ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

● دیدگاه

ایرانِ خامنه‌ای، اسرائیلِ نتانیاهو، آمریکای اوباما و ترامپ

اکبر گنجی – این یادداشت تفسیری است بر سخنان رئیس جمهوری آمریکا، در مورد ایران، تحلیل مختصری است از وضعیت و اینکه چرا خط مشی خامنه‌ای به ایران ضربه می‌زند و در این شرایط سیاست درست چیست.

نطق ایران ستیزانه دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل، رهبران اسرائیل و عربستان سعودی را شادمان کرد. ترامپ ایران را یک "دیکتاتوری فاسد"، "کشوری یاغی"، "رژیم جنایتکار"، "صادر کننده خشونت، خونریزی و هرج و مرج"، "ویرانگر"، "حامی تروریسم"، "مسلمان کش"، و... نامید و گفت که آمریکا برجام را نمی‌خواهد.

بنجامین نتانیاهو به سرعت در توئیتی نوشت: "در طی سی سال تجربه من در سازمان ملل متحد هرگز نطقی جسورانه‌‌تر و شجاعانه‌تر از سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در نشست مجمع عمومی نشینده‌ام... رئیس جمهور آمریکا حقیقت را درباره خطراتی که جهان ما را تهدید می‌کند بیان کرد و خواهان مقابله با آنها برای اطمینان از آینده بشریت شد."

ترامپ دچار حسادت عجیبی نسبت به اوباما است. خودش را می‌کشد تا تمامی دستاوردهای اوباما را نابود سازد. همه دستاوردهای داخلی و خارجی اوباما را به زیان آمریکا قلمداد می‌کند. دو دستاورد اصلی اوباما در زمینه سیاست داخلی و خارجی- "اوباما کِر" (بیمه سلامتی) و "برجام"- نیز باید نابود شوند تا هیچ یادگاری از اوباما باقی نماند.

در این شرایط به حق باید آیت الله خامنه ای- و فقهای درباری و فرماندهان تندرو نظامی- را به باد انتقاد گرفت که چرا دوران باراک اوباما را از دست داد و ایران را گرفتار دولتمردی چون ترامپ کرد که نه تنها لیبرال‌ها و سوسیالیست‌های آمریکا را به هراس انداخته است، بلکه بسیاری از اعضای ارشد حزب جمهوری خواه هم مخالفت خود را با سخنان و عملکرد او پنهان نمی‌کنند. پس علی خامنه‌ای هم در پیدایش این وضعیت نقش مهمی داشته و دارد.

در عین حال، برای فهم بهتر واقعیت و تحولات گذشته و کنونی، توجه به نکات زیر ضروری است :

یکم- در این که ایران گرفتار رژیم "استبداد دینی" (نظام سلطانی فقیه سالار جمهوری اسلامی) است که "منافع ملی" و "مصالح ملی" را در موارد عدیده‌ای قربانی کرده و می‌کند شکی وجود ندارد. شعارهای نابخردانه "مرگ بر آمریکا"، "مرگ بر اسرائیل" و "وعده نابودی داخلی اسرائیل ظرف ۲۵ سال" خدمت مجانی به دست راستی‌های اسرائیل، دولت و سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آن کشور است. وقتی خود فلسطینیان، عاقلانه چنان شعارهایی نمی‌دهند، برای افرادی که صرفاً از موضع عدالت و حقوق بشر به نزاع فلسطینیان و اسرائیلی‌ها می‌نگرند و اعلام موضع می‌کنند، بهترین شعار، دفاع از طرح صلح آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل - با هدف تشکیل دو دولت/ملت مستقل اسرائیل و فلسطین - است. منافع ملی ایران نه تنها در صلح و دوستی با کشورهای منطقه است، بلکه در روابط دوستانه با آمریکا تعریف و تأمین می‌شود.

دوم- در این که دوران باراک اوباما "فرصت بهتری" برای ایران بود تا با آمریکا به توافق در همه زمینه‌های مورد اختلاف- یعنی: هسته ای، موشکی، تروریسم، خاورمیانه و حقوق بشر- دست یابد، نیز شکی وجود ندارد. ترامپ و جمهوری خواهان بسیار تندتر از اوباما هستند.

