ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف گفت یا نگفت؟

کشاکش بر سر خوب و بد «برجام» بالا گرفته است. یک بار دیگر سخنان منسوب به وزیر خارجه ایران در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی افشا شد.

کشاکش بر سر خوب و بد «برجام» و حد مسئولیت رهبر جمهوری اسلامی در زمینه توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی بالا گرفته است.

جواد کریمی قدوسی ادعا کرده که محمد جواد ظریف در کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته که در مورد «برجام» اشتباه کرده است. وزارت خارجه اما نقل قول از ظریف را مخدوش و گزینشی خوانده است.

در پرتو انتخابات ریاست جمهوری آتی در ایران، در رسانه‌های اصول‌گرا و اصلاح‌طلب می‌توان بازتاب کشاکش بین وزارت خارجه و نمایندگان اصول‌گرای مجلس را مشاهده کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران

افشای یادداشت‌های یک نماینده

دوشنبه ۲۹ آذر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تشکیل جلسه داد. محمد جواد ظریف هم در این جلسه حضور داشت. جواد کریمی قدوسی، نماینده اصول‌گرای مجلس پس از برگزاری این جلسه ادعا کرد که وزیر خارجه ایران به اشتباهش در مورد برجام اعتراف کرده و گفته که نمی‌بایست به حرف‌های جان کری، وزیر خارجه آمریکا اعتماد می‌کرده است.

کریمی قدوسی ادعا می‌کند که ظریف ظاهراً گفته است مسئولیت جزئیات مذاکرات با رهبری جمهوری اسلامی نیست و از همان آغاز مبنا بر این بوده که آیت‌الله خامنه‌ای خطوط کلی را مشخص کند.

روزنامه اعتماد در گزارشی که پنجشنبه ۲ دی منتشر کرد، به سویه‌های ناگفته‌ای از کشاکش بین مجلس و وزارت خارجه را آشکار کرد. اعتماد گزارش داد که کریمی قدوسی روی برگه‌هایی سخنان منسوب به وزیر خارجه درباره برجام را یادداشت کرده و بین خبرنگاران رسانه‌های اصول‌گرا پخش کرده است. او ظاهراً به آن‌ها گفته است: «خودم در جلسه نبودم اما اينها را از يادداشت‌های يكی از نمايندگان حاضر در جلسه برداشتم و تا آخر پای حرف‌هايم هستم.»

کمردرد ظریف

این نخستین بار نیست که جواد کریمی قدوسی محتوای یک جلسه محرمانه درباره برجام را افشا می‌کند. هنگام مذاکرات ایران با قدرت‌های جهانی درباره توفق هسته‌ای نیز این نماینده اصول‌‌گرا در گفت‌و‌گو با کیهان ادعا کرده بود که محمد جواد ظریف در کمیسیون امنیت ملی اعتراف کرده که گفت‌و‌گوی روحانی با اوباما و دیدار طولانی او با جان کری، وزیر خارجه آمریکا اشتباه بوده است. بعد از رسانه‌ای شدن این موضوع کار به آنجا رسید که وزیر خارجه ایران به دلیل کمرد درد در بیمارستان بستری شد.

به گزارش اعتماد ظاهراً این‌بار افشای سخنان وزیر خارجه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس یا اعتراض گروهی از نمایندگان مواجه شده است. استدلال آن‌ها هم این بوده که مصالح ملی مهم‌تر از اختلافات بین جناح‌هاست.

سخنگوی وزارت خارجه ایران اما بلافاصله سخنان منسوب به محمد جواد ظریف را تکذیب کرده. بهرام قاسمی در یک نشست خبری درباره این موضوع گفته است: «نامبرده [کریمی قدوسی] از قضا در آن جلسه حضور نداشتند و نقل قول ایشان از سخنان وزیر امور خارجه کاملاً نادرست، مخدوش و گزینشی است و به منظور بهر‌ه‌برداری‌های خاص تحریر و تنظیم شده است.»

کریمی قدوسی اما ادعا می‌کند که فایل صوتی سخنان محمد جواد ظریف را در اختیار دارد. روزنامه جوان به اعتبار همین ادعا نوشته است: «نمی‌توان اصل سخنان محمد جواد ظریف را زیر سؤال برد، اگرچه انتشار آن برخلاف تدابیر مربوط به جلسات محرمانه صورت گرفته باشد.»

به گزارش روزنامه شرق، علیرضا رحیمی، نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که در نشست با ظریف شرکت داشته، درباره افشای سخنان وزیر خارجه ایران گفته است: «محتوای آن جلسه محرمانه بود. ضمن اینکه ظریف هم تأکید داشت که مطالبی که مطرح می‌کند در جهت آگاهی‌بخشی است و وظیفه او این است کمیسیون را در جریان بگذارد.»

