ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گنجینه هنر غربی موزه هنرهای معاصر: آخرین مهلت تا ژانویه ۲۰۱۷

وزیر ارشاد اسلامی به مقامات آلمانی‌ اطمینان داده که تور نمایشگاهی ۳۰ اثر از هنر غربی موزه هنرهای معاصر همراه با ۳۰ اثر ایرانی برگزار می‌شود. آلمانی‌ها ضرب‌العجل تعیین کرده‌اند.

برای نخستین بار در تاریخ بعد از انقلاب قرار بود که یکشنبه ۴ دسامبر ۳۰ اثر از گنجینه هنر غربی موزه هنرهای معاصر همراه با ۳۰ اثر از هنرمندان ایرانی در گالری ملی برلین به نمایش درآید اما پس از آنکه رضا صالحی امیری تصدی وزارت ارشاد اسلامی را به عهده گرفت، در نخستین اقدامش اعلام کرد که این تور نمایشگاهی در گالری ملی برلین و در موزه ماکسی رم برگزار نمی‌شود. هرمان پارتسینگر، مدیر بنیاد میراث فرهنگی پروس و یکی از طرف‌های آلمانی قرارداد این تور هنری اما می‌گوید که حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی می‌بایست مجوز برگزاری این نمایشگاه را امضاء کند. آلمانی‌ها برای ایران ضرب‌العجل تعیین کرده‌اند: آخرین مهلت تا ژانویه ۲۰۱۷.

یک بانوی ایرانی در حال تماشای اثری از ژان پل ریوپل در موزه هنرهای معاصر تهران

هرمان پارتسینگر، مدیر بنیاد فرهنگی پروس در گفت‌و‌گویی که اشپیگل آن‌لاین با او انجام داده گفته است که به احتمال ۸۰ درصد نمایشگاه در برلین برگزار می‌شود.

رضا صالحی امیری، دوشنبه یکم آذر به خبرگزاری مهر گفته بود که ارسال آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر به غرب متوقف شده است. پارتسینگر اما به اشپیگل آن‌لاین گفته است که پس از آنکه رضا صالحی امیری وزارت ارشاد اسلامی را از علی جنتی، وزیر مستعفی تحویل گرفت به طرف آلمانی اطمینان داده که آثار موزه هنرهای معاصر به آلمان ارسال می‌شود.

مدیر بنیاد فرهنگی پروس:

«به دلیل تغییر وزیر ارشاد برگزاری نمایشگاه به تأخیر افتاد. مجوز خروج آثار از ایران هنوز صادر نشده. همینطور نحوه انتقال آثار هم معلوم نیست. وقت زیادی از دست رفت. اما امیدواریم که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران مجوز ارسال آثار را امضاء کند.»

دو هفته پیش از برگزاری مسابقه کاریکاتور هولوکاست در تهران، قرارداد تور هنری گنجینه هنر غربی موزه هنرهای معاصر بین مجید ملانوروزی، مدیر موزه هنرهای معاصر و همکار برلینی او، ماکس هولاین به امضاء رسید. ملانوروزی اما در مراسم اهدای جوایز دومین جشنواره کاریکاتور هولوکاست که در مرکز فرهنگی سرچشمه برگزار شد به انکارکنندگان هولوکاست جوایزی اهدا کرد.

پارتسینگر، مدیر بنیاد فرهنگی پروس به اشپیگل آن‌لاین گفته است که فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان به محمد جواد ظریف، همتای ایرانی‌اش نامه‌ای نوشته و به برگزاری جشنواره هولوکاست در تهران اعتراض کرده و اعلام کرده که انکار هولوکاست به منزله خط قرمزی برای دیپلماسی فرهنگی بین آلمان و ایران است. به گفته پارتسینگر از آن پس به جای مجید ملانوروزی، علی مرادخانی، معاون فرهنگی ارشاد اسلامی با طرف آلمانی در ارتباط قرار گرفت.

از سوی دیگر اما انجمن هنرمندان نقاش در دیدار و گفت‌و‌گو با علی مرادخانی نگران بودند که طرف غربی به تعهداتش عمل نکند یا برای این آثار هم همان اتفاقی بیفتد که برای الواح هخامنشی روی داد: شکایت در محاکم قضایی غرب از جمهوری اسلامی و تلاش برای مصادره این آثار به جای غرامت. افزون بر این انتقادات، برخی از هنرمندان ایرانی که در خارج از کشور اقامت دارند دولت آلمان را به سوءاستفاده از هنر برای بهبود روابط سیاسی با ایران متهم کرده‌اند. پرستو فروهر، هنرمند شناخته شده ایرانی که در حال حاضر در ایران تحت بازجویی قرار دارد، در گفت‌و‌گو با روزنامه دی‌تسایت از دولت آلمان خواسته است که هنرمندان ایرانی را هم در مناسبات فرهنگی‌اش با ایران در نظر داشته باشد.

در پاسخ به این انتقادات، انستیتو گوته برنامه «ایران و مدرنیته» را با هدف ایجاد گفت‌و‌گو بین هنرمندان ایرانی و آلمانی و هنرمندان تبعیدی تدارک دید که ۷ دسامبر با میزگردی درباره مدرنیته در ایران با حضور حسین مصباحیان و میثم سفیدخوش آغاز می‌شود و با یک سمینار ادبی در یکم مارس ۲۰۱۷ به پایان می‌رسد. برای محمود دولت‌آبادی، فریبا وفی، امیرحسن چهل‌تن و شهریار مندنی‌پور نیز برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است.

لینک‌های مرتبط:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.