ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

امتناع رئیسی از نامزدی ریاست جمهوری، دست‌درازی روحانی به سبد رأی اصول‌گرایان

تولیت آستان قدس پیشنهاد نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را نپذیرفت. روحانی به سبد اصول‌‌گرایان جشم دوخته. از تحرکات یاران احمدی‌نژاد در صف پاستور هم نباید غافل ماند.

ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی شرکت در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان نامزد اصولگرایان را نپذیرفته است. او تنها کسی که گفته می‌شود قادر است آرای تشکل‌های متعدد اصولگرایان را جلب کند. در حالی که حسن روحانی تلاش می‌کند با انجام مانورهایی آرای بیشتری از اصولگرایان را به سبد خود بریزد، تحرکاتی هم در میان اصولگرایان برای همگرایی مشاهده می‌شود با این امید که اگر نمی‌توانند کاندیدای واحدی را به کارزار انتخاباتی بفرستند، دست‌کم آرای بیشتری را نصیب خود کنند تا در چانه‌زنی‌های بعدی بر سر تقسیم قدرت دست پر داشته باشند.

حسن روحانی و ابراهیم رئیسی

محمدجواد ابطحی، نماینده اصولگرای مجلس گفته است اصرار اصولگرایان برای نامزدی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ به جایی نرسیده است. تاکنون تشکل‌های اصول‌گرا افراد مختلفی را به عنوان نامزد مورد مذاکره قرار داده‌اند اما نتوانسته‌اند به یک توافق جامع بر سر یک نامزد مشخص دست پیدا کنند.

محمد حواد ابطحی به سایت خبری «نامه نیوز» گفته است: «آقای ریسی تنها کسی است که اصولگرایان در این مرحله در موردش به اجماع رسیده‌اند.»

گفته می‌‌شود ابراهیم رئیسی برای نپذیرفتن نامزدی انتخابات ریاست جمهوری «دلایل خاص و ملاحظاتی» دارد. ظاهراً او به خاطر  «مشکلات آستان قدس» از پذیرش نامزدی اصول‌گرایان در انتخابات پیش روی خودداری کرده، اما در ماه‌های گذشته نام او به عنوان جانشین رهبر جمهوری اسلامی هم مطرح شده است.

به نظر می‌رسد که حسن روحانی قصد دارد با استفاده از تشتت اردوی اصولگرایان آرای هر چه بیشتری از اردوی آنان را در سبد خود بریزد.

محمد شریعتمداری، معاون اجرایی روحانی که قرار است با استعفا از شغل خود نقش رییس ستاد انتخاباتی حسن روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری در ۲۹ اردیبهشت سال آینده را به عهده بگیرد در میان جناح‌های حکومت به عنوان چهره‌ای میانه‌رو شهرت دارد که هم مورد قبول اصلاح‌طلبان است و هم اصولگرایان نیز نسبت به او نظر مساعدی دارند.

شریعتمداری که خود در انتخابات دوره قبل (۱۳۹۲) نامزد ریاست جمهوری بود پس از کاندید شدن هاشمی رفسنجانی به نفع او کناره‌گیری کرد. او در پی رد صلاحیت هاشمی توسط شورای نگهبان، حمایت خود را از روحانی اعلام کرد و ستادهای انتخاباتی‌اش را در خدمت تبلیغات انتخاباتی روحانی قرار داد.

گفته می‌شود انتخاب او به عنوان رییس ستاد انتخاباتی حسن روحانی می‌تواند تعادلی میان اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان ایجاد کند.

محمود واعظی از حزب «اعتدال و توسعه» (حزبی که توسط روحانی ایجاد شده و روحانی نامزد آن در انتخابات پیش‌روست) به نقش هماهنگ‌کننده شریعتمداری اشاره کرده است.

 صف طولانی اصول‌گرایان مقابل پاستور

در همان حال، «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» اعلام کرده است ۵۰ کاندیدای انتخابات رزومه و برنامه خود را برای تصمیم‌گیری در اختیار این جبهه قرار داده‌اند.

محسن غرویان، یکی از چهره‌های سیاسی اصولگرایان اما از تعدد کاندیداهای اصول‌گرایان اظهار تأسف کرده. او اعتقاد دارد که این مسأله «شأن اصول‌گرایان» را پایین می‌آورد. او تلویحاً به کاندیداتوری حمید رضا بقایی، معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد در دولت دهم اشاره کرده و گفته است: «برخی کسانی که از جریان اصولگرا دارند اعلام کاندیداتوری می‌کنند پرونده قضایی دارند و محکوم هستند.»

حمید رضا بقایی در خرداد ۹۴ بازداشت شد و چند ماهی هم در زندان بود. او ۳۰ بهمن با انتشار اطلاعیه‌ای نامزدی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ را رسماً اعلام کرد.

در چنین شرایطی غرویان بعید می‌داند که اصولگرایان بتوانند به توافق برسند. او به نامه‌نیوز گفته است:  «اصولگرایان به اجماع نمی‌رسند و فقط شعارش را می‌دهند ولی در دقیقه ۹۰ همان کثرت و تفرقه خواهد بود.»

یاران احمدی‌نژاد هم در صف ایستاده‌اند

مرضیه وحید دستجردی سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی می‌گوید تعداد کاندیداها قرار است به ۱۰ نفر کاهش یابد. با جبهه پایداری که مصباح یزدی از بنیانگذاران آن است مذاکراتی داشته‌اند و سعید جلیلی (کاندیدای دوره قبل انتخابات که ۴ میلیون رای آورد) ممکن است در لیست ۱۰ نفره جبهه مردمی نیروهای انقلاب قرار بگیرد.

