ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جابجایی شیعه با سنی در چهار شهر سوریه از سر گرفته شد

۳۵ اتوبوس از ساکنان شیعه در ازای ۱۰ اتوبوس از ساکنان سنی چهار شهر سوریه. سازمان ملل می‌گوید به جای توجه به خواسته‌های مردم، این جابجایی بر یک منطق نظامی استوار است.

تخلیه چهار شهر سوریه از ساکنانش و تبادل ساکنان این شهرها بر اساس تفکیک شیعه از سنی بعد از دو روز وقفه، مجدداً از سر گرفته شد.

تخلیه چهار شهر سوریه از ساکنانش ادامه پبدا کرد

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که تا غروب جمعه ۲۱ آوریل بیش از ۳۵ اتوبوس ساکنان شهرهای شیعه‌نشین فوعه و کفریا را به شهر حلب که تحت کنترل ارتش سوریه قرار دارد انتقال داده‌اند.

در ازای ۳۵ اتوبوسی که ساکنان شهرهای شیعه‌نشین فوعه و کفریا را به حلب انتقال دادند، ۱۰ اتوبوس هم ساکنان شهرهای سنی‌نشین مضایا و الزبدانی را تخلیه کردند.

دو شهر سنی‌نشین مضایا و الزبدانی در نزدیکی مرز لبنان تحت محاصره ارتش سوریه قرار دارد. در همان حال شورشیان سوریه دو شهر شیعه‌نشین فوعه و کفریا در شمال غربی سوریه را محاصره کرده‌اند. بر اساس توافقی که با میانجیگری ایران و قطر شکل گرفته، تخلیه این شهرها از ساکنانشان آغاز شد اما با انفجار مهیبی که در روز ۱۵ آوریل اتفاق افتاد متوقف ماند.

یک مهاجم انتحاری ۱۵ آوریل کاروان اتوبوس‌های ساکنان دو شهر شیعه‌نشین را در محله راشدین در غرب حلب هدف قرار داد. دست‌کم ۶۸ کودک در میان ۱۲۶  کشته انفجار کاروان اتوبوس‌ها در حلب قرار داشتند. کاروان اتوبوس‌های ساکنان فوعه و کفریا در حال انتقال دست‌کم پنج هزار نفر از ساکنان این دو شهر شیعه‌نشین بودند. دو روز پیش کاروان کوچک‌تری از ساکنان فوعه و کفریا وارد حلب شدند. اما این نقل و انتقال‌ها باز هم با وقفه مواجه شد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است، به خبرگزاری رویترز گفته است که وقفه دو روزه در نقل و انتقال ساکنان چهار شهر یاد شده به خاطر تعلل حکومت اسد در آزادسازی ۷۵۰ زندانی به وجود آمد.

آزادی زندانیان سیاسی بخشی از توافقی‌ست که با میانجیگری ایران و قطر شکل گرفته.

به گفته جان ایگلند، یکی از مشاوران سازمان ملل در امور انسانی سوریه، در سال جاری، جابجایی ساکنان سوریه بر اساس تفکیک سنی از شیعه و تفکیک قومی با سرعت و شتاب بیشتری ادامه پیدا کرده است.

ایگلند روز گذشته در جمع خبرنگاران در ژنو گفت:

«ظاهراً طرفین درگیری در سوریه در جابجایی ساکنان این کشور از یک منطق نظامی پیروی می‌کنند و به خواسته‌ها و نیازهای مردم توجه ندارند.»

به گفته ایگلند، سازمان ملل هیچگونه دخالتی در تخلیه و جابجایی ساکنان چهار شهر سوریه بر اساس تفکیک مذهبی نداشته است:

«گمراه‌کننده است اگر گمان کنیم که مردم به دلخواه خودشان شهرهایشان را ترک می‌کنند.»

این مقام سازمان ملل از طرفین درگیری خواسته است به جای تفکیک مذهبی ساکنان سوریه، به محاصره نظامی شهرها پایان دهند و مردم را به حال خود واگذارند.

در توافق ایران – قطر پیش‌بینی شده که تخلیه چهار شهر سوریه و جابجایی ساکنان آنها بر اساس تفکیک سنی از شیعه در مجموع ۶۰ روز به درازا بکشد. همچنین در این توافق پیش‌بینی شده که دولت سوریه ۱۵۰۰ زندانی شورشی را آزاد کند و طرفین درگیری هم امکان کمک‌رسانی به ساکنان این چهار شهر را فراهم آورند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.