ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گورخوابی، روحانی، کیهان و گناه اصغر فرهادی

واکنش‌ها به نامه اصغر فرهادی و پاسخ حسن روحانی به این نامه، در کنار بحث «عقیم‌سازی»، موضوع گورخوابی را داغ نگه داشته. کیهان بابت ورود فرهادی به این ماجرا، به او تاخته است.

نامه اصغر فرهادی، کارگردان صاحب‌نام سینمای ایران به حسن روحانی درباره گورخواب بودن برخی بی‌خانمان‌ها، پاسخ روحانی و واکنش‌ها به این نامه و پاسخ آن در کنار بحث «عقیم‌سازی»، موضوع گورخوابی را همچنان داغ نگه داشته است.

یک نماینده مجلس حرف‌های حسن روحانی را مصداق دست پیش گرفتن برای پس نیفتادن دانسته و روزنامه کیهان هم به عنوان مخالف سرسخت اصغر فرهادی در یادداشتی خطاب به او نوشته است که با ایران و ایرانی کاری نداشته باشد و به «بنیادهای قطری» و «جشنواره‌های غربی» رسیدگی کند.

در این میان حسین رسام، تحلیلگر مسائل ایران در توییتر خود نوشته است: «بزرگ‌ترين مشكل آن نيست كه حكومت وظيفه‌اش را درقبال شهروندان انجام ندهد، {بلکه} وقتی است كه نگذارد شهروندان برای همديگر كاری انجام دهند.»

او در انتشار این توییت از هشتگ‌های  (سازمان مردم‌نهاد) و  استفاده کرده است.

قصه از کجا شروع شد؟

روزنامه شهروند گزارشی منتشر کرد که در آن گزارشگر به شرایط زندگی دست‌کم ۵۰ نفر در گورهای درون گورستان نصیرآباد باغستان در حومه شهریار، پرداخته بود. ۵۰ نفر که شب‌ها در درون گورهای از پیش آماده شده می‌خوابیدند: ۵۰ بی‌خانمان، شب‌ها در گور می‌خوابند

انتشار این گزارش موجی از واکنش‌ها را در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماهی به همراه داشت و واژه‌ها و ترکیب‌هایی همچون گورخوابی و گورخوابی کردن و ... به کار گرفته شد تا خشم و انتقاد از این شرایط مطرح شود و به گوش مسئولان برسد.

به دنبال این ماجرا سایت قانون نوشت که گروهی از خبرنگاران و انجمن‌های خیریه برای رسیدگی به‌وضعیت این گورخواب‌ها به گورستان نصیرآباد رفته‌اند اما با گورستانی خالی مواجه شده‌اند. برخی منابع خبری گزارش کردند که عواملی از سوی مسئولان شهرستان شهریار صبح سه‌شنبه هفتم دی با کتک گورخواب‌ها را از گورستان بیرون رانده‌اند.

شهریار روح‌الله حسین‌زاده، دادستان عمومی و انقلاب شهریار اما روز چهارشنبه هشتم دی ماه این جریان را تکذیب کرد و گفت که این افراد ساماندهی می‌شوند.

حسین هاشمی، استاندار تهران هم کسانی را که در گورستان نصیرآباد به‌سر می‌بردند «معتادان متجاهر» خوانده و گفته بود که این افراد در حال حاضر جمع‌آوری و به کمپ شهرستان شهریار منتقل شده‌اند.

معتاد متجاهر در ادبیات مسئولان جمهوری اسلامی به کسی گفته می‌شود که به شکل علنی و آشکار اعتیاد خود را نشان می‌دهد و در این زمینه پنهان‌کاری نمی‌کند.

استاندار تهران اما طرح این مسأله که این افراد نانی برای خوردن نداشته‌اند و گرسنه بوده‌اند را کمی کم‌لطفی و کاری غیراخلاقی خوانده بود.

پس از این اظهار نظرها، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور هم وارد ماجرا شد و طرح این مسائل را برای وارد کردن فشار بر مسئولان، اقدامی نادرست خواند.

