ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ: اگر ایران برنامه‌ هسته‌ای‌اش را از سر بگیرد با عواقب جدی روبرو می‌شود

جمهوری اسلامی قصد دارد منافع‌اش از برجام را با کمک تروئیکای اروپایی حفظ کند. در غیر این‌صورت ممکن است مفاد توافق هسته‌ای را نقض کند. رئیس جمهور آمریکا هشدار داده.

دونالد ترامپ یک روز بعد از اعلام خروج ایالات متحده آمریکا از برجام، جمهوری اسلامی ایران را تهدید کرد که چنانچه غنی‌سازی اورانیوم را از سربگیرد، با «عواقب جدی» روبرو می‌شود. رئیس جمهور آمریکا درباره پیامدهای مورد نظرش سکوت کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا

روز گذشته دونالد ترامپ چهار روز زودتر از موعد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرد. فرماندهان نظامی ایران، گروهی از مراجع تقلید شیعه و جمعی از ولایتمداران از خروج آمریکا از برجام استقبال کرده‌اند. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در واکنش به خروج آمریکا از برجام گفته است که به وزارت خارجه مأموریت داده در گفت‌وگو با تروئیکای اروپایی، چین و روسیه راهی برای اجرای توافق هسته‌ای بدون حضور آمریکا بیابد. وزرای خارجه سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان هفته آینده با هم جلسه خواهند داشت. اتحادیه اروپا هم با صدور بیانیه‌ای مجدداً اعلام  کرده که چنانچه ایران به برجام پایبند بماند، کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم به توافق هسته‌ای خود را متعهد می‌دانند. ایران در هفته‌های گذشته بارها تهدید کرده است که اگر از ثمرات برجام برخوردار نشود، غنی‌سازی اورانیوم را از سر می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه ۹ مه/  ۱۹ اردیبهشت هشدار داد که اگر ایران غنی‌سازی اورانیوم را از سر بگیرد با «عواقب جدی» روبرو می‌شود:

«من به ایران توصیه می‌کنم برنامه هسته‌ای‌اش را از سر نگیرد. من به آنها اکیداً توصیه می‌کنم. اگر دست به چنین کاری بزنند با عواقب جدی روبرو می‌شوند.»

رئیس جمهور آمریکا اما درباره پیامدهای مورد نظرش سکوت کرد.

کاخ الیزه اعلام کرده که حسن روحانی و امانوئل مکرون، رؤسای جمهور ایران و فرانسه با هم تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند. به گزارش رسانه‌های داخلی روحانی در این تماس تلفنی خواهان حفظ منافع ایران در مسائلی مانند فروش نفت، روابط بانکی، سرمایه‌گذاری‌ها و بیمه نفت‌کش‌ها به طور روشن و صریح شد. با خروج آمریکا از برجام از ۲۲ اردیبهشت به بعد با اجرای ماده ۱۲۴۵ «قانون اختیارات دفاع ملی» بانک مرکزی ایران تحریم می‌شود و ۲۰ و ۲۱ تیر به بعد هم حوزه‌های انرژی و بیمه نفت‌کش‌های ایرانی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در صنعت نفت تحت تحریم قرار می‌گیرد. اتحادیه اروپا، آمریکا را متهم کرده که با خروج از برجام وارد یک جبهه دوم جنگ اقتصادی با کشورهای اروپایی شده است. ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا حتی از یک بحران دیپلماتیک بین اروپا و آمریکا خبر داده.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس جمهوری اسلامی بر ضرورت حفظ چارچوب برجام و پایبندی همه طرف‌ها به تعهداتشان تاکید کرده و و وعده داده است که اروپا به طور منسجم برای پایداری و حفظ برجام تلاش خواهد کرد.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی که چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ایراد کرد گفت به آلمان، فرانسه و بریتانیا اعتماد ندارد. او از مسئولان خواست که اگر تضمین قطعی اجرای برجام را از تروئیکای اروپایی نگرفتند ایران از توافق هسته‌ای خارج شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بنفشه

