ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: اتحادیه عرب یک تشکیلات «کهنه، پوسیده و بی‌رمق» است

رئیس جمهوری اسلامی پیش از سفر به سوچی برای گفت‌وگو درباره آینده سوریه، اتحادیه عرب را به حمایت از داعش متهم کرد. روحانی گفت: آزمون بزرگی آغاز شده است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی یک روز پیش از سفر به شهر سوچی برای دیدار و گفت‌وگو با رؤسای جمهور روسیه و ترکیه و رایزنی درباره آینده سیاسی سوریه و همزمان با پیام قاسم سلیمانی به رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر شکست داعش در عراق و سوریه، از فرصت استفاده کرد و در پاسخ به بیانیه پایانی اجلاس فوق‌العاده اتحادیه عرب در قاهره، ایالات متحده امریکا و اتحادیه عرب را به حمایت از گروه دولت اسلامی (داعش) در خاورمیانه متهم کرد و از اتحادیه عرب به عنوان یک تشکیلات «کهنه، پوسیده و بی‌رمق» نام برد.

۳۰ آبان ۹۶ خانه کشاورز، تهران: حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی هنگام سخنرانی در انتقاد از اتحادیه عرب

به گزارش رسانه‌های داخلی، حسن روحانی در بخش نخست سخنانی که سه‌شنبه ۳۰ آبان در کنگره سراسری خانه کشاورز ایراد کرد، با اشاره پیام قاسم سلیمانی مبنی بر شکست داعش در عراق و سوریه، در انتقاد از اتحادیه عرب گفت:

«جای بسی تأسف است، در این شرایط که مردم منطقه این اقدام بزرگ [شکست داعش] را به انجام رسانده‌اند، وزرای خارجه یک تشکیلات کهنه، پوسیده، بی‌رمق و بی‌اثر به نام اتحادیه عرب دور هم جمع می‌شوند و به فکر آن هستند که چرا مردم یمن پس از دو سال حمله و تجاوز توانسته‌اند پاسخی نسبت به این اقدامات بدهند و ابراز تأسف می‌کنند و از موشکی که مردم یمن به ریاض زده‌اند، ناراحت‌اند.»

— روزنامه ایران (@IranNewspaper) 21. November 2017

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب به درخواست عربستان سعودی در پایان اجلاس فوق‌العاده‌ای که یکشنبه گذشته در قاهره برگزار شد، با صدور بیانیه‌ای با اعلام همبستگی با عربستان سعودی از شورای امنیت سازمان ملل خواسته‌اند برنامه موشکی ایران و خلع سلاح حزب‌الله لبنان را در دستور کار قرار دهد. عربستان سعودی ایران را متهم کرده که موشک‌های بالستیک در اختیار انصارالله یمن قرار داده و به این ترتیب امنیت ریاض را به خطر انداخته است.

بعد از دیدار و گفت‌وگوی نافرجام دوشنبه ۲۰ نوامبر/۲۹ آذر دبیرکل اتحادیه عرب با رئیس جمهور لبنان در بیروت، ژنرال ژوزف عون که فرمانده کل ارتش لبنان، صبح سه‌شنبه ۲۱ نوامبر به ارتش و حزب‌الله لبنان در مرزهای با اسرائیل اعلام آماده‌باش داده است. هم‌زمان با این تحولات چهارشنبه ۲۲ نوامبر/۱ آذر رؤسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه درباره آینده سیاسی سوریه در شهر سوچی با هم گفت‌وگو می‌کنند. بشار اسد، رئیس جمهور عربی سوریه در دیدار سه‌شنبه ۲۱ نوامبر با ولادیمیر پوتین، از گفت‌وگو درباره آینده سیاسی سوریه استقبال کرده است. تغییر قانون اساسی این کشور و احتمال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه در دستور کار قرار گرفته.

حسن روحانی، رئیس جمهور اسلامی در بخش دیگری از سخنانش عربستان سعودی و متحدانش در اتحادیه عرب را خطاب قرار داد:

«امروز کشورهای منطقه در آزمونی بزرگ قرار دارند. آن زمان که مردم عراق، گرفتار داعش و مردم سوریه در حلب و دیرالزور به مبارزه با داعش می‌پرداختند و مردم یمن زیر بمباران سعودی‌ها بوده و مردم لبنان گرفتار تروریست‌ها بودند، این اتحادیه عرب کجا بود و امروز که ظلمی آشکار نسبت به مردم فلسطین روا داشته می‌شود، این اتحادیه عرب کجاست؟ جای تأسف است، عده‌ای که خود را مسلمان و عرب می‌نامند می‌گویند که چرا مردم و ارتش یمن توانسته با موشکی که مال آنها بوده، این اقدام [پرتاب موشک به ریاض] را انجام دهند.»

 قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در پیامی که با مهر و امضای او سه‌شنبه ۲۹ آبان در رسانه‌های داخلی منتشر شد، اعلام کرد که با پیروزی در ابوکمال (به عربی: البوکمال) در مرز سوریه و عراق، کار داعش در عراق و سوریه تمام شده.

رئیس جمهور اسلامی در سخنانش در خانه کشاورز با اشاره به پیام فرمانده سپاه قدس گفت:

«امروز می‌توانیم بگوییم که این شر یا از سر مردم برداشته شده و یا کاهش یافته است. البته آثار افراد باقیمانده از آنها هنوز ادامه خواهد داشت اما اساس و بنیان آنها برچیده شده است.»

قاسم سلیمانی در پیام‌اش به خامنه‌ای، از رهبری او، نقش علی سیستانی در شکل بخشیدن به حشد شعبی و گروه‌های شبه‌نظامی، از حزب‌الله لبنان و همچنین از نقش‌آفرینی سیاسی رئیس جمهوری اسلامی، مجلس، وزارت دفاع و سازمان‌های نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی در جنگ با داعش با عراق و سوریه قدردانی کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.