این واکنش‌ها باعث شد تا آرام آرام زمزمه‌هایی درباره اطلاع‌رسانی این ماجرا به قصد «ضربه زدن به نظام» مطرح شود و برخی کاربران توییتر هم از احتمال بازداشت نویسنده این گزارش خبر دادند و از ضرورت آماده کردن هشتگ نام او گفتند.

کاربری در همین زمینه نوشته است: «این‌که هنوز خبرنگاری که قضیه گورخوابی رو کار کرده رو بازداشت نکردن جای تعجب داره. مسئولین واقعاً دارن کم‌کاری می‌کنن.»

فراز دیگری از ماجرا اما نامه اصغر فرهادی به حسن روحانی بود که در آن از رییس‌جمهوری خواسته شده است تا به این مسأله رسیدگی کند: اصغر فرهادی: چرا و کی چنین شدیم؟‬

بخشی از نامه اصغر فرهادی به رییس جمهوری:

می‌دانم که عده‌ای سیاست‌باز این‌گونه گزارش‌ها و خبر‌ها را دستاویزی خواهند کرد برای گرم کردن تنور بازی‌های فرساینده سیاسی و انتخاباتی اما افسوس که گرمای این تنور، تن رنجور کودکان، زنان و مردانی را که شب‌ها در گوشه قبر‌ها، لابه‌لای درختان پارک‌ها و زیر پل‌ها به خواب می‌روند گرم نخواهد کرد.

در این گزارش نام یکی از کسانی که شب‌های سرد استخوان‌سوز را در گوشه گوری نشسته به صبح می‌رساند و به تعبیر تلخ گزارشگر مرگ را زندگی می‌کند، «آرمان» است. این نام مرا‌‌ رها نمی‌کند. «آرمان» گم شده‌ای که در گور پیدایش کرده‌اند. شرم بر ما.

ارتباط ۹ دی و امام حسین و گورخواب

واکنش حسن روحانی به این نامه اما با ارتباط دادن ۹ دی و «امام حسین» و ... به موضوع همراه شد. واکنشی که گرچه عده‌ای آن را اقدامی مثبت ارزیابی کردند اما ذات آن‌چه رییس جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده، انتقاد برانگیز و به تعبیر برخی، شرم‌آور است.

روحانی، صبح روز چهارشنبه هشتم دی در نشست تخصصی جامعه نظارت و بازرسی کل کشور در واکنش به نامه اصغر فرهادی گفت: «هنرمندی پس از دیدن یک گزارش برای من نوشته است: وقتی دیدم فقیری شب به خاطر فقرش برود در قبر زندگی کند برای اینکه از سرما نجات پیدا کند و جای گرم پیدا کند، بغض در گلویم و شرمساری در سیمایم آشکار شد. چه کسی می‌تواند در جامعه‌ بزرگی مثل ایران با این عظمت، دین، فرهنگ، عشق به خاندان رسالت زندگی کند و به این مسائل واکنش نشان ندهد. شما دیدید مردم احساس کردند به امام حسین توهینی شده در ۹ دی چه کردند.»

حسن روحانی:

گور خوابی از فقر، برای مردم و دولت قابل تحمل نیست.

سایت مشرق اما از قول روحانی نوشته است «شنیده بودیم بعضی‌ها از فقر، بیچارگی و اعتیاد کارتن‌خواب هستند و زیر پل‌ها می‌خوابند. قبرخواب را کمتر شنیده بودیم.»

این مسأله که رییس قوه مجریه کشور آن‌چه باید ببیند و برایش چاره‌اندیشی کند را می‌شنود، با خشم و انتقاد بخشی از افکار عمومی و برخی مسئولان روبه‌رو شده است.

یکی از این منتقدان اما محمد‌باقر قالیباف، شهردار تهران است که از جمله وظایف دستگاه زیرنظرش سر و سامان دادن به وضعیت بی‌خانمان‌هاست.

حامد شجاعی از کاربران توییتر در این‌باره نوشته است: « طوری درباره ‌ها خطاب به مسئولان یادداشت نوشته که انگار خودش جزیی از مردم است.»