در فروردین سال جاری، وزارت خارجه گزارشی درباره موانع داخلی و خارجی اجرای برجام را تقدیم مجلس ایران کرده بود. در همان ایام هم زمزمه‌ها به صداهای بلندی تیدیل شده بود. کیهان نوشته بود وزارت خارجه در گزارش برجام به مجلس، ایران را لولو و آمریکا را هلو معرفی کرده است.

کشاکش‌ها بر سر خوب و بد برجام پس از تمدید قانون تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در مجلس سنای آمریکا یک بار دیگر اوج گرفته است. رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید باید غنی‌سازی اورانیوم را از سر گرفت. دولت می‌گوید باید به مجامع بین‌المللی رجوع کرد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نسل سوخته پسا 57

    یک نقل قولی از انیشتن است: احمق کسی از است که کاری تکرار میکند که اشتباه بوده، ولی هر بار با تکرارش توقع دارد نتیجه متفاوتی به دست آورد!

  • فلاکت زده

    نمی دام عاقبت امثال من چی می شود. اما این مردمان ایرانی چه در قالب این شکور و چه قالب های دیگر، به هر هستند، این مردم ها نیاز به یک حاکمیت معقول و مدافع منافعشان دارند. این حداقل توقع است. به خدا من مطالعه می کنیم تاریخ، حتی صدام و قذافی هم این قدر بی مبالات نسبت به منفافع ملی کشورهای تحت انقیادشان نبودند! صدام و قدافی هم دیکتاتوری های ایدئولوزیک و متوهم و بدمست بودند ولی این قدر گند نزدند. بسیار زا جمله خود من تعجب م کینیم چگونه صدام و قذافی رفتند و این رژیم باقی ماند؟! من باورم ایسنت این قدرت رژیم نیست آن را هنوز چننی ضعیف شبه زندگی میکند، بلکه عظمت یک کشور-ملت تاریخی است که از قبالش ارتزاق می کند. ایران کشور-ملتی بزرگ است که حتی رزیم ضعیف و متوهمی چون فعلی را هم همچو زائده بر خود تحمل کرده است. البته ملت ایران سال 1357 قدر خود نداستند و مفتکی و احمقانه به اتش به هسته خود زدند! اما هیچ تضمین ینست تا ابد این بدین شکل ادامه یابد. بقا جاودان هیچ ملتی را ننوشته اند! ایارن هم اخر سر تاریخ اتقایض می رسد اگر ازشر فعلی نجات نیابد!! البته می دانم صدام بیمار استبدادو قذافی مجنون استبداد، مفلوک تر از بودند که سرنوشت خودساخته اشان فرار کنند، واقعا تاریخ مصرف شان به سرامده بود و فرصت ها از ست داده بودند! خب ذوب شدگان ولایت می گونند این امداد غیبی بوده که رزیم ولایی همچنان به حیاتش ادامه داده. ید الله این حکومت نگه داشته تا این امانت برساند به ید صاحب الزمان!!! خب اینها کاری اش نمی شود، 38 سال است در باد این تصورات ، اموراتشان می گذارنندو اما پرسش ایجاست چه وقت این تغاز سفالین ترک خورده بر کف مصائب خودکرده اش سرنگون می شود و به هزاران پاره، باقی اش نصیب لاشخورها قومی-مذهبی خواهد شد؟ ایران کی سوریه دیگر خواهد شد؟ چون قرار معلوم، درب سیاست حکوکت برهمان پاشنه اشتباهات گذشته می چرخد! گویا درس عبرتی نیست. ده ها سال است می گونند این امریکاستیزی و شعارهای نابودی اسرائیل پشیزی ارزش ندارد و نه از ملت ایران و نه از هیچ ملتی از جمله فلسطیین ها دردی را دوا نمی کند! ولی گوش شنوایی نیست!! حداقل کرای باید حاکمیت بکندف پایان دادن به این دشمن تراشی بیخودی است. حداقل به اندزه کمونیست ها سابق چیین عرق ملی داشته باشد! البته لازمه اش اینست که در حاکمیت تعلق خاطری به نام ملیت ایرانی وجود داشته باشد(؟!) این هم جای شک است!

