ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موج صورتی در اعتراض به ترامپ: ما به عقب بر نمی‌گردیم

بیش از یک میلیون نفر روز ۲۱ ژانویه در تظاهرات تاریخی زنان در واشنگتن شرکت کردند. این تظاهرات یک نمایش بزرگ اعتراضی در نخستین روز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ بود..

تخمین زده می‌شود که یک میلیون نفر روز شنبه ۲۱ ژانویه در تظاهرات تاریخی زنان در واشنگتن شرکت کردند. این تظاهرات یک نمایش بزرگ اعتراضی در نخستین روز ریاست جمهوری دونالد ترامپ بود. دریایی از معترضان با کلاه‌های صورتی در خیابان‌های داون تاون واشنگتن حاضر بودند. هنرمندانی مانند آلیشیا کیز، مدونا و جنل مونائه، در کنار فعالانی مانند گلوریا استینم و آنجلا دیویس و بازیگرانی چون آمریکا فررا و اشلی جود در این راهپیمایی شرکت کردند.

تظاهرات مشابهی در ۳۰۰ شهر آمریکا و ۲۰ کشور جهان برپا شده است.

خبرنگار زمانه از واشنگتن گزارشی از این راهپیمایی بزرگ تهیه کرده است.

نمایی از تظاهرات زنان در روز ۲۱ ژانویه علیه ترامپ

چند ده قدم دورتر از پنجره‌های قاب گرفته شده روی دیوارهای کاخ سفید که حالا ۲۴ ساعت است از اولین رییس‌جمهوری سیاه‌پوست آمریکا به اولین رییس‌جمهوری میلیونر آمریکا، دونالد ترامپ رسیده، جمعیت غرش‌کنان در حرکت است. شعارنوشته‌ها چنان تنوعی دارد که می‌شود صدها صفحه از شعارهای مردم را نوشت و باز شعار جدیدی باقی مانده باشد. از نوزاد تا پیرمرد و پیرزن عصا به دست، با کلاه‌های صورتی رنگ بر سر، همه آمده‌اند.

هر ساعت چنان به تعداد جمعیت اضافه می‌شود که تخمین تعداد شرکت کنندگان را غیر ممکن می‌کند. بیش از یک میلیون نفر آخرین تخمینی است که معاون شهردار واشنگتن از تعداد شرکت‌کنندگان راهپیمایی زنان علیه سیاست‌های ترامپ اعلام کرده است. ٰرئیس پلیس واشنگتن نیز گفته به دلیل حجم بالای جمعیت دیگر مسیر راهپیمایی بی‌معنی شده و همه در خیابان‌های مرکز شهر مملو از جمعیت است.

چه چیزی آمریکایی‌ها را به خیابان کشاند؟

«‌این یک لحظه نیست، یک انقلاب است.»

این شعار نوشته را مگی زنی ۴۰ ساله از ایالت همسایه واشنگتن دی سی مریلند به دست گرفته است. او در پاسخ به سوالم درباره چرایی حضور این‌همه زن و مرد در سراسر آمریکا می گوید: «درست بعد از پیروزی ترامپ، وقتی همه نگران و وحشت زده از آینده آمریکا و ارزش‌هایش بودیم، مادربزرگی از‌ هاوایی به نام ترزا شوک، پیشنهاد این راهپیمایی را در واشنگتن داد و در یک صحفه گروه‌های سیاسی در فیس بوک گفت باید اعتراض کنیم! و بعد از آن گروه‌ها و سازمان‌های مختلف دست اندر کار تدارک این برنامه شدند تا از ارزش‌هایی که ترامپ در سخنرانی‌ها ونوشته‌هایش درباره زنان و حقوق‌شان به آنها توهین کرده یا زیر پایشان گذاشته دفاع کنیم.»

یکی از شعارهایی که بیش از همه به چشم می‌خورد این عبارت است: «‌من با او (آن زن) هستم.»‌

او که فارغ التحصیل رشته فلسفه است غفلت آمریکایی‌ها درباره خطر فاشیسم را نگران کننده می‌داند می‌گوید:‌ «امروز زنان آمریکایی در کنار مردانشان نشان دادند خطر این نوع نگرش را برای آینده کشورشان درک کرده‌اند؛ هر چند کمی دیر شده.»

