ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جدل لفظی تهران و ریاض؛ عربستان مذاکره نمی‌کند

محمد بن سلمان ایران را نماینده مشکلات اصلی منطقه، یعنی «ایدئولوژی‌های بدون مرز، بی‌ثباتی دولتی و تروریسم» خواند. تهران هم ریاض را به خیانت به مسلمانان و به آشوب‌کشیدن منطقه متهم کرد.

وزیر دفاع عربستان در گفتگویی ایران را نماینده بزرگترین مشکلات منطقه خاورمیانه خواند. تهران نیز در پاسخ ریاض را به حمایت سازمان‌یافته از آنچه خود «گروه‌های تروریستی تکفیری» می‌خواند، متهم کرد.

محمد بن سلمان، وزیر دفاع سعودی

محمد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان در گفت‌و‌گو با نشریه «فارن افرز» که سه‌شنبه پنجم ژانویه منتشر شد، ایران را نماینده و دامن‌زننده به سه مشکل اصلی منطقه خاورمیانه خواند: «ایدئولوژی‌های بدون مرز، بی‌ثباتی دولتی و تروریسم». شنبه شب، هفتم ژانویه/ ۱۸ دی‌ماه نیز بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به این سخنان گفت که عربستان «منطقه را به آشوب کشیده‌ است.»

روابط ایران و عربستان پس از بهار عربی و به خاطر شرکت آن دو در جبهه‌های مخالف هم در جنگ سوریه، عراق و یمن به‌شدت مسئله‌دار شد. نهایتاً پس از حادثه خونین «منا» در حج ۱۳۹۴ که به کشته‌شدن بیش از ۴۶۰ ایرانی در میان صدها زائر کشته‌شده انجامید، ایران و عربستان روابط دیپلماتیک خود را قطع کردند.

محمد بن سلمان در پاسخ به این سوال که آیا عربستان سعودی هرگز گشودن راه ارتباطی مستقیم با ایران را برای کاهش تنش‌ها لحاظ خواهد کرد یا خیر، پاسخ داد که مذاکره با ایران بی‌معنا است. او گفت دلیلی برای مذاکره با قدرتی نمی‌یابد که به صادرات ایدئولوژی انحصارگرایانه، شرکت در تروریسم و تخطی از حق حاکمیت ملی دیگر کشورها ادامه می‌دهد.

محمد بن سلمان تأکید کرد در عدم تغییر رفتار تهران، پیشنهادهای خام برای نزدیکی مجدد با این دولت به زیان سعودی خواهد بود. پیش از این، مقام‌های ایرانی در بدنه دولت حسن روحانی، از جمله خود او و وزیر خارجه‌اش، محمد جواد ظریف از علاقه تهران برای مذاکره با ریاض سخن گفته‌بودند. به‌علاوه، اخبار ضدونقیضی از دعوت عربستان از ایران برای ورود به مذاکرات حج سال آینده نیز منتشر شد که نهایتاً ریاض آن را تکذیب کرد.

بهرام قاسمی در ادامه پاسخ به سخنان وزیر دفاع عربستان گفت که عربستان باید برای صلح و آرامش جهانی، رفتار خود را اصلاح کند. او وهابیت، مذهب اصلی خاندان آل سعود را «ریشه تروریسم تکفیری» خواند و گفت که «همدستی» ریاض با دولت اسرائیل «خیانت به مسلمانان» است.

محمد بن سلمان در گفت‌و‌گو با فارن افرز توضیح داده بود که وهابیت ۳۰۰ سال پیش به وجود آمده، و نمی‌توان دلیل تروریسم معاصر و نوظهور را به آن نسبت داد.

بيشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ح

    تا زمانیکه ترزامی و آمریکا نخواهند عربستان و قطر به کارهای خود با حمایت و اعتماد به نفسی که از این کشورها می گیرند ادامه می دهد سود فروش اسلحه هم که زیاد است اسرائیل هم که از این وضعیت منطقه خشنود پس چرا تغییری کنند