ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در میان ناآرامی‌های غزه، مذاکرات حماس و فتح از سر گرفته شد

در درگیری‌ پلیس با فلسطینی‌های خشمگین شمار زیادی مجروح شده‌اند. در همان حال رامی حمدالله در غزه مذاکرات آشتی با حماس را از سر گرفت. خلع سلاح حماس اکنون دیگر مطرح نیست.

همزمان با تظاهرات ساکنان غزه در اعتراض به تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، رامی حمدالله، نخست‌وزير فلسطبن در رأس هیأتی به غزه رفت که توافق‌نامه آشتی بین دو طرف را به پایان برساند. هدف این است که هر چه زودتر، کنترل غزه به محمود عباس، رئیس تشکیلات خوگردان فلسطین سپرده شود. در همان حال در درگیری‌هایی که بین پلیس اسرائیل و تطاهرکنندگان فلسطینی در کرانه باختری و غزه اتفاق افتاد، شماری از فلسطینیان مجروح شدند.

رامی حمدالله، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین هنگام مذاکره با نمایندگان حماس در غزه در اکتبر سال جاری (عکس: آرشیو)

سازمان فتح و جنبش اسلامی حماس، دو گروه اصلی فلسطینی‌ها، با حمایت مصر ۱۲ اکتبر / ۲۰ مهر توافق کردند که حماس قدرت را در نوار غزه به مقامات تشکیلات خودگردان واگذار کند. اما سازمان فتح، دو روز پیش از موعد انتقال قدرت در نوار غزه، جنبش حماس را متهم کرد که توافق‌نامه آشتی میان دو طرف را رعایت نکرده است. اکنون یک روز بعد از سخنرانی رئیس جمهور آمریکا درباره به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آمریکا، رامی حمدالله، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین در رأس هیأتی که نمایندگانی از فتح هم در آن حضور دارند، به غزه رفته است تا در دیدار و گفت‌وگو با نمایندگان حماس، توافق آشتی را به سرانجام برساند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رامی حمدالله پنجشنبه ۷ دسامبر در جمع خبرنگاران در غزه گفته است:

«این رویداد تاریخی ایجاب می‌کند که ما همه دست به دست بدهیم و در جهت اتحاد کشورمان قدم‌های لازم را برداریم.»

قرار است بر اساس توافق آشتی بین دو گروه فلسطینی فتح و حماس تا پایان سال ۲۰۱۸ انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین برگزار شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سخنانی که چهارشنبه ۶ دسامبر در واشنگتن ایراد کرد، اورشلیم (بیت‌المقدس) را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و اعلام کرد که سفارت آمریکا از تل‌آویو به این شهر منتقل می‌شود.

به گزارش شبکه الجزیره از غزه، اسماعیل هنیه رهبر گروه حماس پنجشنبه ۷ دسامبر، تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل را «اعلان جنگ» علیه فلسطینی‌ها خوانده و گفته است که ترامپ با این تصمیم، «قاتل» مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطین است:

«تصمیم آمریکا، یعنی تعرض، یعنی اعلان جنگ به ما، و به حرمین شریفین مسلمانان و مسیحیان در قلب فلسطین. فلسطینیان بیت‌المقدس را پایتخت کشور آینده خود می‌دانند».

هنیه در این سخنان خواستار به راه انداختن «انتفاضه‌ای» جدید علیه «دشمن صهیونیستی» شد. او همچنین از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خواسته است از مذاکرات صلح با اسرائیل کناره‌گیری کند. دولت آمریکا چهار شرط برای تداوم مذاکرات صلح مطرح کرده است: تعهد به عدم خشونت، خلع سلاح گروه‌های تروریستی، به رسمیت شناختن اسرائیل و پایبندی به موافقت‌نامه‌ها.

ده‌ها مجروح در درگیری بین فلسطینی‌ها و پلیس اسرائیل

پنجشنبه ۷ دسامبر، البیره، کرانه باختری، یک مرد فلسطینی به نماز ایستاده، در همان حال در پیش‌‌زمینه درگیری‌ها ادامه دارد

دست‌کم ۳۱ نفر در درگیری‌ها و ناآرامی‌ها بین فلسطینی‌ها و پلیس اسرائیل در نوار غزه و کرانه باختری مجروح شدند. این درگیری‌ها بعد از فراخوان حماس به انتفاضیه‌ای جدید در واکنش به تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل اتفاق افتاد.