سوم- "تأمین برتری استراتژیک نظامی اسرائیل بر کل خاورمیانه" سیاست همه دولت‌های امریکاست. این قانون مصوب کنگره است. اوباما بیش از همه روسای جمهور گذشته آمریکا، اسرائیل را از کمک‌های بلاعوض مالی و نظامی بهره مند کرد. برخلاف همه روسای جمهور قبلی، او تنها اجازه تصویب یک قطعنامه غیر الزامی علیه اسرائیل در شورای امنیت سازمان ملل را داد.

چهارم- "کلنگی کردن منطقه" و "شخم زدن" آن- افغانستان، عراق، لیبی، سوریه، یمن، و...- طرحی بود که به سود یک دولت صورت گرفت. تجزیه چهار کشور سوریه، عراق، ترکیه و ایران بخشی از این طرح بود و هست. ژنرال وسلی کلارک، طرح پنتاگون- پس از حمله نظامی به افغانستان- برای حمله به ۷ کشور- عراق، سوریه، لیبی، سودان، لبنان، سومالی و ایران- ظرف ۵ سال را با جزئیات توضیح داده است. چند مورد این طرح تاکنون عملی شده و جنگ‌طلبان آمریکایی با ولع بیشتری اکنون آن طرح را دنبال می‌کنند. نابودی چند کشور مسلمان و ارتش‌های قدرتمندشان به سود کدام کشور تمام شد؟

پنجم- رژیم آپارتایدی و اشغالگر اسرائیل دارای ۲۰۰ بمب اتمی است که از نظر واشنگتن هیچ اشکالی ندارد. مراکز اتمی‌اش هم تحت کنترل و نظارت هیچ نهاد بین المللی ای قرار ندارد. اسرائیل به کشورهای بسیاری حمله نظامی کرده و به ادعای خودشان، در چند سال اخیر بیش از ۱۰۰ بار مناطق نظامی دولت سوریه را بمباران کرده‌اند. اما ایران فاقد سلاح هسته‌ای - که در ۲۰۰ سال گذشته به هیچ کشوری حمله نظامی نکرده - باید تحت فشارهای همه جانبه باشد تا منافع دولت به شدت دست راستی اسرائیل تأمین شود.

ششم- اخیرا بیش از ۱۲۲ کشور عضو سازمان ملل - از جمله ایران- به عاری سازی جهان از سلاح‌های اتمی رأی دادند. کشورهای دارای سلاح‌های اتمی- از جمله آمریکا و اسرائیل - نه تنها این اجلاس سازمان ملل را تحریم کردند، بلکه با مصوبه آن مخالفت کرده و داشتن سلاح‌های کشتار جمعی را برای خود ضروری قلمداد کردند.

هفتم- ساختن چهره اهریمنی از ایران، صدها میلیارد دلار سلاح را به فروش رسانده و می‌رساند. سفر ترامپ به عربستان سعودی به یک قرارداد ۱۱۰ میلیارد دلاری منتهی شد که تا ۳۰۰ میلیارد دلار هم قابل افزایش است. بیش از همین مقدار سلاح به دیگر کشورهای عرب منطقه و کشورهای حوزه خلیج فارس فروخته شده است.

هشتم- جهان، جهان زورگویی است، دارای استاندارد دوگانه است یعنی یک بام و دو هوایی است. در چنین جهانی، ایران را از نظر جغرافیایی "بزرگ" به شمار می‌آورند که از طریق تجزیه باید "کوچک" شود. چرا ایران خطرناک است؟ آیا فقط و فقط مسئله وسعت جغرافیایی است؟

ژنرال یائیر گولان معاون پیشین ستاد کل ارتش اسرائیل در ۱۷ شهریور ۹۶ به صراحت تمام گفت:

"تهدیدات ایران همچنان اصلی‌ترین نگرانی اسرائیل است...ایرانی‌ها شباهت بسیار زیادی به اسرائیلی‌ها دارند...ایرانی‌ها پیشرفته‌‌تر هستند، پیشینه تمدنی طولانی‌تری دارند، از مراکز علمی، صنایع و دانشمندان خوب و جوان‌های با استعداد زیادی برخوردارند، این خطر آنها را برای اسرائیل بیشتر می‌‌کند...شباهت زیاد ایرانی‌ها به اسرائیلی‌ها خطر آنها را بسیار بسیار بیشتر می‌‌کند...اسرائیل باید برای رویارویی مستقیم با ایران آماده شود اما باید اعتراف کرد که نمی‌تواند به تنهایی با ایران مقابله کند."

