ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش به تمدید تحریم‌ها: از شکایت به مراجع بین‌المللی تا از سرگیری غنی‌سازی

مقامات ایرانی، تمدید قانون «داماتو» را هم‌سان با نقض برجام پنداشته‌اند. خواسته رهبر جمهوری اسلامی افزایش غنی‌سازی در طی دو سال در سطح پیش از برجام است.

نمایندگان مجلس سنای آمریکا با ۹۹ رأی موافق و بی‌هیچ رأی مخالفی تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را به مدت ۱۰ سال دیگر تمدید کرده‌اند. باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا می‌تواند مصوبه مجلس نمایندگان و سنا را وتو کند. طرفداران تمدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران گفته‌اند که هدف از تمدید تحریم‌ها این است که ایران همچنان به مفاد برجام پایبند بماند. افزون بر این، سخنگوی کاخ سفید، جمعه ۲ دسامبر به برنامه موشکی جمهوری اسلامی، نقض حقوق بشر در ایران و حمایت از تروریسم هم به عنوان دلایل دیگر تمدید تحریم‌ها اشاره کرده است.

سردرگمی مقامات ایرانی نسبت به تمدید تحریم‌ها در کنگره آمریکا: تقض برجام یا شکایت از آمریکا؟

مقامات جمهوری اسلامی ایران اما همچنان در هم‌آوایی با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، تمدید تحریم‌ها را به منزله نقض برجام می‌پندارند. خواسته رهبر جمهوری اسلامی افزایش غنی‌سازی در طی دو سال در سطح پیش از برجام است. مجلس شورای اسلامی در آخرین ساعات روز یک طرح سه‌فوریتی برای شکایت از آمریکا به مراجع بین‌الللی را در دستور کارش قرار داد. این طرح ۱۴ آذر به بحث گذاشته می‌شود.

چکیده‌ای از مهم‌ترین واکنش‌ها در ایران به تمدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران:

  • آیت‌الله علی خامنه‌ای

رهبر جمهوری اسلامی به بازنشر فیلمی از سخنانش در جمع بسیجیان کشور در کانال تلگرامی‌اش اکتفا کرده است.

آیت‌الله خامنه‌ای در این فیلم به احتمال تمدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران اشاره می‌کند و می‌گوید:

«اگر این تمدید، اجرایی و عملیاتی شود، قطعاً نقض برجام است و بدانند جمهوری اسلامی ایران حتماً در مقابل آن واکنش نشان خواهد داد.»

  • مجلس شورای اسلامی

محمد رضا تابش، نایب رئیس فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی خبر داده است که مجلس در نظر دارد در واکنش به تمدید تحریم‌ها در کنگره آمریکا یک طرح دوفوریتی مبنی بر ممنوعیت خرید کالاهای مصرفی تولید شده در آمریکا را به تصویب برساند.

به گفته محمد رضا تابش پیش‌نویس این طرح در کمتر از یک ساعت به امضای ۱۴۵ نفر از نمایندگان گرایش‌های مختلف سیاسی مجلس شورای اسلامی رسیده است.

  •   وزارت خارجه ایران

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به تمدید تحریم‌ها گفته است:

«همانگونه که مکرراً توسط مقامات عالی‌رتبه کشور اعلام شده، مصوبه اخیر مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران مخالف برجام و تعهدات آمریکا در حقوق بین‌الملل مبنی بر عدم مداخله در روابط داخلی و بین المللی سایر کشورهاست.»

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرده که جمهوری اسلامی «برای کلیه شرایط «پیش‌بینی‌های متناسبی» را انجام داده است.

  •   مشاور رییس مجلس شورای اسلامی

منصور حقیقت‌پور به سخنان علی خامنه‌ای در جمع بسیجیان استناد کرده و خواهان بازگشت ایران به دوران قبل از برجام شده است:

 «در ۹ بند قانون اقدام متقابل و متناسب دولت ایران در اجرای برجام آمده است که در صورت عهدشکنی غربی‌ها و آمریکایی‌ها باید به وضعیت قبل از برجام برگردیم، یعنی ظرف دو سال به ۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی دست یابیم و نطنز و فردو نیز مانند قبل به کار خود بپردازند و تعداد و نوع سانتریفیوژها مانند قبل شود.»

