ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گفت‌وگوی تلفنی ملک سلمان با ترامپ و می درباره «نقش مخرب ایران»

بعد از حمله موشکی حوثی‌ها، ایران همچنان در کانون توجه قرار دارد. رئیس جمهور آمریکا و نخست‌وزیر بریتانیا بر ضرورت پاسخگو کردن ایران تأکید کردند.

ملک سلمان، پادشاه عربستان شامگاه گذشته با دونالد ترامپ و ترزا می درباره حمله موشکی انصارالله یمن به ریاض و نقش «مخرب ایران در منطقه» تلفنی گفت‌وگو کرد. رئیس جمهور آمریکا و نخست‌وزیر بریتانیا حمایت خود از عربستان سعودی را اعلام کردند.

رئیس جمهور آمریکا و پادشاه سعودی (عکس: آرشیو. سفر ترامپ به عربستان)

تلویزیون العالم سه‌شنبه ۱۹ دسامبر اعلام کرد که سامانه دفاع موشکی نیروی هوایی پادشاهی سعودی یک فروند موشک بالستیک حوثی‌های یمن را که به سوی ریاض شلیک شده بود رهیابی و منهدم کند. انصارالله یمن گفته بود این موشک را به طرف کاخ الیامیه در ریاض شلیک کرده است. در پاسخ به این حمله موشکی، روز گذشته ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی یک بار دیگر شمال یمن را بمباران کرد. دست‌کم ۱۹ نفر کشته شدند.

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که حمله موشکی انصارالله یمن به کاخ الیمامه در ریاض با «کمک و حمایت سپاه پاسداران» انجام شده. رئیس جمهور آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با ملک سلمان با عربستان سعودی ابراز همبستگی کرد. ملک سلمان هم آخرین اطلاعات در مورد حمله موشکی ۱۹ دسامبر انصارالله یمن را به رئیس جمهور آمریکا اطلاع داد. علاوه بر این تدابیری هم عربستان سعودی برای کاهش بحران انسانی در یمن اتخاذ کرده که آن را هم پادشاه سعودی به اطلاع ترامپ رساند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای که شامگاه گذشته منتشر کرده، اعلام کرده که رئیس جمهور آمریکا و پادشاه سعودی پیرامون آغاز یک روند سیاسی برای پایان دادن به جنگ یمن با هم به توافق رسیدند.

همچنین آن‌ها با هم درباره اهمیت اقداماتی از طریق سازمان ملل برای پاسخگو کردن ایران در برابر «نقض مکرر تعهدات بین‌المللی» گفت‌وگو کرده‌اند.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل در اجلاس سه‌شنبه ۱۹ دسامبر شورای امنیت از همه اعضا خواست که برای «افشای جنایات تهران» دست به دست هم دهند و با هم همکاری کنند. سفیر آمریکا در سازمان ملل همچنین اعلام کرد که دولت آمریکا همراه با برخی متحدانش امکانات گسترش قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت درباره محدود کردن برنامه موشکی ایران را بررسی می‌کند.

همزمان محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران اتهام آمریکا مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی به یمن موشک و سایر تسلیحات را صادر می‌کند را رد کرده و گفته است که وزارت خارجه ایران به آنتونیو گوترش اطلاع داده که قصد دارد این موضوع را در جلسات آینده شورای امنیت به بحث بگذارد.

پادشاه سعودی همچنین در تماسی تلفنی با ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا از «نقش تخریبی ایران» در منطقه انتقاد کرد. ترزا می نیز حملات موشکی حوثی‌های یمن به عربستان سعودی را محکوم کرد. خبرگزاری عربستان گزارش داده که نخست‌وزیر بریتانیا در این گفت‌وگوی تلفنی بر «ضرورت توجه جامعه بین‌المللی به نقش تخریبی ایران که ثبات منطقه را تهدید می‌کند» تأکید کرده است.

در بیانیه کاخ پادشاهی عربستان گفته شده که علاوه بر این موضوعات، بحث ارائه‌ کمک‌های بشردوستانه به یمن نیز مطرح شد.

نخست‌وزیر بریتانیا نخستین بار ۳۰ نوامبر در سفر به ریاض و دیدار و گفت‌وگو با پادشاه و ولیعهد سعودی خواهان تخفیف محاصره یمن برای تداوم کمک‌های انسانی به این کشور شده بود. عربستان سعودی هم بعد از حمله موشکی حوثی‌ها اعلام کرد که بندر حدیده را مسدود نمی‌کند. کمک‌های جامعه جهانی از طریق این بندر به یمن ترخیص می‌شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.