به گفته ژنرال گولان اسرائیل و ایران در یک رویارویی مستقیم در چارچوب "جنگ فرسایشی" ممکن است بهای گزافی بپردازند اما اگر اسرائیل بخواهد "به دستاوردهای چشمگیرتری برسد نمی‌‌تواند به تنهایی اقدام کند". او کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل را مهم دانسته و گفته، برای یک پیروزی نظامی بر ایران، اسرائیل کاملاً به آمریکا وابسته است و "باید به این وابستگی به عنوان حقیقتی از زندگی‌ مان اعتراف کنیم...در حالی که ما نیروی پیاده ‌نظام در آن سوی مرزها نداریم، نمی‌‌توانیم نیروهای خود را به آن سوی دریاها بفرستیم، پاسخ این پرسش که بنا بر این، پیروزی چگونه به ‌دست خواهد آمد، در بخش محرمانه سند سیاست دفاعی جدید اسرائیل قرار دارد".

نهم- "اختراع اهریمن ایران" ضروری و دارای فواید بسیار- به غیر از فایده فروش صدها میلیارد دلار تسلیحات و دامن زدن به مسابقه تسلیحاتی- است. واقعیت این است که بدون کمک ایران، بغداد و برخی‌ دیگر از شهر‌های مهم عراق در ماه جون ۲۰۱۴ به تصرف داعش درمی آمد.

نیویورک تایمز ۳ دسامبر ۲۰۱۴ به نقل از حیدر العبادی نوشت : "وقتی‌ بغداد مورد تهدید قرار گرفت، ایرانی‌ها در کمک به ما درنگ نکردند، و وقتی‌ اربیل مورد تهدید بود، آن‌ها در کمک به کرد‌ها هم درنگ نکردند".

ژنرال جان آلن، نماینده ویژه پرزیدنت اوباما برای امور داعش، در ۲۵ اکتبر ۲۰۱۴، گفت :"ما از ایران برای شرکت در ائتلاف [ضدّ داعش به رهبری آمریکا] دعوت نکرده‌ایم، ولی‌ از نقش سازنده ایران در عراق استقبال می‌‌کنیم".

جان کری- وزر امور خارجه وقت آمریکا- در ۳ دسامبر ۲۰۱۴ گفت : نقش ایران در جنگ با داعش مثبت بوده است.

اسکات پیترسون در کریسچین ساینس مانیتور در ۱۳ ژانویه ۲۰۱۵ نوشت : "ماه جون، زمانی که نیروهای داعش از سوریه وارد عراق شدند، ایران شیعه اولین کشوری بود که سلاح، مهمات، و مشاوران نظامی به عراق فرستاد. ایران از تجربه چند ده ساله خود برای سازماندهی میلیشیا‌های شیعه در سرزمین‌های خارج از ایران بهره برد، تا نیروهای محاصره شده عراق را تقویت کند". عدی الخدران، شهردار شهر خلیس در ۳۵ مایلی شمال بغداد گفت، "بدون ایران، عراق تا به حال سقوط کرده بود". طنز عمیق در این حقیقت است که همان ژنرال‌های ایرانی‌ که در دهه ۱۹۸۰ در جنگ ایران-عراق با رژیم سنّی به رهبری صدام حسین جنگیدند - مردانی نظیر ژنرال قاسم سلیمانی - حالا به نجات بغداد آمده‌اند که توسط یک دولت شیعه رهبری می‌شود".

بیزینس اینسایدر در ۷ دسامبر ۲۰۱۶ توضیح داد ایران چگونه "صندوق مرگ" در دور داعش درست کرد.

در مناظره دوم دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون، ترامپ گفت: "من اصلا از [بشار] اسد خوشم نمی‌آید. ولی‌ اسد در حال کشتار داعش است. روسیه در حال کشتار داعش است. ایران در حال کشتار داعش است".

