ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خامنه‌ای: حقوق‌های کلان مستی اشرافی‌گری است

رهبر جمهوری اسلامی از کاهش اعتماد مردم به نظام ابراز نگرانی کرد و این بار و به‌خلاف ماجرای اختلاس بزرگ گفت: «این‌گونه نباشد که سروصدایی به پا و بعد قضیه فراموش شود.»

رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید کسانی که پول‌های کلان دریافت کرده‌اند لیاقت مسئولیت ندارند و برکناری و برگرداندن پول‌های دریافتی به خزانه باید در دستور کار مسئولان باشد.

آیت‌الله خامنه‌ای صبح چهارشنبه ۱۶ تیر در خطبه‌های نماز عید فطر خواستار عزل و مجازات کسانی شد که دریافتی‌های "نامشروع" داشته‌اند. او این بار خواستار پیگیری و تداوم بررسی‌ها شد و گفت: «این گونه نباشد که سر و صدایی به پا و بعد قضیه به فراموشی سپرده شود.» رهبر ایران در ماجرای اختلاس بزرگ از رسانه‌ها خواسته بود قضیه را کش ندهند.

او پدیده حقوق‌های کلان را به مستی اشرافی‌گری و ترویج اسراف و تجمل نسبت داد و از این که اعتماد مردم به نظام کاسته شود ابراز نگرانی کرد: «مسئله عزل و برکناری و بازگرداندن اموال به بیت‌المال باید در دستور کار مسئولان باشد زیرا افکار عمومی به این موضوع حساس است.»

خامنه‌ای گفت کسانی که مرتکب بی‌قانونی شده‌اند مجازات و افرادی که از قانون سوءاستفاده کرده‌اند برکنار شوند: «زیرا لیاقت حضور در مراکز و مسئولیت‌ها را ندارند.»

او برداشتن دستمزدهای ظالمانه از بیت‌المال را خیانت خواند اما یادآوری کرد که تعداد این افراد به نسبت مدیران پاکدست نظام اندک است.

بحث دریافتی‌های کلان مدیران ارشد نظام، به جبهه‌گیری تمام عیاری نزد جریان‌های سیاسی و زیرمجموعه‌های رسانه‌ای آنها مبدل شده و هر یک در بررسی موضوع از ادبیات و تعابیر خود استفاده می‌کند.

منتقدان دولت، مخالفان روحانی و رسانه‌های اصولگرا که آغازگر این بحث بوده‌اند عبارت دستمزدهای نجومی و رسوایی فیش‌های حقوقی را به کار می‌برند اما دولت و رسانه‌های همراه، از ترکیب «دستمزدهای نامتعارف» استفاده می‌کنند و سعی در مدیریت موضوع دارند.

روحانی در بیانیه‌ای در ۱۴ تیر عنوان کرد که دستمزدهای نامتعارف یک میراث ساختاری معیوب و ناسالم است که از گذشته به جای مانده است. او در عین حال وعده کرد که با فساد و رانت در نظام اداری و اقتصادی کشور مقابله خواهد کرد و گفت: «با کسی عهد اخوت نبسته‌ام.»

معاون اول روحانی گفته که دریافتی‌های یک هزار مدیر ارشد دولت بررسی خواهد شد. در موج به راه افتاده، تا کنون مدیران عامل بانک‌های صادرات، رفاه کارگران، ملت، مهر ایران و اعضای هیات عامل صندوق توسعه ملی کنار گذاشته شده‌اند.

وبسایت تابناک در یادداشتی که سه‌شنبه ۱۵ تیر منتشر شد حرف‌های روحانی را اعترافاتی دیرهنگام خواند و نوشت انتظار می‌رفت دولتی که می‌گوید از ژنرال‌ها تشکیل شده، در همان ماه‌های اول و در گزارش صد روزه در این زمینه افشاگری می‌کرد نه اینک که بیشتر عمرش گذشته است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • وطن

    نام ناقد را به اشتباه ناطق نوشتم كه بدين وسيله از شما پوزش ميخواهم.

  • وطن

    هم وطن ناطق. تمام مطالب شما متين است. اما ديگر همه ... و همه اين سخنان شما را گفته ايد و همه هم گفته اند ميدانيم و سير آبيم. كه يعنى بيان دردها. امروز بايد همه تكانى به خود بدهيم . واگرنه تا ابد ميشه از اين مطالب گفت. در مورد احمد توكلى گفتيد ...لطفاً احساساتى نشويد و از آدم خرج كنيد مگر شخصى مثل اين شخص كه نام برديد هم آدمه؟ در مورد قاجار گفتيد..! بايد عرض كنم تاريخ براى عبرت هست نه براى تكرار. و قاجاريه هم غلط زياد كرده اند كه محكوم است و هنوز هم همان طرز تفكر در اخلاقيات ما ايرانيها را به وضوح ميتوان ديد. من و شما و مردم خسته ايم شما كه حتماً جوانتريد بايد تلاش كنيد راه حل ارائه كنيد چون نظرات همه محترم است .

