ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بریتانیا: برجام را «نجات» می‌دهیم

کنفرانس «یورومانی» برای گسترش روابط تجاری اتحادیه اروپا با ایران با حمایت بانک سامان در پاریس برگزار می‌شود. وزیر خاورمیانه بریتانیا بر حفظ توافق هسته‌ای تأکید کرد.

وزیر خاورمیانه بریتانیا در کنفرانس «یورومانی» که به میزبانی فرانسه در پاریس برگزار می‌شود، اعلام کرد که بریتانیا قصد دارد با برطرف کردن نگرانی‌های ایالات متحده آمریکا، توافق هسته‌ای را «نجات» دهد.

آلیستر برت، وزیر خاورمیانه بریتانیا

دومین کنفرانس مؤسسه یورومانی با موضوع «مسائل کلیدی ادغام دوباره ایران در اقتصاد جهانی» با حمایت ویژه بانک سامان در پاریس برگزار می‌شود. به گزارش روابط عمومی بانک سامان، در این کنفرانس که به مسائلی مانند روابط بانکی و تجارت بین‌المللی توجه می‌کند، نظم و انطباق بانک‌ها و شرکت‌های ایرانی با اصول بین‌المللی بررسی می‌شود. بر اساس این گزارش، مدیران، کارشناسان و نمایندگان بیش از ۲۵۰ بانک، موسسه رتبه‌بندی و موسسه مالی اروپایی در این کنفرانس یک روزه که ۸ فوریه/ ۱۹ بهمن در پاریس برگزار می‌شود، شرکت دارند. در این همایش ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی، عبدالناصر همتی رئیس‌کل بیمه مرکزی، عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و ولی ضرابیه، رئیس هیات‌مدیره بانک سامان نیز حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز آلیستر برت، وزیر خاورمیانه بریتانیا در سخنانی که در کنفرانس یورومانی ایراد کرد، از تلاش بریتانیا برای حفظ برجام یا به تعبیر او «نجات» توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی از جمله با بریتانیا خبر داد:

« برای ما و شرکای اروپایی‌مان مطلقاً مشخص است که باید توافق هسته‌ای [با ایران] حفظ شود.»

او در ادامه این سخنان با اشاره به نگرانی‌های ایالات متحده آمریکا گفت:

«ما نمی‌خواهیم برجام از بین برود و با شرکای اروپایی‌مان تلاش می‌‌کنیم نگرانی‌های آمریکا درباره توافق هسته‌ای را از بین ببریم و ادامه این توافق را تضمین کنیم.»

وزیر خارجه آمریکا در سفر ۱۷ ژانویه/ ۸ بهمن خود به لندن، پاریس، ورشو و داووس اعلام کرد که ایالات متحده با بریتانیا، فرانسه و آلمان بر سر تصحیح «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) به توافق دست یافته‌ است. رکس تیلرسون در آن زمان اعلام کرده بود که این کشورها بر سر تشکیل کارگروهی برای افزودن بندهایی به توافق هسته‌ای با ایران برای محدود کردن برنامه موشکی جمهوری اسلامی و میزان نفوذ ایران در خاورمیانه به توافق رسیده‌اند. وزارت خارجه ایران اما اعلام کرده که از آغاز به کار چنین کارگروهی بی‌اطلاع است.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران که در نشست یورومانی نیز حضور دارد، در گفت‌وگویی که رپوبلیکا همزمان با آغاز به کار این کنفرانس در پاریس با او انجام داده گفته است اتحادیه اروپا اگر به برجام به عنوان یکی از دستاوردهای سیاست خارجی‌اش علاقه دارد، باید برای حفظ آن تلاش کند:

«مسئله مهم چگونگی نجات توافق در واشنگتن نیست بلکه چگونگی نجات آن در تهران است.تحریم‌ها برداشته شده‌اند اما آمریکا به جامعه تجاری اجازه نمی‌دهد با ایران کار کنند. فشار بر روی دولت بسیار شدید است و از ما سوال می‌شود که چرا شما به تعهدات خود عمل می‌کنید وقتی دیگران به آن احترام نمی‌گذارند؟»

بعد از توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران، تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی لغو شد. با این‌حال بسیاری از بانک‌های اروپایی به دلیل معاملات بانکی‌شان با ایالات متحده آمریکا از همکاری با ایران پرهیز می‌کنند. بانک فرانسوی بی پی آی هیچگونه فعالیتی در خارج از مرزهای فرانسه و به ویژه در آمریکا ندارد و به همین جهت در معرض جریمه‌های احتمالی ناشی از نقض تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران قرار ندارد. بانک بی پی آی، پنجشنبه ۱ فوریه/ ۱۲ بهمن اعلام کرد که در نظر دارد به شرکت های ایرانی برای خرید کالاهای فرانسوی وام‌هایی به یورو اختصاص دهد با این امید که در ازای نفت، بتواند کالا به ایران صادر کند و حجم معاملات تجاری‌اش با ایران را با این ترفند افزایش دهد.

علی صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات سال گذشته از همکاری بانک سامان با بانک بی پی آی خبر داده بود. بانک سامان از نشست یورومانی در پاریس حمایت ویژه می‌کند.

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه برای گفت‌وگو درباره توافق هسته‌ای، برنامه موشکی ایران و مسائل خاورمیانه اسفند سال جاری به ایران سفر می‌کند. به گفته لودریان زمینه‌های چنین گفت‌وگوهایی با تهران از قبل آماده شده. حسن روحانی اما در سخنانی بار دیگر تأکید کرده که تهران از «توانمندی‌های دفاعی» نظامی عقب‌نشینی نخواهد کرد، اما [با قدرت‌های غربی درباره این موارد] مذاکره می‌کند.

عراقچی در گفت‌وگو با رپوبلیکا به طور صریح مذاکره بر سر برنامه موشکی ایران را رد نکرد:

«تصمیم گرفتیم بر روی برنامه هسته‌ای متمرکز باشیم تا به یک راه حل برسیم. در غیر این صورت هنوز بر سر میز مذاکره نشسته بودیم.»

او در حاشیه کنفرانس یورومانی در پاریس درباره نفوذ ایران در خاورمیانه به رویترز گفته است: «هیچ ربطی بین توافق هسته‌ای و نقش ما در منطقه وجود ندارد.»‎

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نجات کی؟

    فقط این بر مسجل شده که، نجات برجام یعنی نجات حکومت ایران. اما نجات برجام، شاید برای کاسبان غربی و شرقی، سالانه میلیاردها دلار سود به همراه داشته باشد، اما با توجه به عملکرد چند دهه حکومت، اکثر مردم ایران چیزی عایدشان نمی شود از امثال برجام. با ادماه وضع موجود، اکثر مردم ایران همچنان بایست در فقر و محرومیت و استرس و فشارهای مختلف از روحی تا اقتصادی رنج ببرند: اکثرا جوانان نا امید و بیکار، بخش بزرگی از جمعیت چند میلیونی میانسالهای 35 تا 45 سال مجرد قطعی و فقیر وبیچاره، اقتصاد در بحران، محیط زیست داغون، و اما، برای اشراف و طبقات مرفه، ایران همچنان بهشتی برای فساد مالی و کسب ثرو تهای بادآورده!

  • کاکه

    یک سؤال! چرا در چند سال اخیر رژیم ج ا بانکهای ملی و دولتی را از معاملات کلان خارجی حذف کرده (یا به حداقل رسانده)؟ برای متخصصین و خبره های کار، این مسئله معانی متفاوتی می تواند داشته باشد!