دونالد ترامپ در طول کمپین انتخاباتی خود بارها و بارها به اصول اولیه حقوق زنان معترض شد. او در طی کمپین انتخاباتی جمهوری‌خواهان درباره کارلی فیوریانا یکی از کاندیداهای زن این حزب گفت که او به خاطر قیافه‌اش شانس پیروزی ندارد. در اظهار نظری مشابه او در آغاز کمپین انتخاباتی‌اش خطاب به مجری برنامه شبکه فاکس نیوز که از او درباره اظهار نظرش درباره زنان سوال کرد، گفت تو کسی هستی که از یک جایت خون می‌رود. همچنین در یکی از مناظره‌های انتخاباتی‌اش با هیلاری کلینتون دلیل دیرکردن هیلاری کلینتون در برنامه را تکرر حضور او در دستشویی دانست.

اما جدای این اظهار نظرهای شخصی او درباره چهره و جایگاه زنان که سرشار از تحقیر است، ترامپ درباره مسایل مهمی چون سقط جنین نیز اظهار نظر کرده و گفته است علیه قانون سقط جنین می‌ایستد زیرا زنان صد در صد مالک بدن خود نیستند. همین مساله سبب شد تا تعداد زیادی از پلاکاردهای امروز با به تصویر کشیدن آلت تناسلی زنان، حاوی شعار‌های متعددی درباره مالکیت زن بر بدنش باشد. «روی این پلاکارد نوشته ام پنجه و قانونت را از روی  آلت تناسلی من بردار زیرا فکر می‌کنم آقای ترامپ پای خودش را بیش از حد از گلیمش بیرون گذاشته. ما اجازه نمی‌دهیم او ما را به دوران قبل از ۱۹۵۰ سوق دهد.‌»

آنجلیا که مادر دو فرزند است، دخالت دولت در مسايلی چون سقط جنین را نقض آزادی‌هایی می‌داند که آمریکا بر پایه آن شکل گرفته است: «‌این جمعیت بزرگترین اتمام حجت با دولت جدید است تا حواسش باشد حد خودش را در رعایت موازین نگه دارد.»

جورج پیرمرد ۶۵ ساله ساکن اشبرن ویرجینا می‌گوید به‌خاطر نوه‌های دخترش به این مراسم آمده، چون فکر می‌کند غفلت و سکوت امروز می‌تواند تاثیرات جبران ناپذیری برای آینده به همراه داشته باشد: «هر غفلت ما می‌تواند جای پای کسانی که به دموکراسی و حقوق بشر ایمان ندارند را محکم کند.»

مردهای زیادی به همراه زنان به این مراسم آمده‌اند. کلاه صورتی به سر گذاشته‌اند یا حتی لباس زنانه پوشیده‌اند. یکی از پلاکاردهای جالب که در میان مردم بیش از همه به چشم می‌خورد این عبارت است «‌من با او ( آن زن ) هستم.»‌

مهاجران، مسلمانان، سیاهان

هرچند شعار اصلی برنامه زنان است اما در میان جمعیت در کنار مسایلی که به زنان مربوط است شعارها و پلاکاردهایی در حمایت از مهاجران، سیاه پوستان و مسلمانان دیده می‌شود. آدامز از کارولینای شمالی یک مددکار اجتماعی است او  پوستر زن مسلمانی را در دست گرفته و می‌گوید بابت حرف‌های ترامپ درمورد مسلمانان شرمنده است: «‌هنوز وقتی یاد مادر همایون خان و توهین ترامپ به او می‌افتم از آمریکایی بودنم خجالت می‌کشم. ما اجازه نمی‌دهیم این تفکرات قرون وسطایی شاکله آمریکا را از هم بپاشد.»

زنان مهاجر ایرانی هم در این تظاهرات حضور داشتند

دونالد ترامپ بارها در شعارهای انتخاباتی‌اش درباره مسلمانان اظهار نظر کرده است. یکی از ۱۰ قول اصلی او در برنامه‌های انتخاباتی‌اش کنترل ورود مسلمانان به آمریکا و هویت سنجی مسلمانان آمریکا بوده است.

درباره مهاجران نیز پلاکاردها و تصاویر بیشماری در جمیعت به چشم می‌خورد: «ما همه مکزیکی هستیم»‌، «‌دیوار چاره نیست» «‌همه ما مهاجریم»‌، شعارهایی است که در میان موج صورتی در پایتخت به اهتزار در آمده‌اند.

جک ۶۰ ساله ساکن واشنگتن دی سی و معلم دبیرستان است او درباره تظاهرات شنبه واشنگتن دی سی می گوید:‌ «‌این بزرگترین تجمع آمریکایی است که در سال‌های اخیر دیده‌ام. نکته مهم این است که بیشتر حاضرین از سفید پوستان آمریکایی هستند که نسبت به سیاست‌ها و رفتار و منش ترامپ نگرانند و برای اعاده حیثیت در برابر هموطنان مکزیکی الاصل، مسلمان و سیاه خود آمده‌اند.»