به گزارش خبرگزاری رویترز در شهرهای هبرون و البیره در کرانه باختری هزاران نفر در تظاهراتی در اعتراض به تصمیم دونالد ترامپ برای به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل به خیابان‌ها ریختند. تظاهرات به زودی به خشونت کشیده شد: تظاهرکنندگان به طرف پلیس سنگ پرتاب کردند و پلیس هم با شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی تلاش کرد آن‌ها را متفرق کند. در هبرون و البیره دست‌کم ۱۱ نفر مجروح شدند.

در غزه، ده‌ها نفر در مرز با اسرائیل تجمع کردند. آن‌ها هم با پرتاب سنگ به طرف سربازان خشم خود را نشان دادند. به گزارش ۷ نفر از تظاهرکنندگان در اثر سوختگی مجروح شدند. بیت‌لحم و الخیل و شهر جنین هم صحنه درگیری‌ها و تظاهرات فلسطینی‌های خشمگین بود.

خبرگزاری «وفا» فلسطین گزارش داده که علاوه بر این، در شهرها و مناطق مختلف کرانه باختری، در همه بخش‌های تجاری، آموزشی، نهادهای خصوصی و دولتی به جز بخش بهداشت اعتصاب سراسری حاکم شده است.

پانویس:

این گزارش با اطلاعات تازه گسترش پیدا کرد و  به روز شد

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پرشین و پلستین و اسرائیل

    پلستین باستانی، حدود 3500 سال پیش توسط مردمان هندواروپایی زبان پلست ایجاد شد در همسایگی یهویدا، یهودیان قبل مردم پلستینی باستان ساکن اسرائیل بزرگ بودند. لاقل یهویدان هزار سال زودتر پلستین هایی باستان در منطقه مورد بحث ساکن بودند وبومی! این نکات تارخی، دروغگویان نظام ولایی و مزدوران تروریستش به مردم منطقه نمیگویند. اساسا تغییر قبله از اورشلیم به مکه توسط پیامبر اسلام، دلی حضور ملت یهود در اسارئیل بود! چون طعنه یهود مدینه، برای پیامبر اینها گراتن امد و احساس کرد سر قبله به چرخاند به سمت مکه پر بت و بت پرستان !! ، در سرزمین ساحلی غزه تا حدود تل اویو و نه همه اسرائیل امروز. این سرزمین با مهاجرت مردمان یهود-عبری زبان به تمدن یهود پیوست و مردمان باستانی پلستینی ها واقعی (نه اعراب فلسطینی کذایی) اجداد مشترک اسرائیلیان امروز هستند. و مردم پلستینی با یهود امتجزاج کردند و امروزه حتی رگه های این فامیلی نژادی در چهره بسیاری از یهودیان کشور باستانی اسرائیل میتوان دید. همان طور ویل دورانت گفته مردم یهود چهره هیتی-سامی دارند، این به دلیل قدمت ارتباطات مردم یهود است. مردم یهود قدیمی ترین ملت منسجم زنده جهان هستند، اینکه عادلانه ترین کاری است که جهانیان در حق ملت رنج کشیده یهود انجام دهد و کشور باستانی شان- اسرائیل- را به آنها بدهد. ملت یهود در کشور باستانی شان هستند و این اعرب هستند که 1400 سالست سرزمین های دیگران اشغال کرده و عقاید خرافی و شیطانی شان بر بقیه تحمیل کرده اند.، بر خلا اعراب دروغگوی فلسطینی که همچون اسلاف متجاوزان در گشودن و فتح و غارت اشغال سرزمنهای دیگران هستند. اعراب مسلمان نام فلسطین از مردمان یوهود ربودند. اسرائیلیان فلسطینیان واقعی هستند. اما اعراب فلسطینی همچون اجدادشان چیزی جز توحش ندارند. اقدام شجاعانه پریزدنت ترامپ، عمل شایسته بود. ترامپ هم نکات منففی دارد، ولی ترامپ یک عملگرا است. او دست کم در این مورد خوب داد. اورشلیم پایتخت دیرینه ملت یهود-اسرائیل است. زنده باد مردمان متدمدن یهود. با ارزوی نابودی هر چه شیاطین ضد بشری اسلام گرا.