این را با نقش اسرائیل در منطقه مقایسه کنید که رسماً می‌گویند بی ثبات کردن منطقه از طریق تجزیه عراق و تشکیل کشور کردستان به سود اسرائیل و آمریکا است. رهبران اسرائیل سال هاست که از تشکیل کشور کردستان دفاع کرده و می‌کنند. در نزاع بر سر همه پرسی اخیر هم نتانیاهو حمایت تمام عیارش از آن را اعلام کرد. کرولین گلیک- معاون سردبیر روزنامه با نفوذ و دست راستی جروزالم پست اسرائیل و عضو ارشد یکی‌ از لابی‌های اسرائیل در واشنگتن (مرکز سیاست امنیتی)- در اوت ۲۰۱۷ در مقاله‌ای  نوشت، استقلال کردستان باعث بی‌ ثباتی گسترده خاورمیانه خواهد شد. این بی‌ ثباتی به سود اسرائیل و آمریکا، و به زیان ایران و ترکیه خواهد بود. پس اسرائیل باید قاطعانه از استقلال کردستان دفاع کند.

پس بی ثبات کردن کشورهای منطقه- و تجزیه آن ها- به سود اسرائیل است. ایلت شکند- وزیر دادگستری اسرائیل- هم در ۱۱سپتامبر گفت: "غرب، اسرائیل، و آمریکا منافع مهمی‌ در [تشکیل] کشور کردستان دارند".

بی ثبات سازان واقعی، با اهریمن سازی، از بی ثباتی سود برده و ایران را مسئول بی ثبات سازی منطقه قلمداد می‌کنند. در حالی که به گفته مقامات آمریکایی و رسانه‌های اسرائیل، دولت این کشور از القاعده سوریه و دیگر گروه‌های اسلام گرای سوریه حمایت به عمل آورده است.

المانیتور ۱۴ ژانویه ۲۰۱۵ در گزارش مفصلی نوشت که جبهه‌ نصرت (شاخه القاعده در سوریه) احتمالا حملات خود در سوریه را با اسرائیل هماهنگ می‌کند. جکی هاگی - روزنامه نگار رادیو ارتش اسرائیل - در ۲۷ فوریه ۲۰۱۵ در مقاله‌ای در المانیتور علل و دلایل حمایت اسرائیل از گروه‌های سنّی رادیکال در سوریه را بررسی می‌کند.

جروزالم پست اسرائیل در ۱۳ مارس ۲۰۱۵ گزارش داد که مجروحان شاخه القاعده در سوریه- جبهه‌ نصرت- در بیمارستان‌های اسرائیل تحت درمان قرار می‌گیرند. آموس یدلین- رئیس سابق ضدّ اطلاعات ارتش اسرائیل- در این خصوص گفت که سنّی‌های رادیکال در منطقه جولان به اسرائیل حمله نمی‌کنند و افزود، "آن‌ها [سنّی‌های رادیکال] درک می‌کنند که دشمن واقعی‌ آنها کیست -- شاید [درک می‌کنند] که اسرائیل نیست".

هاآرتص اسرائیل تأیید می‌کند که دولت اسرائیل به مخالفان اسلام‌ گرای سوریه کمک می‌کند.

وقتی‌ نویسنده پولیتیکو در ۲۲ می‌۲۰۱۷ از ژنرال‌های اسرائیل پرسید که آیا آمریکا باید به داعش اجازه دهد که در عراق و سوریه باقی‌ بماند، یک ژنرال اسراییلی چنین پاسخ داد: "چرا که نه‌؟ وقتی‌ از نخست وزیر سابق مناهم بگین پرسیدند که در جنگ ایران و عراق، اسرائیل از کدام طرف حمایت می‌‌کند، بگین پاسخ داد، "من برای عراق و ایران آرزوی موفقیت دارم. آن‌ها همدیگر را می‌کشند". همین موضوع حال هم صادق است. داعش هزاران نفر از القاعده را کشته، و القاعده هزاران جنگنده داعش را. و هر دو دارند نیروهای حزب الله و اسد را می‌کشند".

بدین ترتیب، دولت اسرائیل، برای بی ثبات کردن منطقه، تا حمایت عملی از داعش و القاعده پیش رفته است.

