ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عربستان تولید نفت خود را کاهش می‌دهد، ایران ثابت نگه می‌دارد

حصول توافق بین ایران و عربستان در صد و هفتاد و یکمین نشست سران اوپک نزدیک است. عربستان به تولید نفت خام به میزان قبل از تحریم‌ها علیه ایران اکتفا می‌کند.

وزیر انرژی عربستان سعودی، خالد فالح، امروز چهارشنبه ۳۰ نوامبر/۱۰ آذر گفته که کشورهای عضو اوپک به حصول توافق درباره کاهش عرضه نفت نزدیک شده‌اند. او همچنین گفته که ریاض با ایران درباره کاهش سطح تولید به میزان قبل از تحریم‌ها توافق خواهد کرد.

یک‌صد و هفتاد و یکمین اجلاس رسمی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین در جریان است.

مقر اوپک در وین

این اظهارات می‌تواند به معنای مصالحه‌ای از سوی ریاض باشد که در هفته‌های اخیر مزتب عنوان می‌کرد که ایران در مورد کاهش تولید نفت همکاری نمی‌کند.

قیمت نفت خام برنت بیش از پنح درصد افزایش یافته و به بالای ۴۹ دلار برای هر بشکه رسیده است. سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، جلسه‌ای پشت درهای بسته تشکیل داده‌اند که قرار است نشست خبری آن ساعت ۱۵ برگزار شود.

روز دوشنبه ۲۸ نوامبر / ۸ آذر، کارشناسان اوپک بر سر جزئیات برنامه کاهش تولید نفت گفت‌وگو کردند اما این مذاکرات نتیجه‌ای در بر نداشت.

فالح همچین گفته که اوپک روی کاهش تا سقف ۳۲.۵ میلیون بشکه در روز یا کاهش بیش از یک میلیون بشکه در روز گفت‌وگو می‌کند. او اظهار امیدواری کرده که روسیه و سایر کشورهای غیر اوپک برای کاهش ۰.۶ میلیون بشکه در روز همکاری کنند.

وزیر انرژی عربستان گفته: «این موضوع برای ما یک کاهش بزرگ و یک ضربه بزرگ به تولید فعلی نسبت به پیش بینی‌مان برای سال ۲۰۱۷ خواهد بود. بنابراین چنین کاری را انجام نمی‌دهیم مگر اینکه مطمئن شویم که اجماع و توافق با رعایت تمام اصول حاصل می‌شود.»

او افزوده که اگر اوپک نتواند به توافق برسد، بازار کم کم این موضوع را جبران خواهد کرد چون تغییرات بنیادی در جهت درست آغاز شده است.

او گفته که «ما معتقدیم که رشد کشورهای غیر اوپک وارونه شده است.»

درگیری میان عربستان سعودی و ایران بر اکثر جلسات قبلی اوپک غلبه داشت. روز سه شنبه، ایران به اوپک نامه‌ای نوشت و اعلام کرد که از عربستان سعودی می‌خواهد که تولید نفت را تا یک میلیون بشکه در روز کاهش دهد. این مقدار خیلی بیشتر از مقدار پیشنهادی عربستان بود.

یژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران که سه‌شنبه ۲۹ نوامبر / ۹ آذر برای شرکت در اجلاس اوپک وارد وین شد، در بدو ورود از آمادگی ایران برای حفظ تولید نفت خود در سطحی که آخرین اجلاس فوق‌العاده اوپک در اواخر ماه سپتامبر (مهرماه) در الجزیره تعیین کرده بود، سخن گفت.

زنگنه درباره همکاری ایران برای اجرای برنامه کاهش تولید اوپک گفت: «ما سطح تولیدی را که در الجزایر درباره آن تصمیم گرفتیم، تغییر نمی‎دهیم.»

اما لحن گفت‌وگوها روز چهارشنبه عوض شد. بیژن زنگنه وزیر نفت ایران گفته که به این مذاکرات خوش‌بین است و از ایران برای کاهش تولید تقاضایی نشده است.

ماه سپتامبر کشورهای عضو اوپک در الجزایر به یک توافق اولیه درباره کاهش تولید نفت تا حدود ۳۲.۵ میلیون بشکه در روز رسیده بودند تا قیمت نفت را که از اواسط سال ۲۰۱۴ به نصف رسیده، افزایش دهند.

اوپک گفته بود که ایران، لیبی و نیجریه از این کاهش به دلیل ناآرامی‌ها یا تحریم‌ها معاف خواهند بود.

این توافق یک پیروزی برای ایران به شمار می‌رفت. تهران مدت‌ها اعلام می‌کرد که می‌خواهد تولید نفت را برای به دست آوردن بازاری که به دلیل تحریم‌ها از دست داده بود بالا ببرد.

در هفته‌های اخیر، ریاض پیشنهاد کرد که این کشور هم تولید خود را نیم میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد، به شرطی که ایران هم تولید خود را به ۳.۸ میلیون بشکه در روز محدود کند.

تهران پاسخ‌های نامشخصی به این پیشنهاد می‌داد و می‌گفت که می‌خواهد تا ۴.۲ میلیون بشکه در روز تولید داشته باشد. در نامه ایران به اوپک آمده بود که عربستان هم باید تولید خود را به ۹.۵ میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

طرحی که برای جلسه روز چهارشنبه فراهم شده، بر اساس این هدف است که این گروه تولید خود را ۱.۲ میلیون بشکه نسبت به میزان تولید از ماه اکتبر سال جاری کاهش دهد.

این طرح همچنین بر این اساس تهیه شده که عربستان سعودی تولید خود را از ۱۰.۵۴ میلیون بشکه در ماه اکتبر. به ۱۰.۰۷ میلیون بشکه کاهش دهد و ایران هم تولید خود را به میزان ۳.۷۹۷ میلیون بشکه در روز ثابت نگه دارد.

یک منبع الجزایری به خبرگزاری رویترز گفته که نمایندگان کشورهای عضو اوپک از این طرح پشتیبانی کرده‌اند.

عراق هم گفته که به پول بیشتری برای مبارزه با دولت اسلامی نیاز دارد. ایران و عراق روی هم رفته بیش از ۸ میلیون بشکه در روز تولید می‌کنند که کمی کمتر از تولید ۱۰.۵ میلیون بشکه‌ای عربستان در روز است.

برخی از تحلیگران از جمله موگان استنلی و مک کوایری گفته‌اند که قیمت نفت در صورت عدم توافق کشورهای عضو اوپک به ۳۵ دلار برای هر بشکه سقوط خواهد کرد.

صد و هفتاد و یکمین نشست رسمی اوپک:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آلفرد

    بیشتر خبرها چندان ارزشمند برای ملت ایران نیستند ولی این نوع اخبار دقیقا بر روی زندگی ملت ایران و دیگر ملتهای منطقه تاثیر دارد. کاش نظام های سعودی و ولایی بخردانه تصمی بگیرند و رقابت مخرب فعلی کنار بگذارند