ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ابراز نگرانی گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد از وضعیت سلامت زندانیان در اعتصاب غذا در ایران

عاصمه جهانگیر همراه با دو گزارشگر دیگر سازمان ملل در بیانیه‌ای نسبت به خطر جان باختن زندانیان سیاسی پس از اعتصاب غذای طولانی هشدار دادند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران،عاصمه جهانگیر، همراه با دو گزارشگر دیگر این سازمان در بیانیه‌ای به اعتصاب غذای طولانی برخی زندانیان عقیدتی-سیاسی در ایران واکنش نشان دادند و نسبت به خطر جان باختن این افراد پس از اعتصاب غذای طولانی هشدار دادند.

برخی از زندانیان در اعتصاب غذا در ایران

عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران که همراه با میشل فرست، گزارشگر ویژه وضعیت مدافعان حقوق بشر و رولاند آژوی، گزارشگر کارگروه سازمان ملل در بازداشت‌های خودسرانه، روز ۲۰ دی ماه/ ۹ ژانویه، این بیانیه‌ را صادر کرده‌اند، گفته‌اند که علی‌رغم وضعیت بحرانی سلامت آرش صادقی، از انتقال او به بیمارستان برای دریافت رسیدگی تخصصی پزشکی ممانعت به عمل آمده و گزارش شده است که کماکان در زندان نگهداری می‌شود.

در این بیانیه از زندانیانی که در روزهای گذشته در اعتصاب بوده‌اند یا همچنان در اعتصابند نام برده شده است:  آرش صادقی، علی شریعتی، سعید شیرزاد، محمدعلی طاهری، مهدی کوخیان، محمدرضا نکونام، حسن رستگاری مجد و نزار زاکا.

جهانگیر، فرست و آژوی، ضمن هشدار دادن درباره وضعیت بحرانی چندین زندانی عقیدتی-سیاسی در اعتصاب غذا،  از دولت ایران خواسته‌اند زندانیانی را که به طور خودسرانه بازداشت شده‌اند، فوری و بدون قید و شرط آزاد کند. این بیانیه افراد مورد نظرش را زندانیانی خوانده است که به خاطر استفاده از حق آزادی بیان و تلاش مسالمت آمیز برای ترویج حقوق بشر در ایران تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران با اشاره به نام آرش صادقی تأکید کرده است که هم آرش صادقی و هم همسر او، گلرخ ابراهیمی ایرایی، از مدافعان حقوق بشر هستند که به دلیل استفاده مسالمت‌آمیز از حق آزادی بیان و تجمع، زندانی شده‌اند: «با وجود وضعیت بحرانی سلامت آرش صادقی، از انتقال او به بیمارستان برای رسیدگی تخصصی پزشکی ممانعت می‌شود و گزارش شده است که او کماکان در زندان نگهداری می‌شود.

عاصمه جهانگیر:

از مقامات ایرانی می‌خواهم اطمینان دهند که آقای صادقی مطابق استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر و اخلاق پزشکی در خارج از زندان به تجهیزات تخصصی پزشکی دسترسی پیدا خواهد کرد.

او عمیقاً از ادامه بازداشت فعالان حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرده است: «من نگران بازداشت ادامه‌دار مدافعان حقوق بشر در ایران هستم. این فعالان بر اساس اتهامات و جرایم مبهمی دادگاهی شده و در پی رسیدگی مخدوش و توأم با تخلف، در دادگاه‌ها به حبس‌های بلند مدت محکوم می‌شوند. به این ترتیب برای آن‌ها راهی نمانده جز این‌که با به خطر انداختن جان‌شان به غیرقانونی بودن بازداشت خود اعتراض کنند.»

خانم جهانگیر همچنین به این موضوع اشاره کرده است که آرش صادقی و دیگر زندانیان در اعتصاب غذا در شرایطی به حال خود رها شده‌اند که حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، به تازگی منشور حقوق شهروندی را امضا کرده که حق زندگی، آزادی بیان و عقیده و تجمع در ایران را پاس می‌دارد.

در این بیانیه همچنین آمده است: «بر اساس اطلاعاتی که کارشناس سازمان ملل دریافت کرده است، وضعیت جسمی علی شریعتی بحرانی‌ست. او از ۳۱ اکتبر/ ۱۰ آبان، در اعتصاب غذاست. آقای شریعتی در حال گذراندن دوره پنج ساله محکومیت حبش خود است که به دلیل فعالیت‌های مسالمت آمیز از جمله شرکت در اعتراض علیه خشونت و اسیدپاشی به زنان در ایران بر او تحمیل کرده‌اند.»

علاوه بر این، گزارشگران سازمان ملل به نگرانی‌های موجود در مورد سعید شیرزاد، زندانی سیاسی و فعال حقوق کودک نیز پرداخته‌اند.

بر اساس اطلاعات موجود در این بیانیه، آقای شیرزاد که در سال ۲۰۱۵ به پنج سال حبس محکوم شده است، از هفتم ماه دسامبر سال ۲۰۱۶/ ۱۷ آذر در اعتصاب غذاست.

محمدعلی طاهری، دیگر زندانی عقیدتی-سیاسی هم از ۲۸ سپتامبر/ هفتم مهر اعلام اعتصاب غذا کرده است اما بعد از انتقالش به بیمارستان نظامی بقیه الله، او را در مکانی نامعلوم نگه می‌دارند.

درباره ادامه اعتصاب غذای آقای طاهری اطلاعی در دست نیست.

گزارشگران حوزه حقوق بشر سازمان ملل همچنین به حسن رستگاری مجد اشاره کرده‌اند که گزارش شده است برای تلافی اعتصاب غذای طولانی مدتش، در سلول انفرادی نگهداری می‌شود.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.