    به عنوان یک ایرانی که از مشکلات اقتصادی جانم به لب رسیده واز مسائل داخلی وسیاستگذاریهای نادرست دل خوشی ندارم چنانچه هر کشوری به هر بهانه ای با ایران وارد جنگ شود به عنوان یک ایرانی که نگران امنیت خانواده خود هستم وظیفه خود میدانم که برای حمایت از عزیزانم بجنگم چون هنوز جنگ ایران وعراق در خاطرم هست ومطمئن هستم هر بیگانه ای که پا در خاک ایران گذارد برای منافع خود این کار را میکند که به معنی غارت کشور من است.والسلام

  • بابکان

    در جای دیگر از همین رشته مطالب ضمن سپاسگزاری از دوستان پیامگذار، نوشتم ولی مطالب از دست رفتند ، یعنی سایت نگرفت. فساد سراسر حکومت را گرفته، هرکه و هرچه بالاتر، فاسدتر و با ایران دشمن تر است. بنظرم در بدنه سپاه و بسیج (تکیه گاه نظامی خامنه ای و شریکانش) دیگر آن آدمهایی نیستند که چشم و گوش بسته برای حکومتی فاسد و ضدمردمی با مردم دست خالی و بی پناه بجنگند. در جریان جنبش 88 گرچه عده ای از بیرحمی و خشونت و سرکوب و حتا تجاوز به ناموس و جوانان مردم پرهیز نکردند، ولی بسیاری را حال دگری بود. بنظرم بهمین دلیل بود که در آخرهای کار نیروهای جوان دیگری را آوردند. اعتیاد، بیکاری، فساد گسترده در تمام ارکان حکومت، غارت دارایی ها و سرمایه های کشور، بحران زیستبوم، ورشکستگی اقتصادی ، بحران گسترده روابط خارجی، تحقیر و سرکوب مردم و دشمنتراشی حد و مرزی ندارد و رو به گسترش است. خامنه ای مست قدرت و ثروت ملی در غفلت است ، اسیر شعارها و خیالات دور از خرد. راه حل درخواست، پافشاری و پیگیری همگانی و ملی و تکرار در رسانه هایِ در دسترس برای برگزاری رفراندوم است. بنظرم پایه کار همان قانون اساسی پیشنهادی پیش از خرابکاری خبرگان اول باشد. این بنفع خود اینها هم هست. زیرا دیر یا زود همین اندازه کنترل هم از دستشان در میرود ، آن زمان برای هیچ یک از اینها راه گریز و نجات نخواهد بود. فردا دیر است.

  • mohsen

    کسی حق ندراد توهین کند و اتهامی به من ناشناس بزند بخاطر این حقایقی که در کامنتهایم گفتم. چطور این حق رو سلب می کنی، آزادی شامل توهین و تهمت به دیگران هم میشه!

  • جهانگرا

    بسم الله قاصم الجبارین: درست یک روز قبل از اعلام تصمیم ترامپ، حزب چپ ایران در بیانه شدید اللحنی ضمن محکوم کردن سیاستهای جنگ طلبانه استکبار جهانی به سرکردگی امپریالیسم آمریکا و توطئه های صهیونیسم بین الملل برای سرکوب امت مستضعف و پرولتاریای ایران، عزم راسخ خود را برای الزام 6 قدرت جهانی به پایبندی به برجام اعلام نمود. این بیانیه باعث شد، از شش کشور ، پنج تای آنان در برجام باقی بمانند و فقط شیطان بزرگ از آن خارج شود. به قول مقام عظما چه بهتر که شر آمریکا کم شد. آنهایی که مرتب می گویند اپوزوسیون خارج از کشور کاری برای ایران اسلامی نمی کند، باید در نظرات خود تجدید نظر کنند.