  • فراکسیون امبد

محمد رضا عارف، رییس فراکسیون امید مجلس ایران از دولت آمریکا دعوت کرده به تعهدات بین‌المللی‌اش پایبند باشد:

«دولت ایالات متحده آمریکا باید بداند که اگر بخواهد در نظام بین‌الملل اعتماد به کشورش را زیر سوال نبرد راهی جز وتوی مصوبه سنای آمریکا ندارد... جمهوری اسلامی ایران ضمن پایبندی به تعهدات بین‌المللی مطمئنا واکنش جدی را در برابر این اقدام سنای آمریکا نشان خواهد داد.

      علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به خبرگزاری صدا و سیما ایران گفته است:

    این قانون (تحریم‌های ۱۰ ساله) اکنون وجود دارد، اما رئیس ‌جمهوری آمریکا آن را ملغی اثر کرده است و فعلا آثاری مترتب بر آن واقف نیست اما اگر دوباره عملیاتی و اجرایی شود، نقض صریح برجام است. در هیأت نظارت بر اجرای برجام که رئیس‌جمهور پس از سخنان مقام معظم رهبری آن را تشکیل داده بود درباره این موضوع صحبت شد و اقدامات لازم را مدنظر قرار دادند و گفتند ما سیر تحول تحریم‌های ۱۰ ساله را رصد و متناسب با آن تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنیم. »

    • نماز جمعه:

    محمد علی موحدی کرمانی، امام جمعه تهران هم بخشی از سخنانش را به تحریم‌ها اختصاص داد. او گفت:

    «گرچه برخی می‌گویند این‌ها تحریم‌های تازه نیست بلکه تمدید تحریم‌های گذشته است، اما ما می‌گوییم اسمش هر چه که باشد خباثت، لئامت، بدعهدی، رذالت و سقوط از انسانیت و شرافت است. مردم ما که بیدار هستند اما مسئولان ما هم باید بیدار شوند و دل‌شان را به غرب نسپارند.»

    •   مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی

    حسن فیروزآبادی، مشاور عالی آیت‌االه خامنه‌ای در امور نظامی ایالات متحده آمریکا را از «هزینه‌های سنگین» نقض برجام برحذر داشته و گفته است:

    «بهتر است در شرایط بد اقتصادی که آمریکا در آن به سر می‌برد، سنای این کشور دردسر جدیدی برای آمریکا ایجاد نکند.»

    • کمیسیون امنیت ملی

    علیرضا رحیمی، یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از دبیرخانه شورای امنیت ملی خواسته است که از هیأت نظارت بر برجام بخواهد احتمال نقض این معاهده بین‌المللی را بررسی کند.

    در حالی‌که وزارت خارجه ایران می‌گوید برای مواقع اضطراری برنامه‌ای تدوین کرده، علیرضا رحیمی توضیه کرده است که برای «بدترین شرایط» برنامه‌ای در نظر گرفته شود.

    • در آخرین ساعات روز- باز هم مجلس شورای اسلامی

    اکبر رنجبرزاده، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی خبر داد که عده‌ای از نمایندگان مجلس در حال تهیه طرحی سه‌فوریتی برای ازسرگیری تمام فعالیت‌های هسته‌ای در ایران‌اند. طرح در قالب یک ماده واحده و ۵ تبصره با هدف مقابله با مصوبه‌ آمریکا تدوین ‌می‌شود.

    اکبر رنجبرزاده عضو هیئت‌رئیسه مجلس به خبرگزاری تسنیم گفته است:

    «در این طرح باید دولت را مکلف کنیم تا از آمریکا به ‌دلیل نقض مکرر برجام در مراجع ذی‌صلاح بین‌المللی شکایت کند.»