کاربر دیگری هم نوشته است: «یکی از باشرف‌های این نظام حضرت قالیباف هستند که دستفروش را کتک می‌زنند و برای گورخواب اشک تمساح می‌ریزند. سلام بزرگوار!»

یک نماینده مجلس هم به صحبت‌های روحانی واکنش نشان داده است. محمد‌اسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و نماینده تبریز با اشاره به اظهارات رییس جمهوری گفته است: «رییس جمهوری در واقع با این اظهارات دست پیش را می‌گیرد که پس نیفتد.»

سعیدی صحبت‌های روحانی را «سخن درمانی» و «گفتار درمانی» دانسته که در ایران بسیار است و به گفته این نماینده مجلس به حدی رسیده است که برخی از مسئولان وظایف و مسئولیت‌هایی را که قانوناً بر عهده دارند فراموش کرده‌اند و لذا در مقام انتقاد هم قرار گرفته‌اند.

محمد‌اسماعیل سعیدی:

قطعاً مسئولیت مشکلات بی‌خانمان‌ها و آسیب‌های این‌چنینی در سطح جامعه بر عهده قوه مجریه است. آقای روحانی وقتی چهار سال قبل در تبلیغات انتخاباتی خود کلید را به مردم نشان داد گفت که کلید حل مشکلات در دست من است. آقای رییس جمهوری به حرف‌هایی که چهار سال قبل در تبلیغات انتخاباتی خود زده بیاندیشد و به خاطر بیاورد که کلید حل مشکلات دست وی است و اگر کلیدی را هم گم کرده صادقانه به مردم بگوید.

گورخوابی، گناه اصغر فرهادی

روزنامه کیهان اما نامه اصغر فرهادی به حسن روحانی را بهانه‌ای برای حمله‌ای دیگر به او قرار داده و در یادداشتی که درباره این موضوع منتشر کرده، با «آقای اسکاری» خواندن اصغر فرهادی خطاب به او نوشته است: «... گویا فیلم‌ساز جشنواره زده ما، تازه این‌گونه واقعیات به گوشش خورده و به همان دلیل نگاه مورچه‌وار شبه روشنفکری فکر می‌کند چون خودش نمی‌دانسته و ندیده پس هیچ‌کس دیگر هم نمی‌بیند و نمی‌داند! غافل از آنکه وقتی ایشان در ضیافت‌های اسکاری و جشنواره‌ای خود در لس آنجلس و برلین و کن و ... و سر میزهای شام میهمانی‌های امثال الرمیحی قطری (نماینده امیر قطر) و الکساندر مالت گای اروپایی (رییس کمپانی ممنتو) لبخندهای آن‌چنانی می‌زد و دستخوش‌های میلیون دلاری تحت عنوان حمایت و فاند دریافت می‌کرد، در همان زمان، ده‌ها کمیته و مؤسسه و انجمن خیریه و امداد و صدها نفر از مؤمنین خیر و نیکوکار، روزانه بار فقر از دوش هزاران انسان درمانده برمی‌داشتند اما متاسفانه روح این به اصطلاح هنرمند هم از آن‌ها خبر نداشته و ندارد و هنوز هم به شعر و شعار دادن بسنده می‌کند و تازه از مسئولان درخواست می‌کند که به این جور مکان‌ها سر بزنند!»

نویسنده این یادداشت در آخر نوشته است: «جناب آقای اسکاری! شما بهتر است سری به خودتان بزنید! و از دروغ و بی‌رحمی و از یاد بردن هموطنان و ... هم دم نزنید! ادعای سراسر وجودم شرم است (اگر واقعا صادقانه باشد) تنها بخش ناچیزی از عدم توجه به این مردم و سرزمین خود و مشغولیت با بازی‌های اسکاری است که متأسفانه آن هم نیمه کاره و با فرافکنی و متهم کردن دیگرانی همراه شده که (علی‌رغم همه معضلات موجود) در بحبوحه غفلت‌ها و خودباختگی‌ها و بازی‌های شبه روشنفکرانی مانند شما، در حد وسع خود و امکانات موجود، به وظایف‌شان عمل کرده‌اند. شما را به ایران و ایرانی چه کار!؟ به همان بنیادهای قطری و جشنواره‌های غربی رسیدگی کنید!»