اکبر گنجی

دهم- مسئله ما فرار از جنگ است. ایران نیازمند عدالت و برابری است. بدون امنیت و صلح، عدالتی در کار نخواهد بود. ایرانیان نباید اجازه دهند که بخش افراطی حکومت به رهبری آیت الله خامنه‌ای با سیاست‌های نابخردانه و شعارهای دن کیشوت‌وارشان، ایران را به جنگ بکشانند. آیت الله خامنه‌ای و اصول گرایان اینک بیش از هر زمان دیگری تحت فشار افکار عمومی قرار دارند. سال‌ها به رقبا، منتقدان و مخالفان تهمت زدند که مزدوران اسرائیل و آمریکا هستند، اما در چند سال اخیر اصول گرایان نظامی، مداح و نیروهای مستقر در نهادهای مهم به عنوان جاسوس اسرائیل کشف و اعدام شدند و یا در زندان هستند.

بزرگترین خدمت به اسرائیل و جنگ طلبان در شرایط کنونی، شعارهای "مرگ بر آمریکا"، "مرگ بر انگلیس" و اعلام نابودی اسرائیل است. بزرگترین خیانت به ایران در شرایط کنونی، نزاع و درگیری با آمریکا و سوق دادن کشور به سوی جنگ و تجزیه است. اسرائیل برای حفاظت از خود سپر موشکی "گنبد آهنین" ساخته است. ایران هم نیازمند سپر آهنین است. بزرگترین گنبد حفاظتی از ایران، چتر عدالت و رفع تبعیض است. تبعیض‌های دینی، قومی، جنسیتی و اقتصادی بزرگترین دشمنان ایرانند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • afshin

    اقای گنجی، ایا شما صدای ملت ایران را می شنوید؟ سخنرانی اقای ترامپ را انگار دوست نداشتید! ولی صادقانه بفرمایید که کدام حرفی که زدند دروغ بود؟ ایا کشتار ملت ایران دروغ بود و ثروت ایران را سالانه20 میلیار دلار خرج سوریه میشود دروغ بود؟ ایا رژیم از ملت ایران می ترسد دروغ بود؟ حقوق تمام ملت ایران را زیر پا کردن دروغ است و جنایت علیه بهایان و مسیحی ها دروغ است؟ گور بابای اسرائیل و امریکا و روسیه و عراق و فلسطینی و لبنانی، اختلاف شما با رژیم نیست بلکه اختلاف خانودگی است که شما طرفداری از اصلاحطلبان که همان دست چپ رژیم و از غارتگران و ویرانگران کشورهستند. دسته چین کردن سخنان و مقاله ها از دیگران که رژیم فاشیستی اسلامی است داعش را می کشد، سخن از واقیعت نیست و این از بی مسئولیتی است که شما در مورد ایران دارید، شما نسخه مثلث جیم را مینویسید و از مردم می خواهید در ان شرکت کنند که کدام جنایتکار را جانشین کدام جنایکار بکنند و این فلسفه ازادی خواهی شماست؟

  • نادر

    عجیب است که روشنفکران شیعی- ناسیونالیت ایرونی بی مهابا و بدون احساس هرگونه شرم و حیا ، فاشیسم نهادینه شده در مغزهای منجمد شده در دوران عصر برنز را با استریپ تیز چندش آور به روان انسانهای زخم خرده از رژیم ولایت وقیح تحمیل می کنند و سایت سوپر لیبرال زمانه به نشر این افکار واپسگرا و نژادپرستانه می پردازد. اسراییل دموکرات ترین و آزاد ترین کشور خاورمیانه است. اعراب اسراییلی آزادترین مردمان خاورمیانه هستند...

  • مرادی

    نظامی که الگوی رقابت حیوانی را در تنازع بقا به حیطه فعالیت های انسان ها نیز سرایت دهد نظامی انسانی نیست.درنده خویی بر آن حاکم است...اسم آن نظام هر چه میخواهد باشد مقدس نما باشد در آن مراسم انتخابات انجام بشود یا نشود... همواره عاقلان به تعاون و کمک به یکدیگر توصیه میکرده اند و عاقل نما ها و زیاده خواهان به بی رحمی خود ادامه داده و میدهند. چاره کار تنها داشتن الگویی بر مبنای انسان دوستی و مسئولیت در قبال یکدیگر در نظام اداره جوامع است... این الگو باید برای خود توانمندانی که فداکاری کرده و به ضعیفان کمک میکنند پاداشی نه از جنس نعمات دنیایی و مادی (که امکان ندارد) بلکه از جنس پاداشی در محیطی غیر از این جهان مادی قائل باشد... دو طایفه یعنی کسانی که زیاده خواه هستند و مصرفی در حد الگوی حیوانی دارند و سیری ناپذیر شده اند و کسانی که افلیج شده و نمی خواهند حرکتی داشته باشند و میخواهند انگل وار زندگی کنند باید مانند علف های هرز از بین بروند.... برای خود توانمندانی هم که این اقدام شجاعانه هرز چینی را انجام میدهند نیزپاداشی لازم است که در این جهان نمی تواند پرداخت شود...