  • ناقد

    جناب "وطن " دانسته یا ندانسته به واقعیتی اشره میکند، من به زبان ی خودم میفهم میگیوم شاید کارشناسان و کسانی علوم سیاسی و یا فلسفه خوانده اند اصلاح بهتری برای توصیفش بگویند. وقتی نوعی از نظام و حکومت با معضلات تکراری یا دورهای باطل ناکارآمدی و یا نارضایتی عمومی، از جمله فساد مالی سیستمی که شخصی مثل احمدتوکلی هم اذعان میکند!، در واقع ما به خستگی بین نسلی و احساس بیهودگی زندگی میان نسلی میرسیم. مثلا دوران قاجار را اکثرا مردم به محض شنیدش، بیشتر بی لیاقتی ها، تجزیه کشور، فقر، قحطی، پاشاهان و دربارهاهای خوشگذران و اربا و رعیتی .. در کل دورانی وطانی از رنج ملی به یاد میاروند، بعد کمی دقت کنند و بخواهند بیشتر فکر کنند و منصفانه تر، یادی از میرزاتقی خان (امیرکبیر)، یا مشروطه، برخی کارهای معماری و حتی عمرانی و هنری...یا آغاز دوران ایجاد مدارس و مراکز تحصیلات مدرن و در کل ورود بیشتر مدرنیته و ظواهر تمدن مدرن! در ظاهر پارادوکسی هایی دیده میشود. در دو نظام پهلوی و نظام کنونی هم کارهایی به نفع جامعه و حداقل در سطح عمران عمومی شده، زیرساختهایی ایجاد شده، ولی حجم کار مفید به اندازه زیان ها و خسارات و هدر رفت منابع انسانی و مادی کم بوده است.

  • Fahim

    اگر کسی بر اساس شایستگی و ارزش خود پول خوبی دریافت کند که چیز بدی نیست. مسئله این است که اینها انقدر فساد کرده اند که دیگر حرفشان خریدار ندارد. خود خامنه ای میلیارد ها دلار پول و املاک تحت کنترل دارد.

  • nader

    علی مطهری آذرماه گذشته بود که با حضور در دانشکده ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد سخنان جنجال برانگیزی گفت:«ما افراد مافوق انتقاد نداریم. این جمله از شهید مطهری است که هر مقام غیرمعصومی اگر در جایگاه غیرقابل انتقاد قرار گیرد هم خودش فاسد می‌شود و هم جامعه را فاسد می‌کند. این جمله بسیار مهمی است. وظیفه اصلی خبرگان رهبری نظارت بر عملکرد رهبری و زیر مجموعه رهبری است. اینها تا حالا وارد نشده‌اند و وارد نمی‌شوند. وارد هر موضوعی می‌شوند غیر از آن کاری که باید انجام دهند. تا حالا شده اینها یک بار بحث کنند راجع به زیرمجموعه نهاد رهبری؟ مثلا‌ً ستاد اجرایی فرمان امام تبدیل به یک کارتل اقتصادی شده. تبدیل به یک برج‌ساز شده. برج می‌سازد این ور آن ور. خب اینها بررسی شده؟ هر کسی باید نظر خودش را به راحتی بیان کند. ممکن است برخی نظرات رهبری را کسی قبول نداشته باشد. هیچ اشکالی ندارد. متاسفانه یک عده اطرافیان هستند که هی می‌خواهند القاء کنند که یک بتی بسازیم مثلا‌ً همه دورش بچرخیم. این نیست. ولایت فقیه به این معنا نیست. پیغمبر اسلام هم که معصوم بود و پیغمبر بود این جور نبود

  • میرضا رضا

    خامنه ای = رهبری پیر و پاتیل و ولنگار (به اعتراف شخص خود) که نمیداند معنای رهبری را!

  • وطن

    به واقع ديگه حالمان از خواندن اين چرنديات بهم ميخوره. هر زمان خبرها را ميخوانـى به جز نا اميدى چيزى نيست . خسته شديم چگونه از شر شما اين ملت نا آگاه نجات پيدا ميكنند ؟ حيرانم