ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ممنوعیت بررسی انتقادی طرح کارورزی و گفت‌وگو درباره آن

حتا در دانشگاه نمی‌گذارند درباره طرح کارورزی بحث شود. تا کنون دوبار مانع تشکیل جلسه در این باره شده‌اند.

۹ مرداد، تهران، دانشکده بهزیستی و توان‌بخشی: قرار بود نشستی برگزار شود برای بررسی پیامدهای اجتماعی طرح کارورزی. اما با وجود داشتن مجوز رسمی، مانع از برگزاری نشست شدند.

پشت در بسته. بحث در خیابان
پشت در بسته. بحث در خیابان

طرح کارورزی

طرح کارورزی به ادعای دولت با هدف جذب دانش‌آموختگان بیکار از مقطع کاردانی تا مقطع دکتری، آماده‌سازی آنان برای بازار کار و در نهایت اشتغال به اجرا گذاشته است. طبق این طرح دانش‌آموختگان با دریافت ۳۱۰ هزار تومان حقوق ماهیانه نزد کارفرمایان بخش خصوصی و تعاونی کارورزی کنند.

یک پوستر اعتراضی: طرح کارورزی: بیگارورزی
یک پوستر اعتراضی در سایت‌ها و کانال‌های دانشجویی و کارگری: طرح کارورزی: بیگارورزی

از دو سو به این طرح انتقاد می‌شود. مجامع کارگری می‌گویند این طرح فرصت‌های شغلی را از کارگران می‌گیرد و به ضرر توده کارگر است. از طرف دانشجو و دانش‌آموخته هم به طرح انتقاد می‌شود، از این زاویه که نوعی بیگاری است و شاخص شکست سیاست اشتغال‌زایی و جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و همچنین نارسایی‌ها و کمبودهای نظام آموزش عالی است.

ممانعت از بحث دانشجویان درباره طرح

جلوی بحث انتقادی در مورد طرح گرفته می‌شود. در روز ۹ مرداد مانع برگزاری جلسه بررسی پیامدهای اجتماعی طرح کارورزی در دانشکده بهزیستی و توان‌بخشی شدند. ده روز پیش از آن هم قرار بود که در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نشستی در این باره برگزار شود، به گفته دست‌اندرکاران به بهانه جعلی "تعطیلی دانشکده در تابستان" نشست را دو روز مانده به موعد آن، لغو کردند.

در روز ۹ مرداد، جمعی بالغ بر ۷۰ نفر که قصد شرکت در جلسه بررسی پیامدهای اجتماعی طرح کارورزی در دانشکده بهزیستی و توان‌بخشی داشتند، وقتی با در بسته مواجه شدند، پشت در دانشکده جمع شدند، اعتراض کردند و بیانیه‌‌ای را قرائت کردند که مضمون آن انتقاد از طرح کارورزی بود. معترضان لغو جلسات انتقادی سخنرانی‌ درباره طرح کارورزی را نشان دهنده «عزم راسخ دولت برای تضعیف طبقات زحمتکش جامعه و همدستی دانشگاه در اجرای این برنامه استثماری» می‌دانند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.