ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درخواست حمایت از سعید شیرزاد در نامه ۲۰زندانی سیاسی زندان رجایی‌شهر به عاصمه جهانگیر

امضا کنندگان نامه به عاصمه جهانگیر برای پیگیری وضعیت سعید شیرزاد تأکید کرده‌اند که شرایط غیرانسانی زندان رجایی‌شهر، او را وادار به اعتصاب غذا و حمایت از همبندی‌هایش کرده است.

۲۰ زندانی سیاسی زندان رجایی‌شهر در نامه‌ای به عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، خواهان حمایت نهادهای بین‌المللی از سعید شیرزاد شدند.

سعید شیرزاد و نامه اعلام اعتصاب غذا

همزمان با وخامت حال سعید شیرزاد، زندانی سیاسی در اعتصاب غذای زندان رجایی‌شهر و انتقال او به بیمارستانی خارج از زندان، شماری از زندانیان عقیدتی-سیاسی هم‌بند او در حمایت از خواسته‌های این فعال حقوق کودکان کار، نامه‌ای خطاب به گزارشگر ویژه‌ حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران و چند نهاد حقوق بشری بین‌المللی نوشته‌اند و از آن‌ها خواسته‌اند تا برای حفظ سلامتی سعید شیرزاد تلاش کنند.

در این نامه آمده است: «بارها از سوی زندانیان و خانواده‌های‌شان در رابطه با نقض حقوق انسانی زندانیان محبوس در زندانی رجایی‌شهر، مذاکره، نامه‌نگاری و پیگیری انجام شده است، اما تاکنون هیچ‌گونه پاسخ مثبتی از سوی مسئولان ذیربط ارائه نشده است.»

امضا کنندگان این نامه تأکید کرده‌اند که این شرایط سعید شیرزاد را وادار به اعتصاب غذا و حمایت از همبندی‌هایش کرده است.

۲۰ زندانی سیاسی زندان رجایی‌شهر، با یادآوری وضعیت وخیم جسمانی سعید شیرزاد در سی و هشتمین روز از اعتصاب غذای او، به درگذشت برخی زندانیان سیاسی در اعتصاب غذا همچون هدی صابر و اکبر محمدی در نتیجه‌ عدم رسیدگی مسئولان به خواسته‌های‌شان اشاره کرده‌اند و از گزارشگر ویژه‌ سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران و دیگر نهادهای بین‌المللی خواسته‌اند که از همه‌ ابزارهای موجود برای حفظ سلامتی و جان سعید شیرزاد استفاده کنند.

سعید شیرزاد از هفدهم آذر ماه در اعتراض به شرایط غیر‌انسانی زندان رجایی‌شهر دست به اعتصاب غذا زده است که در نتیجه آن، روز ۲۳ دی ماه به حالت نیمه بی‌هوش و در شرایطی که قدرت تکلم خود را از دست داده و با افت شدید فشار خون مواجه شده بود، به صورت اورژانس به بیمارستان انتقال داده شد: سعید شیرزاد از زندان رجایی‌شهر کرج به بیمارستان خمینی تهران منتقل شد

او پیش‌تر در نامه‌ای تأکید کرده بود که اعتصاب غذایش به دلايل شخصی نیست، بلکه ادامه‌ رویه‌ ضرب و شتم زندانیان، بازداشت خانواده‌ها در سالن ملاقات، جلوگیری از اعزام زندانیان به بیمارستان با وجود داشتن مجوز از طرف دادستانی و عدم رسیدگی پزشکی به زندانیان، از جمله‌ موارد مورد اعتراض اوست.

شیرزاد در نامه‌ خود نوشته بود که با توجه به ادامه‌ رویه‌ مذکور که حتی در مواردی «منجر به مرگ زندانیان» می‌شود،‌ به اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد تا بلکه صدای «محبوس» زندانیانی باشد که «صدای بی‌صدای‌شان را فریادرسی نیست.»

امضا کنندگان نامه‌ به عاصمه جهانگیر بر درستی خواسته‌های سعید شیرزاد شهادت داده‌اند و «عدم پاسخ‌گویی و پیگیری مسئولان در مورد خواسته‌های زندانیان اعتصابی و تمارض قلمداد کردن وضعیت وخیم جسمانی آن‌ها» را که منجر به رخ دادن حوادث ناگوار و همچنین بروز لطمات جسمی جبران‌ناپذیر می‌شود، گواهی بر نگرانی خود نسبت به وضعیت شکننده‌ سعید شیرزاد عنوان کرده‌اند.

  • متن کامل نامه درخواست حمایت از سعید شیرزاد:

به خانم عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر در امور ایران

«اعتصاب غذا آخرین راهکار زندانی است»

سرکار خانم عاصمه جهانگیر،

هیچ زندانی سیاسی‌ای مایل به رساندن آسیب به جسم و جان خود نیست اما شرایط حاکم بر زندان‌های ایران زندانیان را وادار به این کار می‌کند. علی‌رغم اینکه بارها از سوی زندانیان و خانواده‌های‌شان در رابطه با نقض حقوق انسانی زندانیان محبوس در زندان رجایی‌شهر مذاکره، نامه‌نگاری و پیگیری انجام شده است، اما تاکنون هیچ‌گونه پاسخ و اقدام مثبتی از سوی مسئولان ذیربط صورت نگرفته و مجموعه این شرایط سعید شیرزاد را وادار کرده است برای احقاق حقوق همبندانش دست به اعتصاب غذا بزند.