  • farid

    اردک شَل روحانی، آغاز فروپاشی سیاسی - دو فرایند فروپاشی اجتماعی و اقتصادی، فرایند فروپاشی سیاسی رژیم را تقویت خواهند کرد. ممکن نیست یک چهارم جمعیت کشور در حلبی‌آبادها و بیغوله‌ها (رژیم اسم اینها را گذاشته «بدمسکن») زندگی کند و سیاست آن کشور به روال عادی‌اش ادامه پیدا کند. ممکن نیست رژیمی سرویسی را که چهل میلیون نفر از آن استفاده می کنند فیلتر کند و هیچ پیامدی بدین واسطه گریبانش را نگیرد. - جمهوری اسلامی دوست و هم‌پیمانی قابل اتکا ندارد. همراهان جمهوری اسلامی مثل حزب‌الله لبنان و رژیم اسد و حوثی‌ها تنها انگل‌های دلارهای نفتی ایرانند و نه هم‌پیمان ایران. - برجام مُرد چون توافقی نبود که منافع طرف‌ها را تامین کند. برجام نه متضمن منافع و امنیت ملی مردم ایران بود و نه متضمن منافع و امنیت ملی مردم امریکا. - مردم ایران بعد از خروج ایالات متحده از برجام نباید نگران حمله‌ی نظامی باشند چون سیاست ترامپ تغییر رژیم با حمله‌ی نظامی نیست؛ تغییر رژیم با کمک فشارهای اقتصادی خارجی انجام خواهد گرفت چون رگ حیاتی رژیم شیرهای نفت و گاز است. براندازی رژیم اسلامی مثل همیشه موهبتی است که به مردم ایران تعلق دارد. چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ برابر با ۰۹ مه ۲۰۱۸ مجید محمدی

  • مَردان

    باز هم تاکید میکنم من حقیقتی را که دریافتم می گویم/ نخواستم مفصل بگویم و سعی کردم خلاصه بگویم، ، دلیل هم نمی بینم از نگفتن حقیقت! اما فقط از دید وجدانی خودم بگمانم برخی الان شاید برخی انسان دوست بگویند این جنگ طلب است که گفته راه حل متعارفی نیست!، و تنها راه کنترل و در نتیجه اشغال! ، نه! من این vh گفتم چون میدانم طی ۴۰ سال این حاکمیت جمهوری اسلامی و مشخصا طی سی سال اخیر خامنه ای ها دارند تکرار می کنند، یعنی براساس وضعیت خصمانه موجود میان طرفین که لاجرم بی اعتمادی متقابل را حاکم می کند گفتم. وگرنه راه حل نامتعارف دیگری شاید باشد، و مشخصا بارها گفته و می توانید در کامنتهای قبلی افراد مختلف در همین سایت به بییند، که گفته اند یک راه حل دیگر، ایجاد و تدوام روابط حسنه است. در حقیقت هم بهترین راه حل همین است. اما چون حاکمیت ایران بنا ندارد این وضعیت خصمانه پاین دهد چون می گوید باید اسرائیل نابود شود و خواهان خروج امریکا از منطقه است، و طرف مقابل حاضر نیست تن به نابودی خودش در منطقه بدهد! در واقع شرایط دو طرف غیر قبال تغییر شده تاکنون! یکی خواهان نابودی طرف مقابل است و دیگری هم نمی خواهد نابود شود! د ر این میان دیگر راه حل متعارف چه می تواند باشد؟!