  • بهرنگ

    (2) آقای گنجی عزیز! ما اکنون در ایران نه تنها ـ منفعلانه ـ سرنوشتمان را به دست پیشاعقل سپرده ایم بلکه دست پیشاعقل را نیز باز گذارده ایم تا "کودکستان ـ دبستان ـ دبیرستان و دانشگاه" خودش را ـ که مراد از آن ترویج پیشاعقل و ایجاد پیشاعقل آباد است ـ دایر کند. این است که ما ـ با پاره عقلی که به ناگزیر در سرمان است اکنون ـ خودمان را در ابعاد ملی درگیر تناقض میان "عقل و پیشاعقل" و به تبع آن درگیر مشکلاتی ناسزا و ناروا کرده ایم. نطق ترامپ بنا به درک من "ایران ستیزانه" نیست. او می گوید: جمهوری اسلامی ایران تروریست است که چنین است. می گوید جمهوری اسلامی ایران تبعیض گر و شکنجه گر است که چنین است. می گوید جمهوری اسلامی ایران زندان دارد و سرکوبگر است که چنین است. می گوید جمهوری اسلامی ایران وقیح است که چنین است. می گوید جمهوری اسلامی ایران فعلاً شاخ ندارد و اگر داشته باشد شکم این و آن را پاره خواهد کرد که چنین است. بر این مبنا به درک من حکومت "پیشاعقل" اساساً در عصر حاضر خطرناک است. همچون نمونۀ ایران گاه فردی است که اختیار زندگی و مرگ یک ملت را در چنگ خود دارد و به زور و ضرب این گروگان گیری ابوعطا می خواند. قذافی چنین بود. صدام چنین بود. حکومت ایران هم چنین است. شما راه حل را در این می دانید که "ایرانیان نباید اجازه دهند که بخش افراطی حکومت به سرکردگی آخوند خامنه‌ای با سیاست‌های نابخردانه و شعارهای دن کیشوت‌وارشان، ایران را به جنگ بکشانند." من در تأیید و تصدیق شما می افزایم: عزیزان من! ما یک راه حل داریم: رد پیشاعقل و رویکرد جدی به عقل. عزیزان من! اکنون [خدای پیشاعقل را] کافری بایست! با احترام داود بهرنگ

  • بهرنگ

    (1) با سلام آقای اکبر گنجی عزیز! گفتنی است که امریکا کشور دمکراتیک نیست. کشور آزادی و قانون است. در آمریکا هر اقدام که غیر قانونی نیست مجاز [یعنی آزاد] است. بعلاوه پول و دارایی در آمریکا دارای "ارزش وجودی" است. آن که بیشتر دارد بیشتر "هست". ترامپ بی تردید فرد ... است؛ اما پول و دارایی دارد و به ضرب پول و دارایی است که اکنون رئیس جمهور آمریکاست. در واقع او ـ و دیگر کسان همچون او در آمریکا ـ بی چنین منصبی هم از پیش رئیس جمهور اند. می دانیم که وعده آشکار انتخاباتی ترامپ کسب درآمد برای آمریکاست. این یک هدف است و مبنی بر شیوۀ زندگانی در آمریکا کاربست هر وسیلۀ ممکن ـ که غیر قانونی نیست ـ برای دستیابی به یک هدف مجاز و موجه است. بنابراین ساده ترین راه برای کسب درآمد برای آدم ...ی چون ترامپ ایجاد شرایط جنگی و بازار برای فروش سلاح است. این آیا قانونی است یا نه بعد از اقدام معلوم می شود. مشکل ما در ایران اما دیگر است. ما در ایران سرنوشتمان را به دست "پیشاعقل" سپرده ایم. در بحث از سیاست پیشاعقل دارای دو مشخصه است: 1ـ به لحاظ فردی کسی است که اساساً ساز و کار اندیشه عقلایی را در کلۀ خود ندارد. در جوامع ـ داخل آدم ـ این ساز و کار را از طریق "کودکستان ـ دبستان ـ دبیرستان ـ کار" و در موارد مورد نیاز از طریق "دانشگاه" ایجاد می کنند. 2ـ به لحاظ سیاسی و حکومتی کسی است که بیرون از دایرۀ گزینش و انتخابات بر مسند می نشیند. بدین لحاظ می توان گفت که بنای مدیریت دمکراتیک [به منزلۀ نوعی از حکومت] مبنی بر عقل جمعی و داوری جمعی از طریق انتخابات است. ادامه در (2)