    آیت‌الله خامنه‌ای ۲۹ مهر ۱۳۹۴ در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی نوشته بود:

    «دولت موظف است هرگونه عدم‌پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغوشده و یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر را به‌دقت رصد کند و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به‌طوری‌که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی‌سازی کشور به ۱۹۰ هزار سو افزایش یابد. شورای ‌عالی امنیت ملی مرجع رسیدگی به این موضوع است. دولت باید ظرف مدت چهار ماه برنامه خود را برای این منظور جهت تصویب به شورا ارائه نماید.»

    علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی پیش از این درباره تمدید تحریم‌ها گفته بود:

    «تمدید تحریم‌ها علیه ایران لگدزدن به برجام است البته ما یک بسته مفصل طراحی کرده‌ایم و در صورت بی‌احترامی به برجام با آن پاسخ می‌دهیم.»

    در همین زمینه:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • کرمانشاهی

      در پيوست دوم برجام يعني همان پيوستي که به توقف تحريم هاي ايران اشاره دارد ، تاکيده شده است که برخي از بندهاي تحريمي قانون ايسا (داماتو) توسط آمريکا متوقف خواهد شد. پارگراف B پيوست دو برجام همان قسمتي است که به تحريم هايي که توسط آمريکا عليه ايران اعمال ميشده و پس از برجام بايد متوقف شود اشاره شده است. برجام بندهاي تحريمي قانون داماتو درباره موارد زير را متوقف کرده است: - توقف تحریم ارایه خدمات بیمه ای، یا بیمه اتکایی - خارج کردن افراد و نهادهای تحریم شده و نیز تحریم های اعمالی وفق بخش 5(a) - توقف تلاش ها برای کاهش فروش نفت ایران شامل محدودیت ها بر مقدار فروش نفت خام ایران و کشورهایی که می توانند نفت خام ایران را بخرند؛ - توقف تحریم سرمایه گذاری، شامل مشارکت در سرمایه گذاری های مشترک، کالاها، خدمات، اطلاعات، فناوری و دانش و کمک فنی برای بخش های نفت، گاز و پتروشیمی؛ -توقف تحریم صادرات، فروش یا عرضه فرآورده های نفتی تصفیه شده و فرآورده های پتروشیمی به ایران؛ - توقف تحریم های اعمالی بر مشارکت های مربوط به استخراج معدن، تولید یا حمل و نقل اورانیوم؛ پس برخلاف ادعای سنا و رسانه های وابسته به دولت امریکا داماتو از جمله قوانین تحریمی به حساب می آمد که در برجام صراحتا به آن اشاره شده و همانگونه که در بالا آمده است بندهای این قانون شامل توقف تحریم ها یا به بیان مقامات دولتی شامل لغو تحریم ها شده است. از سوی دیگر بند بند 5(b)(2)) قانون داماتو صراحتا تحریم هسته ای به حساب می آید و این یعنی این ادعا که قانون دامانو هیچ ربطی به موضوع هسته ای ایران ندارد اساسا اشتباه است.

    • naseem

      مبارک باد اوباما!!...... تویی که چشم بستی از آلامی که مردم بدبخت سوریه بدان گرفتار شدند....چشم بستی به جنازه کودک بیگناهی بنام آیلان همان کودکی که امواج شرم کردند از هدایتش به ساحل.....چشم بستی تا تصویر جهانی کودک دیگر سوری بنام عمران که چگونه در آمبولاتس بهت زده ......تصویری که مردم امریکا راتکان داد وتو بیخیال برای خالی نبودن عریضه چند قطره اشک تمساح ریختی...... دیدی که چگونه دیکتاتور خونریز سوریه بعد از استفاده های مکرر از سلاح شیمیایی علیه مردم خودش به خط قرمزی که کشیده بودی سرپا...........)تو عمدا نیروهای امریکایی را از عراق بیرون کشیده ودر یک سینی طلایی به حکومتی دادی که از زمین وهوا و..... نفرات وسلاحهای مخرب به سوریه ارسال کتد تا آدمکشی بنام بشاراسد را درقدرت نگهدارد...... داعش از کجا پیدا شد?ودهها گروه تروریستی ضد سنی چگونه پا گرفت?پوتین چرا یاغی شد چون بی عملی ترا دید .... در یک کلام ریشه تروریسم جهانی که خودت خوب میدانی وشاخ وشانه هایی که حسن نصرالله میکشد و.............)همه از بی تفاوتی ومماشاتگری تو ست که باید به مردم امریکا تبریک گفت که درصحنه انتخابات ضربه محکمی به تو وهیلاری زدند