  • فلاکت زده

    هر از گاهی یکی مثل من خواهد امد و پرسش های بنیادین می پرسد! اما متاسفانه رزیم ولایت فقیه ، چنان دچار جمود ایدئولوژیک شده است، که نمی تواند خود و ملت تحت انقیادش نجات دهد. همچو خری در گل گیر کرده می ماند، این گیر کرده 38 سال است نمی فهمد یا خودش به نفهمی زده راهی رفته، بدجور اشتباه بوده است. اما گویا آن خشت ال را هزاران خشت کج دیگر به ثریای لگاته رسانده و دیده خانه ارویش در پتیاره کده بیش نیست! عروس او هزار داماد است! و کشتی توهمش قایق شکسته پگسته فرو رفته منجلاب بزک کرده شعارهای مالیخولیای ی است و خلاصه جنش قلابی بهش انداخته اند! چه بایست بکند، آن مرد جوان که پیر شده ،که ملک مفت رسیده سلیمانی اش را به باد خیک عجوزه ای باخته است؟! که گفته اندک باد آورده باد می برد!

  • فلاکت زده

    خیلی واضح است رژیم شکست خورده است. این هنر نیست کشوری ذاتا ثروت مند را درآمد سرانه کمتر از نصف کرده و با بخور نمیر راه میبرد!! فقط بدانید رزیم پهلوی در سال سقوطش قدرت درآمد ارزی اش دو برابر فعلی بوده است با جمعیت 40% فعلی! یعنی ارزش درامد سرانه سال اخر پهلوی چهار برابر فعلی بوده است. این هم از نکبت حکومت ولایی است ارزش سرانه ثروت ملت ایران یک چهارم شده است! کشوری می توانست برتر از اقتصادی مثل کره جنوبی داشته باشد. کشوری بجای درآمد ارزی سرانه هزار دلار بادی ده برابر داشته باشند!!! نمی دانم حاکمان ایران این قدر شعور دارند اصل سوال در یابند و یا باز می گویند این یارو مزدوری بیش نیست و در رادیو زمانه دارد مزدوری اسرائیل و صهیونیست و استکبار جهانی و غربی می کند. خب 28 سال که این جور منتقدان را سرکوب کرده و اموراتش گذارنده! ما باید هرگاه در این بزنگاه های ترایخی می رسیم، اشاره و تاکید ریشه مشکلات کنیم. این بازی جناح عامل رژیم نابدی ما گول بزند و توجه نکنیم به ریشه مشکلات و سوالات اساسی! اما شک دارم شعور داشته باشند و باز از سر می گذارنند.

  • فلاکت زده

    من بر این باورم حداقل خود خمینی/ خامنه ای است ها و همه ضوائد مفت خور اخوندی-نظامی-بازاری این رژیم این سوال ها از خودشان بپرسند! باید این قدر برای خودشان شعور و شخصیت قائل باشند یک بار هم شده شک کنند در راه پراشتباه این 38 سال برگزیده اند. اینکه ادامه یابد حاکمیتی فلاکت بار و ننگین و پرجنایتش یک چیزی است و اینکه بخواهند این حاکمیت ادامه دهند چیزی دیگر. اینده نه چندان معلوم میکند بالاخره این رژیم سراسر نکیت و مصیب برای ملت عموما دچار حماقت و ساده لوحی ایران ادامه می باید یا نه؟ ولی مهم این است خود حاکمیت چه قد رمی خواهد خود را نجات دهد و می خواهد راه اشتابه دوباره تکرار کند. بازها گفته اند نیازی نیست این غرب ستیز ی و حتی اسرائیل ستیزی. اصلا اسرائیل را با این روش ها نمی شود نابود کرد. اسرائیل نابودشدنی نیست مگر خود اسرائلی مثل شوروی ها از درون بپاشند/کشور دارای صدها سلاح اتمی نمی شود از بیرون نابود کرد!! ایران و حتی کل مسلمانان نمی توانند اسرائیل نابود کنند. چون اصلا اسلام بدان معنی ینست. جهان اسلامی بدان معنا نیست. این یک توهم است. جهان اسلام یک توهم است. ما اسلام ها و سنی ها و شیعه ها داریم. اصلا جهان اسلام مشکلش این 20 هزار کیلومتر و 7 میلیون جمعیت اسرائیل نیست! مشکل مال این صد سال نیتس. 1400 سال است این ملت ها و کشورهای در انقیاد اسلام مشکل دارند! اسلام با جمعیت دربند یک و نیم میلیاردش و آن دهها میلیون کیلومتر رمبع و آن چند هزار میلیارد دلار ثروتش عرضه ندارد مردمان تحت انقیادش از فقر نجات دهد. این اسرائیل کوچک چه مشکلی دارد برای آن جهان کذایی اسلام؟ واقعا اسلام مشکلش اسرائیل نیست. مشکل آن جهان کذایی اسلام همین حکومت های استبدادی و فساد مالی و جهل و خرافات و تعصب و حمقات ملت های تحت انقیادش است!

