ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت وزیر فرهنگ کره جنوبی همزمان با ادامه اعتراض‌ها

چو یون‌ـ‌سون متهم شده که برای مقابله با روشنفکران منتقد دولت «دستورالعمل» سانسور و لیست سیاه تهیه کرده است. ۱۵۰ هزار معترض در سئول نیز خواستار دستگیری رئیس‌جمهوری شدند.

وزیر فرهنگ کره جنوبی به دلیل سوء استفاده از قدرت و ایجاد یک لیست سیاه از روشنفکران منتقد ریاست‌جمهوری این کشور بازداشت شد. مردم سئول بار دیگر در اعتراض به خیابان‌ها ریختند و خواستار برکناری و دستگیری رئیس‌جمهورشان شدند.

بازداشت وزیر فرهنگ کره جنوبی - عکس: AFP

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، دادستان‌های کره جنوبی شنبه ۲۱ ژانویه چو یون‌ـ‌سون، وزیر فرهنگ این کشور را بازداشت کردند. او متهم به سوء استفاده از قدرت و ایجاد لیست سیاهی از نویسندگان و هنرمندان منتقد پارک گون‌ـ‌هه، رئیس‌جمهوری متهم به فساد کره جنوبی شده است.

رسوایی دولت کره جنوبی به خاطر افشای فساد چوی سون‌ـ‌شیل، مشاور معتمد پارک گون‌ـ‌هه آغاز شد. خانم چوی متهم شده که با استفاده از نفوذ سیاسی خود شرکت‌های کره جنوبی از جمله شرکت سامسونگ را به اهدای ۶۸ میلیون دلار به بنیادهای ورزشی و فرهنگی تحت نظارتش وادار کرده‌است.

گون‌ـ‌هه از این اتفاق اظهار بی‌اطلاعی کرد و از مردم کره عذر خواست، اما در ادامه مقام‌های قضائی او را نیز مستقیماً در این فساد سیاسی و اقتصادی شریک دانستند و پارلمان کره نیز به او رأی عدم اعتماد داد.

خانم چو نخستین وزیری در تاریخ کره جنوبی است که طی دوران وزارت بازداشت می‌شود. قرار بوده تا بازجویی از او بعدازظهر امروز آغاز شود.

هوانگ کیو‌ـ‌آن، نخست‌وزیر کره که تا زمان تعیین سرنوشت پارک گون‌ـ‌هه از سوی دادگاه قانون اساسی وظایف رئیس‌جمهوری را برعهده دارد، با استعفای فوری او موافقت کرده‌است.

دادستان‌های کره‌ای هفته گذشته افشاء کردند که دولت این کشور در مواجهه با انتقادهای گسترده به دلیل اتهام‌های فساد مالی علیه آن لیستی سیاه از روشنفکران ترتیب دیده‌ و «دستورالعمل‌»هایی برای سانسور محتوای متن‌ها و آثار هنری تهیه کرده‌بود.

شعبه مرکزی دادگاه سئول شنبه با ارسال پیامی به خبرنگاران گزارش داد که چو به دلیل «تأیید» اتهام‌ها و نیز برای جلوگیری از انهدام اسناد مربوط به این فهرست سیاه بازداشت شده‌است.

همچنین رئیس دفتر سابق رئیس‌جمهوری نیز به دلیل مشابه دستگیر شده‌است.

اعتراض‌ها علیه گون‌ـ‌هه و رئیس شرکت سامسونگ

بیش از ۱۵۰ هزار معترض خشمگین شنبه بعدازظهر ۲۱ ژانویه، در سئول بار دیگر گرد آمدند و با سردادن شعارهایی علیه پارک گون‌ـ‌هه و لی یائه‌ـ‌یونگ، مرد اصلی شرکت عظیم سامسونگ خواستار دستگیری آنها شدند.

یک معترض که پرنده‌ای زردرنگ (رنگ نماد اعتراضات) را بر سر حمل می‌کند - عکس: AFP

آنها در سرمای زیر صفر زمستان و در خیابان‌هایی مملوء از یخ و برف به تظاهرات پرداخته‌اند. این تظاهرات هنوز علی‌رغم تاریک‌شدن هوا ادامه دارد.

دادگاه مرکزی سئول از صدور حکم جلب لی یائه یونگ، نایب رئیس شرکت سامسونگ اجتناب کرد. نایب رئیس این شرکت که ریاست واقعی اما غیررسمی بزرگترین مجموعه شرکت‌های تجاری کره جنوبی را در اختیار دارد، به رشوه و فریب‌کاری متهم شده‌است. اگرچه عدم صدور حکم برای لی یائه یونگ موقت اعلام شده‌است، اما معترضان آن را کوتاه‌آمدن دادگاه در برابر قدرت این ابرشرکت توصیف می‌کنند.

همزمان حدود ۱۰ هزارتن از هوادارن پارک نیز در یک ضدتظاهرات به حمایت از او پرداختند.

اگر پارک از سوی دادگاه قانون اساسی برکنار شود، نخستین رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی خواهد بود که به چنین سرنوشتی دچار شده‌است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    حکومت اسلامی را به کره جنوبی و ترکیه و....هم صادر کرده اند !!