  • مَردان

    امریکا و اسرائیل حقیقتا مقابله کردند با سلاحهای کشتار جمعی صدام ، وقتی دیگر مطمئن شدند صدام حقیقتا استفاده میکند علیه دشمنانش! امریکایی ها و بقیه می بینند حکومت جمهوری اسلامی - در عمل- از نابودی و کشتار مردم ایران ابائی ندارد و هیچ مرز اخلاقی و انسانی قائل نیست برای حفظ موجدیتش (طبق راهبرد حفظ نظام اوجب واجبات است!)، دلیلی نمی بیند اعتماد کند به دشمنش! ، آنها این هزینه سنگین متحمل شدند تا مطمئن شوند خطری متوجه اسرائیل و دیگر متحدان امریکا نباشد! چطور این را برخی نادیده می گیرند؟! وگرنه که نظام بعثی صدام به شدت ضعیف شده بود وفقط یک خطر مانده بود و آن وجود سلاح کشتار جمعی و موشکی، و در عین مترسک خوبی برای فروش اسلحه، برخلاف ادعای برخی وجود او برای تجارت اسلحه خوب بود! او برداشتند تا خطر تهدید سلاح کشتار جمعی بردارند! امثال ترامپ اگر می خواهد مطمئن شود، چاره ندارد تمام ایران تحت کنترل دراورد و چنین چیزی هم بدون اشغال ایران میسر نیست (فعلا تن به هزینه نیم خواهدبدهدو صبورانه منتظر فرصت است! حتی اگر یک نسل دیگر رمدم ایران توسط نظام زندگی شان بسوزد!). من نوعی دیگر با چه زبانی این حقیقت بگویم؟! خب برخی من نوعی متهم به خیانت و ایران ستیزی می کنند! البته من خیانت به هیچ کی نکردم چون اساسا تعهدی ندارم در این باره، و دلیلی هم ندرام به این تعهد را داشته باشم، از نظر من ایران دیگی است که برای امثالهم نمی جوشد! و دلیل هم ندارد در کامنت ناشناس، خودم را اثبات کنم!، من حقیقت را می گویم! کسی حق ندراد توهین کند و اتهامی به من ناشناس بزند بخاطر این حقایقی که در کامنتهایم گفتم.

  • مَردان

    شاید اصلا بمب اتمی نباشد، ولی نبودنش قابل اثبات نیست! اما فقط یک بمب اتمی باشد کاربردش به قیمت مرگ و آسیب جانکاه میلیون ها نفر تمام خواهد شد! / آژانس می تواند مکان های مشخص غیر نظامی را بازدید کند، و اساس در هیچ کشوری ممکن نیست در تمام اماکن و تاسیساتش باز بگذارد برای بازرسی. هر دو طرف هم در این قضیه درست می گویند. از نظر منطق کشورداری و میلیتاریستی، هیچ حاکمیت کشوری اجازه بازرسی به طرف مقابل متخاصمش نخواهد داد و طرف مقابل هم هرگز نخواهد توانست به اطمینان صد در صد برسد! این قضیه هیچ راه حل متعارفی ندراد! نکته همین است کمتر کسی مثل من نوعی بیاید به صراحت بگوید، این مسائلی که ترامپ می گوید اساسا راه حل متعارف ندارد! کشور مظنون مثل ایران، فقط تحت کنترل مستقیم امریکا و امثالهم می تواند اطمینان حاصل کرد. تا عراق به اشغال امریکا و متحدانش در نیامد، هرگز آنها نمی توانست مطئن بگویند صدام سلاح شیمیای دارد یا نه؟! نکته فوق، این اصل منطقی است. اینکه مدرکی نداری، دلیل بر نبود سلاح شیمیای نبود، این را امریکایی ها می دانستند و بقیه نیز هم، فقط فرقش اینجا بود که امریکا و متحدانش دانسته را طوری گفتن و توجیه کردن اشغال عراق را!

  • مَردان

    من در این مطلب زیر، طی چند کامنت، توضیح مختصردادم و البته اینها بارها دیگران گفتند اما ناچار گاهی متذکر شد!: خامنه‌ای: به سه کشور اروپایی هم اعتماد نکنید / / اساسا بخشی از انتقادهای طرف مقابل حاکمیت جمهوری اسلامی که از زبان ترامپ نقل می شود، درست است! هرچند دولت امریکا طی این 40 سال اغلب ماموریت این را داشته و اکنون ترامپ عهده دارش است از جانب بخش عمده دنیای جهان بگوید! اصل حرف درست است، با تمام قدرت سیستم جاسوسی، هیچ دلیل محکمی نیست طی این 20-30 سال این سپاه حاکمیتی مقادیری اورانیوم و ببم اتمی جایی مخفی نکرده باشد(؟!). هیچ سیستم نظارت بین المللی قادر نیست این را تضمین صد در صدی کند.