ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۴۰ روز اعتصاب غذا - وضعیت نگران‌کننده زندانیان سیاسی-عقیدتی زندان رجایی شهر

بهداری زندان رجایی‌شهر به دلیل به رسمیت نشناختن اعتصاب غذا از مراقبت‌ درمانی زندانیان اعتصاب‌کننده خودداری می‌کند و مسوولان زندان هم آنها را از ملاقات حضوری محروم کرده‌اند.

با گذشت ۴۰ روز از اعتصاب غذای تعدادی از زندانیان سیاسی- عقیدتی در زندان رجایی شهر، گزارش‌ها حکایت از وضعیت نگران‌کننده این زندانیان معترض دارد. بهداری زندان رجایی شهر، به دلیل به رسمیت نشناختن اعتصاب غذا، از مراقبت‌های درمانی لازم برای زندانیان اعتصاب غذا کننده خودداری می‌کند و مسوولان زندان رجایی شهر کرج زندانیان اعتصاب غذا کننده را به صورت تنبیهی از ملاقات حضوری محروم کرده‌اند. در همین حال، ۲۰ زندانی سابق زندان رجایی شهر برای پایان دادن به این اعتصاب غذا نامه‌ای را منتشر کرده‌اند که در آن، ضمن احترام به خواسته‌های قانونی معترضان، از آنان خواسته‌اند که به اعتصاب غذای خود پایان دهند. همچنین بیش از ۴۰۰ نفر از فعالان سیاسی و کنشگران مدنی نیز با نگارش نامه‌ای سرگشاده، نگرانی خود را درباره وضعیت این افراد اعلام کردند.

زندان گوهردشت (رجایی شهر) کرج

به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، با گذشت حدود ۴۰ روز از اعتصاب غذای تعدادی از زندانیان سیاسی-عقیدتی در زندان رجایی شهر و وخامت حال جسمی شماری از آنان، مقامات قضایی و مسوولان زندان رجایی شهر همچنان از اعزام این زندانیان به بیمارستان خودداری می‌کنند.

پیش‌تر، دادستان تهران، عباس جعفری دولت‌آبادی روز چهارشنبه، اول شهریور در واکنش به این اعتصاب دسته‌جمعی گفته بود: «به برخی زندانیان که به اعتصاب غذا و سایر تهدیدها روی می‌آورند اعلام می‌کنیم که این اقدامات، اموری شکست‌خورده است.» او همچنین گفته بود که «دستگاه قضایی تسلیم این موارد نمی‌شود. مجازات زندانیان باید به طور کامل اجرا شود و قرار نیست ما تحت تاثیر برخی اقدامات زندانیان از جمله اعتصاب غذا قرار گیریم.»

اعتصاب غذای زندانیان در رجایی شهر زمانی آغاز شد که ۵۳ نفر از آنان در روز ۸ مرداد، با خشونت به بند ۱۰ زندان رجایی‌شهر منتقل شدند. پس از آن بود که گروهی از زندانیان سیاسی و عقیدتی که بنا به گزارش‌های منتشرشده شمار آن‌ها بین ۱۸ تا ۲۲ نفر است، در پی انتقال به این بند دست به اعتصاب غذا زدند.
شرایط این بند خفقان‌آور توصیف شده است: اتاق‌هایی که پنجره‌هایش با ورق فلزی پوشانده شده، تخت کافی در آن‌ها وجود ندارد، تهویه و کولر ندارند و زندانیان از دسترسی به آب آشامیدنی سالم و غذای مناسب نیز محروم هستند.

بند ۱۰ زندان رجایی‌شهر، محل نگهداری زندانیان اهل سنت بود که سال گذشته دسته‌جمعی اعدام شدند و پیش از شروع بازسازی آن، مخروبه شده بود. این بند خلاف آیین‌نامه زندان به دوربین مدار بسته مجهز است و حتی سرویس‌های بهداشتی آن هم دوربین مداربسته دارند.

تا به امروز ۵ نفر از زندانیان، با وخیم‌تر شدن وضعیت سلامتی‌شان در طول هفته گذشته، به اعتصاب غذای خود پایان داده‌اند. شاهین اقدامی، محمدعلی منصوری، ابراهیم پیروزی، وحید صیادی نصیری و مجید اسدی که بیش از ۳۵ روز در اعتصاب غذا بودند. سعید پورحیدر دیگر زندانی بود که جمعه گذشته پس از دریافت قول مساعد از سوی دادستانی برای رسیدگی به درخواست‌هایش به اعتصاب چند روزه خود پایان داد.