یکی از مشکلات اصولگرایان اعلام نامزدی برخی از چهره‌های به صورت فردی یا خودداری از کناره‌گیری به نفع سایر نامزدهای اصولگراست.

علیرضا مرندی عضو سابق مجلس و یکی از اعضای هیأت مؤسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب می‌گوید در این زمینه نیز چاره‌جویی شده تا دیگر مشکل انتخابات قبل تکرار نشود. قرار است نامزدهای احتمالی این جبهه میثاقی امضاء کنند و قول دهند در صورت لزوم برای وحدت اصولگرایان از رقابت‌ها کناره‌گیری کنند.

اما در این میدان رقابت و سهم‌خواهی نباید محمود احمدی‌نژاد و اردوی پیروان او را فراموش کرد. رهبر جمهوری اسلامی در پی تحرکات انتخاباتی احمدی‌نژاد او را از نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری منع کرد. او هم فرمان رهبر را پذیرفت و با صدور اطلاعیه‌ای در ۲۳ بهمن اعلام کرد که در انتخابات پیش روی «از هیچ فرد یا جناح و حزب و گروهی» حمایت نخواهد کرد.

یک هفته پس از  انتشار بیانیه احمدی‌نژاد، حمیدرضا بقایی، معاون اجرایی او در دولت دهم و رئیس سازمان میراث فرهنگی از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی اعلام آمادگی کرد. اما ظاهراً اصول‌گرایان حضور او را جدی نگرفته‌اند.

اسفندیار رحیم مشایی یار دیرین محمود احمدی‌نژاد گفته است: «شاید از نظر برخی آقایان کاندیداتوری بقایی شوخی باشد همان طور که کاندیداتوری احمدی نژاد در ۸۴ و خاتمی در ۷۶ شوخی بود.»

البته ممکن است علاوه بر حمیدرضا بقایی، در هفته های آینده کسان دیگری نیز از حلقه یاران احمدی‌نژاد برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شوند. علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، مجتبی ثمره هاشمی، مرتضی تمدن و غلامحسین الهام در صف ایستاده‌اند. هنوز دو ماه و نیم به برگزاری انتخابات باقی مانده است.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    رئیسی جزو کسانی بود که رأی به اعدام ناصر منصوری داد که فلج قطع‌نخاعی بود و روی برانکارد به قلتگاه برده شد. او همچنین یکی از کسانی بود که خود شخصا هنگام دارزدن محکومان در حسینیه گوهردشت حضور می‌یافت و مراسم اعدام در حضور او و مرتضی اشراقی و… اجرا می‌شد. کاوه نصاری که حافظه‌اش را در اثر ضربه مغزی از دست داده بود و از بیماری شدید صرع و سیاتیک رنج می‌برد یکی دیگر از زندانیانی بود که اسیر «بی رحمی» رئیسی و دیگر اعضای هیئت کشتار شد. او که متهم دادستانی کرج بود و در اثر حمله‌ی صرع قادر به راه رفتن نبود قلمدوش ظفر جعفری افشار یکی از هم‌بندان‌مان به قتلگاه برده شد. تعدادمتهمان دادستانی کرج در جریان کشتار ۶۷ نسبت به متهمان تهران بسیار کمتر بود و رئیسی پیشتر به عنوان بازجو و دادستان انقلاب اسلامی کرج بسیاری از آن‌ها را شخصا می‌شناخت و همین شرایط را برای آن‌هاسخت‌تر می‌کرد. رئیسی در همان روزها «خشم و کینه‌ی انقلابی» خود را با شرکت در صدور حکم اعدام علیه محسن محمد باقر که مادرزاد از دو پا فلج بود و با عصا به سختی راه می‌رفت نشان داد. او همچنین فرمان به اعدام عباس افغان داد که از ناراحتی شدید روانی رنج می‌برد. او جزو کسانی بود که به زنان مجاهد و حتی مادرانی که آیت‌الله منتظری خواستار مستثنی‌کردن‌شان شده بود هم رحم نکردند و صدها نفر از آنان را به جوخه‌های اعدام سپردند. وقتی آیت‌الله منتظری از آن‌ها خواست که به خاطر ماه محرم دست نگهدارند نیز وقعی به درخواست او نگذاشتند و همچنان به کشتار ادامه دادند. او جزو هیئتی بود که در شهریور همان سال از صدور حکم اعدام برای زندانیان توده‌ای که تعدادی از آن‌ها به خاطر کهولت به سختی راه می‌رفتند هم دریغ نکرد. رئیسی جزو کسانی بود که پس از اعدام یک گروه از زندانیان به میمنت فتح بزرگی که کرده بودند در «راهرو مرگ» گوهردشت جشن گرفته و نان خامه‌ای و شیرینی می‌خوردند تا کامشان شیرین شود.

  • اسماعیل عبدالله زاده

    حقتان را از رهبرتان و ولی فقیهتان بگیرید. امریکا و عربستان و اروپا و روسیه و بقیه ی دنیا بر ایران حکومت نمی کنند حق خود را کسی بگیرید که بر ایران حکومت میکند از رهبرتان بگیرید. از وی بخواهید برایتان اشتغال و وسایل زندگی و ازادی فراهم کند.