ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا کاهش سهم ایران در بازار نفت هند را جبران می‌کند

در حالی‌که پالایشگاه‌های نفتی آسیایی در پی یافتن جایگزینی برای نفت ایران هستند، صادرات نفت آمریکا به هند در ماه ژوئن رکورد شکست و تقریباً دو برابر شد.

هند می‌خواهد جایگزینی برای نفت ایران و ونزوئلا بیابد. آمریکا که قصد دارد صادرات نفت ایران را از ماه نوامبر به صفر برساند، صادرات نفت خود به هند را افزایش داده و در ماه ژوئن رکورد آن را شکسته است.

عکس از آرشیو

دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به متحدان خود فشار آورده تا واردات نفت از ایران را کاهش دهند و در ماه نوامبر به صفر برسانند. هند در این راه گام برداشته و واردات نفت خود از ایران را کاهش داده است. آمریکا در حال جبران کاهش سهم ایران در بازار نفت هند است.

براساس آمار دولت آمریکا، این کشور با صادرات ۱,۷۶ میلیون بشکه نفت خام در ماه آوریل به خارج از کشور به یک صادرکننده مهم نفت خام تبدیل شده است.

در مجموع، صادرکنندگان آمریکایی از آغاز سال جاری تا ماه ژوئیه ۱۵ میلیون بشکه نفت خام به هند صادر کرده‌اند که در سال ۲۰۱۷ در همین بازه زمانی، این میزان ۸ میلیون بشکه بود.

ای‌‌کی شارما، مدیر شرکت ایندین کورپ، بزرگ‌ترین پالایشگاه نفتی هند می‌گوید نفت آمریکا به دلیل این‌که هزینه کمی دارد بیشتر طرفدار پیدا می‌کند و اگر چین واردات انرژی و سوخت خود را به‌دلیل اختلافات تعرفه‌ای با آمریکا قطع کند، صادرات نفت آمریکا به هند می‌تواند بیشتر هم بشود.

در ماه ژوئن (تیر) سال جاری، دار مندرا پرادهان، وزیر نفت هند به پالایشگاه‌های این کشور ابلاغ کرد که از ماه نوامبر سال جاری خود را برای کاهش چشمگیر نفت از ایران و حتی قطع معاملات نفتی با جمهوری اسلامی آماده کنند. هند بزرگترین خریدار نفت ایران پس از چین و سومین واردکننده بزرگ نفت در جهان است.

وزیر نفت هند در این‌باره گفت: «دولت هند به منافع ملی خود پایبند است. منابع تأمین نفت مورد نیاز هند در سال‌های اخیر به میزان زیادی گسترش پیدا کرده است. عملاً ما با همه کشورهای تولیدکننده نفت در معامله‌ایم. ما حتی با کشور برونئی هم قرارداد خرید نفت بسته‌ایم. بنابراین با اعمال تحریم‌های آمریکا [علیه ایران] با کمبود نفت مواجه نخواهیم شد.»

فشارهای آمریکا برای توقف واردات نفت از ایران پس از آن افزایش یافت که دونالد ترامپ خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های جدید این کشور علیه ایران را اعلام کرد. برخی از تحریم‌ها در مهلتی ۹۰ روزه که ۶ اوت /  ۱۵ مرداد سال جاری پایان می‌یابد به‌اجرا گذاشته خواهند شد و برخی دیگر، از جمله تحریم‌های نفتی، در مهلتی ۱۸۰ روزه که ۴ نوامبر / ۱۳ آبان امسال تمام خواهد شد.

روز گذشته، چهارشنبه ۱۱ ژوئیه / ۲۰ تیر خبرگزاری رویترز به‌نقل از منابع آگاه که نخواستند نامشان منتشر شود نوشت واردات نفت هند از ایران در ماه گذشته (ژوئن) نسبت به ماه قبل از آن ۱۵,۹ درصد کاهش یافت و به ۵۹۲ هزار و ۸۰۰ بشکه در روز رسید. در ماه مه این رقم ۷۰۵ هزار و ۲۰۰ بشکه در روز بود.

دولت آمریکا قرار است در ماه‌های آینده نمایندگانی به هند اعزام کند تا درباره تحریم‌ها علیه ایران و مسائل نفتی با مقامات این کشور گفت‌وگو کنند.

دو هفته پیش نیز اعلام شد که پالایشگاه‌های ژاپن به خرید نفت از آمریکا که ارزان‌تر از منابع معمول آن‌ها در خاورمیانه است سرعت بخشیده‌اند و می‌خواهند نفت آمریکا را جایگزین نفت ایران کنند.

۶ ژوئیه / ۱۵ تیرماه نیز رویترز به‌نقل از منابع آگاه اعلام کرد که کره جنوبی برای ماه ژوئیه واردات نفت خام و میعانات گازی از ایران را متوقف کرده است.این نخستین‌بار پس از شش سال است که کره جنوبی، یکی از مشتریان اصلی نفت ایران در شرق آسیا واردات نفت از ایران را متوقف می‌کند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران ۲ ژوئیه / ۱۱ تیر در سفر خود به سوئیس گفت: «آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند به‌طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند. آن‌ها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چرا که این اصلاً معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستید این کار را بکنید تا نتیجه‌اش را ببینید.»

فرماندهان سپاه پاسداران از این سخنان روحانی استقبال کردند و سردار اسماعیل کوثری، جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران گفت جلوگیری آمریکا از صادرات نفت ایران «هزینه گزافی» برای واشنگتن دارد و در این صورت ایران اجازه خروج نفت از تنگه هرمز به دیگر نقاط دنیا را نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمدرضا کیانفر

    کره جنوبی خرید نفت از ایران را قطع کرد، رهبر معظم انقلاب، علت اصلی امتناع کشورها از تجارت با ما سخنان شماست که فرمودید: با دولت فعلی آمریکا مذاکره نمی کنیم، و به آنان اطمینان دادید که تحریمهای کمرشکن آقای ترامپ را به مدت حداقل بیش از دو سال و حداکثر شش سال دیگر که ایشان رئیس دولت آمریکاست پذیرفته اید و هیچ امید بهبودی برای تجار خارجی باقی نگذاشتید، سرور گرامی، تحریمها باعث سختی معیشت می شود، بعید نیست شورش داخلی به راه افتد و کشور را نابود سازد، شایسته است دستور دهید هرچه زودتر: 1- برای رفع تهدیدات خارجی با آقای ترامپ مذاکره گردد، 2- جهت حل مشکلات داخلی حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی به رسمیت شناخته شود، با تشکر از توجه شما،