناظران نتیجه‌ بخشید: جنبش خروج پیروز شد. وزیر سابق کار بریتانیا می‌گوید رای مردم مبتنی بر «احساسات» بود.

بابک نصیری - پیامد‌های داخلی و خارجی این خروج در حوزه اقتصاد و سیاست چه خواهد بود؟ مواضع احزاب بریتانیا در رفراندوم چیست و هزینه‌های مالی کارزارهای موافق و مخالف از کجا تامین می‌شود؟ هفت پرده مختصر و مفید در این باره.

گزارش‌های مرتبط

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.