ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تحقیق و تفحص از مناطق آزاد تجاری در دستور کار نمایندگان

تصویب لایحه افزایش مناطق آزاد تجاری با ابهام روبرو است. یک نماینده مجلس می‌گوید که گروهی از نمایندگان به دنبال جلوگیری از تصویب این لایحه هستند.

همزمان با بررسی لایحه دولت برای افزایش تعداد مناطق آزاد، یک نماینده مجلس گفت که طرح تحقیق و تفحص از مناطق آزاد تجاری موجود در دستور کار مجلس قرار دارد.

دولت حسن روحانی بهار امسال لایحه افزایش تعداد مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی را برای دومین بار به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

در حالیکه فعالان کارگری و برخی از کارشناسان اقتصادی مستقل از دولت افزایش تعداد مناطق آزاد را به زیان نیروی کار و مردم بومی می‌دانند، اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت که با هماهنگی‌های صورت گرفته با نمایندگان این لایحه قطعا  تصویب خواهد شد.

حال اما علی اکبر کریمی نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی می‌گوید که ۱۰ نماینده خواستار تحقیق و تفحص از مناطق آزاد تجاری شده‌اند و لایحه افزایش مناطق آزاد ممکن است در مجلس تصویب نشود.

او جمعه ۱۲ شهریور به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت که مناطق آزاد چابهار، قشم، کیش، اروند، ماکو، ارس و انزلی «زیر ذره‌بین نظارتی مجلس قرار می‌گیرند».

کریمی «انحراف از اهداف پیش‌بینی شده» و «واردات محوری» را از دلایل اصلی طرح تحقیق و تفحص از این مناطق عنوان کرد و افزود: «در سال‌های اخیر نگرانی‌هایی در باره عملکرد این مناطق به وجود آمده است.»

به گفته او تعدادی از نمایندگان مجلس به دنبال «جلوگیری از تجربه ناموفق گذشته در لایحه جدید دولت برای تشکیل مناطق آزاد هستند.»

کریمی عنوان کرده که طرح تحقیق و تفحص تنظیم و به هیئت رئیسه مجلس ارائه شده و «به محض تکمیل مراحل قانونی آن و موافقت مجلس وارد فاز اجرا خواهد شد.»

پیش از این رسانه‌های ایران گزارش‌هایی در باره فساد اقتصادی در مناطق آزاد تجاری منتشر کرده‌اند. کریمی مرداد امسال به خبرگزاری تسنیم گفته بود که این مناطق به «حیاط خلوت برخی از مدیران» تبدیل شده است.

به گفته او، پرونده فساد در این مناطق به دیوان محاسبات فرستاده شده است.

اظهارات کریمی در حالیکه دولت امیدوار به تصویب لایحه افزایش مناطق آزاد در مجلس شورای اسلامی است، تصویب این لایحه را با ابهام روبرو کرده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هم ۲۳ مرداد امسال تصویب لایحه افزایش مناطق آزاد تجاری را با دو سوم رای نمایندگان ممکن دانست.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.