در کنار این واکنش‌ها، مادری که سه فرزندش در جنگ ایران و عراق کشته شده‌اند هم به خبر مربوط به گورخواب‌ها واکنش نشان داده است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) «مادر شهیدان خالقی‌پور» از مردم و مسئولان خواسته است تا به این وضعیت رسیدگی کنند.

سوی دیگر این ماجرا اما جنجالی‌ست که بر سر طرح موضوع عقیم‌سازی اجباری معتادان و کارتن‌خواب‌ها مطرح شده و با واکنش‌هایی گسترده روبه‌رو شده است:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • roozbeh

    آیا شما هم آقای شریعتمداری و دیگر به اصلاح «مسئولان» نظام با آن رهبر کذایی تان از جنایاتی که در این سالها کرده ایدشرمناک هستید؟ آیا شرف و شجاعت اعتراف به شکست انقلاب اسلامی را داریدو راه حل های ارائه شده آن برای رفع مشکلات جامعه ؟ آنهم بعد از نزدیک 40 سال جنگ و تورم واختلاس وفحشا و اعتیاد و فقر و سیاستهای احمقانه توسعه طلبانه خارجی و سیاستها انحصار طلبانه داخلی وووو. آیا حاضرید از حقوق و مزایای میلیاردی و رانتهای دولتی برای خود و اعوان وانصار خود به نفع پا برهنه دست بکشید؟ بهتر است شما و امثالهم به جای فرار بجلو و متهم کردن آقای فرهادی ها که با عرق جبین و خلاقیت خود ش نان میخورد خود تان به عنوان مسئولین وضع موجود که از جیب ملت نان که چه عرض کنم چلو کباب و جوجه کباب صرف میکنید به این سئولات شهروندان پاسخ بدهید. دیگر نمیتوانید نظام طاغوت یا اصغر فرهای ها را مسئول بدبختیهای کنونی ملت معرفی کنید. نظام طاغوت پوسید و رفت. بله امروز امثال شما و آن رهبر خرفت تان مسئول وضع فاجعه بارکنونی کشور هستید و از پرده بیرون آمدن این کاستها به وحشت افتاده یاد وعده ها وعربدهای دیروزتان به مستضعفین و پابرهنه ها میفتید و لنگ جوجه کباب نهارتان در گلویتان گیر میکند و خواهان پاسخگو یی آقای فرهادی میشوید گویا ایشان مسئول و ضع موجود است . آیا ایشان در عرض این سالهارهبر بوده یا وزیر و وکیل و استاندار و فرماندار و شهردار یا مسول فلان کاره مملکت ؟ آیا ایشان رهبر معنوی و مادی انقلاب اسلامی بوده که حالا شما خواهان پاسخگویی ایشان هستید؟ بفرض که در فلان جا برنده جایزه نقدی شده به خاطر لیاقت و استعداد شخصی خود بوده و از طرفی باعث افتخار یک ملت شده است آنهم حتی برای یک روز هم که شده باشد . از پول ملت که مثل شما دزدی نکرده است که با هر عملی که انجام میدهید باعث ضربه زدن به کشور و شرمساری ملت ماست در بین جهانیان. آقای شریعتمداری لطفا به اندازه یک دانه جو شرم و حیا داشته باشید.....

