ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تیلرسون: وضع لبنان را به دقت زیر نظر داریم

وزیر خارجه آمریکا گفته اگر حتی سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان استعفا داده باشد باید به کشورش بازگردد. تیلرسون از کشورهای متخاصم خواسته در امور لبنان دخالت نکنند.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا که در سفر ترامپ به آسیا، رئیس جمهور آمریکا را همراهی می‌کند، اعلام کرده که ایالات متحده آمریکا تاکنون نشانه‌ای مبنی بر اینکه عربستان سعودی سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان را برخلاف میلش در این کشور مجبور به اقامت کرده، مشاهده نکرده است. وزیر خارجه آمریکا اطمینان داده که ایالات متحده وضعیت لبنان و نخست‌وزیر این کشور را زیر نظر دارد و از حریری خواسته که به کشورش بازگردد. در این میان، رهبر حزب‌الله لبنان هم می‌گوید اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌‌دهد عربستان از اسرائیل خواسته به لبنان حمله کند.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا

تیلرسون: حریری به کشورش بازگردد

سعد حریری شنبه ۴ نوامبر / ۱۳ آبان  در سفرش به ریاض به طور غیرمنتظری از طریق تلویزیون عربستان سعودی استعفای خود را از سمت نخست‌وزیری لبنان اعلام کرد. او گفته بود به دلیل دخالت حزب‌الله لبنان و ایران در کار دولت استعفا می‌دهد. از آن زمان تاکنون هیچ نشانه‌ای از حریری مشاهده نشده است. شامگاه پنجشنبه ۹ نوامبر/۱۸ آبان هیتر نوئرت سخنگوی کاخ سفید در یک نشست خبری گفته بود کریس هنزل، کاردار سفارت آمریکا در ریاض، چهارشنبه گذشته با سعد حریری در ریاض ملاقات و گفت‌وگو کرده. سخنگوی کاخ سفید اما درباره محتوای گفت‌وگوی هنزل با حریری سکوت کرده و گفته بود استعفای سعد حریری و اقامت او در عربستان سعودی یک موضوع داخلی‌ست و صرفاً به عربستان ربط دارد.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا جمعه ۱۰ نوامبر/ ۱۹ آبان در سفر به ویتنام در جمع خبرنگاران درباره بحرانی که لبنان بعد از استعفای حریری به آن دچار شده گفته است ایالات  متحده آمریکا با «دقت ویژه» وضعیت لبنان را زیر نظر دارد و در هر حال از «دولت قانونی و مشروع این کشور» حمایت می‌کند و از طرف‌های [متخاصم] می‌خواهد که از دخالت در امور لبنان خودداری کنند:

«اگر [حریری] آنطور که من درک کرده‌ام استعفا داده، باید به لبنان بازگردد و استعفای خود را به طور رسمی اعلام کند. اگر می‌خواهد کناره‌گیری کند، باید به شکلی این کار را انجام دهد که دولت لبنان بتواند به وظایفش عمل کند.»

نشریه بریتانیایی ایندپندنت در گزارشی که پنجشنبه  ۹ نوامبر منتشر شده این ادعا را مطرح کرده که نیروهای پلیس سعودی، پس از آنکه هواپیمای نخست‌وزیر لبنان در ریاض فرود آمد، هواپیمای او را احاطه کردند، به داخل هواپیما رفتند و تلفن همراه حریری را مصادره و محافظانش را از او جدا کردند. ایندیپندنت اما مدرک مستندی درباره این ادعا ارائه نمی‌دهد.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که میشل عون رییس جمهور لبنان جمعه ۱۰ نوامبر در دیدار با سفیران خارجی و نمایندگان سازمان ملل، اتحادیه اروپا و اتحادیه کشورهای عرب خواهان روشن شدن وضع سعید حریری شد. رئیس جمهور لبنان  در دیدار با ولید بخاری کاردار عربستان سعودی در بیروت، وضعیت سعد حریری را «غیر قابل قبول» خوانده است.

نصرالله: عربستان علیه لبنان اعلام جنگ کرده

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان در سخنانی پربازتاب که جمعه ۱۰ نوامبر/ ۱۹ آبان در بیروت ایراد کرد، عربستان سعودی را یک بار دیگر متهم کرد که سعد حریری را با هدف تنش‌آفرینی در لبنان و بی‌ثبات کردن این کشور بازداشت کرده است:

«حریری در عربستان در بازداشت به سر می‌برد و بازگشت او به لبنان ممنوع شده و تلاش‌هایی برای حذف او از رهبری جریان المستقبل وجود داشته و اقداماتی برای تحمیل رهبری جدید بدون رایزنی با جریان المستقبل بوده و تلاش‌هایی نیز هست تا نخست‌وزیر جدیدی بر رئیس جمهور و تمامی لبنانی ها تحمیل شود.»

روز گذشته فؤاد سنیوره یکی از رهبران حزب المستقبل و نخست‌وزیر پیشین لبنان (از ژوئن ۲۰۰۵ تا مه ۲۰۰۸) در بیانیه‌ای که از تلویزیون لبنان پخش شد اعلام کرد حزب حاکم از رهبر خود سعد حریری انتظار دارد که هرچه سریع‌تر به لبنان بازگردد. ولید جنبلاط رهبر حزب سوسیالیست لبنان و یکی از برجسته‌ترین رهبران سیاسی این کشور هم که در سال‌های گذشته نقش مهمی در شکل‌گیری دولت‌ها در لبنان ایفا کرده، جمعه ۱۰ نوامبر اعلام کرد که وقت آن رسیده که سعد حریری به کشورش بازگردد.

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان در فراز دیگری از سخنرانی روز جمعه خود عربستان سعودی را متهم کرده که از اسرائیل خواسته به لبنان حمله کند:

«اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد عربستان از اسرائیل خواسته تا به لبنان حمله کند و امروز در اسرائیل بحث و بررسی‌هایی درباره این موضوع وجود دارد. کاملاً آشکار است که عربستان علیه لبنان و حزب‌الله در لبنان اعلام جنگ کرده.»

الکساندر زاسپیکین، سفیر روسیه در لبنان پنجشنبه ۹ نوامبر/۱۸ آبان اعلام کرده بود که اگر ابهامات درباره محل اقامت سعد حریری برطرف نشود، روسیه به شورای امنیت سازمان ملل مراجعه می‌کند. اتحادیه اروپا و آمریکا هم خواهان حفظ ثبات و امنیت لبنان شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.