ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایرباس تصمیم‌ خود درباره هواپیماهای برجامی را به زودی به ایران اطلاع می‌دهد

با خروج آمریکا از برجام، حتی تحویل دو فروند هواپیمای ایرباس به ایران هم در ابهام قرار گرفته است. دولت روحانی از این شرکت فرانسوی خواسته که تکلیف قراردادها را روشن کند.

بعد از خروج آمریکا از برجام، جمهوری اسلامی ایران از شرکت ایرباس خواسته است تصمیم خود درباره اجرا یا فسخ قراردادهای خرید هواپیماهای مسافربری در دوران بعد از برجام را به ایران اعلام کند.

خط تولید ایرباس (عکس: آرشیو)

اصغر فخریه کاشان، مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل به خبرگزاری فارس گفته است:

«پیش‌بینی شده بود که ‌اگر کمپانی‌های سازنده هواپیما نتوانند به ما هواپیما بدهند، طوری عمل کنیم که خسارتی نبینیم و وجهی پیش آنها نداشته باشیم. ما هیچ پولی پیش کمپانی‌های سازنده هواپیما نظیر ایرباس و بوئینگ نداریم تا در صورت توقف قراردادها، ضرر و زیان ببینیم.»

۲۲ دی ۹۵ شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نخستین فروند از ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس را در تولوز در فرانسه تحویل گرفت. این هواپیما پنجشنبه ۲۳ دی وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد. برای نخستین بار بعد از ۲۳ سال ایران صاحب یک هواپیمای مسافربری نونوار شده بود. قرار بود بعد از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهان در لوزان، شرکت‌های ایرباس و بوئینگ در مجموع ۱۸۰ فروند هواپیمای مسافربری به ایران تحویل دهند. اما از دی سال گذشته، با مخالفت رئیس جمهور آمریکا با برجام، مؤسسات مالی غرب خود را از معاملات بانکی با ایران کنار کشیدند و تأمین مالی قراردادها دشوار شد. دوشنبه ۲۰ مارس سال جاری /۳۰اسفند ۹۶ ایران سومین فروند از هواپیماهای مسافریری ایرباس از نوع  A330  را تحویل گرفت. در آن زمان یک «مقام آگاه» به خبرگزاری صدا و سیما گفته بود که ممکن است محدودیت‌های بانکی تحویل هواپیماهای ایرباس به هواپیمایی ایران را به تأخیر بیندازد.

اصغر فخریه کاشان، مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل به خبرگزاری فارس گفته است:

«هنوز شرکت ایرباس تصمیم خود را درباره دو فروند هواپیمای مسافربری که قرار بود تا پایان سال جاری به ایران تحویل دهد اعلام نکرده است. باید منتظر بود و دید که کمپانی ایرباس در این‌باره چه تصمیمی می‌گیرد.»

مشاور وزیر راه به خبرگزاری فارس گفته است که دولت روحانی از کمپانی ایرباس خواسته که با توجه به خروج آمریکا از برجام شرایطش را اعلام کند. به گفته فخریه کاشان انتظار می‌رود که ایرباس هفته آینده نظر قطعی خود درباره قراردادهای فروش هواپیمای مسافربری به ایران را به دولت روحانی اطلاع دهد.

ناوگان هوایی ایران‌ایر یکی از فرسوده‌ترین ناوگان‌های هوایی جهان است. ایران‌ایر همچنان از ایرباس A300B2200  استفاده می‌کند که گفته می‌شود کهنه‌ترین هواپیماهای مسافربری در جهان است.

علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشور تابستان دو سال گذشته اعلام کرده بود که از ۲۵۰ هواپیمای مسافربری ناوگان هوایی ایران ۲۳۰ هواپیما می‌بایست از رده خارج شوند و جای خود را به هواپیماهای نوساز بدهند.

هواپیماهای فوکر ۱۰۰ و بوئینگ ۷۴۷ ناوگان هوایی ایران به این دلیل که فاقد استانداردهای جهانی پرواز هستند در فهرست سیاه پروازی اتحادیه اروپا قرار دارند. انریکو بریویو، سخنگوی بخش حمل و نقل کمیسیون اروپا اسفند ۹۶ اعلام کرده بود که هواپیماهای شرکت آسمان هم در این فهرست قرار گرفته‌اند.

در نمایشگاه اوراسیا ۲۰۱۸ در ترکیه شرکت‌های هواپیمایی «آسمان» و «ایران ایرتور» با وزارت صنعت، معدن و تجارت روسیه دو قرارداد جداگانه برای خرید در مجموع ۴۰ فروند هواپیمای سوخو ۱۰۰ را به امضاء رساندند. روسیه بارها از ایران درخواست کرده بود که به جای خرید «هواپیماهای برجامی» از شرکت ایرباس و بوئینگ، با هواپیماهای روسی ناوگان هوایی خود را نونوار کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.