خانم جهانگیر،

در اینجا ضمن تأیید موارد نقض حقوق زندانیان که در خواسته‌های سعید شیرزاد بیان شده است به بخشی از آن‌ها برای آگاهی بیشتر شما اشاره می‌کنیم:

۱- بستن پنجره سلول‌های سالن ۱۲ زندان رجایی‌شهر به وسیله نصب فنس و جوشکاری که موجب عدم تهویه مناسب هوا در سلول و به تبع آن ایجاد مشکلات تنفسی به ویژه برای بیماران حاضر در بند می‌شود.

۲- جلوگیری از اعزام زندانیان به مراجع قضایی و بیمارستان به علت خودداری آن‌ها از قبول شرایط غیر‌انسانی و منافی کرامت انسانی مبنی بر زدن دستبند و پابند و پوشیدن لباس زندان.

۳- تفتیش و بازرسی نامتعارف و توهین‌آمیز خانواده زندانیان سیاسی و عقیدتی و ایجاد مزاحمت و مشکل در روند ملاقات‌شان.

۴- توهین و ضرب و شتم برخی زندانیان سیاسی-عقیدتی از سوی بعضی مأموران زندان.

۵- عدم وجود امکانات دیگر بندها برای زندانیان سالن ۱۲ (از جمله تلفن و امکانات ورزشی و فرهنگی) و عدم دسترسی به کتابخانه مرکزی زندان.

۶- نصب دستگاه‌های ارسال پارازیت که تأثیر منفی بر سلامت زندانیان می‌گذارند.

خانم عاصمه جهانگیر،

تاکنون با توجه به حال جسمانی وخیم سعید شیرزاد و گذشت ۳۸ روز از اعتصاب غذای همراه با لب‌دوزی وی، هیچ‌گونه رسیدگی‌‌ای به خواسته‌ها و وضعیت ایشان صورت نگرفته است.

همان‌طور که مطلع هستید در گذشته به دلیل عدم پاسخ‌گویی و پیگیری مسئولان مربوط به خواسته‌های زندانیان اعتصابی و تمارض قلمداد کردن وضعیت وخیم جسمانی آن‌ها، شاهد رخ دادن حوادث ناگواری همچون فوت اکبر محمدی و هدی صابر و همچنین بروز لطمات جسمی جبران‌ناپذیر به جعفر عظیم‌زاده و آرش صادقی بوده‌ایم که این امر خود گواهی بر علت نگرانی امروز ما نسبت به وضعیت شکننده سعید شیرزاد است .

عالی‌جناب،

امروز هدف اصلی از نوشتن این نامه به طور خاص شرایط وخیم و بحرانی سعید شیرزاد است که منجر به اعزام فوری ایشان به مراکز درمانی خارج از زندان شد. روز گذشته ایشان در حالت نیمه بیهوش و در شرایطی که قدرت تکلم خود را از دست داده بود و با افت شدید فشار خون مواجه شده بود با تشخیص و تصریح پزشک زندان به صورت اورژانس به بیمارستان انتقال داده شد.

خانم جهانگیر،

ما امضا کنندگان این نامه ضمن شهادت بر درستی خواسته‌های سعید شیرزاد، از شما و دیگر نهادهای بین‌المللی گیرنده نامه مصرانه می‌خواهیم از تمامی ابزارهای موجود برای حفظ سلامتی و جان ایشان استفاده کنید.

رونوشت:

شورای حقوق بشر سازمان ملل

سازمان عفو بین‌الملل

سازمان گزارشگران بدون مرز

کمیسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا

امضا کنندگان:

۱. فرید آزموده
۲. شاهین (جعفر) اقدامی
۳. رضا اکبری‌منفرد
۴. بهزاد ترحمی
۵. ایرج حاتمی
۶. خالد حردانی
۷. لطیف حسنی
۸. واحد خلوصی
۹. حمزه سواری
۱۰. حسن صادقی
۱۱. جابر عابدینی
۱۲. ابولقاسم فولادوند
۱۳. فرهاد فهندژ
۱۴. ابراهیم فیروزی
۱۵. رضا کاهه
۱۶. احمد کریمی
۱۷. صالح کهندل
۱۸. سعید ماسوری
۱۹. زانیار مرادی
۲۰. بهنام موسیوند

شیرزاد که از خرداد ماه سال ۹۳ بازداشت شده و در زندان به سر می‌برد، به پنج سال حبس محکوم است. او در دوران بازداشت بیش از دو ماه در بند ۲۰۹ زندان اوین در انفرادی و بدون داشتن ارتباط با خانواده و وکیل خود به سر برده است.

این فعال مدنی ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ به اتهام اجتماع و تبانی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی محاکمه و در دادگاه بدوی به اتهام «ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﻭ ﺗﺒﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﻗﺼﺪ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻣﻨﯿﺖ ﮐﺸﻮﺭ» به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد. این دادگاه پس از گذشت ۱۵ ماه از بازداشت او برگزار شد.

شیرزاد دوازدهم خرداد ۹۳ در محل کار خود در پالایشگاه تبریز بازداشت و ابتدا به زندان اوین و سپس به زندان رجایی‌شهر منتقل شد.

از جمله اتهامات وارده به این فعال حقوق کودک، «کمک به مشکلات آموزشی کودکان زندانیان سیاسی» است.

سعید شیرزاد در آخرین احضارش به دادگاه در اردیبهشت سال گذشته، در اعتراض به نحوه رسیدگی به پرونده و ممانعت دادگاه از حضور وکیلش، جلسه را ترک کرده بود.

پیش‌تر نیز این فعال حقوق کودک دو بار به دلیل آنکه با دستبند و پابند به دادگاه اعزام شده بود، از حضور در جلسه رسیدگی به پرونده خود در دادگاه امتناع کرده بود.

او اولین بار در ۳۱ مرداد ۱۳۹۱ در پی کمک‌رسانی به مردم زلزله زده آذربایجان شرقی بازداشت و پس از ۱۹ روز با قید کفالت آزاد شد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.