رضا اکبری منفرد، محمد بنازاده امیرخیزی، شاهین ذوقی تبار، پیام شکیبا، سعید شیرزاد، حسن صادقی، ابوالقاسم فولادوند، امیر قاضیانی، سعید ماسوری و محمد نظری همچنان بر ادامه اعتصاب پافشاری می‌کنند. این ۱۱ نفر ۴۰ روز است که در اعتصاب به سر می‌برند.

همچنین رضا شهابی، فعال کارگری که ۱۸ مرداد به زندان منتقل شد، در اعتراض به بازداشت خود و غیرقانونی دانستن نگهداری‌اش در زندان دست به اعتصاب غذا زد و اکنون یک ماه از اعتصاب غذای او می‌گذرد.

بنا بر گزارش‌های موجود، محمد نظری که بیست و چهارمین سال زندان خود را می‌گذراند، تاکنون بیش از ۱۲ کیلو از وزنش را از دست داده است. او از هفته گذشته دچار خونریزی معده شده و وضعیتش به حدی وخیم است که در بیشتر مواقع معده‌اش حتی آب را پس می‌زند. تاکنون و با وجود نظر پزشک بهداری زندان مبنی بر ضرورت بستری شدن و درمان در بیمارستان، اقدامی برای اعزام او به بیمارستان انجام نشده است. محمد نظری از ۹ خرداد ماه ۱۳۷۳ به اتهام عضویت در حزب دموکرات کردستان ایران بازداشت و بدون مرخصی زندانی شده است. او خواستار رسیدگی مجدد به پرونده‌اش شده است.

سعید شیرزاد تاکنون ۱۳ کیلو از وزنش را از دست داده و فشار خون او در حد خطرناکی پائین آمده است. وضعیت جسمی ابوالقاسم فولادوند، محمد امیرخیزی و سعید ماسوری نیز نامناسب گزارش شده و نیاز به رسیدگی پزشکی فوری در مورد آنان نیز احساس می‌شود.

در همین حال، برای ۱۱ نفر از زندانیانی که ۱۰ روز اول انتقال به بند جدید رجایی شهر به علت اعتراض، به انفرادی منتقل شده بودند، پرونده قضایی جدید باز شده است. به این گروه از زندانیان گفته شده است که اتهام آنان توهین به رهبری و مقامات کشور، اخلال در نظم زندان و تشویق به خشونت علیه ماموران زندان است. محمد مردانی، رئیس زندان رجایی‌شهر و کهندانی، قاضی ناظر بر زندان، پیگیر تشکیل پرونده جدید علیه این زندانیان هستند که در صورت نهایی شدن می‌تواند موجب اضافه شدن دست‌کم دو سال حبس به حکم فعلی این زندانیان شود. سعید ماسوری، رضا اکبری منفرد، فولادوند، امیرقاضیانی، شاهین اقدامی، ابراهیم فیروزی، حسن صادقی و سعید شیرزاد از جمله زندانی‌هایی هستند که گفته شده پرونده جدید درباره آن‌ها باز شده است.

درخواست فعالان سیاسی و کنشگران مدنی برای پایان دادن به اعتصاب غذا

فعالان حقوق بشری و سازمان‌های بین‌الملل دفاع از حقوق بشر به دفاع از زندانیان برخاسته و خواستار رسیدگی به خواسته‌های آنها برای پایان اعتصاب غذا شده‌اند. در یکی از تازه‌ترین واکنش‌ها به اعتصاب غذا در زندان رجایی شهر، جمعی ۲۰ نفره از زندانیان سابق زندان رجایی شهر، با نوشتن نامه‌ای ضمن احترام به خواسته‌های قانونی معترضین، از آنان خواسته‌اند که به اعتصاب غذای خود پایان دهند.

امضاکنندگان این نامه همگی زمانی با اتهامات سیاسی و عقیدتی در زندان رجایی شهر نگهداری می‌شدند. امضاکنندگان، خواسته‌های زندانیان در اعتصاب را قانونی خوانده و نوشته‌اند از آنجا که تقاضای زندانیان اعتصابی چیزی فراتر از اجرای آیین نامه سازمان زندان‌ها نیست، بی اعتنایی به این تقاضا افزون بر اینکه طبق قوانین جاری کشور تخلف محسوب می‌شود، قابل پیگرد قضایی است. این زندانیان سابق، اقدام‌های زندان رجایی شهر و انتقال زندانیان سیاسی و عقیدتی را «نشانگر تصمیم تازه‌ای از سوی برخی محافل برای تشدید شرایط نگهداری زندانیان سیاسی عقیدتی حتی در بندهای عمومی» توصیف کرده‌اند.