سارا ۳۵ ساله از بتزدا نیز حرف جک را تایید می‌کند: «تا چشم کار می‌کند زنان و مردان سفید پوست را می‌بینی، در حالی که واشنگتن شهر سیاه پوستان آمریکاست. این برای من خیلی جالب است و فکر می‌کنم شعار بزرگی است. بر خلاف ادعاهای مکرر، سفیدپوستان آمریکا ترامپیست نیستند.»‌

جک معتقد است انتخاب این رییس جمهور تلنگری به همه کسانی است که دغدغه فردای فرزندان خود را دارند: «شنیدن مکرر حرف‌های ضد انسانی ترامپ می‌تواند یک نسل را خودخواه، نژٰادپرست و ضد زن کند. ما باید از همین روز اول جلوی این روش پر خطر بایستیم.»

پوتین، ترامپ پیوندتان مبارک

روسیه و روابط نزدیک ترامپ با این کشور یکی دیگر از دغدغه‌های شرکت‌کنندگان راهپیمایی امروز است. تصاویری از بوسه‌های ترامپ بر لب‌های ولادیمیر پوتین، اسب سواری دو نفره‌شان، پرچم روسیه که روی شانه‌های ترامپ نقش بسته و هزاران شعار درباره روسی شدن آمریکا در میان جمع به چشم می‌خورد. اظهارنظرهای مکرر ترامپ درباره قدرت روسیه، بی‌دلیل بودن سردی روابط دو کشور و تلاش او برای عادی سازی روابط با این کشور و انتخاب رکس تیلرسون، متحد تجاری روسیه به عنوان وزیر خارجه آمریکا سبب شده انتقادهای جدی به او از سوی گروه‌های مختلف وارد شود. تحقیقات اخیر سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا نشان داده است روسیه نقش مستقیمی در انتخابات و هک کردن سیستم‌های کامپیوتری حزب دموکرات داشته است همین مساله سبب شده بسیاری انتخاب ترامپ را یک انتخاب از پیش طراحی شده از سوی روسیه بدانند.

«‌برای من هنوز روشن نیست اما حس می‌کنم روس‌ها ترامپ را به جان کشور ما انداختند.»

سوزان ۴۷ ساله و نقاش است. او از اینکه روزی بفهمد سیاست‌های روسی در کشورش حاکم است نگران است و می گوید: «‌از همین حالا باید جلوی توفان را گرفت.»

ما ساکت نمی‌نشینیم

ساعت از ۴ بعد از ظهر گذشته اما موج جمعیت در همه خیابان‌های منتهی به حد فاصل کنگره آمریکا و کاخ سفید هر لحظه بیشتر می شود. جمعیت یک پارچه شعار می دهند که ترامپ رییس جمهورش نیست و باید قدرت را رها کند. اما خیلی‌ها معتقدند این آغاز چالش مردم و دولت جدید است و اجازه نمی‌دهند تیم ترامپ هر کاری بخواهد بکند.

تانیا، ۲۱ ژانویه ۲۰۱۷ را آغاز مبارزات جدید مردم آمریکا می داند. او معتقدست این یک انقلاب است و نه یک راهپیمایی ساده و خشم مردم را می تواند از حضور میلیونی‌شان دید: «ما اینجا نیستیم که یک روز شنبه زمستانی خود را با چهارتا شعار و پلاکارد به پایان برسانیم. ما اینجاییم تا سیاست‌مداران خواب راحت در کاخ سفید نداشته باشند و بدانند برای آزادی و کرامت انسانی در این کشور انسان‌هایی چون مارتین لوترکینگ مبارزه کرده‌اند و جامعه اجازه نمی‌دهد مسیر به عقب باز گردد.»

صدای شعارها بلندتر می‌شود. زنی جوان فریاد می‌زند: «‌مردمی که با هم متحدند هیچ گاه شکست نمی‌خورند.» جمعیت جمله را تکرار می کند. باد سردی می‌وزد. انگار قرار نیست جمعیت متفرق یا از تعدادش کاسته شود. مردها شانه به شانه زن‌ها حاضرند. پسری ۲۵ ساله  به درخت تکیه داده و پلاکاردش را روی شانه‌اش خم کرده: «‌آینده از آن زنان است.»

مطالب بیشتر در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • قصه

    كاش آگاهي زنان و مردان ايراني هم تا اين حد بود و همان اوايل انقلاب اسلامي به دولت اجازه ي اين همه عقب رفتگي را نمي دادند. هر چند نيروهاي مترقي در خيابان ها ريختند ولي پشتيباني جامعه را نداشتند وگرنه همين ترامپ هم مثل خميني دستور توسري به زنان و حتي زنداني و تيرباران مخالفانش را مي داد.