  • roozbeh

    من بعنوان عنوان یک «شهروند» ایرانی معمولی مسئولیت خودم در این فلاکت و بد بختی که کشورم بسر میبره قبول میکنم و مسولیت من این بود که با سکوت خودم و عدم اعتراض و بر داشتن قدمهای عملی برای سرنگونی شما مثل مشروط کردن اعتراض خود برای پایمال شدن حقوق انسانیم به شرکت دیگرا ن در اعتراض که در واقع به نوعی شاید توجیح بزدلی خودم باشد. خوردن فریب هر باره برای شرکت در انتخابات پوشالی شما و جایگزینی یک مشت دزد بیسواد با یک مشت دزد بیسواد دیگر. تحمل سخنرانی یک مشت دریوزه رهبر هر جمعه ووووو. بله من از جببونی خودم امروز در مقابل فرزندانم شرمناکم. بله من بیشتر به نجات خودم از دست شما جانیان فکر کرده تا نجات جامعه و لی من مثل شما سنگ مستضعفین و پا برهنه ها را هم به سینه نزده ام. بله اگر من و امثال من دل و جرات داشتیم و حاضر به جانفشانی بودیم نظیر دوران انقلاب 57 یا مشروطیت ووووو نوعی رهبری سیاسی درست و حسابی معتقد به دمکراسی سکولار داشتیم امثال شما جناب شریعتمداری و خامنه ای مفت نمی خوردید و امروز سرنوشت ما را رقم نمی زدیدکه پول این ملت بیچاره را صرف مزدوران حزب الله و جنگ سوریه و یمن وووو بکنید یا در دزدی شخصی تحت عنوان مستضعفین به یغما ببرید و امروزه عده ای در گور بخوابند.

  • حقوق بشر برای همه

    غیر مردمی بودن یک نظام و فساد سیستمی، عوارضش یک به یک نمایان می شود. مطمئن باشید این نوک کوه یخ است، بخش بزرگ تر فقر، از ظاهر خود مردم پوشانده است. در واقع قناعت سنتی ایرانی و شرم و غیرت ایارنی کمتر به خودش اجازه بدهد فقر وحشتانکش نشان دهد. وقتی عمده تامین کالری مردم کشور را "نان، شکر، روغن" باشد! وقتی باند لبینات پیشنهاد بدهد دولت را نرخ نوشابه گران کند تا مردم شیر استفاده کنند! نه منظورم این ینست که تولیدگنندگان لبنیات گران فروشند! نه1 شادی واقعا مواد غذایی در ایران از اکثر کشورها ارزان تر هم باشد! مسئله اینجاست از بس قدرت خرید مردم کم شده، که حتی مانند دوران جنگ 8 ساله یا دوران شاه نمی توانند مواد غذایی متوع استفاده کنند! نهادهای یخریه هم متاسفانه آلوده فساد اقتصادی و حتی اخلاقی اند. نمی خواهم تهمت به همه بزنم. ولی چیزهای وحشتناکی از سوءاستافده این نهاد از وجوه و افراد تحت پوشش می شنوم! چرا؟ ریشه اس بر می گردد به همان عدم امنیت افشاکنندگان و اصحاب رسانه و نظارت مردمی. کسی فساد اقتصادی را منتشر کند امنیت ندارد و ااس افشا را جرم می دانند! گزارش به نهادها معلوم نیست چه می شود. ممکن است اطلاعات اصلا به دادگاه نردس با گذشت سالها و بعد افشاکننده سربه نیست شود! ده ها میلیارد دلار بحران های نظیر سوریه و رعاق و یمن و افغانستان.. هزینه تراشی حاکمیت و د رکنار صدها میلیارد دلار جاه طلبی های چون هسته ای و دشمن تراشی بیهوده با غرب و اسرائیل، که جز خسارت و فرصت سوی برای ملت ایران نداشته است! حتی برای ملت های که مداخله کرده! اگر این نظام در امور آن کشورها مداخله نمی کرد احتمالا وضعشان بهتر بود. اگر مردم همان روزها اول قدرت از اسد گرفته بودند تروریست های اسلام گرا فرصت عرض اندام نداشتند. چون بستر سکولار و مردم به سرعت داشتن قدرت می گرفتند تا اینکه ماشین سرکوب اسد به راه افتاد. هرچند اسد احمق بود و هم غربی منفعل وگرنه اسد می توانست مثل بقیه سکولارها با غرب و اسرائیل تعامل کند به دامن ولایی نمی افتاد! سخن حاشیهای شد. منظور این است که این مصاب در نتیجه مشکلات دیگری است وگرنه ایارن کشوری نیست که چننی فجایعی در آن باید باشد. این حق مردم نیست هر چند مردم سال 57 به خودشان ظلم کردند از سر تعصب مذهبی و جهل!