  • Document Writer

    ایران شده است، ایستگاه موقت اقلتی منفعت طلب رانتخوار فاسد و دزد حق الناس و بیت المال برای پرکردن کیسه و رفتن به دیار فرنگ و سایر جاها و اقلیتی بدتر از آنها که علاوه بر غارت دارند این کشور به سارشیبی انهدام مکشانند. و ملتی مستاصل و عقب مانده فکری و حراف و بی عرضه که عملا تسلیم سرنوشت تراژیکشان شده اند. این سرنوشت شوم ایران و انحاط و سقوط یک ملت، عاقبت مردمانی است که در اسارت دین و مذهب ایدئولوژیک شده اند. نتیجه عقب ماندگی فرهنگی و عقیدتی و بداخلاقی و فساد ایپدمی مردمانش است. مردمانی که حتی بر سر راث پدری، حتی قانون شرعشان گردن نمی نهند ، و برای یک پول باد آورده (ارث) به جان هم میفتند و حرمت و کرامت انسانی خویش می شکنن و روابط عاطفی خانودگی به منغعت ناچیز میفروشند، اینان خودفرشان و وطن فروشی دیگر برایشان سهل است! (آنکه با مادر خود تعرض کرد، با دیگران چه ها کرد؟!) و از هر خیانت و رذالت و پستی فروگذاری نمیکنند تا بلکه اندکی منفعت به دست بیاورند. این سرنوشت سزای همچین مردمان بیچاره است. تمام.

  • Document Writer

    آقای گنجی، در این اواخر من می بینم کمتر آن رویه اتعطاف و انتقادپذیری را دارید. اشکالی نمی بینم عقاید و نتایج اندیشه ورزی تان منتشر کنید و شجاعانه ابائی نداشته باشید که از فضای آزادی نسبی بالای مغرب زمین، استفاده کنید. همینکه دارید بجای اصرار بر سطلان علی اشاره به نظام سلطانی فقیه سالار میکنید اندکی جای امیدواری است ، فروکاستن واقعیت و حقایق نیمه روشن این نظام در حد یک نظام سلطانی، خطایی بس بزرگ است، ادرس غلط است، این نظام هر چند در نماد یک فرد است، ولی نتیجه استبداده جمعی ناشی از هقاید دینی و مذهبی است. (یکی گفته اسلام یا ین خالص خدا! جان ما دیگر بی خیال این حرفها بشوید! تا کی میخواهید ذهنیاتمان بر دیگران قالب کنیمف بر فرض یکی کشف شهودی کردهف نها ارزشش یک عقیده شخصی است و بهترین کار نگه داشتن این کشف شهودها در دل و عدم ابزارش، ما از نظر عقلی-اخلاقی فقط یک وظیفه داریم و آن به معنای واقعی کلمه تمامی وجوه زندگی بشری از آلایندگی دین حکومتی پاک سازی کنیم، دین و خدا حتی بر فرض حقیقت باشد به محض اینکه حکومتی شود دیگر آن دین و خدا نیست، خدا و دین و هرچه هست فقط در دلهاست و امری شخصی، به قول بزرگی: بالاترین احترام به خدا، این است بگوییم نمیدانیم خدا چیست یا کیست! پس در مورد چیزی که نمیدانیم سخن گفتن ، پوچ است) اما سرعت انتقادپذیری امثال شما خیلی کند است، وقایع به سرعت ایران را به سمت نابودی و ویرانی هر چه بیشتر میبرد و مخالفان و منتقدان آزادی خواه ایران از این پروسه تخزیسب یکی از قدیمی ترین ملتهای تاریخ بشریت موجود، بسیار عقبتر است. اینها نشان میدهد در آینده نزدیک، ایران سرنوشتی تراژیکی در انتظارش است.