در این نامه با اشاره به بی توجهی دادستانی و حال جسمی نگران کننده زندانیان آمده است: «نگرانی هنگامی تشدید می‌شود که در این مدت مسوولان قضایی از جمله مدیریت زندان نه فقط در جهت برآوردن خواسته‌های قانونی زندانیان اقدامی نکرده‌اند؛ بلکه با اظهار بی‌تفاوتی و یا سکوت در این باره، عملاً نسبت به سرنوشت افراد اعتصابی راه خونسردی و بی‌اعتنایی در پیش گرفته‌اند.»

۲۰ زندانی سابق رجایی شهر ضمن درخواست از مسوولان قضایی برای رسیدگی به مطالبات زندانیان، از آنان خواستند با پایان دادن به اعتصاب غذا، دوستان و خانواده‌هایشان را از نگرانی برهانند: «از آن دسته از مسوولان قضایی و هم‌چنین وزیر جدید دادگستری که خود را به رعایت قانون و سیاست اعلام شده دولت در جهت حمایت از حقوق همۀ شهروندان متعهد می‌دانند؛ درخواست می‌کنیم تا ضمن رسیدگی به مطالبات زندانیان و بررسی روندی که به اعتصاب آنان منجر شده است، شرایط بند سیاسی عقیدتی زندان رجایی شهر را به حال عادی برگردانند. در عین حال از همه زندانیان اعتصابی صمیمانه درخواست می‌کنیم که بیش از این جان و سلامتی خود را در معرض خطر قرار ندهند و با پایان دادن به اعتصاب غذای خود، دوستان و خانواده‌های خود را از نگرانی و ناراحتی برهانند.»

سارنگ اتحادی، بهمن احمدی‌ امویی، فرهاد اقبالی، محمود بادوام، مسعود باستانی، مجید توکلی، کامران رحیمیان، کیوان رحیمیان، دیدار رئوفی، احمد زیدآبادی، ریاض‌ الله سبحانی، عیسی سحرخیز، داود سلیمانی، عزیز سمندری، فرهاد صدقی، کیوان صمیمی، مهدی محمودیان، سعید مدنی، شاهین نگاری و مصطفی نیلی، ۲۰ زندانی سیاسی سابق هستند که این نامه را امضا کرده‌اند.

در اقدامی دیگر، بیش از ۴۰۰ نفر از فعالان سیاسی و کنشگران مدنی با نگارش نامه‌ای سرگشاده، نگرانی خود را از وضعیت این افراد اعلام کردند. در بخش‌هایی از این نامه آمده است: «ما به‌عنوان جمعی از فعالان حوزه‌های مختلف اجتماعی و مدنی (معلمان، کارگران، دانشجویان، زنان و …) خواسته و مطالبات این زندانیان را ابتدایی، قانونی و انسانی می‌دانیم و از مطالبات آنان حمایت می‌کنیم ما معتقدیم کرامت انسانی و حقوق قانونی زندانیان باید حفظ شود و از مسوولان زندان و قوه قضاییه می‌خواهیم که پیش از آنکه فاجعه انسانی رخ دهد نسبت به خواسته این زندانیان رسیدگی نمایند و مسوولان زندان، قوه قضاییه و دولت را مسئول جان این افراد می‌دانیم. ما امضاکنندگان این بیانیه در این شرایط بحرانی که هرلحظه ممکن است برای زندانیان حادثه دردناکی رخ دهد، خود را حامی خانواده زندانیان می‌دانیم و ضمن اعلام همبستگی با آنان مراتب نگرانی خود را نسبت به‌سلامت زندانیان اعتصابی و ادامه این روند اعلام می‌نماییم.»

پیش‌تر، عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران خواستار حل فوری مشکلات زندانیان شده بود. جامعه جهانی بهائیان نیز خواستار اقدام فوری برای پایان‌دادن به این اعتصاب غذا شده است.

در حال حاضر علاوه بر زندانیان سیاسی و عقیدتی رجایی شهر، زندانیان دیگری مانند سهیل عربی، آفرین چیت‌ساز و مهدی خزعلی در زندان اوین در حال اعتصاب غذا هستند.

سهیل عربی در اعتراض به دستگیری و تهدید همسرش، نسترن نعیمی و همچنین پرونده‌سازی برای او از سوی نیروهای سپاه از دوم شهریورماه دست به اعتصاب غذا زده است. آفرین چیت‌ساز از روز شنبه، ۱۱ شهریور ماه در اعتراض به تعویق تاریخ پایان دوران محکومیتش دست به اعتصاب غذا زده است. مهدی خزعلی نیز از ۲۲مرداد و در لحظه بازداشت مجددش دست به اعتصاب غذا زده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.