  • فلاکت زده

    سوال من مشخص و اساسی است، ایا حاکمیت ایران برای نیل به اهداف سیاسی و ایدئلوژیکش همین راه 38 ساله بایست انجام می داد؟ آیا نمی توانست بهتر عمل کند؟ نمی توانست برای رسیدن به اهداف سیاسی و ایدئلوژیک اش "روش های بهتری " برگزیند؟! ایا از همان ابتدا، به صورت کارشناسی و علمی-تجربی خمینی ایست ها و از جمله خامنه ای ایست های ادامه دهند، جز این راه، راهی دیگری نداشتند؟ ایا خمینی ایست ها و خامنه ایست ها، نمی دانستند کشور در بحبوبه انقلاب، ضربات مهلکی بر اقتصاد و نیروهای مسلح اش خورده است، ضعیف است، باید ابتدا بنیه اقتاصدی و نظامی اش بسیار قوی باشد تا ادعاهای ابرقدرتی و جهان گشایی ایدئولوژیک کند؟ حقیقتا ایدئولوژی و مستی قدرت آنها را کور کرده بود بر درک موقعیت شکننده کشور-ملت ایران؟ آیا آنها نمی دانستند، ایران باید ابتدا قدرت اقتصادی اش فراتر از یک کشور وابسته تک محصولی (درامد نفتی و رانتی) باشد؟ آیا آنها نمی دانستند، ادعای ابرقدرتی، پول و بودجه ابرقدرتی می خواهد؟ آیا نمی دانستند، در جهانی نیمی اش در بلوک کمونیست (شرقی) و نمی دیگگر بلوک کاپیتالیتی (غربی) است، شعار نه شرقی و نه غربی، شعار بس احمقانه است، احمقانه تر این این شعار خودشان باور کنند و ملتی بیچاره کنند؟! آنها این قدر شعور نداشتند بفهمند همین شرق و غرب مشتری نفت است تا آنها از رانتش، بدمستی قدرت و عربده انقالب توهمی جهان ولایی کنند؟!

  • فلاکت زده

    کشور ایران، سرزمنی که با همین جغرافایی فعلی اش، حداقل باید در حد کشور کره جنوبی اقتصادش می بود! اما بلای خانم سوز حاکمیت ایدئولوژیک رزیم ولایت فقیه، این کشور مسعد و ثروت خیز را به سرزمین مفلوک و فقیر و اسیر عقب ماندگی کرده است! گیریم اساس آن ایدئولوژی مهدویت و مدعیات حاکمیت ولایت فقیه ردست است. گیریم ولایت فقیه برحق است و نماینده خدا و امام غایب! اما واقعا و حقیقتا تنها راه پیاده سازی این ایدئولوژی یا این حکومکت مدعی مهدویت همین بوده است؟! آیا نمی شد، خمینی راه بهتری برای حکومت ولایت فقیه پیشه می کرد (و البته خامنه ای هم ان را به شکل بسیار فجیع تر ادامه داد)؟! اینکه معلومفدر اذهان بیمارگونه حاکمان ایران، هر انتقادی از سوی مخالفان و منتقدین به آنها شود، تفسیر بر دشمنی و توطئه و مزدوری استکبار غرب و صهیونیزم می کنند! احتمالا من ادم معمولی ترسو که از ترس جان ناشناس می آیم در این سایت کامنتی می گذارم، از همان قماش دشمن و جاهل و مزدور صهونیست ها قلمداد می شود1!فقط خود و خدا می داند که من بیچاره بیش نیستم از نسل سوخته ملت ایران، از سر دردمندی و شاید ترس دلسوزانه بار یملتی بیچاره تر می گیوم و می دانم عمرم کفاف نمی دهد رنگ خوشی وبرای خودم ببینم! اما سوال درست، می تواند رهگشای مسائل باشد. سوال من ریشگی و اساسی است.

  • IRAN

    دعواهای زرگری برای مشغول کردن مردم و ترساندن امریکا و اروپا از احتمال ابطال برجام توسط ایران!!! خودشون هم میدونند که اوباما و کری با این برجام زندگی دوباره به این جنایتکاران تروریست دادند/

  • میر ز ا رضا

    گفت و یا نگفت ظریف چه اهمیتی دارد در برابر خنده های مُستهجن و استفراغ آورش که هرچه را که گفته و نگفته بی اعتبار و غیر قابل شنیدن میسازد! و مهمتر اینکه او بدون اجازه خامنه ای و ولایتی نه میتواند چیزی بگوید و یا نگوید و گر نه از خود غیر از بندگی و زبونی چیزی ندارد که گفته و یا نگفته باشد!