  • Document Writer

    با عرض احترام به اقای گنجی و بقیه کاربران فرهیخته آزاده، با آرزوی بس نوامیدانه برای رسیدن به آزادی انسانیتی-دموکراسی . ----------- اول از تیتر مطلب، ایرانِ خامنه‌ای، اسرائیلِ نتانیاهو، آمریکای اوباما و ترامپ: ایران مال همانهایی است که تسلط بر جان و مال و ناموس مردم دارند و رای مردم تاثیری ندارد و برای چندمین همین انتخابت حکومتی-نمایشی 1306 اثبات کرد درست 180 درجه برعکس رای مردم، کسی حق الناس رای کردم برگردنهای کلفت و وقیح و بی عرقی ملی ایرانی و رانتخوار و جوانمردا برای فاسدان و ناجوانمرد برای ملت و مدعی ژن خوب بود، عمل کردند! اما اسرائیل و آمریکا و امثالهم هم مال آنهایی است که با رای شان کسی مثل نتانیاهو و رتامپ بر سرکار آوردند. فرق دول اسرائیل و آمریکا- فارغ از اینکه عملکردش خوب یا بد باشد- اینست آنها بر طبق دموکراسی- هرچند ناقص و پرمشکل- بر اساس رای مردم شان هستند. شر یا خیر کارهای دول شان علاوه بر مسئولان بر گردن انهایی است بهشان رای دادند. اما در ایران به تمام انتقاد ی که بر عقب ماندگی اکثریت ملت ایران است، نمتوان همه شر و خیرهای دول دول و حکومت ایران بر گردن مردم نهاد! در ایران حکومت و دولت تدارکچی که جوانمردانه سرپوش گذار بر اسناد فساد و قانون شکنی و رانتخوار و فاسد هست بر اسا اعتراف شخص حسن روحانی و بر طبق منظارت تلویزیونی آنها یا دروغگو و بهتان زن هستند یا قانون شکن و رانتخوار و فاسد و خائن به بیت المال و حق الناس ...! و براساس نص قانون هیچ کدام کاندیداها صلاحیت احراز ریاست ندارند و باید بورند همگی دادگاه محاکمه شند بخاطر اتهاماتی به یکدیگر و همکارنالشن زدند تا معلوم شود گناهکارند یا بیگناه!

  • میر ز ا رضا

    به همانگونه که لقب «آیت الله» را به احدی؛ از برای عزّت و احترام بخشیدن به او؛ خدشه عظیم وارد آودن به نام خداست و مقبوح٫ استفاده از عباراتی چون “استبداد دینی” (نظام سلطانی فقیه سالار جمهوری اسلامی) هم لغزشی است خطرناک و غلطی است فاحش در جهت وارد آوردن صدمه جبران ناپذیر به دین خالص خدا. دین اسلام در زمان تمام پیامبران الهی از دوره پیام آوری نوح گرفته تا دوران ابراهیم و موسی و عیسی و محمد همواره و همواره در جهت سرنگونی مستبدین و ظالمان حاکم عمل نموده و سرمشقی بوده و هست و خواهد بود در تمام دوران زندگی بشر در روی زمین. حال اگر کسانی چون خمینی و خامنه ای و ... و اوباما و ترامپ و حکام عربستان و امثالهم همگی به یکسان عمل کرده و بر علیه دین خالص خدا پرچم برافراشته اند هیچ جای تعجب ندارد. که هدفشان مشخص است و واضح و به تفصیل بیان شده در قرآن حکیم. حال این تفصیلات واضح و روشن میخواهد به مزاق خدمتگزاران نظام حاکم کنونی و همچنین به مزاق آقایان گنجی و سروش و امثالهم خوش آید و یا نیاید کوچکترین فرقی نمیکند که نمیکند. ایول

  • bijan

    ستایش از ترامپ در تحلیل " مجید محمدی "/ ... / که در اخبار بی بی سی مصاحبه میکرد شنیدنی است .