ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سوریه: پس از مذاکره کم‌دستاورد آستانه، امید به اجلاسی در سوچی

بنابر خبر منتشر شده در آستانه، در "کنگره گفت‌وگوی ملی" که قرار است در اواخر ژانویه ۲۰۱۸ در سوچی (روسیه) برگزار شود، نمایندگان دولت دمشق و نیروهای مخالف برای دستیبابی به یک راه حل سیاسی برای حل منازعات در سوریه گفت‌وگو خواهند کرد.

در "کنگره گفت‌وگوی ملی" که قرار است در اواخر ژانویه ۲۰۱۸ در سوچی (روسیه) برگزار شود، نمایندگان دولت دمشق و نیروهای مخالف برای دستیبابی به یک راه حل سیاسی برای حل منازعات در سوریه گفت‌وگو خواهند کرد. روسیه، ایران و ترکیه درباره این ابتکار تازه توافق دارند و امروز (جمعه ۲۱ دسامبر) خبر آن را در آستانه، محل برگزاری یک کنفرانس کم‌دستاورد، اعلام کردند.

جمعه ۲۲ دسامبر ۲۰۱۷ : روز دوم و پایانی دور هشتم مذاکرات صلح آستانه در پایتخت قزاقستان

هشتمین دور مذاکرات صلح آستانه که پنجشنبه ۲۱ دسامبر در پایتخت قزاقستان آغاز شده بود، به پایان رسید. در این اجلاس توافق شد که «کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه» از ۲۹ تا ۳۰ ژانویه در شهر سوچی در روسیه برگزار شود. علاوه بر این قرار شد کارگروهی برای گفت‌وگو درباره تبادل اسرا و زندانیان تشکیل شود و پایان محاصره غوطه شرقی و ارسال کمک‌های انسانی به این منطقه نیز به بحث گذاشته شد.

روسیه در دور پیشین نشست آستانه از بیش از ۳۰ گروه از مخالفان مسلح حکومت بشار اسد دعوت کرده بود که برای گفت‌وگو درباره پایان دادن به جنگ داخلی سوریه در اجلاسی تحت عنوان «کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه» در شهر سوچی شرکت کنند. برای نخستین بار از کردهای سوریه هم برای شرکت در این مذاکرات دعوت شده و کردها هم از این پیشنهاد استقبال کرده‌اند. اکنون در پایان دور هشتم مذاکرات آستانه تاریخ برگزاری این اجلاس مشخص شد.

یکی دیگر از دستاوردهای هشتمین دور مذاکرات آستانه شکستن محاصره غوطه شرقی و ارسال کمک‌های انسانی برای ساکنان این منطقه و توافق درباره تشکیل یک کارگروه برای تبادل اسرا بین دولت اسد و مخالفان مسلح‌اش است.

در هفتمین دور مذاکرات صلح آستانه طرفین نتوانستند در زمینه تبادل اسرا و آزادی زندانیان با یکدیگر به توافق برسند. تعداد دقیق زندانیان و اسرا هم مشخص نیست.

استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه که بعد از دیدار با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به قزاقستان رفته بود که در آخرین روز هشتمین دور مذاکرات آستانه شرکت کند،از توافق بر سر ایجاد یک کارگروه برای بحث درباره تبادل اسرا و زندانیان استقبال کرده و آن را به عنوان نخستین گام برای نزدیکی دولت اسد به مخالفان، شایسته «تقدیر» دانسته است.

در روز نخست نشست آستانه دیدارهای دوجانبه و چندجانبه میان طرف‌های شرکت‌کننده برگزار شد و در روز پایانی هم نشست عمومی با حضور نمایندگان سازمان ملل و کشورهای ناظر – روسیه، ترکیه و ایران - ادامه یافت. در بیانیه پایانی اجلاس آستانه اعلام شده که دور بعدی مذاکرات نیمه دوم ماه فوریه برگزار می‌شود.

کلاف سردرگم مذاکرات موازی

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه جمعه ۲۲ دسامبر اظهار امیدواری کرده‌اند که دور هشتم مذاکرات آستانه زمینه خوبی برای توفیق «کنگره ملی سوریه» فراهم بیاورد.

قرار است در این اجلاس قانون اساسی تازه‌ای برای جمهوری عربی سوریه به بحث گذاشته شود. بشار اسد ۳۱ نوامبر در دیدار با پوتین اعلام کرده بود که با گروه‌هایی که در پی یافتن راه‌های مسالمت‌آمیز برای سوریه‌اند همکاری می‌کند. برخلاف نشست ژنو، در مذاکراتی که به ابتکار روسیه برگزار می‌شود، برکناری اسد در دستور کار قرار ندارد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز گذشته در نشست خبری مشترک‌اش با استفان دی‌میستورا اطمینان داد که تمامی طرف‌های سوری شرکت‌کننده در مذاکرات ژنو به مذاکرات سوچی که ماه فوریه برگزار می‌شود، دعوت خواهند شد. لاوروف از کشورهای غربی خواست با لغو تحریم اقتصادی علیه سوریه به سهم خود در یافتن یک راهکار سیاسی بکوشند.

بخشی از اپوزیسیون سوریه که تحت عنوان «گروه ریاض» شناخته می‌شود و روابط نزدیکی با عربستان سعودی دارد اعلام کرده که در نشست سوچی شرکت نخواهد کرد. آن‌ها می‌گویند ترجیح می‌دهند در مذاکرات ژنو شرکت کنند.

به گفته استفان دی‌میستورا دور بعدی مذاکرات ژنو نیز اواخر ژانویه برگزار می‌شود. موضوع این مذاکرات هم قانون اساسی تازه‌ای برای سوریه و برگزاری انتخابات در این کشور است. دور قبلی اما با کارشکنی هیأت اسد بدون نتیجه به پایان رسید.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ساز و کار

    اینها همه وقت کشی است. هدف نهایی نظام ولایی، گرفتن استان ادلب و مناطق تحت کنترل نیروهای دمکراتیک است. این نظام شیاد و جانی تجربه بلوچستان تا کردستان ایران دارد و نشان داده هرگز به دموکراسی و فدرالیسم اعتقادی ندارد. نظام ولایی داشیعه میخواهد با حاتم بخشی بیت المال ایران، سوریه مثل لبنان منطقه تحت نفوذش کند. امریکا و غرب بایست نیروهای مخالف ردر ادلب و شرق فرات و بقیه جاها تقویت و حتی اقدام استقرار وسیع نیور کنند. وگرنه سوریه به نظام ولایی باختند. و به سرعت زمینه حمله نظامی مستقیم ایران را تدراک بچینند و عملی کنن، قبل از انکه موشکهای قاره پیما و سلاح کشتار جمعی و زیردریایی های اتمی این نظام عملیاتی شوند (که در این صورت ان قدر هزینه های جانبی انسانی و اقتصادی برای کشورهای حمله کننده جنگ بالا میرود که دیگر هیچ ابرقدرتی جرات کوچکترین حمله نخواهد داشتف همین امروز وقت عمل است و نه فردا). این خطرناکترین حکومت جهان است.

  • ساز و کار

    اینها همه وقت کشی است. هدف نهایی نظام ولایی، گرفتن استان ادلب و مناطق تحت کنترل نیورهای دمکراتیک است. این نظام شیاد و جانی تجربه بلوچستان تا کردستان ایران دارد و نشان داده هرگز به دموکراسی و فدرالیسم اعتقادی ندارد. نظام ولایی داشیعه میخواهد با حاتم بخشی بیت المال ایران، سوریه مثل لبنان منطقه تحت نفوذش کند.