    • واسلام

      تحریم های داماتو ارتباطی با موضوع برجام و توافق هسته ای نداره این تحریم بیست سال پیش یعنی زمانی که ایران هیچ تکنوبوژی هسته ای نداشت بر میگرده سال 1375 شروع تحریم های داماتو بود و مربوط به اوایل دوران رهبری رهبر فعلیه

    • تجاهل ضد ملی!

      اکنون دوباره خطر ماجرجویی است/ صدها میلیارد دلار خسارت و فساد و حاتم بحشی کم نیست/ رکود و فلاکت مردم کم نست دوباره می خواهند برنامه هسته برگدانند/ همه ملیون و اگاهان ریشه این بحرانها در ایدئلوژی حاکمیت و دشمنی پرخسارت و بدون سود گفته اند/ چه واکنشی؟ مثلا چه کار کنند؟ کشور بیشتر به روسیه و چین واگذارند/ بیشتر پول ملی بی ارزش کنند و بیشتر مردمب ه فلاکت به اندازند؟ راه حل معقول، همین است حاکمیت به همین حد کشور اکتفا کند و از توهم توسعه طلبی درببیاد/ با جهان واقعا به تعامل بپردازد/ البته اموراتش می گذرد با رانت نفت/ ملت هم اهمیتی ندارد/ همیشه گداگشنه های تحمیق شده هستند با پول رانت نفت مردم را سکوب کنند و منتقدان منکوب/ نصایح وطن خواهانه منتقدان دائما با تهام و تهمت رد می کنند.

    • تجاهل ضد ملی!

      وقتی حاکمانی، رانت نفت دارند و خیالشان راحت است که ملت توان به زیرکشیدشان دارند و نه خارجی علاقه به حمله، هار میشود/ عربده کشی میکند و بدمستی. بروید لطفا آن کامنتها و بحث کاربردان در استانه امضا برجام قبلتر بخوانید. مردم میگفتند که رزیم مثل خر تو باتلاق هسته ای 'dرکرده و تاوان سنگنش به ملت تحمیل شده/ هدف خروج ابورمندانه از بحران و چاه ویل هسته ای بود/ اگر چند امتیاز و رفع تحریم میشد چه بهتر/ کشور در حال فروپاشی بود/ ولی بحران سوریه و بن بست تروریسم تکقیری سنی این رژیم به توهم ابرقدرتی انداخته/ بازی کثیف روسیه و فریب هم بی تاثیر نیست/ / ما هم جای غربی ها و اسرائیل بودیم شک می کردیم به برنامه هسته ای/ این رژیم 38 ساله از توطئه می گوید ولی توقع دارد طرف مقابل بهش اعتماد کند/ کشوری که هنوز نیروگاه هسته ای نداشت و کلی منابع انرژی فسیلی و بادی و خورشیدی/ یهو دنبال هسته ای میرود/ معلوم بود با ان ایدئولزی جهان گشایی و حکومت جهانی و تکفیر هرچه غیرشیعه، بقیه دنیا بهش سو ظن پیدا میکند/ ولی ان قدر کش داد تا صدها میلیارد دلار خسارت بخورد/ اگنون این بدمستهای نظام میخواهند بحران بدتر کنند/ راه حل گفته اند/ ولی عامدا دو سال است سنگ اندازی کردند/با ز دشمنی کردند/ مرگ مرگ گفتن و پرچم اتش زدند و از حماس حمایت تسلیحاتی کردند و روی موشکهای نابودی اسرائیل نوشتن/ این همه تحریک و دشمنی/ چه توقعی؟ باز میخواهند کشور در در بحرانهای بدرتی فرو ببرند/ دست از این سیاست ضد ملی ایرانی برنمیدارند.